Sportul Popular, decembrie 1956 (Anul 11, nr. 2929-2943)

1956-12-24 / nr. 2941

Oaspeţi dragi din marea Chină populară prietenă Răspunzînd invitatiei Marii Adunări Naţionale, vineri a sosit viara noastră, într-o vizită de prietenie, o delegaţie a Adunării Reprezentanţilor Populari din întreaga Chină şi a Comitetului popular al oraşului Pekin, în frunte cu tovarăşul Pin Cijen, vicepreşedinte al Adunării reprezentanţilor populari, preşedinte al Comitetului popular al oraşului Pekin, vicepreşedinte al Comitetului pe întreaga Chină al Consiliului Consultativ Politic Popular, membru în Biroul Politic şi secretar al C.C al Partidului Comunist Chinez. In clişeu, oaspeţii chinezi îi vizită la Marea Adunare Naţională. Sportul apropie popoarele Ecourile Olimpiadei au depăşit cu mult perimetrul pe care ziarele de specialitate îl numesc în limbaj obişnuit „lumea stadioanelor". Nici nu-i de mirare. In viaţa omului modern noţiunea de sport capătă rezonanţe profunde şi ia loc alături de literatură, muzică şi arte în sfera unanim recunoscutelor cerinţe culturale. Iată de ce impresiile despre Olimpiadă ale unor oameni care nu au legături directe cu activitatea de pe terenurile de sport sînt totdeauna interesante şi instructive. O încercare în acest sens, pe cit de ingenioasă pe atît de reuşită a făcut-o ziarul „Sovietki sport“, care, luînd legătura (direct sau telefonic) cu o serie de personalităţi din viaţa artistică, ştiinţifică şi culturală mondială, publică declaraţii inedite din care spicuim cîteva. ★ New York. La numărul de telefon WFF.77.754 răspunde binecunoscuta voce de bas a lui Paul Robeson. ,,Ce părere aveţi despre Jocurile Olimpice ? „Jocurile Olimpice au o importanţă uriaşă pentru cauza păcii. Prin intermediul sportului ele unesc oamenii de pe întreg globul. Olimpiada dezvoltă sentimentul prieteniei şi a fraternităţii sportive“. „Care a fost echipa dvs- preferată ?“ , „Fără îndoială, cea americană. Aceasta nu mă opreşte însă să felicit călduros pe sportivii sovietici pentru marele lor succes de la Melbourne". Ultimele cuvinte au fost rostite de Robeson în limba rusă: „Salut pe toţi oamenii care trăiesc în pace şi prietenie“. ★ Anna Segers, autoarea celebrului roman „Morţii rămin tineri“ a comunicat redacţiei în scris părerile sale: „Cunosc destul de puţin sportul şi ezit să mă pronunţ asupra părţii tehnice a Jocurilor Olimpice. Dar, salut din inimă orice acţiune care adună laolaltă tineretul lumii Structural, tineretul iubeşte cu pasiune viaţa iar sportul nu este decît o formă a dragostei sate de viaţă. Tineretului ii este cu totul străină ura faţă de aproapele său, iar Jocurile Olimpice reprezintă exprimarea practică a dragostei de viaţă şi a spiritului prietenesc care uneşte tineri din diferite ţări. ★ „Sportul nu numai că dezvoltă şi întăreşte organismul — a declarat savantul de renume mondial in domeniul fiziologiei creierului academicianul Krikov — dar, educă voinţa, încrederea în sine, agilitatea, calităţi proprii sportivilor. Totuşi, o asemenea concepţie asupra sportului mi se pare unilaterală. Sportul are şi darul de a apropia popoarele, de a întări legăturile de prietenie. In această lumină privind lucrurile, la Melbourne n-au avut loc doar competiţii sportive, ci şi întîlniri amicale cu prilejul cărora tineri din diferite ţări au pronunţat cuvîntul universal „PACE". ★ N-a fost uşor de găsit în aceste zile popularul cîntăreţ şi actor francez Yves ,Montand. Preocupat de turnarea ultimului său film şi de pregătirea lungului turneu pe care-l întreprinde în răsărit, simpaticul şansonetist a stat prea puţin pe acasă, astfel, că, mai multe seri la rind, telefonul a sunat zadarnic. Dar cu răbdare şi perseverenţă, încercarea a reuşit pină la urmă. Şi iată că la celălalt capăt al firului Yves a răspuns: „Consider că trebuie să salutăm cu toţii asemenea acţiuni cum ar fi Jocurile Olimpice. Ele au un rol important în netezirea căilor spre înţelegere între popoare“. „Aţi urmărit evoluţia întrecerilor ? „Oarecum. Am fost foarte,foarte ocupat. In clipele libere m-a pasionat desigur lupta sportivă. Personal m-am bucurat mult de fiecare succes al Franţei, al „minunatei Franţe" cum ne place s-o numim. Dar, se înţelege, ne-a fost greu să concurăm cu ruşii, americanii şi australienii.” „Practicaţi sportul ? „înot puţin şi joc (foarte prost) şah. Doresc mult să-i văd la lucru pe sportivii sovietici“. Nu va fi greu de satisfăcut această dorinţă pentru că de cîteva zile Ives Montand împreună cu soţia sa sunt oaspeţii Uniunii Sovietice, unde vor da mai multe concerte. Iar in timpul liber, paşii îi vor purta fără îndoială şi pe terenul de sport. Paul Robeson HoreexTCRiu „ROCK AND ROLL"... trei cuvinte care s-ar putea traduc© prin: „dansezi pînă cazi jos“... Estic numele unui dans frenetic a cărui modă a început să bîntuie prin America şi ţările Europei apusene, făcînd adevărate ravagii. In ritmul unei muzici atonale şi spasmodice, dansatorii se învîrtesc în ritm trepidant, cuprinşi parcă de o criză de epilepsie. Melodia (sau ceea ce are pretenţia de a fi aşa ceva) continuă ca o chemare de tam-tam, neîntreruptă, obsedantă, pînă la totala epuizare a muzicanţilor şi completa imbecilizare a dansatorilor. „Pierdere totală a personalităţii“ — promite practica acestui dans şi mostrele fotografice şi auditive ce ne stau la îndemînă au darul să ne convingă. Mai poţi traduce cuvintele englezeşti „Rock and roll“ cu expresia romînească : „curată nebunie“. O nebunie care ia forme dintre cele mai diferite şi tinde să iasă din cadrul strict al... distracţiei. „Rock and roll“ pare să devină în Occident unadevărat stil de viaţă, un mod original de a vedea lucrurile sau — „filosofic“ vorbind — un nou „Weltanschauung“... Este probabil un înlocuitor pentru defunctul „mod de viaţă american“, după încercarea nereuşită de a exporta peste Ocean această frenezie bolnăvicioasă proprie tinerilor fii şi fiice de bancheri şi capitalişti, care vor,să trăiască intens“... Rock and roll-ul nu ocoleşte desigur nici terenurile de sport Şi chiar dacă rugbiul american — unde frenezia vecină cu demența e „la ea acasă“ — nu prind©rădăcimi în Europa de apus, în schimb „spiritul“ rock and roll-ului pare să cuprindă alte domenii sportive. Am asumat aci cîteva exemple, pe care vi le oferim în prezentare succintă, fără comentarii. Le considerăm de prisos, fiindcă din exemplele de mai jos se desprinde chiar concluzia că în sportul din ţările apusene apar din ce în ce mai pregnant fenomene de decadenţă, caracteristice unei societăţi în descompunere. • O ECHIPA engleză de rugbi, activînd in campionatul comitatului Midlands, a contestat ultimul ei meci pe motiv că un suporter al echipei adverse a pus praf de scărpinat în cele 15 tricouri ale jucătorilor. 9 IN CURSUL meciului de rugbi A. S. Roma-Rugby Roma, desfășurat recent in capitala Italiei, arbitrul Bracaglia a fost supus unui tratament deosebit de ostil din partea suporterilor uneia dintre echipe. Exasperat de huiduielile şi fluierăturile care nu se mai terminau, arbitrul a aruncat fluierul şi căţărindu-se pe grilajul de sîrmă împrejmuitor a pătruns în tribună unde a luat la bătaie pe clţiva spectatori. In incăierarea produsă au fost rănite cîteva zeci de persoane... 9 VREŢI să ştiţi din ce se compune „arsenalul“ folosit la fiecare meci de suporterii liderului campionatului francez de fotbal St. Etienne? Iată o listă furnizată de ziarul „L’Equipe": tobe, cornuri de vînătoare, clopote de vaci, trompete, petarde... Dar „arma“ pricipală pare a fi un strigăt de luptă importat din Camerun, ţinutul african de unde este originar Njo-Lea, centrul atacant al echipei St. Etienne-9 „A FOST o veritabilă corida"... — afirmă handbaliştii selecţionatei Parisului despre meciul lor susţinut la Barcelona ii compania reprezentativei locale. In ultimele minute, furia spectatorilor (care vedeau echipa lor pierzind) a atins paroxismul şi ei au început să arunce in jucătorii francezi cu., monede metalice, singurele corpuri contondente avute la indemină. O adevărată risipă de mărunţiş... 9 LA TOKIO, in cursul unei reuniunni de „karate“ (luptă japoneză cu tauri) toreadorul Masusatsu Oyama a provocat nemulţumirea generală a spectatorilor, care au fost pe punctul de a-l lua la bătaie. „Vina" lui Oyama este că a prelungit prea mult (9 min- 50 sec.) lupta sa cu un taur de 500 kg, pe care l-a ucis cu o lovitură de sabie. Cunoscătorii afirmă că Oyama (care cintărește S1 kg ) putea să „lichideze“ taurul mult mai rapid și... fără să se servească de sabie. 9 IN CAPITALA Austriei vnce- ( puse de curînd moda fotbalului feminin... Vienezeie pline de temperament se întreceau chiar intr-un campionat al lor, iar de curind contractaseră un meci cu o reprezentativă a Germaniei occidentale. Meciul nu va avea loc insă, fiindcă Liga feminilă de fotbal a Austriei este pe cale de disoluţie. Se spune că preşedinta (Mitzi) şi cu secretara (Greta) s-au luat la bătaie pentru... ochii frumoşi ai unui fotbalist. FARA COMENTARII... Au luat sfirşit semifinalele campionatului U.R.S.S. de şah MOSCOVA (Agerpres). — TASS transmite: In oraşele Leningrad şi Harkov s-au încheiat întrecerile semifinalelor celui de al 24-lea campionat unional de şah. In grupa de la Leningrad pe primele cinci locuri s-au clasat marii maeştri B. Spaski, A. Toluş, maeştrii Khlaman, L. Aronin şi A. Hasin, care au totalizat cite 11/2 puncte fiecare. Locurile 6 şi 7 sunt împărţite de V. Mikenas şi E. Stoliar cu 11 puncte fiecare. O luptă la fel de strînsă s-a dat şi în semifinala de la Harkov. Primele trei locuri au fost ocupate de I. Boleslavski, V. Tarasov şi R. Nejmetdinov cu cite 11 >/2 puncte fiecare din 18 posibile. Pe locurile 4 şi 5 s-au clasat A. Bannik şi R. Holmov cu cîte 11 puncte, iar locul 6 a fost ocupat de R. Aronson cu 10/5 puncte. La turneul final al campionatului unional de şah participă primii 6 clasați din cadrul fiecărei grupe semifinale, desfășurate la Leningrad, Harkov şi Tbilisi. SERVICIUL NOSTRU DE RADIO VA COMUNICA • LA COLONIA în faţa a 60.100 spectatori reprezentativa R. F. Germane a obţinut —în sfirşit — o victorie, după atîtea insuccese, întrecînd naţionala Belgiei cu 4-1 (2-1). • IN CAMPIONATUL ITALIAN S-au înregistrat o serie de mari surprize. Astfel Roma, performera etapei trecute a cedat codașei Lane Rossi cu scorul de 1-0, iar liderul Milan — jucînd la Genova — a fost întrecut de Sampdoria cu scorul de 3-2. De notat că în etapa din 16 decembrie Sampdoria fusese învinsă cu 5-1 de Roma. Derbiul Internazionale-Fiorentina desfășurat pe stadionul San Siro din Milano a revenit primei formaţii. Astfel duelul dintre atacul Florentinei condus de Virgil — centrul atacant al naţionalei Italiei — şi apărarea în fruntea căreia a strălucit portarul Ghezzi — din „Squadra azzura” — a fost cîştigat de ultima. In fruntea clasamentului se află acum cele două formaţii milaneze. Iată de altfel rezultatele celei de a 12-a etape: Internazionale-Fiorentina 2-1, Bologna-Genova 3-1, Lane Rossi-Roma 1-0, Lazio-Triestina 2-0, Napoli-Juventus 1-2, Palermo-Spai 0-0, Sampdoria-Milan 3-2, Torino-Padova 0-2, Atalanta-Udinese 3- 1 (întrerupt în min. 15 din causazăpezii). Clasamentul: Milan, Internazionale 16 p. Fiorentina 15 p., Juventus, Sampdoria 14 p., Padova 13 p., Roma, Napoli, Triestina 12 p., Udinese, Lazio 11 p., Torino, Atalanta, Palermo, Spăl, Bologna, Lane Roesi 10 p„ Genova 8 p. 0 IN CEA DE A XVI-a ETAPA A CAMPIONATULUI FRANCEZ, St. Etienne a mai pierdut un punct pe teren, dar a cîştigat unul înclasament, deoarece urmăritorul său direct, Lens, a pierdut pe teren propriu în faţa lui Angers cu categoricul scor de 3-0! Dar iată celelalte rezultate ale etapei: St-Etienne-Tou lousc 0-0, Reims-Metz 5-2, Socbaiux- Nîmes 3-1, MarseiUe-Strassbourg 3-1, Racing-Monaco 2-1, Nice-Nancy 3-2, Sedan-Valenciennes 3-0, Rennes-Lyon 2-1. — Clasamentul: St. Etienne 24i p„ Lens 22 p., Re'ims 21 p„ Sochaux, Marseille 19 p„ Racing, Angers 18 p„ Nimes 17 p„ Toulouse. Nice, Monaco 16 p„ Sedan 14 p., Valenciennes IS p., Lyon, Nancy 12 p„ Rennes, Strassbourg 11 p., Metz 9 p. 0 DIN CAUZA VREMII NEFAVORABILE 6 meciuri au trebuit să fie amînate în prima ligă engleză. In celelalte întîlniri care au avut loc s-au înregistrat rezultatele: Arsenal- Bolton 4-6, Luttoir-Charlton Athletic 4- 2 Burnley-Cardiff 6-2, Newcastle- Sunderland 6-2, Wolverhampton W.Blackpool 4-1. • La Dortmund (RFG), Partizan Belgrad a învins cu 4-1 (2-0) Borussia campioana Germaniei Occidentale. La Gelsenkirchen va evolua — în primul meci din cadrul turneului întreprins în R.F.G. — Dukla Praga campioana R. Cehoslovace. • Intr-un meci amica! desfășurat la Novisad, echipa locală Vojvodina a dispus cu scorul de 1—0 de Ferencváros (Budapesta). Numărul viitor al ziarului nostru va apare joi 27 decembrie la orele obișnuite. Redacția si administraţia: București, str. Consiliile Nr. IT; telefon S.SC.M -5.30.S7 Nr.1—• 52 STAS 3452 Init Poligrafice Nr. 2, str. Brezoianu Nr. 23—25. X X X X Abonamentele te face oficiile poştale prin factorii poştali şi difazorii voluntari din Întreprinderi.