Sportul Popular, ianuarie 1957 (Anul 12, nr. 2944-2956)

1957-01-10 / nr. 2947

vind regulamentul pertolite.« Două rezultate de egalitate in campionatele de baschet! trupele de baschet şi-au adus parcă aminte că regulamentul actualului campionat permite şi rezultatul de egalitate. Şi, in consecinţă, patru dintre ele... şi-au încheiat partidele cu scoluri egale. Se înţelege că aceste jocuri (Locomotiva P.T.T.-Energia M.E.E. Bucureşti şi Progresul Oradea-Ştiinţa I.C.F.) au constituit întreceri atractive, pasionante, care au oferit, în finaluri, momente emoţionante. Dintre rezultatele etapei, în ansamblu normale, trebuie scoase în evidenţă victoria la scor a Ştiinţei Cluj asupra Voinţei Iaşi, a doua victorie din campionat a dinamoviştilor bucureşteni care au dispus de puternica formaţie a colegilor lor de asociaţie de la Oradea şi, în sfîrşit, „seria“ în care se menţine Dinamo Tg. Mureş care a trecut de încă un adversar dificil: Ştiinţa Timişoara. Acestea din campionatul masculin. Din cel feminin vom sublinia buna comportare a echipei Voinţa Oraşul Stalin care a făcut o repriză excelentă — a doua — în meciul cu Flamura roşie Tg. Mureş. Dar iată mai intii... ...REZULTATELE TEHNICE FEMININ Seria I: Voinţa Oraşul Stalin— Flamura roşie Tg. Mureş 57—46(30—32). Progresul Oradea — Ştiinţa I.C.F. 49—49 (26- 22) . Seria II: Progresul F.B. Bucureşti — Progresul Min. Înv. Bucureşti 42—64 (16—37). Ştiinţa Cluj — Energia Bucureşti 35—46 (17-19). MASCULIN Seria I: Progresul Arta Bucureşti — Energia Cluj 58—49 (34—24J. Dinamo Bucureşti — Dinamo Oradea 59—51 (25—24). Ştiinţa Cluj — Voinţa Iaşi 94—73 (44-32J. Seria II: Locomotiva P.T.T. Bucureşti — Energia M.E.E. Bucureşti 61—61 (19—23). Progresul Oraşul Stalin—C.C.A. 47—60 (14—21). Dinamo Tg. Mureş — ştiinţa Timişoara 66 — 55 136—25. „INSTANTANEE“ DIN ETAPA • Unul din cele mai pasionante jocuri ale etapei a fost (aşa cum de altfel aminteam mai sus) cel dintre Energia Bucureşti şi Locomotiva Bucureşti, terminat la egalitate, tînăra formaţie a Energiei a condus cu autoritate şi n-a cedat avantajul ca scor decit ...tocmai cînd trebuia pentru petetişti, cu 30 de secunde înainte de sfîrşit, cînd Călugăreanu (singurul jucător calm în atmosfera de mare încordare) a adus două puncte echipei lui (61—59). Din învingătoare sigură. Energia apărea învinsă iremediabil. Şi totuşi... In ultimele CINCI secunde ea a obţinut dreptul de a executa două lovituri libere pe care Novacek le-a transformat cu siguranţa unui vechi internaţional egalînd şi smulgînd astfel un punct în clasament (măcar atît!) pentru formaţia din care face parte. Din echipa Energiei, care a lăsat o bună impresie fiind învingătoarea morală a partidei, s-au impus în mod deosebit Tursugian, Mihăilescu, Novacek. De la Locomotiva s-a remarcat doar Călugăreanu. • Al doilea rezultat de egalitate al etapei a fost înregistrat în partida feminină de la Oradea. Cei care au urmărit-o n-o vor uita multă vreme. Gazdele au avut superioritatea în prima parte şi lăsau impresia că vor cîştiga fără emoţii. Studentele de la I.C.F. au făcut însă în raimul doi o apărare pressing excelentă şi nu numai că au refăcut diferenţa dar au şi luat conducerea cu 6 puncte. Acum apărea Progresul ca învinsă sigură. Dar... cu cîteva secunde înaintea fluierului final, orădencele au reuşit să egaleze. Teodora Simionescu a fost cea mai bună jucătoare de pe teren. Alături de ea s-au evidenţiat L. Popescu, Iolanda Darabas, Marta Papp. ...ŞI CÎTEVA OBSERVAŢII 1. Pentru a face un real serviri baschetului şi campionatului este absolut nevoie ca echipele noastre să pună mai mult accentul pe acţiuni în viteză şi mişcare, să joace mai mult pentru varietatea acţiunilor şi să renunţe, pe cit este posibil, la atacurile stereotipe, încete, de păstrare a mingii care numai o bună impresie nu fac. In plus formaţiile noastre s-ar pregăti astfel, cu o clipă mai devreme, pentru... noile modificări ale regulamentului, care le impun obligaţii precise în această direcţie. 2. Ceasul din sala Floreasca (noul cronometru pentru baschet) n-a funcţionat duminică. Să sperăm că la viitoarea etapă el nu va mai face doar oficiul de... ornament al sălii. 3. Programul din Capitală s-a terminat foarte tirziu din pricina neprezentării unui arbitru la primul joc. Oare nu se pot numi din timp arbitri de rezervă pentru eventualele indisponibilităţi, astfel ca partidele să înceapă la orele anunţate? Noi credem că da. Radu Popovici (Dinamo Buc.), urmărit de „omul său“ — Sebestyén (Dinamo Oradea) — pătrunde în dribling spre coş. Em. Răducanu (Dinamo Buc.) şi Hofmann (Dinamo Oradea) îl urmăresc atenţi. (Foto : I. Mihăică) CE DORESC MOTOCICLIŞTII Activitatea competiţională la sporturile mecanice a fost inaugurată. In curind sportivii motociclişti vor începe „batălia“ pentru cucerirea titlurilor de campioni şi recordmani ai ţării. Ca şi în anii trecuţi, noul sezon i-a găsit pe alergători pregătiţi. Ne am dat seama de aceasta după felul în care motocicliştii şi-au prezentat maşinile la startul primei întreceri a anului şi, mai ales, după activitatea pe care mulţi dintre ei au depus-o în săli pentru desăvârşirea pregătirilor fizice (ex. motocicliştii de la Dinamo, Energia, etc.). Deci, prin felul în care alergătorii s-au pregătit să întimpine noul sezon socotim că şi-au făcut datoria. Rămîne numai ca şi forurile care dirijează activitatea în motociclism sa se achite cu conştiinciozitate pe sarcinile ce le revin şi atunci ne vom putea declara pe deplin mulţumiţi. In legătură cu aceasta transmitem dorinţele motocicliştilor, de care forurile vizate vor trebui să ţină seama. COMISIA CENTRALA Să rezolve odată pentru totdeauna problema traseelor pentru alergările de viteză pe circuit (omologarea traseelor din provincia care se dovedesc corespunzătoare şi interzicerea celorlalte, pentru a se putea evita accidentele) Realizarea traseului pentru cursele de viteză pe circuit în Capitală să nu se mai tergiverseze. Maşinile speciale de dirt-track pentru care s-au cheltuit bani ca să fie aduse în ţară, să nu mai stea neîntrebuinţate în garajele asociaţiilor. SUBCOMISIA DE COMPETIŢII din cadrul comisiei centrale. Să studieze cu mai multă atenţie regulamentele dinteiir întreceri pentru ca acestea să nu mai dea foc la interpretări şi modificări făcute ad-hoc. Să studieze posibilităţile de redactare a regulamentului general pentru sporturile mecanice, încît acesta să devină corespunzător şi folositor în organizarea de competiţii. COMISIA ORAŞENEASCA ŞI ASOCIAŢIILE SPORTIVE. Să respecte programarea concursurilor. Să facă cunoscute din timp regulamentele acestor concursuri, secţiilor moto. Secţii I.moto de tineret de pe lingă asociaţiile Energia şi Locomotiva să funcţioneze şi să nu se rezume în a fi existente doar pe hîrtie. Înaintea campionatului de motocros sportivilor să li se ofere posibilitatea să participe la cîteva competiţii de acest gen, anticare. Asociaţiile să nu mai interzică sportivilor de a circula cu maşinile de antrenament. G. ŞTEFANESCU O competiţie rezervată numai sportivelor „CUPA 8 MARTIE” In cinstea zilei de 8 Marie, Ziua Internaţională a Femeii, asociaţia sportivă Flamura roşie organizează ca şi în alţi ani, o mare competiţie sportivă rezervată numai femeilor. Sporturile la care se vor întrece participantele la „Cupa 8 Martie“ sunt urmatoarele : atletism, gimnastică, tenis de masă, volei, baschet, popice, şah şi tir. „Cupa 8 Martie“ va fi organizată în întreaga ţară de către marile colective sportive ale asociaţiei Flamura roşie (de pildă, „Dorobanţul“—Ploeşti, „Partizanul“ Bacău, „Janoş Herbak“ Cluj etc.), care vor invita însă echipe reprezentînd toate colectivele sportive locale. Deşi competiţia cuprinde un număr de 8 discipline sportive, participantele nu se vor întrece decît la 5 discipline alese în funcţie de răspîndirea şi popularitatea acestora în localităţile respective. Menţionăm că regulamentul „Cupei 8 Martie", lasă colectivelor sportive, libertatea de a alcătui echipele, fie din cadrul unui singur colectiv, fie din mai multe colective locale aparţinînd însă aceleiaşi asociaţii. Deşi competiţia este rezervată senioarelor, regulamentul nu îngrădește participarea junioarelor, acestea putind intra în componența echipelor. în partidele co Stahl (R. B. Gemană) Voleibaliştii bucureşteni au repurtat victorii confortabile Deşi s-au disputat la concurenţă cu boxul — sîmbătă şi cu baschetul — duminică, întîlnirile de volei care au avut loc în sala Dinamo, s-au bucurat de o neobişnuită afluenţă de public. De altfel, nu e de mirare evoluau unele dintre cele mai bune echipe bucureştene, masculine şi feminine, împreună cu echipa Stahl Eisleben din R. D. Germană. Programul era, deci, destul de atractiv pentru ca numeroşi iubitori ai voleiului să ia drumul sălii din parcul Dinamo. O mare surpriză s-a produs în deschiderile partidelor internaţionale, sîmbătă, Progresul I.T.B. a învins cu un scor categoric pe campioana naţională, Locomotiva Bucureşti. Rezultatul: 3-0 (16, 10, 10). Performanţa este remarcabilă pentru echipa Progresul I.T.B. care a prezentat şi de astă dată numeroşi tineri talentaţi şi bine pregătiţi. Locomotiva s-a dovedit a nu fi încă pusă la punct cu antrenamentul. Duminică echipa feminină Voinţa, o combinată între echipele Voinţa Sibiu şi Voinţa Oraşul Stalin, a întrecut Progresul C.P.C.S cu 3-0 (4, 9, 12). Stela Boariu şi Eugenia Bojiţă s-au dovedit printre cele mai bune jucătoare ale echipei învingătoare, iată şi celelalte rezultate tehnice: Dinamo — Energia (1.) 3—0 (1, 4, 2); Dinamo — Energia I.O.R. im.) 3—0 (4, 12, 13). Şi acum despre evoluţia echipei Stahl. Mai întîi, rezultatele tehnice: Dinamo a învins cu 3—0 (4, 2, 11), iar Progresul cu 3—1. 5—7, 15—9, 15—17, 15-8). Stahl s-a dovedit o echipă cu perspective. Ea a avut însă comportări diferite în cele două întîlniri susţinute la Bucureşti. Intr-adevăr, în meciul cu Dinamo, Stahl s-a prezentat ca o echipă timorată în faţa unui adversar cu renume. De aceea, majoritatea acţiunilor nu i-au reuşit, deşi oaspeţii noştri au arătat o tehnică individuală destul de bună, eficace au fost unele blocaje efectuate în trei. Jucătorii germani au dovedit destulă mobilitate pe linia de fund. Le-a lipsit însă precizia şi loviturile decisive. De la Dinamo, Mihăilescu, Miculescu şi Mircea Cristea au fost cei mai buni. Evoluţia echipei germane în compania Progresului I.T.B. a fost însă o adevărată surpriză pentru cei care au văzut-o cu o zi înainte. Spre deosebire de meciul cu Dinamo, ea a demonstrat calităţi care aproape nici nu i se bănuiau. Mai iutii, un servici destul de puternic, care de multe ori a pus în dificultate pe jucătorii de la I.T.B. La fileul, Hardmuth — căpitanul echipei — şi Kolodniak au realizat acţiuni nu numai spectaculoase, dar terminate cu puncte preţioase. In linia a doua, Einert, Jasnodi şi Nemenian au scos multe baloane dificile. Este interesant rezultatul pe care îl vor realiza oaspeţii marţi la Oraşul Stalin, în compania echipei locale Energia. La Progresul, in afară de „veteranii“ Medianii şi Rusescu, tinerii Palade, Pelin şi Bănuţ au jucat foarte bine. Iată formaţiile prezentate pe teren: STAHL : Hardmuth, Kolodniak, Reichel, Jas noch, Nennern..-:. Schreiter, Einert, Hahn, Randohr. Prause. DINAMO: Mihăilescu, Novae. Mircea Cristea, Apostol, Constantinescu, Eremia, Miculescu, Teodorescu, Vasiliu, Botez, Chiriţă, Derzsi. PROGRESUL I.T.B : Medianu, Rusescu, Palade, Pelin, Ganciu, Lazăr, Bănuţ, Dragotă. Un duel la plasă. Protagonişti: Mihăilescu (Dinamo) şi Einer (Stahl). (Foto: L. Tibor). SCRIMERII PLOEŞTENI AU PIERDUT „CUPA ORAŞELOR” PENTRU O TUŞĂ Multe lucruri bune s-au sprus despre cea de a treia ediţie a „Cupei Oraşelor“ la scrimă. Şi nu s-a exagerat, in zilele concursului, la Ploeşti, a fost sărbătoare şi pentru noianul de copii care se „duelau“ şi pentru spectatorii localnici care în fine, asistau la o competiţie mai acătării (cum se spune prin partea locului). De aceea, cred că spectacolul din Ploeşti merită în totalitate calificativul „foarte bine", cu toate acele (aşa zise) inerente scăpări de care încă ne împiedicăm în calea sănătoasă pe care mergem. Dar, pină una-alta, să vorbim despre ceea ce a fost bun, despre acea învălmăşeală de promisiuni (nu verbale ci concrete) care ne-au determinat să-l parafrazăm pe Bolintineanu: „Viitor de aur... scrima noastră are“. In sustinerea acestei afirmaţii ne sunt martori cei aproape 100 de copilandri din Bucureşti, Ploeşti, Tg. Mureş, Satu Mare, Timişoara, Carei şi Lugoj reuniţi la startul primului concurs oficial al ■anului. Cu foarte puţine excepţii, aceştia s-au comportat peste aştept ţări. Văzînd cu cită ambiţie luptau, cu cită maturitate îşi cîntăreau adversarii, sau cu cită precizie (şi pe alocuri, chiar fineţe) foloseau gama tehnică a loviturilor de atac şi paradă, n-ar fi crezut că Ionel Drîmbă (timişoreanul de 15 ani), Agneta Csipler (al 8-lea reprezentant în scrimă al familiei Csipler de la Satu Mare), Silvian Oţoiu (spadasinul mai mic decit arma), sau Cornel Căpruciu (fata de mine a sabrerilor bucureșteni), n-au terminat încă stagiul ele-nentar al pregătirii de sală. Dar am folosit numai cite un exemplu la fiecare probă. Puteam să înșir cite 10—15 copilandri de armă, tot atît de Paşti, tot atît de bine înzestraţi şi tot atît de grijuliu pregătiţi. Mai mult, antrenorii ne-au dovedit că acasă dispun încă de multe „forţe“ care nu sînt de neglijat (reprezentativa oraşului Bucureşti — de exemplu — a fost selecţionată prin concurs din aproape 60 de scrimări de virstă regulamentară). Dar acum începe greul. „Puştimea" a simţit gustul „duelului" şi noi trebuie să le dezvoltam acest gust. Deci concursuri pentru ei, la nivelul lor. Să înveţe să lupte singuri, fără dădacă. Să gîndească la aplicarea învăţămintelor din antrenament. Toate astea însă cu multă pondere. Fără să se uite că întrecerea este o armă cu două tăişuri, rodează, dar şi strică pe cei insuficient formaţi. Avem exemplul lui Dalma Falb (Timişoara) a cărui activitate prea insistentă în concurs, în dauna „coacerii“ judicioase în antrenament, i-a redus simţitor posibilităţile de progres. Se ştie că trofeul „Cupa Oraşelor“ a fost cucerit de reprezentativa Capitalei. A meritat, fără doar şi poate, fiind cea mai omogenă, cea mai bine condusă şi cea mai hotărî să realizeze o asemenea performanţă. In schimb, gazdele (echipele Ploeştiului), au pierdut pentru că n-au ştiut să cîştige (cum de altfel n-au ştiut nici să piardă). Tocmai în momentele decisive (şi ele au fost cu duiumul), ploeştenii au prezentat scăderi, mai cu seamă de ordin moral. Mai întîi echipa de spadă a pierdut concursul pentru o tuşă dată (fapt care nu se întîmpla dacă Gheorghe Lăudoiu — cel mai rutinat trăgător al concursului — ar fi continuat să lupte la nivelul posibilităţilor sale atunci cînd era condus cu 4—0 de Marius Popescu), iar apoi formaţia de sabie a pierdut meciul prin Petre Vişinescu, care, la 3—1 şi 4-2 în asaltul decisiv, n-a mai luat lupta în serios. Ingîmfarea lui a răsturnat rezultatul asaltului respectiv, a determinat victoria echipei bucureştene in concursul de sabie şi a „expediat" „Cupa Oraşelor" în Capitală. Acesta a fost preţul unei tuşe Şi nefericitul aport al unei atitudini nesportive. Astfel trebuia să privească şi publicul ploeştean finalul „Cupei Oraşelor". Deci, nu arbitrajul a determinat înfrîngerea gazdelor, ci tocmai insuficienta educaţie a acestora. Răntîne o învăţătură de minte, bine venită, pentru foarte tînărul, dar valorosul centru pl°eşter.»’ .1. !.