Sporthirlap, 1927. augusztus (18. évfolyam, 110-122. szám)
1927-08-11 / 114. szám
4 CSÜTÖRTÖK, 1927. AUGUSZTUS 11. SPORTHÍRLAP Négy nap Kerékpáron a Dunántúl orssságútjain 6*1 versenyző vesz részt a Budapest—Pécs—Nagykanizsa—Pápai—Budapest körversenyben indulás pénteken reggel fél 7 órekor a fehérvári úti vámtól, megérkezés kedden délután 2 órakor a fogaskerekű vasútnál •* Rá$Bucai KE.Magisis vezetősége Ary, Bárát államtitkárral az élén két évvel ezelőtt, merész elhatározással ésnagy ríműagi áldozat árán a Franciaországban évről-évre megismétlődő „Coint de France” mintájára meghonosíotta Magyarországon a több szakaszból összetett országúti versenyeke hiános verseny* első ízben 1925-bem a, Budapest—Szombathely—Győr— Budapest 51015 km.-es útvonalon került döntésre és a három szakaszon* lefordít*töjedelemből Jerzsabek Károly, az MTK-nak akkor feltűnt, ifjú versenyzője -22 óra 10 perc-36 mp. össz-, idő alatt került ki győztesen. A Budai KE vállalkozását hatalmas erkölcsi siker koronázta. A verseny, útvonalát érintő városokban és falvakban úgyszólván máról-holnapra talajt nyert a kerékpározás és azóta a Dunántúl északi részéből jó néhány, elsőrangú kvalitásokkal vértezett versenyző került ki. A verseny sikere,arra indította a Magyar Kerékpáros Szövetséget, hogy, az összetett versenyeket intéző Álversenyzők Budapesttől Budapestig tíz vármegyén és kerekszám száz városon, illetve községen kerekeznek keresztül, javarészt olyan területen, ahol a kerékpárossport teljesen elhanyagolt. első nap célja Pécs, ahova, a következő útvonalon haladnak a verseny résztvevői: Budapest—Budafok — Nagytétény —Érd—Ercsi— Dunaadony — Rácalmás— Dunapentele — Dunaföldvár— Dunakömlőd — Paks — Dunaszentgyörgy —Tolna — Szekszárd —Bátaszék—Dunaszekcső—Mohács —Sátorhelypuszta—Majs—Lippó — Magyarboly—Villány— Nagyharsány — Siklós—Turony—Szalánta—Pécs. (256 km.). A második napon Nagykanizsa fogadja a versenyzőket, akik Pécsről a következő útvonalon jutnak oda: Pécs — Mánfa —Németszék — Oroszló—Sásd—Gödre— Szentbalázs — Kaposvár — Kaposmérő — Szomajom—Nagybajom—Böhönye—Vése— Inke—Iharosberény — Nagykanizsa. '(127 km.). Pápán pihennek a harmadik napon a versenyzők, akik Nagykanizsáról a következő útvonalon jutnak az ősi kollégium városába: Nagykanizsa—Gelsesziget—Gelse—Kilimán—Alsórajk — Felsőrajk— Facsa—Zalaszentmihály—Bak—Zalaegerszeg — Andráshida — Alsóbagod — Felsőbagod — Bőrönd — Ozmánbük — Hegyhátsál — Katafa— Körmend — Kisunyom — Egyházasnádor — Balogfa — Szombathely — Vát— Sárvár—Vármellék— Nagysimonyi — Tokorcs — Celldömölk — Merse—Szalók — Borsosgyőr—Pápa. (184 km.) A budapesti fogaskerekű vasútnál van a végcél, ahova Pápától Komáromig ismeretlen úton, de innen Budapestig már jónéhányszor megjárt terepen a következő helységek érintésével jutnak el a keresletek: Pápa—Nagygyimót—Csőr — Pápateszér — Bakonytamási — Gic—Lázi ményesítse és évről-évre más területen hódítsa meg a lakosságot a kerékpározás számára. A múlt évben az MKSz ugyancsak háromszakaszos versenyt írt ki és a Budapest—Debrecen—Miskolc—Budapest 554 km-es útvonalon lefolyt klasszikus küzdelem Vida László (BTC) győzelmével végződött. Vida 20 óra 05 perc 23 mp. alatt nyerte a versenyt és eredményével messze túlszárnyalta Jerzsabek előző évi teljesítményét. A versenyzők egy év lefolyása után nem remélt hatalmas fejlődést mutattak ebben a versenyben, amely egyébként megalapozta az Alföld, a Tiszántúl és Északmagyarország kerékpárossportját. Az idén már négyszakaszos versenyben állítja starthoz az MKSz a tettre készVersenyzőgárdát, amelynek tagjai ezúttal a Dunántúl déli részének a meghódítására szállnak nyeregbe. A verseny útvonala Budapestről kiindulva Pécsen, Nagykanizsán és Pápán át vissza Budapestre vezet és összesen 747 km. hosszú. —Bakonybánk — Magyarbakony — Kisbér—Ete— Csép—Karika — Kiscsanak—Nagyigmánd—Komárom — Szőny—Füzitő— Dunaalmás—Neszmély— Süttő—Nyergesújfalu—Tát— Dorog—Leányvár — Piliscsaba—PiA négynapos versenyben hatvannégy versenyző áll starthoz, akiket együttesen indítanak, de négy csoportban díjaznak. A négy csoport tagjai közül a következők neveztek: Főversenyzők: Postás SE, Szekeres, Horváth I., Jálics és Hugyecz. BSE Vida, Havrenszky és Horváth D. Világosság KK: Hölczl, Huszka és Csutorás. MTK: Velvárt, ifj. Lovasi, Rusovszky és Dormán. KAC: Szenes és Jakse. Jóbarát KK: Reichert. NTC: Kimár. Vasas: Cseőke. Horgony KK: Csörgey. Juniorok: Postások SE: Bálint, Farkas és Dalmady. MTK: Boldizsár és Mrazik. Jóbarát KK: Gombás. KAC: Könczöl. Rákosszentmihályi KK: Suba Nyomdász. TE: Győrffy. Árpád KK: Wittner. Lehel KK: Keresztes. Testvériség SE: Gyuriczly. Kezdők: Postás SE: Szlama, Wágner és Balogh. Világosság KK: Várkonyi, Miéinek, Pillér és Adamik. TTC: Dumanov, Terényi és Gergely. Turul KK: Néger, Varga, Sternberg, Versica és KepD . Rákosszentmihályi KK: Dudás, Galambos és Bauer. MTK: Balázs. Diadal KK: Szarvas. Árpád KK: Strühning. Kitartás KK: Saspár. Nyomdász TE: Weber. BTK: Lestyán, Kiszentiván—Solymár—Hidegkút — Budapest. (180,km.) A rendezésben az idén is támogatják a hatóságok a kerékpárosszövetséget A nagyszabású verseny sima lebonyolítása érdekében az MKSz az idén is nagy apparátust állított az előkészítés szolgálatába. Az előkészítő bizottság elismerésre méltó munkáját Steiner Rezső főtitkár Boldog Nándor titkárral karöltveirányította. A verseny fővédnökei Csáky Károly gróf honvédelmi miniszter, Hermann Miksa kereskedelemügyi miniszter, Klebelsberg Kunó gróf közoktatásügyi miniszter, Scitovszky Béla belügyminiszter és Ripka Ferenc dr., Budapest főpolgármestere, a védnökök sorában pedig helyet foglal a verseny útvonalába eső valamennyi város polgármestere és Őry Pál dr. h. államtitkár. A különböző minisztériumok az idén is teljes mértékben rendelkezésére állnak a kerékpáros szövetségnek és a fenhatóságaik alatt álló biztonsági szervekkel, leventecsapatokkal, valamint az országutakat karbantartó intézményekkel nyújtanak segédkezet a verseny sima lebonyolításához. Csepeli TK: László. MÁV: Fadgyas. Szeniorok: MTK, id. Lovass. UTE: Kordon. FTC: Papp. KAC: Knoch és Zsák. MÁV: Paula. Az egyes csoportok nevezéseit öszszesítve, a főversenyzők csoportjában 20, a juniorokéban 12, a kezdőkében 26 és a szeniorokéban 6 versenyző jelentkezett a részvételre. Hugyecz és Vida a favoritja a versenynek A nagyszabású verseny egész sereg egyenlő képességű versenyzőt állít szembe egymással. Ezek között a legtöbb esélye Vida Lászlónak (BSE) van, de az idén erősen feljavult Hugyecz (Postás) vele egyenértékű favoritja a küzdelemnek. Vida mellett elsőrangú végsportja és taktikai érzéke szól és a győzelem tőle aligha lesz elvitatható, ha a szakaszcélok előtt végküzdelemre kerül a sor. Hugyecz kitűnő tempóversenyző, aki viszont egyéni sajátosságaira támaszkodhatok. Ha sikerülne a mezőnytőlmegszöknie, akkor előnyét bizonyosan megtartaná és mert végsportban feltétlenül meg kellene hajolnia több ellenfele előtt, biztos, hogy a jeles versenyző iparkodni fog különválni riválisaitól és a győzelmet ily módon megszerezni. A főversenyzők közül Vida és Hugyecz mellett elsősorban Huszka és Höltzl jöhet,kombinációba. Huszka erényei Vidáéhoz, Hölczl sajátosságai Hugyeczéhez hasonlíthatók. Velvárt, a mindig fenyegető ellenfél szereplése azonban a papírforma szerint rendre kiszámíthatatlannak bizonyult a múltban és annak látszik most is.. Horváth I., Cseőke, Csörgey, Szenersp -Reichert és Jakse keresztülhúzhatják a favoritok számításait, míg Rusovszky, ifj. Lovass, Csörgey, Dormán, Havrenszky és Kimár a főversenyzők csoportjábana meglepetés emberei. A juniorok küzdelmében Bálint, Farkas, Suba, Wiltner és Mrazik teljesen egyenlő eséllyel küzdenek a csoport aranyérméért, a kezdők között Balogh, Szlama, Dumanov és Balázs látszanak a legjobbaknak, végül a.szeniorok csoportjában Kozdon a nagy favorit, de a győzelemért erősen meg kell dolgoznia Knoch, id. Lovasi és Papp ellenében. Az OTT vándordíja, amely egy rendkívül értékes szobor, az idén kerül először kiírásra és végleges megnyeréséhez három, sorrendhez nem kötött győzelem szükséges. A vándordíjat az az egyesület nyeri egy évre, amelynek mind a négy napon standard időn belül célbaérkező tagjai a versenyben a legtöbb pontot szerzik.. A vándordíj favoritja a Postások csapata, legnagyobb riválisai a Világosság KK és az MTK, tehát az a három egyesület pályázik a legerélyesebben az értékes trófeára, amely a legtöbb versenyzőt állítja starthoz. Start, frissítőállomások és a versenyzők elszállásolása A versenyzők pénteken reggel fél 7 órakor a Fehérvári úton levő vámtól indulnak hosszú útjukra és Pécsre előreláthatóan délután 3 óra körül érkeznek. Innen szombaton délelőtt fél 10 órakor startolnak Nagykanizsára, ahova délután fél 2 óra után esedékes a megérkezésük. Nagykanizsáról vasárnap reggel 5 órakor veszik útba Pápát. Ide dél tájban kell az elsőknek megérkezni. Pápától hétfőn reggel 8 órakor búcsúznak a versenyzők és Budapesten a fogaskerekű vasútnál délután 2 órára számítható az élcsoport megérkezése. A verseny első napján Szekszárdon és Villányban, a második napon Kaposvárott, a harmadik napon Szombathelyen, végül a negyedik napon Nyergesújfalun frissítőállomások várják a versenyzőket, akiknek ezeken a helyeken az ellenőrzőíveket aláírásaikkal kell ellátniuk. Pécsett, Nagykanizsán és Pápán, ellentétben a múlt évi verseny ellátásával, a versenyzők szállodákban töltik az éjszakát és vendéglőkben étkeznek. A mentőszolgálatot az egész útvonalon az MKSz mentőosztaga látja el. : ■ •K* .V.■ . :' A négynapos körverseny utolsó futama az összetett országúti bajnokságnak, amely Vidától már el nem vitatható, de a helyezések teljesen nyíltak Hugyecz,Huszka és Hölczl között. ■» A klasszikus, míting résztvevőit a Dunántúl lakossága bizonyára ugyanolyan lelkesedéssel fogja fogadni, mint amilyen felejthetetlen fogadtatásban részesültek a kerékpározás derék katonái az első két verseny útvonalán és hinni merjük, hogy teljesítményeik nyomán ezekena vidékeken is fellendül a kerékpárossport. Ez lesz a legszebb jutalma a nehéz verseny aktív hőseinek és a verseny előkészítő szövetségi funkcionáriusoknak egyaránt. A Sporthírlap hírszolgálata az idén is, mint az első két verseny alkalmával, tökéletesen ki fogja elégíteni az olvasóközönség érdeklődését. Lapunk tudósítását ezúttal is Neumann Andor segédszerkesztőnk, a kerékpárosrovat vezetője látja el, aki szombati számunkban telefon útján részletesen beszámol az első nap lefolyásáról, míg a verseny további részletei keddi számunkban jelennek meg. ,. A verseny útvonala tíz vármegyén vezet keresztül Hatvannégy versenyző küzd a győzelemért és az OTT csapat vándordíjáért 5