Sportul Popular, aprilie 1950 (Anul 6, nr. 1645-1660)

1950-04-16 / nr. 1652

1 1 Reacţionarii francezi incearcă să împiedice participarea ziariştilor de la l’Humanite la „Turul Franţei“ -«-reproducem din ,,l’Humanité ”, ziarul oamenilor muncii din Franţa, un articol semnat de Roger Ulina, in care acesta demască manevrele murdare prin care guvernul reacţionar al Franţei marshalizate caută să împiedice participarea caravanei ziarului „l’Humanité” la Turul ciclist al Franţei, lată ce, scrie ,,l’Hu- Imanité“: I » — „MINISTERUL DE INTERNE A PUS IN VEDERE ORGANIZATORILOR TURULUI FRANTEI SA REFUZE PARTICIPAREA LA CURSA A „CARAVANELOR" TUTUROR ZIARELOR CU CARACTER POLITIC. IN CONSECINTA VA ADUCEM LA CUNOŞTINŢA CA... ETC.. ETC....". lată ceea ce ne-au comunicat organizatorii Turului Franţei, la prima vedere lucrul ar părea o „glumă", dar nu este vorba de aşa ceva. Domnul Queuille, ministrul de interne, vrea pur şi simplu să interzică Partidului Comunist Francez de a se manifesta pe traseul Turului. El vrea să priveze milioane de francezi de mesagiile de simpa-tie pe care le primesc in fiecare an de la ziarul nostru. _ . Dar atunci dacă înţelegem bine circulara d-lui Queuille, „l’Equipe” jurnalul coorganizator al turului, nu va putea urmări ,,Turul Franţei" 1950, fiind, după cum se ştie, un organ de presă al R.P.F.-ului (N.R.■ partidul lui de Gaulle). La conducerea acestui ziar se găsesc d-nii : Patrice Thommnet, consilier general al R. P. F., Jacques Goudet, cunoscutul trubadur al sportului nazist, fost director al ziarului „ Auto , in timpul ocupaţiei şi alţi ,,domni" importanţi ai R. P. F.-ului. „Parizianul Liber", un alt ziar coorganizator nu va putea deasemeni participa la „Turul Franţei", fiind şi el un organ gaullist, iar rubrica sa sportivă fiind condusă de d. de Ratour, fost redactor al cotidianului „nazist" „Franţa Socialistă“. Nici „E’Aurore“ nu va putea participa fiind un alt ziar gaullist, o adunătură de colaboraţionişti în frunte cu Paul Bastid, compromis în scandalul cecurilor, care girează rubrica sportivă alături de Jean Leuisot şi Jean Dumas, de la Franţa Socialistă“ mai sus pomenită. „France Soir“, organul oficial al partidului socialist, „Paris-Presse“ cotidianul de seară al R. P. F. „Franc-Tireur“ tribuna troţchiştilor şi titoiştilor „L’Aube“, „Le Populaire" şi întreaga presă din Paris şi provincie la ordinele partidelor reacţionare americane nu vor putea participa la Tur! Dar nu, nu aceasta doreşte d. Queuille. Numai „iHumanil” a fost vizat aici. Această manevră murdară însă, nu va fi tolerată de oamenii muncii care sunt hotărâţi să treacă peste dispoziţia ministrului de interne. L’Flamanité, organul central cl Partidului Comunist Francez, cotidianul primului Partid din Franţa, va fi prezent la „Turul Franţei“. „SPORTUL POPULAR?’ CAMPIONUL ŞI RECORDMANUL URSS E. GRINGAUT DESPRE COMPLEXUL fi.T.O. Complexu unional sportiv „Gata pentru muncă şi apărarea U.R.S.S.”, este baza sistemului sovietic de educaţie fizică. Diferitele discipline sportive care fac parte din complex, desvoltă forţa, agilitatea, rezistenţa şiiau omului bucurie de viaţă, frumuseţe şi sănătate. Exerciţiile fizice ale complexului, elaborate pe baza ştiinţei sovietice înaintate, sunt accesibile oricărui om sănătos. Normele G. ,T. C. sunt trecute în fiecare ande către milioane de oameni şi reflexele căpătate cu ajutorul complexului, servesc drept fundament puternic întregei lor vieţi — de muncă, de luptă, de sport. Insigna GTO, căpătată cândva de către maeştrii sportului, de către campionii şi recordmanii Uniunii Sovietice, are întotdeauna un loc de cinste în rândul celorlalte distincţii sportive, iar cunoştinţele câştigate prin trecerea normelor, le sunt de ajutor până astăzi. Despre aceasta povesteşte mai jos Evghenii Grumgaut, campion şi recordman al URSS de motociclism şi purrtător al insignei GTO-11. „Unii cred că pentru un motociclet este important să cunoască bine motorul şi motocicleta, forţa fizică jucând un rol secundar. Acest lucru este complect neadevărat. Aduceţi-vă aminte de oricare cros, în care aproape fiecare motociclist este nevoit, pe o porţiune oarecare a traseului, să-şi „care" singur maşina. Deci, este nevoe de forţă, care r nu se desvoltă decât prin gimnastică, canotaj, sau alte sporturi. Aduceţi-vă aminte de cursele pe şosea, în care este necesară rezistenţa şi stăpânirea de sine. Deci, trebue antrenament de alergare, înnot, jocuri sportive. Deasemeni este necesar un bun control al muşchilor, pentru a pute 3 Stăpâni zvâcniturile puternice ale motocicletei,care pot obosi chiar un om rezistent. Este clar că un motociclist trebue să fie şi îndrăzneţ. Una dintre metodele de a verifica îndrăzneala tinerilor motociclişti, este aceea că ei sunt puşi să sară de pe trambulină în apă (dacă nau făcut-o niciodată) sau de pe trambulină cu schiurițe. Intr’un cuvânt. Fără o desvoltare fizică generală, nu poţi deveni un sportiv bun. Pentru aceasta — şi tineretul trebue să înţeleagă bine acest lucru — calea cea mai bună o constitue trecerea normelor complexului GTO. Ele ajută oricui ,să devie puternic, sănătos, un adevărat constructor al societăţii comuniste”. Sportivii francezi organizează manifestaţii sportive in beneficiul greviştilor Numărul manifestaţiilor sportive ale căror beneficii sunt alocate greviştilor din Franța sporesc neîncetat. Muncitorii conştienţi din Franţa marshallizată, cari luptă cu hotărire pentru a împiedeca transformarea ţării lor intr'un cap de pod al imperialiştilor americani, aţâţători la un nou război, sunt înconjuraţi de calda simpatie a masselor de oameni cinstiţi, dornici de pace şi de libertate. Sportivii din Franţa au organizat numeroase reuniuni şi concursuri şi încasările le-au donat greviştilor şi familiilor lor. Astfel, reuniunea sportivă organizată în piscina dela Châtenay- Malabry, de către devii şcolilor normale de educaţie fizică din Paris, s'a bucurat de un mare succes. Concursul s'a desfăşurat sub patronajul primarului din Châtenau, preşedintele Comitetului de solidaritate cu greviştii. Slugile guvernului reacţionar au căutat să împiedice buna desfăşurare a reuniunii, iar nu au reuşit. Şi-au dat concursul fraţii Schoedel, Georges Vallerey, recordman al Europei pe 100 m. spate şi săritorul Rene Piroley, alături de elevii şcolilor de educaţie fizică. Reţeta s-a ridicat la 25.000 franci, fiind donată in întregime greviştilor. Cu toată teroarea guvernului reacţionar francez, înfeudat dolarului, muncitorii sportivi din Franţa continuă să ducă cu succes lupta pentru ajutarea greviștilor. I La concursul internaţional de şah dela Budapesta BOLESLAVSKI, KERES, KOTOV ŞI SMISLOV IN FRUNTEA CLASAMENTULUI DURA 2 RUNNE n runda 2-a a turneului internaţional dela Budapesta s’au terminat numai 3 partide. Primul rezultat a fost înregistrat în partida Najdorf-Flohr, care s’a dat remiză după 14 mutări. Această rapidă încetare a ostilităţilor s’a datorat probabil faptului că atât Flohr cât şi Najdorf aveau câte o partidă întreruptă din rundala, in poziţie grea, pe care voiau s’o analizeze. Partida Kotov-Lilienthal s'a desfăşurat până la un anumit punct la fel cu partida Najdorf-Stahlberg de la turneul de la Saltsjöbaden 1948. Kotov a întărit însă jocul albului, reuşind să obţină avantaj din deschidere. Jocul de mijloc a fost foarte combinativ şi la un anumit moment regele negru a fost nevoit să-şi părăsească adăpostul din spatele rocadei, ieşind în mijlocul tablei. Datorită diverselor ameninţări Lilienthal a trebuit să cedeze la mutarea 37-a. Partida Szabo-Stahlberg s-a terminat remiză la mutarea 29-a. Celelalte două partide, care s-au întrerupt, au fost cele mai interesante. Cei doi câştigători ai campionatului URSS, V. Smistov şi D. Bronstein, au jucat o variantă foarte dificilă , a gambitului Damei”, cunoscută din celebra partidă Denker-Botvinic, din matchul prin radio URSS—USA (1945). Smîstov a adoptat sistemul de desvoltare recomandat de către Lilienthal (1. d1, d5 2. c4, c6 3. Cc3, cG 4. Cf3, CfG 5. Ng5, dc 6. e4, b5 7. e5, hG 8. Nh4, g5 9. Cg3, hg 10. Ng5, Cbd7 11 g3) bazat pe desvoltarea nebunului la g7. In continuare el a reuşit să spargă formaţia pionilor negri de pe flancul damei, prin înaintarea a2—a4. Poziţia fiind dificilă, Bronstein a gândit mult, intrând astfel in criză de timp. Din această cauză, el n’a condus cu exactitate atacul său pe flancul regelui şi acceptând schimbul damelor a permis adversarului să obţină avantaj material. Trebuind să facă 14 mutări în 2 minute, Bronstein a mai făcut o greşală, astfel că in momentul când partida s’a întrerupt, Smislov avea 3 pioni in plus. Keres cu negrul a jucat minunat împotriva deschiderii Spaniole, adoptată de Boleslavski. Albul a sacrificat la un moment dat un pion, dar combinaţia s’a dovedit a fi incorectă, căci Keres, înapoind pionul în condiţii favorabile, a obţinut avantaj. Partida s’a întrerupt într’o poziţie in care având două figuri uşoare pentru turn şi pion, negru avea şanse de câştig. REZULTATUL PARTIDELOR ÎNTRERUPTE Joi după amiază s’au jucat cele 5 partide întrerupte din primele 2 runde. Una dintre ele, Najdorf-Kotov, s’a dat remiză fără joc, la propunerea lui Najdorf. Deşi la întrerupere poziţia părea favorabilă marelui maestru sovietic, analiza a dovedit că albul are o posibilitate ascunsă de a forţa remiza, utilizând poziţia expusă a regelui negru. In celelalte partide s-a desfăşurat o luptă grea. Deşi a făcut toate încercările posibile, Flohr nu a putut salva finalitţi împotriva lui Boleslavski, fiind nevoit să cedeze la mutarea GG-a. Smîslov şi-a realizat cu exactitate avantajul material in partida cu Bronştein, marcând astfel un punct preţios. Cea mai interesantă luptă s’a dat in partida Stahlberg-Keres, care se intrerupsese într’o poziţie favorabilă ultimului. Cum s’a văzut la analiză, negrul nu putea câştiga utilizând tehnica obişnuită, deaceia marele maestru Keres s’a lansat intr'o continuare foarte riscată, in care şi albul căpăta contra-şanse prin pătrunderea turnului său pe linia 7-a. Tocmai când se credea că şansele negrului de a câştiga au scăzut la minimum, Keres a jucat o mutare de problemă, care a scos in evidenţă subtilitatea Planului său de atac. Stahlberg a fost nevoit să cedeze la mutarea 67-a. Obosit de partida cu Stahlberg, Keres n’a ales planul just în partida cu Boleslavski, permiţând adversarului si obţină remiza. In urma acestor rezultate, după două runde in fruntea clasamentului se află marii maeştri sovietici Boleslavski, Keres, Kotov şi Smislov, cu câte 10,2 puncte. Urmează Bronştein şi Najdorf, cu câte 1 punct; Flohr, Lilienthal, Stahlberg şi Szabó, câte 1a puncte. Vineri a fost zi liberă, iar astazi după amiază se joacă runda 3-a. SZABÓ Cursa ciclistă Varşovia—Fraga, care se va desfăşura începând de la 30 Aprilie, este un eveniment sportiv de importanţă mondială. Cursa a devenit in cei doi ani de existenţă o măreaţă manifestaţie a sportivilor din ţările de democraţie populară şi a tuturor concurenţilor şi organizaţiilor sportive muncitoreşti din ţările capitaliste, pentru întărirea lagărului mondial al partizanilor păcii şi în acelaş timp expresia puternicei solidarităţi internaţionale a oamenilor muncii de pretutindeni. Cursa Varşovia—Praga se deosebeşte de celelalte curse de acest gen organizate de către capitalişti in ţările dinApus. Presa burgheză din ţările capitaliste incearcă mereu să dovedească că nu există alte curse cicliste mai interesante ca „Turul Franţei", „Turul Italiei" sau „Turul Elveţiei". Adevărul este însă altul. 11 recunosc înainte de toate acei care au putut face o comparaţie între cursele sus menţionate organizate de capitaliştii din Franţa, Italia şi Elveţia şi cursa Varşovia,Praga, Turul Poloniei sau alte manifestaţii de acest gen organizate în ţările de democraţie populară. Acest adevăr îl desvăluie membrii organizaţiilor sportive muncitoreşti din Franţa, Italia şi Elveţia. „Cu toată lungimea Turului Franţei, nu veţi vedea niciodată atâţia spectatori entuziasmaţi, aşa cum se pot vedea în Polonia sau Cehoslovacia — spunea unul din membrii organizaţiei sportive muncitoreşti cicliste din Franţa. „In Franţa, din cursele cicliste se face o afacere, iar în curse participă numai profesionişti, faţa de ca şe poporul muncitor nu are nici o consideraţie. Concursurile în ţările de democraţie populară se desfăşoară în limitele rezistenţii omeneşti şi după un regulament, care este cel mai democrat din lume“. Aşa a vorbit unul din membrii organizaţiei F.S.G.T■ care numără peste 300 mii de membri. La fel vorbesc oamenii muncii, sportivii cinstiţi din Finlanda, Danemarca, Anglia, Elveţia, Italia şi polonezii care locuesc în Franţa. Organizarea manifestaţiilor sportive în ţările de democraţie populară, este pentru sportivii organizaţiilor muncitoreşti din ţările capitaliste un nou imbold în lupta lor pentru drepturile poporului muncitor din acele ţări. Până la darea semnalului de plecare în cursa Varşovia—Praga mai sunt 15 zile• Până 'n prezent s’au înscris 11 echipe cu câte 6 alergători. S’au înscris: R.P. Albania, R.P.R., R. Polonă, R. Cehoslovacă, R.P. Ungară, Republica Democrată Germană, apoi Organizaţiile sportive muncitoreşti din: Franţa, Danemarca, Polonezii din Franţa, Italia şi Finlanda. Echipa Italiei a fost înscrisă prin intermediul Confederaţiei Generale a Muncii din Italia. Finlanda va fi reprezentată de organizaţia T.U.L. -■ rt-Se mai aşteaptă înscrierile R.P. Bulgaria şi a organizaţiilor muncitoreşti din Elveţia şi Anglia din eveniment sportiv de importanţă mondială CURSA CICLISTA VARŞOVIA-PRACA ÎNCEPE LA 30 APRILIE Vor lua plecarea cei mai buni alergători europeni in entuziasmul populaţiei „Ştafeta păcii” îşi continuă drumul pe teritoriul Finlandei Helsinki, 14 (Agerpres). — Ştafeta finlandeză a păcii a fost purtată, până acum pe o distanţă de peste 10.000 km, fiind aşteptată să sosească la Helsinki la 19 Aprilie. Pe întreg parcursul ştafeta a fost Întâmpinată cu entuziasm de populaţie care a organizat sute de meetinguri cu ocazia cărora fe-a votat moţiul pentru pace. Campionatul de football al U.R.S.S. începe Duminică Moscova 14 (Agerpres).— După cum transmite TASS, primele matchuri de football din cadrul Campionatului unional se vor disputa Duminică 16 Aprilie pe stadioanele din sudul Uniunii Sovietice. Pentru cucerirea titlului de campion unional vor lupta 19 dintre cele mai puternice echipe, 10 fiind din R.S.F.S.R., 3 din R.S.S. Ucrainiană şi două din Georgia şi câte UTKi din R.S.S. Kiel Rusă, R.S.S. Azerbaidjană, R. S. S. Armeană și R.S.S. Letonă. Sfârşitul campionatului a fost prevăzut pentru prima jumătate a lui Octombrie. Un nou record unional tot nation junioare stabilit de Nadejda Hnâkina la Tbilisi. Nadejda Hnâkina, Cea mai tânără traestră de sport din U.R.S.S., a stabilit un nou record unional pentru junioare, la trialomn clasic, cu o performanţă de 20, puncte. Totodată ea a ameliorat recordul unional la săritura m Inansime cu performanţa de 3,41 m- Pag. 7-a