Sporthirlap, 1931. április (22. évfolyam, 32-41. szám)

1931-04-02 / 32. szám

CSÜTÖRTÖK, 1931 ÁPRILIS 2. SPORTHÍRLAP ift&Bg U TC & MOTOR Jfe. Világnagyságok küzdelme lesz a magyar motorkerékpáros Grand Prix Tizenkilenc hírneves külföldi versenyző indul a nagydíjért Vasárnap, futják a legklasszikusabb magyar ve­rsenyek egyikét, a motoros Grand­ Prixt. A nagy verseny legfon­tosabb kelléke, a jó pálya, máris adva van. A javítási munkálatokkal ugyanis teljesen elkészültek és ennek alapján meg lehet állapítani, hogy az útvonal A Grand Prix iránt érthetően igen nagy az érdeklődés, ajánlatos tehát a jegyeket elővételben megváltani nem­csak a tolongás elkerülése miatt, ha­nem azért is, mert így olcsóbbak. Az 1 pengős jegyek például 80 fillérbe, a 3 pengős tribünjegyek 2,50 pengőbe és Kiállított gépeink mindent megmondanak az autókiállításon. URBACH LÁSZLÓ, VI, HUNYADI-TÉR 12. TEL.: 116-28 BSA, FN, SAROLKA vezérképviselete valósággal ragyogó, olyan, amilyen még soha nem volt. Készülnek a ho­mokpadok és egyéb védelmi műveletek is, úgyhogy csütörtökön reggelre, az első tréning napjára már az is telje­sen rendben lesz. A Grand Prix azúttal világnagy­sá­­gok küzdelme lesz, amilyenben magyar versenynek még nem volt része. A külföldiek nagyrészben már kedden, részben szerdán érkeztek meg. Stein­­fellner például, aki Rudge-színekben indul, szerdán már ki is próbálta a pályát. Mintegy 100 kilométert futott, nem esek­­ily önömére a közönségnek. Mert hogy sok nézője volt, az szinte­­ természetes. Szerdán érkezett meg Marama (500-as Biadge), akiről eddig úgy tud­ták, hogy olas­z versenyző, most azon­ban kiderült, hogy csak a neve olasz, ő maga egyiptomi állampolgár és franciául meg angolul beszél. Maramát eddig mint versenyzőt sem ismerték Budapesten, most azután megtudtuk azt is, hogy már hat éve versenyez és tavaly megnyerte Egyiptom dirt­­track bajnokságát. Feltétlent!! kiváló versenyzőnek kell lennie nemcsak ezért, hanem mert Budapestről Monzába megy, ahová meghívták. Ott várna már két gépe, amelyekkel a monzai versenyeken in­dul majd. Úgy látszik vele is számolni kell tehát az 500-as kategóriában. Egy kellemetlen hírről is be kell szá­molnunk. Brand János, aki a 350-es kategóriában az új sugárszelepes Rudgevel vesz részt, kedden összeütkö­zött egy motorkerékpár oldalkocsijá­val és úgy­­, mint gépe megsérült. Mi­vel azonban a sérülések nem túlságo­san komolyak, remélni lehet, hogy Brand is felépül és gépét is megjavít­ják addig s így Brand szombaton már résztvesz a kötelező tréningen. Budapesten van még a jó hírnévnek örvendő Gemy is, az ő indulásával azonban baj van. Nevezése ugyanis el­késve érkezett és így részvétele bi­zonytalan. Érdekes, sőt szenzációs, hogy az 500-as kategóriában a 12 in­duló közül nyolc külföldi és hozzá a legjavából! Mellettük bi­zony nagyon nehéz lesz a szerepük a magyaroknak. Mégis bízunk benne, hogy derekasan megállják a helyüket. Egyébként a Grand­ Prix-nek összesen 19 külföldi résztvevője lesz. Ebből nyolc esik az 500-ra, öt a 350-re és három-három a két kisebb kategó­riára. az ő pengősök 4 pengőbe kerülnek így és kaphatók a BSE-nél a Millenárison, a KídAC-nál (Apponyi-tér 1. szám), valamint a szokásos elővételi helye­ken. A verseny pontosan vasárnap Motoric, KMAC BSE Et­llus, Amu­scsa, Baker, Dodgson, Toricelli, S­teinfellner, Strokc, Melichar, Gayer, Deli, Kozma­stro, a startnál Soha nem látott világklasszisok küzdelme reggel 8 órakor kezdődik. Helyesen teszi a közönség, ha negyedórával előbb elfoglalja helyét, mert a rendőr­ség az útvonalat akkor lezárja és így a pálya belső pontjain levő helyek azután már nem közelíthetők meg. Négy tribünt emelnek egyébként a Grand-Prix-re és pedig a Millenniumi oszlopnál, a városligeti tejivónál, a Weingruber-kioszkkal szemben és a Kiállítási­ körúton (Széchenyi-fürdő előtt). A tribünökön összesen 2500 ülő­hely van, lesz ezenfelül még 1500 ké­nyelmes karosszék is, úgyhogy az összes ülőhelyek száma meghaladja a négyezret. A magyar kerékpáros Grand Prix­­ból tehát, melyet a BSE alig két év előtt rendezett meg először, nagy nem­zetközi motoros esemény lett, olyan verseny, amelyen találkát adnak egy­másnak a leghíresebb külföldi ver­senyzőik. A Grand Prix-n megjelenik a kor­mányzó és a társadalom számos elő­kelősége, akiknek a rendezőség külön helyet jelölt ki. Mert ha történetesen szép, napsuga­ras, enyhe az idő, akkor a Zeppelin legalább jó másfél órát vesztegel Cse­pelen, a közönség tábort üt a hatal­mas térségen és egész napját ott tölti, várva a léghajó délutáni visszatérését s újból való kikötését. Ehelyett azon­ban az történt, hogy a kiváncsiak te­kintélyes része akkor ért ki a repülő­térre, amikor a Zeppelin már fel­szedte köteleit és jó messze járt Hat­van vagy Miskolc fölött. A Zeppelin kényszerű programváltozásáról Poppe Oszkár őrnagy, a léghajó leszállásá­nak magyar parancsnoka, a következő felvilágosítást adta a Sporthirlap munkatársának: — A meteorológiai jelentés mik­ — Jó, hát kikötök, de az utasok ha­ladéktalanul szálljanak be és legyenek elkészülve arra, hogy délután nem jö­hetek velük ide vissza, hanem elviszem őket Friedrichshafenbe. Lehmannak ez a megjegyzése, amit többen is hallottak, természetesen villámgyorsan elterjedt és ez volt az oka annak, hogy délután már csak ke­vesen merészkedtek ki a csepeli repülő­térre. Voltak ezenfelül — sajnos­­— a rendezésnek is hibái, amelyek ter­mészetesen egészen más elbírálás alá Sportérmek, plakettek és dobrok,*ersegek, zománc­­leb­ények legolcsóbban Tik­fif ' * f | b­udapest, | Morzsányinál gasv. | Miért nem tarthatta be programját a Zeppelin? Lehmanni kapitány csak a legerélyesebb felszólításra szánta el magát a kikötésre­­ Poppe Oszkár őrnagy, a leszállás ma­gyar parancsnoka nyilatkozik a Sport­­hírlapnak a leszállás nehézségeiről Megtörtént a Zeppelin magyaror­szági látogatása. Az autóshetet már ezért az egyért is érdemes volt meg­csinálni. Sajnos, a nagy esemény nem folyhatott le egészen simán és a kö­zönségben bizonyos keserűség maradt vissza a légóriás látogatásának kap­csán. Szidják a rendezőséget, szidják a rendőrséget s csak éppen arról fe­ledkeztek meg, ami a keserűséget okozta: az időjárásról. Pedig milyen felejthetetlen, élményekben és tapasz­talatokban gazdag napja lehetett volna az országnak, de főként a fővá­ros lakosságának, ha a Zeppelin­ láto­gatása programszerűen folyik le. Csak a legnagyobb sajnálkozással lehet gondolni arra, ami elmaradt: szombaton heves légbeáramlás köze­ledéséről szólott. E jelentés szerint a beáramlási hullámnak reggel 4 és 5 óra között kellett Budapest fölé ér­kezni, es­t azonban a magyar medence fekvése késleltette. Ebben az időben — mint tudjuk , Bécset látogatta meg ez a hullám és hozzánk csak reg­gel nyolc órakor érkezett meg, éppen abban az időben, amidőn a Zeppelin körvonalait a repülőtéren megpillan­tottuk. A léghajó ezután még mint­egy félórát keringett a levegőben és félkilenckor szállt le, éppen a legked­vezőtlenebb időpontban. Nem csoda tehát, ha parancsnoka a légóriás föl­dön való tartózkodását a legrövidebb időre szabta. ....... — Hasonló volt a helyzet délután a körrepülésről való visszatéréskor is. Lehmann kapitány fél háromkor köze­ledett Csepel felé és le akart­­szállni. Én azonban szikratávírón közöltem vele, hogy a leszállást halassza el egy órával, mert újabb hullámot kapunk, így is történt s a Zeppelin tényleg csak egy órával későbben kötött ki, ami­kor megint csak sietnie kellett a start­tal, nehogy a harmadik hullám is a földön találja. Ezért a Friedrichsha­­fenbe menő utasok beszállása után a Zeppelin nyomban felszedte kötéleit és továbbment. A harmadik hullám fél­hatkor tényleg meg is érkezett és ta­lán még erősebb volt, mint a két előbbi. Ekkor azonban a Zeppelin már messze járt. Hogy kikerülte-e ezt a lég­hul­lámot, nem tudom, mert összekötteté­sem a léghajóval akkor már megsza­kadt. Lehmann kapitány közölte ugyanis, hogy most már a bécsi jelen­tésekre kíván szorítkozni. Majd szí­vélyes búcsút és köszönetet mondott még és­­ a továbbiakról már én is csak a lapokból értesülhettem. Ehhez a szakszerű felvilágosításhoz Petrovits Vidor, a KMAC főtitkára a következőket fűzte: — Amikor a Zeppelin még jó tíz méternyire volt­ a földtől, Lehmann kapitány akkor sem akart kikötni és lekiáltott hozzám, hogy nem vesztegel­het egy percet sem, nem teheti ki a léghajót esetleges katasztrófának és ezért megy vissza Friedrichshafenbe. Én azonban erélyesen követeltem a ki­kötést, mire Lehmann így válaszolt: Vigyázzon piszíre! Motorkerékpárt csak a leg­jobbat, csak régi és meg­bízható c­é­gnél vegyen, különben megbánja! K­rtjeklödjfin Barátainál, nojey milyennek bizo­nyult az országúton és a világversenyeken a BUDGE? Vezérképviselet a James és Triumphra is: BRUCK NÁNDOR ÉS FIAI, VI., Jókai­ utca 21. Használt szépek — Insrven prospektus Használt sjépét becseréljük! 23

Next