Sporthirlap, 1931. április (22. évfolyam, 32-41. szám)
1931-04-02 / 32. szám
CSÜTÖRTÖK, 1931 ÁPRILIS 2. SPORTHÍRLAP ift&Bg U TC & MOTOR Jfe. Világnagyságok küzdelme lesz a magyar motorkerékpáros Grand Prix Tizenkilenc hírneves külföldi versenyző indul a nagydíjért Vasárnap, futják a legklasszikusabb magyar versenyek egyikét, a motoros Grand Prixt. A nagy verseny legfontosabb kelléke, a jó pálya, máris adva van. A javítási munkálatokkal ugyanis teljesen elkészültek és ennek alapján meg lehet állapítani, hogy az útvonal A Grand Prix iránt érthetően igen nagy az érdeklődés, ajánlatos tehát a jegyeket elővételben megváltani nemcsak a tolongás elkerülése miatt, hanem azért is, mert így olcsóbbak. Az 1 pengős jegyek például 80 fillérbe, a 3 pengős tribünjegyek 2,50 pengőbe és Kiállított gépeink mindent megmondanak az autókiállításon. URBACH LÁSZLÓ, VI, HUNYADI-TÉR 12. TEL.: 116-28 BSA, FN, SAROLKA vezérképviselete valósággal ragyogó, olyan, amilyen még soha nem volt. Készülnek a homokpadok és egyéb védelmi műveletek is, úgyhogy csütörtökön reggelre, az első tréning napjára már az is teljesen rendben lesz. A Grand Prix azúttal világnagyságok küzdelme lesz, amilyenben magyar versenynek még nem volt része. A külföldiek nagyrészben már kedden, részben szerdán érkeztek meg. Steinfellner például, aki Rudge-színekben indul, szerdán már ki is próbálta a pályát. Mintegy 100 kilométert futott, nem esekily önömére a közönségnek. Mert hogy sok nézője volt, az szinte természetes. Szerdán érkezett meg Marama (500-as Biadge), akiről eddig úgy tudták, hogy olasz versenyző, most azonban kiderült, hogy csak a neve olasz, ő maga egyiptomi állampolgár és franciául meg angolul beszél. Maramát eddig mint versenyzőt sem ismerték Budapesten, most azután megtudtuk azt is, hogy már hat éve versenyez és tavaly megnyerte Egyiptom dirttrack bajnokságát. Feltétlent!! kiváló versenyzőnek kell lennie nemcsak ezért, hanem mert Budapestről Monzába megy, ahová meghívták. Ott várna már két gépe, amelyekkel a monzai versenyeken indul majd. Úgy látszik vele is számolni kell tehát az 500-as kategóriában. Egy kellemetlen hírről is be kell számolnunk. Brand János, aki a 350-es kategóriában az új sugárszelepes Rudgevel vesz részt, kedden összeütközött egy motorkerékpár oldalkocsijával és úgy, mint gépe megsérült. Mivel azonban a sérülések nem túlságosan komolyak, remélni lehet, hogy Brand is felépül és gépét is megjavítják addig s így Brand szombaton már résztvesz a kötelező tréningen. Budapesten van még a jó hírnévnek örvendő Gemy is, az ő indulásával azonban baj van. Nevezése ugyanis elkésve érkezett és így részvétele bizonytalan. Érdekes, sőt szenzációs, hogy az 500-as kategóriában a 12 induló közül nyolc külföldi és hozzá a legjavából! Mellettük bizony nagyon nehéz lesz a szerepük a magyaroknak. Mégis bízunk benne, hogy derekasan megállják a helyüket. Egyébként a Grand Prix-nek összesen 19 külföldi résztvevője lesz. Ebből nyolc esik az 500-ra, öt a 350-re és három-három a két kisebb kategóriára. az ő pengősök 4 pengőbe kerülnek így és kaphatók a BSE-nél a Millenárison, a KídAC-nál (Apponyi-tér 1. szám), valamint a szokásos elővételi helyeken. A verseny pontosan vasárnap Motoric, KMAC BSE Etllus, Amuscsa, Baker, Dodgson, Toricelli, Steinfellner, Strokc, Melichar, Gayer, Deli, Kozmastro, a startnál Soha nem látott világklasszisok küzdelme reggel 8 órakor kezdődik. Helyesen teszi a közönség, ha negyedórával előbb elfoglalja helyét, mert a rendőrség az útvonalat akkor lezárja és így a pálya belső pontjain levő helyek azután már nem közelíthetők meg. Négy tribünt emelnek egyébként a Grand-Prix-re és pedig a Millenniumi oszlopnál, a városligeti tejivónál, a Weingruber-kioszkkal szemben és a Kiállítási körúton (Széchenyi-fürdő előtt). A tribünökön összesen 2500 ülőhely van, lesz ezenfelül még 1500 kényelmes karosszék is, úgyhogy az összes ülőhelyek száma meghaladja a négyezret. A magyar kerékpáros Grand Prixból tehát, melyet a BSE alig két év előtt rendezett meg először, nagy nemzetközi motoros esemény lett, olyan verseny, amelyen találkát adnak egymásnak a leghíresebb külföldi versenyzőik. A Grand Prix-n megjelenik a kormányzó és a társadalom számos előkelősége, akiknek a rendezőség külön helyet jelölt ki. Mert ha történetesen szép, napsugaras, enyhe az idő, akkor a Zeppelin legalább jó másfél órát vesztegel Csepelen, a közönség tábort üt a hatalmas térségen és egész napját ott tölti, várva a léghajó délutáni visszatérését s újból való kikötését. Ehelyett azonban az történt, hogy a kiváncsiak tekintélyes része akkor ért ki a repülőtérre, amikor a Zeppelin már felszedte köteleit és jó messze járt Hatvan vagy Miskolc fölött. A Zeppelin kényszerű programváltozásáról Poppe Oszkár őrnagy, a léghajó leszállásának magyar parancsnoka, a következő felvilágosítást adta a Sporthirlap munkatársának: — A meteorológiai jelentés mik — Jó, hát kikötök, de az utasok haladéktalanul szálljanak be és legyenek elkészülve arra, hogy délután nem jöhetek velük ide vissza, hanem elviszem őket Friedrichshafenbe. Lehmannak ez a megjegyzése, amit többen is hallottak, természetesen villámgyorsan elterjedt és ez volt az oka annak, hogy délután már csak kevesen merészkedtek ki a csepeli repülőtérre. Voltak ezenfelül — sajnos— a rendezésnek is hibái, amelyek természetesen egészen más elbírálás alá Sportérmek, plakettek és dobrok,*ersegek, zománclebények legolcsóbban Tikfif ' * f | budapest, | Morzsányinál gasv. | Miért nem tarthatta be programját a Zeppelin? Lehmanni kapitány csak a legerélyesebb felszólításra szánta el magát a kikötésre Poppe Oszkár őrnagy, a leszállás magyar parancsnoka nyilatkozik a Sporthírlapnak a leszállás nehézségeiről Megtörtént a Zeppelin magyarországi látogatása. Az autóshetet már ezért az egyért is érdemes volt megcsinálni. Sajnos, a nagy esemény nem folyhatott le egészen simán és a közönségben bizonyos keserűség maradt vissza a légóriás látogatásának kapcsán. Szidják a rendezőséget, szidják a rendőrséget s csak éppen arról feledkeztek meg, ami a keserűséget okozta: az időjárásról. Pedig milyen felejthetetlen, élményekben és tapasztalatokban gazdag napja lehetett volna az országnak, de főként a főváros lakosságának, ha a Zeppelin látogatása programszerűen folyik le. Csak a legnagyobb sajnálkozással lehet gondolni arra, ami elmaradt: szombaton heves légbeáramlás közeledéséről szólott. E jelentés szerint a beáramlási hullámnak reggel 4 és 5 óra között kellett Budapest fölé érkezni, est azonban a magyar medence fekvése késleltette. Ebben az időben — mint tudjuk , Bécset látogatta meg ez a hullám és hozzánk csak reggel nyolc órakor érkezett meg, éppen abban az időben, amidőn a Zeppelin körvonalait a repülőtéren megpillantottuk. A léghajó ezután még mintegy félórát keringett a levegőben és félkilenckor szállt le, éppen a legkedvezőtlenebb időpontban. Nem csoda tehát, ha parancsnoka a légóriás földön való tartózkodását a legrövidebb időre szabta. ....... — Hasonló volt a helyzet délután a körrepülésről való visszatéréskor is. Lehmann kapitány fél háromkor közeledett Csepel felé és le akartszállni. Én azonban szikratávírón közöltem vele, hogy a leszállást halassza el egy órával, mert újabb hullámot kapunk, így is történt s a Zeppelin tényleg csak egy órával későbben kötött ki, amikor megint csak sietnie kellett a starttal, nehogy a harmadik hullám is a földön találja. Ezért a Friedrichshafenbe menő utasok beszállása után a Zeppelin nyomban felszedte kötéleit és továbbment. A harmadik hullám félhatkor tényleg meg is érkezett és talán még erősebb volt, mint a két előbbi. Ekkor azonban a Zeppelin már messze járt. Hogy kikerülte-e ezt a léghullámot, nem tudom, mert összeköttetésem a léghajóval akkor már megszakadt. Lehmann kapitány közölte ugyanis, hogy most már a bécsi jelentésekre kíván szorítkozni. Majd szívélyes búcsút és köszönetet mondott még és a továbbiakról már én is csak a lapokból értesülhettem. Ehhez a szakszerű felvilágosításhoz Petrovits Vidor, a KMAC főtitkára a következőket fűzte: — Amikor a Zeppelin még jó tíz méternyire volt a földtől, Lehmann kapitány akkor sem akart kikötni és lekiáltott hozzám, hogy nem vesztegelhet egy percet sem, nem teheti ki a léghajót esetleges katasztrófának és ezért megy vissza Friedrichshafenbe. Én azonban erélyesen követeltem a kikötést, mire Lehmann így válaszolt: Vigyázzon piszíre! Motorkerékpárt csak a legjobbat, csak régi és megbízható cégnél vegyen, különben megbánja! Krtjeklödjfin Barátainál, nojey milyennek bizonyult az országúton és a világversenyeken a BUDGE? Vezérképviselet a James és Triumphra is: BRUCK NÁNDOR ÉS FIAI, VI., Jókai utca 21. Használt szépek — Insrven prospektus Használt sjépét becseréljük! 23