Sporthirlap, 1930. november (21. évfolyam, 117-128. szám)
1930-11-08 / 120. szám
SZOMBAT, 1930 NOVEMBER 8. SPORTHÍRLAP Korvettkapitány (Corvin, Ufa) A korvettkapitány megmenti a grófot, aki ezért feleségül akarja adni hozzá a lányát. De a kapitánynak semmi kedve a házassághoz. Ruhát cserél a legényével, így állítanak be a grófi házba. Viszont a grófkisasszonynak sincs kedve feleségül menni egy ismeretlen emberhez, tehát ruhát cserél a szobalányával. A szülők nincsenek otthon, cincognak az egerek. A kapitány látja először tisztán a helyzetet, a grófkisasszony csak akkor tudja meg, hogy a közmatróz a kapitány, mikor már tetszik is neki. Szóval kész a legteljesebb happy end. Mulatságos, kedves játék: a nagy mamlasz tisztiszolga a korvettkapitány uniformisában. A szobalány finomkodása, uralkodása. A szobalány-kosztümös grófkisasszony. És a kapitány, aki Vívó- és boxfelszerelések KERTÉSZ Tódor és WESZSLY István Rt. Váci utcai Árjegyzék Ingyen közmatróznak is legtalpraesettebb a társaságban. Mindenki nagy igyekezettel buzgólkodik a cél elérése érdekében s ez a cél: a közönség szórakoztatása, amit — megállapítható — sikerült is elérniök. Ez elsősorban Harry Liedtke és Maria Pandler érdeme, de közvetlenül utánuk következnek Lia Eibenschütz és Fritz Kampers. Amit a férfiak akarnak. (Décsi). Társadalmi játék, az elegáns amerikai életből. Pazar bútorok, toalettek, sok alkohol, sok szerelem, sok csinos ember. Elég érdekes, változatos történet. Ben Lyon (ezúttal repülőgép nélkül!) a tavaszi ifjúságtól sugárzó Barbara Kent és a mondáin Pauline Starke. Technika: jeles. Feliratok: gyengék. Itt Filmszínházak műsora CAPITOL: A legszebb tangó. • DÉCSI: Kohn és Kelig, Amit a férfiak akarnak. FÉSZEK (József körút 70. T.: J. 460—40.): A legszebb tangó (Willy Forst, Verebes, Mindszenthy). — A nagyváros hiénái (Hoot Gibson). 05, #8, Yk 10. Vas.: 3 órától folyt, és délelőtt matiné.______________________________________ FÓRUM: Sous les toits de Paris. IMPERIAL (Aréna-út és Dembinszky-u. sarok. T.: 328—90.). Mese a benzinkútról (UFA zenés, táncos attr. 2 részben, 16 felv. Fősz.: Lilian Harvey, Willy Fritsch). Brekegő trubadúr (hangos burleszk). Híradók. 5, % 8, %10. vasárnap fél 3-tól folyt.________________________ KAMARA (Dohány-u. és Nyár-u. sár. T.: 440— 27.). Szerelmi nagykövet (Al Jolson főszerepben, Kertész-rendezés, Irving Berlin-zene). — Hegedümókák (varieté). 6, 8, 10. Szomb., vas. 4, 6, 8. 10. ORION (Eskü-út 1. T. 831—02, 842—93.): Korvett kapitány (vígjáték, H. Liedtke, M. Pandler). — Sport és szerelem (O. Csehova, Max Schmeling): 5, *48, 10. Vas.: 3, 16, fél 8, ^10. PÁTRIA (Népszínhz-u. 13. T. J. 456—73.): A legszebb tangó (Willy Forst, Verebes, Mindszenthy). — A nagyváros hiénái (Hoot Gibson). %5, fél 8, 10. Vas.: 3-tól folyt._____________ PALACE: Elveszett lelkek utcája. Izabella.______ Nagymezo-u. 22—24. T.: 220—98, 292—50.): Olym-I Bt m ||K Iraa pia (Molnár Ferencing- P JL IBI II K játéka. Nóra Gregor, Theo Shall, Júlia Serini: r!:«»nimi*Ai.oTilda, Arnold Korff, II. Junkermann). Hol vegyek egy banánt (trükk-film). 5, 7,8, %10. Vas.-1nnepnap: 4, 6, 8, 16.__________ ROXY (Rákóczi-út 82. T.: 438—24.): A rejtelmes varázs (Harry Piel). — Az étet rapszódiája (10 felv.): Burleszk. 4 órától, vas.: (és 3-tól folyt. ROYAL APOLLÓ: Brand in der Oper__________ SZONDY (Szondy-u., Szív-u. sár.): A vizzkirály (pazarul színezett filmrevü). Esetleg Napóleon (vígj. attr. 8 felv., fősz.: Reginald Denny). 5, %8, és 10. Vas.: 3, fi, %8,és 10. X . Teréz-körút 60. T.: 187—67—68.): Korvett kapitány (vígjáték, Harry Liedtke, Maria Pandler, Fritzi Kampers). Sport és szerelem( / Olga Csehova, Max Schmeling, -- Renata Müller). Hétköznap: 1/15, Ys8, % 10. Vas.: 5, %8, 10. CORVIN (József-körút és Üllői-út sár. T.: 380— 88, 395—84.): Műsor ugyanaz, mint az UFA- ban. Hétköznap: K6-tól folytatólag %8, Y, 10. Vas.: H5, 7, 3^,10.________ _____ URÁNIA (Rákóczi-út 21. T.: J. 409—45—46.): A dicsőség útja (Tauber Richard nagy filmje). Ahol a villám születik (kultúrfilm). Miki mint karmester. 5, V18, Yi 10. Szomb. és vas.: 4, 6, . 8,_ 10._______________________________________ A főváros 50.000 pengőt ad a motoros- és autós Grand-Prix-k útvonalának az átépítésére, ami azt is jelenti, hogy a városligeti körpályát átengedi a versenyek céljára Amikor az illetékes körök elhatározták, hogy a svábhegyi versenyt elejtik és azt többé nem rendezik meg, ugyanakkor azt is elhatározták, hogy helyette a motorkerékpáros Grand Prix mellett az automobil Grand Prix-t is kiírják. A nagyszabású verseny színhelyéül a városligeti körpályát szemelték ki, vagyis azt az útvonalat, amelyen a BSE két év óta rendezi a motoros Grand Prix-t. A rendezőséget azonban egy dolog aggasztotta: attól tartott ugyanis, hogy a székesfőváros esetleg nem fogja átengedni a szükséges területet a kért célokra. Ezt az aggodalmát pedig arra az autóellenes hangulatra alapította, mely tavaly is bizonyos körökben megnyilvánult, sőt a Tourist Trophy alkalmával arra vezetett, hogy a főváros azt nem is engedélyezte. És hogy azután mégis megtarthatták a TT-t, az a belügyminiszternek volt köszönhető, aki fellebbezés folytán megsemmisítette a főváros határozatát és a verseny megtartását, illetve az útvonalat engedélyezte. A belügyminisztert elhatározásánál sok minden érvelésen kívül az a szempont is vezette, hogy az ilyen versenyek sok száz, esetleg több ezer embernek adnak bizonyos időre munkát, így például bizonyítást nyert, hogy a tavalyi motorkerékpáros Grand Prix útvonalának a megjavításán és az azzal kapcsolatos egyéb munkáknál két Autó- és motorosruházat KERTÉSZ Tódor óa WESZELT István Rt. Váci utcai Árjegyzék ingyen ezer ember kapott néhány napra foglalkoztatást, ami bizony nem megvetendő dolog ebben a munkanélküliségben. Tavaly óta még súlyosabb lett a gazdasági helyzet, ezért még kívánatosabb, hogy a munkanélküliségen segíteni lehessen. Nagyszerű alkalom lesz tehát erre a húsvéti autóhét, melynek keretében tudvalévően a motoros és az autós Grand Prix kerül megrendezésre. Ezekre a versenyekre azonban a városligeti körpálya a mai állapotában nem volna alkalmas, így feltétlenül gondoskodni kell arról, hogy az a követelményeknek megfelelően megjavíttassék, esetleg akár egészen átépíttessék. Mint örömmel értesülünk, erre a munkára feltétlenül sor kerül és pedig a főváros áldozatkészségéből. Erre vall ugyanis az, hogy a székesfőváros jövő évi költségvetésében 50.000 pengő van beállítva a városligeti körpálya útvonalának az átépítésére. Ez a tény annál örvendetesebb, mert nemcsak azt jelenti, hogy a Grand Prix pályáját alkalmassá teszik a nagyszabású versenyek lebonyolítására, hanem jelenti egyúttal azt is, hogy a főváros nem fogja ellenezni a verseny megtartását és a szükséges terület átengedését, amitől a múltak tapasztalatai alapján eddig tartottak. A főváros elhatározásának csak örülni tudunk. Igen helyes, hogy @ycj- szött, végre az .az..álj..SPOíti, hogy.lgz ilyen útvonalnak egy-egy délelőttre való elzárása, pláne az egészen korai kora-tavaszi időpontban senkire sem lehet sérelmes, különösen nem, ha ennek az elzárásnak a fejében egészen újszerű, látványosságnak is beillő eseményekben lehet része. Úgy látszik tehát, a legnagyobb akadály elgördült a Grand Prix-k útjából. Félannyi motorkerékpárt adtak el ebben az évben, mint tavaly A gazdasági élet leromlását szemlélteti az a statisztika, mely arról ad számot, mennyi motorkerékpárt adtak el ebben az évben a kereskedők. Az idei statisztika temészetesen még csak november elejéig szólhat, mert hiszen két hónap még hátra van az esztendőből. Eladok tehát október 31-ig öszszesen 1100 motorkerékpárt, míg tavaly ugyanezen időszakban 2210 darab gép talált vevőre. Az eladási statisztikában ezúttal is a Puch-gépek vezetnek 265 géppel, utána következik a Méray-márka 159 géppel, harmadik az FN 93, negyedik az Ariel 69, ötödik a Harley Davidson 56, hatodik a BSA 48, majd az angol Triumph következik 44, az AJS 43, a DKW 23 géppel. Szomorú statisztika. A Do. X, a világ legnagyobb repülőgépe, hétfőn startol Amerikába Sok szó esik mostanában a Do. X- ről, a világ legnagyobb repülőgépéről. Miután ez a csodagép a napokban indult el Altenheimből Amsterdamba, hogy onnan azután Amerikába repüljön, érdekesnek tartjuk a gép adatait ismertetni, amelyekből fogalmat alkothatunk annak nagyságáról és teljesítőképességéről. A Do. X szélessége 48 méter, hoszszúsága pedig 40 méter, teljes magassága 10.5 méter. A repülőgépnek hat kettős, vagyis 12 motorja van, melyek „Azt hiszem, tavasszal már erősebb leszek Kehrlingnél" — mondja Drjetomszky György, a magyar tenniszsport egyik ifjú reménysége A központi egyetem árkádjai alatt nyurga fiú kalimpál a két karjával. Mikor elhaladok mellette, felém fordítja szemüveges arcát. Felismerem benne Drjetomszky Györgyöt, az ifjúsági vegyespáros tenniszbajnokot. — Halló Encsi. Mit csinálsz az egyetemen ? — Előadásról jövök. Elsőéves jogásznak illik bejárni az előadásra. Nem? — Hát igen. De ... izé ... az utóbbi időben sok mindenfélét rebesgetnek rólad. Például azt, hogy profi vagy, meg aztán, hogy az ifjúsági egyéni döntőjét lelazsáltad Ferenczynek. Mi igaz ebből? — Semmi. Csak annyi, hogy az apám tennisztréner s így engem is sokat láttak a pályákon. Emeltek is ellenem profivádat, amit persze nem tudtak bebizonyítani. S hogy Ferenczynek lelazsáltam? Nevetséges. A valóság, hogy a döntőre rettenetes gyomorfájással álltam ki, úgy össze voltam .huz0.ckod.va, mnipt ggy, szftlt,jszilvá... Hát ekért vesztettem. H — No és most mit fogsz csinálni? — Beléptem a MAC-ba, ahol nagyon szívesen fogadtak. Most játszom addig, amíg csak lehet, azután készülök a jövő szezonra. — Mondd csak, hogyan vélekedsz a saját erődről? Milyen eredménnyel tudnál játszani például Kehrling, Takács, Aschner, Bánó vagy Krepuska ellen? — Nem akarom, hogy szerénytelennek, vagy beképzeltnek gondolj, de azt hiszem, hogy Krepuskát, Bánót vagy akár Aschnert már most meg tudnám verni. Takácscsal körülbelül egálban játszom. — És Kehrlinggel? — Kehrling, az már komolyabb dolog. Most biztosan jobb nálam. Tudod , folyton játszik, én pedig nem tudok külföldre menni. De azért azt hiszem, hogy tavaszra már erősebb leszek nála. Még fiatal vagyok s amennyit fejlődöm, az Kehrlinggel szemben tiszta haszon, mert az ő képességei már nem igen fognak növekedni . . . Mindezt szinte egy szuszra mondja el Dzsetomszky György s máris felugrik az egyetem előtt elhaladó egyik villamosra. Tizennyolc éves* ,kilenc,, játszik. u Sokan-mondják 4ólai ,hogy sőt az új Kehrling. Mindenesetre nem ártana, ha valóban az lenne. Gyi" 15 6300 lóerőt képviselnek. A gépen a motorok úgy vannak elhelyezve, hogy azokhoz menetközben is könnyen hozzá lehet férni és az esetleges hibát ugyancsak menetközben ki lehet javítani. A Co. X tulajdonképpen hidroplán és így úgy a vízen, mint a levegőben is egyforma biztonsággal működik. Nagyságáról egyébként képet alkothatunk, ha figyelembe veszszük, hogy tavalyi felszállása alkalmával 170 embert vitt magával s hogy pompásan berendezett termei vannak. A Do. X óránkénti 210—230 kilométer sebesség kifejtésére képes. Érdekes, hogy ezt az óriási gépet kézi erővel kormányozzák. A gép 16.000 liter benzint és 1900 liter olajat vihet magával. A óriásgép előreláthatóan hétfőn vág neki az óceánnak. (A Co. X-ről egyébként pompás eredeti fényképfelvételeket közlünk hétfői képes számunkban. 100 frank pénzbírsággal büntetik Páriában a szabálytalanul átkelő gyalogosokat. Úgy látszik, Parisban is sok baj lehet a gyalogosokkal. Erre vall legalább az, hogy a párisi rendőrség magas pénzdíjakkal bünteti azokat, akik vétenek a közlekedési szabályok ellen és ezzel közlekedési baleseteket idéznek elő. Ezentúl mindazokat a gyalogosokat, akik a főutakon nem az arra engedélyezett, illetve előírt helyen kelnek át, 100 frank pénzbüntetéssel fogják sújtani. Érdekes, hogy Budapesten is éppen most készülnek a gyalogosokkal szemben szigorúbb elbánásra. A főkapitány határozatából kifolyóan ezentúl polgári ruhás rendőrök figyelik a főváros közlekedését és kérlelhetetlenül felírják mindazokat, akik szabálytalanul hajtanak, vagy szabályellenesen kelnek át gyalogosan az úttesteken. Jó lesz tehát vigyázni Budapesten is! Megnyílt a Budapest—Nyíregyháza útvonal nagy része. Hivatalosan közüik, hogy a Budapest—Szolnok—Debrecen—Nyíregyháza útvonal a következő szakaszokon járható: Budapest—Pilis (Pilistől Ceglédbercetig zárva), Ceglédbercel— Cegléd (Cegléd—Abony zárva), Abony—Szolnok, Törökszentmiklós —Kisújszállás—Karcag és egy darab Püspökladány felé. Innen zárva Püspökladányig, majd nyitva Rábáig, zárva Hajduszovátáig, nyitva Debrecenig.