Sportul Popular, august 1952 (Anul 7, nr. 2091-2103)

1952-08-16 / nr. 2097

Mâine încep la Moscova campionatele mondiale de volei MOSCOVA 14 (Agerpres). — TASS transmite: In urma hotărîrii Federaţiei internaţionale de volei, campionatele mondiale de volei băeţi şi fete se vor desfăşura in acest an în capitala Uniunii Sovietice. Aceste campionate care reunesc cele mai bune echipe din lume, se vor disputa între 17 şi 29 August pe terenurile stadionului central Dinamo şi vor fi organizate de secţia unională de volei. Campionatul mondial de volei pentru echipele feminine are loc pentru prima oară. Cea mai importantă competiţie de volei pentru echipele feminine a fost până în prezent campionatul european, desfăşurat la Paris în anul 1951, care s’a terminat cu victoria echipei feminine a U.R.S.S. Ultima ediţie a campionatului mondial de volei pentru echipele de băeţi s’a desfăşurat in anul 1949 la Praga. Titlul de campioană mondială a revenit echipei Uniunii Sovietice . MOSCOVA 15 (Agerpres) ‘—• TASS transmite: In vederea campionatelor mondiale de volei, la Moscova au sosit echipele din R.P Bulgaria, R. Cehoslovacă, R. P. Ungară, R.P.R., R.R Polonă, India și Liban. Celelalte echipe participante la campionate sunt așteptate să sosească în capitala U.R.S.S. în ziua de 15 August După cum s-a mai anunțat, campionatele mondiale de volei vor începe la 17 August. „Sportivii sovietici care au participat pentru prima oară la Jocurile Olimpice au arătat că sunt cei mai buni din lume“ MAGA 15 (Agerpres) — TASS transmite: Presa olandeză continuă să publice articole despre sportivii sovetici care au participat la cea de a XV-a ediţie a Jocurilor Olimpice de vară de la Helsinki. Cunoscutul comentator sportiv, Backer, scrie în revista ELSEVIAS următoarele: „Descriind Jocurile Olimpice trebue să acord laurii Întâietăţii sportivilor sovietici. Toată lumea a fost uimită nu numai de performanţele lor, dar şi de comportarea lor. Nu s-a întâmplat niciodată ca sportivii sovietici să nu fie de o cavalerească politeţe. Acest lucru este cu atât mai îmbucurător cu cât mulţi (mai ales americanii) se aşteptau de la ruşi la contrariu. Jucătorii din echipa olandeză de polo pe apă au vorbit despre frumoasa comportare a sportivilor sovietici. Niciun fel de trucuri, niciun fel de şiretlicuri josnice, ci o luptă dârză şi cinstită. Sportivii sovietici care au participat pentru prima oară la Jocurile Olimpice au arătat că sunt cei mai buni sportivi din lume. In orice caz atenţia generală a fost aţintită spre sportivii sovietici, pătrunşi de sentimente nobile. Cât despre măestria lor sportivă, in această privinţă sportivii din multe alte ţări nici nu se compară cu sportivii ruşi. La Helsinki, Uniunea Sovietică a câştigat o uriaşă simpatie. Comportarea sportivilor sovietici a demonstrat odată mai mult că ei sunt pătrunși de dorința de pace in întreaga lume. Olimpiada de şah HELSINKI, 14 (Agerpres). — TASS transmite: La 13 August, la cea de a zecea Olimpiadă de şah, grupa a treia din care face parte şi echipa sovietică, a avut zi liberă. Marele maestru Keres a terminat partida întreruptă cu Cerniak (Israel). In cursul dimineţii această partidă nu se terminase încă și după 90 de mutări a fost din nou întreruptă. Spre seară, după o analiză făcută acasă, jucătorii au acceptat remisa. In primul grup s-a desfășurat cea de a patra rundă. R. Cehoslovacă conduce cu 3-0 în întâlnirea cu Danemarca. Rezultatul matchului Anglia-Cuba este P/2 — IV2 și o partida întreruptă. Argentina conduce împotriva Islandei cu 2-0. întâlnirea dintre echipa Germaniei occidentale și echipa Saarului s’a terminat cu o singură partidă în favoarea Germaniei occidentale. In grupul al doilea toate partidele în matchii dintre RP Ungară și Suedia s’au terminat foarte repede prin remisă. In întâlnirea între Italia și Iugoslavia două partide s’au terminat prin remisă, iar celelalte două s’au întrerupt. R.D. Germană a câștigat la Norvegia cu scorul de 22—1/2 ?i 0 partidă întreruptă. ★ HELSINKI, 15 (Agerpres). — TASS transmite: In runda a 4-a a celei de a 10-a Olimpiade de șah, desfășurată la 14 August, echipa Uniunii Sovietice a jucat împotriva Olandei, care ocupa locul doi In clasament. Această întâlnire a provocat un deosebit interes. Partida Smîslov-Prinsa s’a terminat repede Marele maestru sovietic a jucat foarte bine deschiderea catalană şi a obţinut avantaj poziţional. La mutarea a 12-a Smîslov a ales o continuare violentă legată de sacrificiul unui pion. Maestrul olandez a luat pionul, dar imediat după aceea a făcut o greşală, pierzând o figură şi la mutarea a 16-a a cedat. Marele măiestru Gheller jucând împotriva lui Kramer şi-a concentrat forţele împotriva aripei regelui advers şi adversarul său a trebuit să dea un pion pentru a evita pierderi mai grele. Totuşi, Gheller şi-a mărit cu precizie avantajul, câştigând partida. Marele maestru Bronstein, jucând împotriva campionului Olandei, Kordlever, a ales apărarea olandeză. Intr’o partidă complicată şi tăioasă, marele maestru sovietic a făcut o combinaţie frumoasă câştigând partida. Partida Van Sheltinga-Keres a fost întreruptă în poziţie complicată după cinci ore de joc. In matchul SUA-Elveţia americanii conduc cu 3-0. Echipa Finlandei a învins echipa Greciei cu 3-1. In matchul R.P. Polonă-Israel s-a terminat o singură partidă: Gerniak (Israel) a câştigat la Tarnewski (R.P. Polonă). HELSINKI, 15 (Agerpres). — TASS transmite: In seara de 14 August au fost terminate toate partidele întrerupte din grupa a treia. Rezultatele sunt următoarele: SUA-Elveţia 4-0; Finlanda-Grecia 3-1; RP Polonă-Israel 2-2. In matchul Olanda-URSS partida întreruptă dintre Van Shelfinga şi Keres s’a terminat remisă. Astfel, Uniunea Sovietică a învins Olanda cu 3*/2 la Y2. După patru runde clasamentul este următorul: URSS 14 pt SUA 11, Finlanda 10, Olanda 9. In prima grupă conduce Germania occidentală cu. 15'/2 pt. din 19 posibile, urmată de Argentina cu 12'/2 din 16, R. Cehoslovacă 9 din 15 In grupa a doua în frunte se afl Suedia cu 13'/2 pt. din 16 posibile urmată de RD Germană — 10 din 14, Iugoslavia — 10 din 15, RP Ungară 1/2 din 15, ★ Campionatul de fotbal al U.R.S.S. MOSCOVA. 14 (Agerpres). — TASS transmite: Amatorii de sport din Moscova au urmărit cu un deosebit interes întâlnirea de fotbal din cadrul campionatului URSS dintre campioana Uniunii Sovietice, echipa TDSA, şi echipa Aripile Sovietelor (Kuibîşev). După o luptă dârlă, echipa TDSA a terminat învingătoare cu scorul de 4-2. Aceasta este a treia victorie consecutivă a echipei TDSA obţinută în cadrul acestei competiţii. La 14 August, în cadrul campionatului unional de fotbal s-au întâlnit echipele „Dinamo” şi „Locomotiva” din Moscova. Echipa „Dinamo" a câștigat ruatchul cu scorul de 2-0. La patacei fiept table de şah Locuitorii Finlandei nu vor avea mult timp o vară atât de animată, interesantă şi spornică din punct de vedere economic. In timpul recentelor Jocuri Olimpice, numele oraşului Helsinki a fost repetat de sute de milioane de oameni pe întreg globul. Abia au plecat din capitala Finlandei celebrii sportivi şi oaspeţii turişti, abia Helsinski începuse săşi ia aspectul său obişnuit şi iată că s’au adunat aci aproape 200 dintre cei mai buni şahişti din lume. E drept, şahiştii nu sunt însoţiţi de armată turiştilor. Fapt explicabil: pentru ca iubitorii de sport să poată vedea pe Victor Ciucarin sau pe Emil Zátopek, era absolut necesar să vină la Helsinki. Jocul de şah are însă specificul său propriu. Noi şahiştii avem la dispoziţie notarea mutărilor, cu ajutorul căreia, presa şi radioul pot să ne transmită tot mersul luptei pe tablete de şah. Astăzi se joacă o partidă la Helsinki, iar mâine o poţi citi într-un ziar din alt continent. Te întrebi atunci de ce mai vine publicul la turneele de şah? Răspunsul e simplu. Fiindcă există acei iubitori de şah sau cum se spune la noi „suporteri“!... Sufletul unui adevărat „suporter“ nu poate să aştepte până a doua zi dimineaţa. Suporterul grăbeşte spre sala concursului. El nu acceptă să piardă măcar o mutare jucată acolo, el simte necesitatea absolută de ar fi la post, de a „trăi“ lupta ! „Turneul naţiunilor“ de la Helsinki este al X-lea concurs de acest fel. Autorul acestor rânduri a luat parte la cinci asemenea turnee, ca echipier al echipei cehoslovace — la Hamburg (1930), Praga (1931), Folkestone (1933), Varşovia (1935), Stockholm (1937). ...Era la sfârşitul lunii August, în 1939. Situaţia în Europa era încordată. Cum scriau atunci ziarele, era un vulcan care putea să isbucneascâ din moment în moment. In acel an, şahiştii disputau la Buenos Aires campionatul mondial pe echipe. Cehoslovacia era ocupată, iar pe hartă locul ei era însemnat cu falsa denumire de „protectorat". Bineînţeles, la Buenos-Aires eu nu jucam în echipa „protectoratului“. Când, la 1 Septembrie 1939, Hitler a aprins flacăra războiului, turneul de la Buenos-Aires ajunsese tocmai la sfârşit. Unele întâlniri rămaseră neterminate. In această învălmăşeală, echipa nu prea puternică a Germaniei se clasă pe primul loc. A venit războiul. Unii participanți la turneu s-au înapoiat în Europa. Un grup destul de numeros de șahiști, polonezi, cehoslovaci, germani, austrieci, au rămas în Argentina. După terminarea războiului, marele maestru austriac Eliskases a devenit argentinian. El joacă acum împreună cu marele maestru Najdorf, originar din Varşovia, in echipa Argentinei. Viaţa culturală din Europa macshalizată este departe de a fi înfloritoare între altele, aceasta se poate observa şi în domeniul şahului. Lumea şahistă nu este surprinsă că Egiptul a renunţat de a participa la turneu. In aceste zile, în Egipt nu e timp pentru şah. Dar unde e, de pildă, Franţa? Ea şi-a anunţat echipa, în frunte cu bătrânul mare maestru O. S. Bernstein şi cu şahista Chaudé de Silans la masa patra. Desigur, participarea acestei jucătoare nu ar fi putut asigura un prea mare succes echipei franceze, dar ar fi mărit interesul sportiv pentru întrecerile de la Helsinki printre şahistele din lumea întreagă. Dar, vai! In ajunul Olimpiadei, Franţa a renunţat la participare: nu sunt bani de drum! Franţa nu poate găsi acea mică sumă de bani, pentru a-şi trimite cei 4—6 şahişti la Helsinki?! Cum de s’a întâmplat aceasta? Se vede că Planta lui Pinay îşi învesteşte banii în alt joc mult mai serios decât şahul — în bombe şi avioane de bombardament... Nouă şahiştilor ne pare rău de Franţa, S. FSeSir mare maestru ★ de ţara străluciţilor Philidor şi Labourdonnais !... Se vede că pentru motive similare n’a venit nici ţara vecină Franţei, Belgia. Una din teoriile istoriei şahului spune că acest joc a venit în Apus prin Spania. Foarte plauzibil. Una din cele mai vechi deschideri in istoria partidei de şah poartă numele de partida spaniolă. Federaţia de şah din Spania a aplicat foarte original... deschiderea la turneu de la Helsinki. Ea a cerut Finlandei bani pentru drum! Dacă participarea spaniolilor ar fi constituit un eveniment de seamă nu e exclus că finlandezii să fi acceptat aceasta. Dar spaniolii nu sunt atât de viteji în şah şi finlandezii au renunţat să-l aducă la Helsinki pe contul lor. Spaniolii au rămas acasă. Lumea şaitistă a pierdut în ultimii ani o serie întreagă de artişti ai jocului de şah. A murit bătrânul Lasker. Au murit, deasemeni, fenomenalii Alehin şi Capablanca. Marele maestru maghiar Maroczy nu mai e printre noi. In timpul războiului a pierit la Londra ucisă de o bombă germană, campioana mondială Vera Mencik. Mulţi şahişti au fost exterminaţi de hitlerişti, cărora le-au mai căzut jertfă maestrul ceh Kare Treibal şi maestrul polonez Przepiorka. Nu se poate spune că în ultimii ani au apărut în Apus talente remarcabile. Creaţia şahistă, teoria şahului ar fi fost astăzi destul de sărace dacă pe glob ar fi existat o singura direcţie: Apusul. Dar pe lume există Uniunea Sovietică ! In marea noastră ţară, mişcarea şahistă se desvoltă pe scară uriaşă. Ca rezultat al desvoltării de massă a şahului, în Uniunea Sovietică s’a ridicat o minunată pleiadă de maeştri redutabili Mişcarea noastră şahistă se bucură de o imensă autoritate. Şi este incontestabil că cea de a X-a olimpiadă de şah se deosebeşte tocmai prin aceia că la ea participă şahiştii Uniunii Sovietice. Succesele şahiştilor noştri sunt cunoscute tuturor. Campion mondial este marele maestru Mihail Botvinic. El este locuitor al Moscovei, centrul lumii şahiste. Campioana lumii printre şahiste este Ludmila Rudenco din Leningrad, oraş cu veche tradiţie şahistă. Şahiştilor noştri le mai rămâne să cucerească şi campionatul mondial pe echipe. In momentul de faţă, la Helsinki, a început lupta la 48 table de şah. Bineînţeles, este greu să urmăreşti toate partidele şi majoritatea spectatorilor se înghesuie lângă tablele jucătorilor sovietici. Este de la sine înţeles. Şahiştii noştri nu sunt numai puternici. Ei sunt cunoscuţi şi pentru stilul lor spectaculos. Tocmai şahiştii sovietici sunt aceia care realizează adevărate capodopere ale creaţiei în şah. După cum se ştie, în aceste zile, în trei grupe semi-finale se desemnează participanţii la turneu final. In semi-finale sunt de pe acum câteva rezultate interesante. In primul rând, trebue remarcat ca ţările mici luptă cu multă îndârjire. Astfel încă în primul tur, Olanda a întrecut S.U.A. cu 2% la Hîtar Olanda a venit la Helsinki fără Euwe. Este încă prematur pentru a face deducţii, dar până acum se observă că în acest turneu americanii joacă fără succes. La aceasta ne îndreptăţeşte a doua înfrângere a echipei S.U.A. suferită în faţa finlandezilor. Echipa U.R.S.S. va întâlni pe americani în ultima rundă. Deosebit de mari eforturi depune fiecare când joacă împotriva şahiştilor sovietici. Este uşor de înţeles: a lua echipei noastre un punct sau chiar o jumătate de punct, reprezintă un deosebit succes. Astfel, partida campionu ai U-R.S.S, K«* res, cu maestrul internaţional Ce»“niak, s-a întrerupt de trei ori, în-' ainte de a se termina remisă. In schimb, cel mai tânăr mare maestru din lume , Gheller din Odessa a luptat foarte puţin cu Müller (Elveţia). Jod 1 a durat numai o oră, după care Müller a avut posibilitatea să se plimbe prin Helsinki, la aer curat. Lupta este foarte dârză. Chiar şi echipa micii regiuni Saar a scos o jumătate de punct in faţa Argentinei. Dintre rezultatele individuale trebue remarcată victoria marelui maestru maghiar Szabó în faţa marelui maestru Iugoslav Gligoric. Acesta din urmă este un jucător dârz, care pierde rar. Recent el a susţinut un match contra lui Reshevsky şi a pierdut la un scor minimal. Este incontestabil că din grupa treia va intra în finală U.R.S .. Pentru locurile doi şi trei luptă, după cât se pare, S.U.A., Olanda Si Finlanda. In prima grupă, in afară de Argentina, au şanse de calificare echipele R. Cehoslovace şi Germania Apuseană. In grupa doua, în frunte până acum e află Suedia. In finală se vor juca cu totul opt runde. E o distanţă destul de scurtă. Dacă acum, semifinala reprezintă pentru şahiştii noştri o simplă formalitate, un schimb în finală ei vor trebui să joace cu toate forţele. Pe distanţa scurtă a opt runde se poate ivi orice întâmplare şi fiecare jumătate de punct are importanţă. După opinia mea, la afară de echipa Uniunii Sovietice, vor lupta pentru întâietate în finală şi R. P. Ungară, Iugoslavia şi Argentina cu Najdorf la prima tablă şi Euskases la a treia, intre altele, argentinienii au făcut în rund a treia joc egal cu cehoslovacii, dovedind că echipa lor nu-i chiar așa de tare cum cred însăși argentinienii. La șah au loc rareori condrcte. Cu atât mai curios că în prima rundă a venit o contestare din partea căpitanului echipei S.U.A. Americanul Byrne a pierdut în fața maestrului olandez Dormer. Din cauza acestei înfrângeri, americanii au pierdut întâlnirea, fiindcă toate celelalte trei partide s’au terminat remise. Te gândeşti: ce contestaţii se mai pot face? L-au făcut mai şi gata! Nu. Americanii au anunţat că Byrne a pierdut fiindcă ceasurile nu mergeau bine, ba mai repede, ba mai încet, adică tocmai aşa ca să piardă Byrne. Acesta însă nici nu remarcase faptul şi după terminarea partidei a strâns mâna adversarului său. Totuşi, căpitanul a protestat. Poate că nu fiecare cititor (nu toţi sunt şahişti) înţelege despre ce e vorba, de aceea voi ■căuta să explic: să presupunem ca o echipă de fotbal a pierdut un match, dar căpitanul a făcut contestaţie pe motiv că mingea nu era rotundă. Naiv, nu-i aşa? Contestaţia americanilor a fost desigur respinsă, dar căpitanul nu şi-a pierdut cumpătul. Nu l-a mers... a liat deci înapoi contestaţia. Şahul e un sport în care arbitra nu are altceva de făcut decât să urmărească ordinea în timpul jocului. Asupra rezultatului partidei, arbitrul nu poate să aibă vreo infirfierţă. Şahistul se teme în primul rând de greşelile proprii şi numai apoi de adversar. La şah nu se pot fura decizii! Pionul mergi înainte, iar calul sare la fel la Moscova, New York, Sidney sau Helsinki. Este neîndoios că lupta în turneul final al celei de a X-a Olimpiade de şah va fi deosebit de ascuţită. Aceasta nu va împiedica însă ca „Turneul Naţiunilor“ să contribue la cauza păcii, la întărirea legăturilor culturale dintre toata popoarele. Aşa a fost recent la cea de a XV-a ediţie a Jocurilor Olimpice, aşa va fi şi la cea de a X-a Olimpiadă de şah. (Din „Literaturaia Gazeta**). întâlnirea internaţională de atletism dintre A. T. K. (Praga) şi Honved (Budapesta) PRAGA 15 (Agerpres). — CETERA transmite : La 14 August, a început la Praga, în faţa a peste 15.000 de spectatori, întâlnirea internaţională de atletism dintre echipele ATK şi HONVED (Budapesta). In prima zi a întrecerilor, atleţii cehoslovaci au stabilit performanţe din cele mai bune şi noi recorduri ale ţării lor. Astfel, la aruncarea greutăţii, atletul Skobla (ATK) a realizat 16,69 m., performanţă care constitue un nou record al R. Cehoslovace. Un nou record cehoslovac a stabilit şi atletul Filip, care a parcurs distanţa de 400 m. plat în 47' 8/10 Triplul campion olimpic, Emil Zátopek, a câştigat proba de 5000 m. plat cu timpul de 14’ 33*’ 4/10. După prima zi a întâlnirii, ATK conduce cu 72 de puncte faţă de 33 de puncte totalizate de atleţii maghiari. SPORTUL POPULAR Nr. 2097 Pag. 7-a