Sportul Popular, februarie 1958 (Anul 13, nr. 3158-3162)

1958-02-25 / nr. 3161

Probleme aciuate la ciclism In „Cursa Păcii“, cu ciclişti consacraţi sau cu „speranţe“? In momentul de faţă, două grupuri de ciclişti se pregătesc în vederea „Cursei Păcii“. Un grup este compus din cei care au concurat în Egipt (A. Şelaru, V. Dobrescu, C. Moiceanu, I. Braharu, Gh. Calcişcă), cărora li s-au alăturat A. Simion, una din „speranţele“ noastre şi L. Zanoni, un ciclist cu experienţă, care reintră după o pauză, iar alt grup este alcătuit din ciclişti consacraţi: C. Dumitrescu, I. Vasile, Gh. Şorban, C. Tudose, Şt. Poreceanu, G. Moiceanu, N. Vasilescu şi D. Munteanu. Primul grup este condus de Al. Someşan, iar al doilea de M. Niculescu. Fiecare lot se pregăteşte separat, urmînd să facă „joncţiunea“ în primele zile ale lunii martie, cînd vor începe antrenamentele în comun, pe şoselele noastre, cu cicliştii din lotul R. D. Germane pentru „Cursa Păcii“. Desigur, cei doi antrenori, ca şi fanil nostru central de specialitate, au în faţa lor o problemă acută: selecţionarea echipei pentru „Cursa Păcii“. Părerile, fireşte, sunt împărţite, ţinînd seama de duritatea probei, ca şi de numărul mare de participanţi valoroşi (anul acesta vor concura şi ciclişti din categoria independenţi , adică semi-profesionişti, din diferite ţări apusene). Se fac discuţii, se fac calcule, se aduc argumente pro şi contra, Iată despre ce este vorba : să participăm în „Cursa Păcii“ cu o echipă de alergători experimentaţi — adică, teoretic, să nu ne expunem unui risc — sau să experimentăm, ca şi în „Turul Egiptului“, curajoasa formulă a participării cu elemente în plină dezvoltare ? Deci, să participăm cu consacraţi sau cu „speranţe“ ? Desigur, „Cursa Păcii“ este o problemă mult mai dificilă, din toate punctele de vedere, decât „Turul Egiptului“. Traseul este mult mai mare, etapele sunt mai lungi, parcursul este peste 40% muntos şi, în plus, sunt foarte mulţi concurenţi de mare valoare pe plan Internaţional. Ca atare, trebuie să fim foarte atenţi. A indica participarea numai cu elemente în dezvoltare ar fi foarte riscant, atît în ce priveşte nivelul performanţei, cît şi grija pe care trebuie s-o avem în evaluarea gradată a consacraţilor de mîine. Nu găsim însă nici întemeiată participarea numai cu ciclişti experimentaţi în „Cursa Păcii“. Procedînd astfel, eliminăm posibilitatea promovării „speranţelor“ şi verificării potenţialului cîtorva dintre cadrele recent afirmate. Mai precis, ne gîndim la Şelaru, Dobrescu sau Braharu, alergători duri, bine dezvoltaţi fiziceşte, şi cărora cursa Varşovia-Berlin-Praga nu le-ar „dăuna“. Părerea noastră este următoarea : din cei 15 ciclişti să fie aleşi acei şase alergători care vor avea forma corespunzătoare în preajma „Cursei Păcii“. In cazul cînd calificativele date de antrenori în perioada de pregătire vor indica egalitate între un ciclist consacrat şi altul care se ridică, fireşte, este de preferat cel cu experienţa mai mare. Pentru a ilustra opinia noastră că întrecerea la care ne referim nu va dăuna „tinerilor“ vom face apel la elocvenţa cîtorva date. Roger Riviere a cîştigat în 1956 „Turul Europei“ (şi ce probă dificilă a fost aceasta !) la 21 ani neîmpliniţi, iar astăzi este recordman mondial al orei şi unul dintre profesioniştii de frunte ai Franţei. Belgianul Romain Maes a cîştigat „Turul Franţei“ în 1935 la vîrsta de 21 ani. Ca să revenim la „Cursa Păcii“, iată vîrsta cîtorva dintre cîştigătorii probei : danezul Olsen în 1951, englezul Steel în 1952 şi bulgarul Nencio Hristov în 1957 au cîştigat această probă la vîrsta de 23 ani. In continuare, danezul Dalgaard în 1954 şi germanul Schur în 1955 aveau 24 ani, cînd au cîştigat această dură întrecere. Deci, este greu de presupus, că-i vom „strica“ într-o asemenea probă pe Şelaru, Dobrescu şi alţii ca ei. Dacă Braharu (20 ani) şi C. Moiceanu (21 ani) se vor dovedi superiori multora dintre consacraţi, nu avem motive să le oprim calea spre definitiva afirmare. Totul însă depinde numai de modul cum vor fi pregătiţi şi, mai ales, cum le vor fi dirijate eforturile de-a lungul dificilei probe Varşovia-Berlin-Praga, spre a-i avea apoi, în continuare, apţi pentru noi eforturi. EMIL IENCEC Antrenamentele cicliştilor noştri pentru „Cursa Păcii" sunt in plină desfăşurare. Ciţiva kilometri de „antrenament mecanic" (pedolaj in urma motocicletei) servesc de minune pentru dezvoltarea rezistenţei in regim de viteză Preludiu la o singura tema : TURNEUL FINAL AL CAMPIONATULUI MONDIAL DE FOTBAL ...Se cunosc deci cele patru grupe ale turneului final al campionatului mondial de fotbal. Discuţii, pronosticuri, calcule, comentarii pe marginea tragerii la sorţi, dar mai cu seamă pregătiri, acestea sînt preocupările principale ale „eroilor“ mării confruntări din Suedia. După cum am mai anunţat, singura ţară care a protestat în privinţa componenţei grupelor a fost Austria. Recent, memoriul semnat de Federaţia Austriacă a fost luat în discuţia Comitetului executiv al FIFA. Spre dezolarea austriecilor, cererea lor a fost respinsă şi acum nu le râmîne altceva decit... să se pregătească cît mai bine pentru meciurile cu Anglia, U.S.S.S şi Brazilia... Misiunea lor nu este deloc uşoară. Interesant este Insă faptul că toate celelalte participante au fost satisfăcute de formula tragerii la sorţi, deşi grupa I, de pildă, în care figurează Argentina, R.F. Germană, Irlanda de nord şi Cehoslovacia alcătuieşte de asemenea un „buchet“ de formaţii puternice. Foarte interesante sunt declaraţiile lui Sepp Herberger şi a unor jucători germani, cu privire la viitoarele meciuri. Antrenorul federal a fost scurt: „Putea fi şi mai rău Argentina este o formaţie puternică, dar cine ştie dacă sudamericanii se vor putea acomoda cu clima Suediei! Irlanda de nord practică un fotbal caracteristic anglo-saxonilor: sobru, atletic, bărbătesc. Adică joacă bine. Pe cehi ii vom cunoaşte la 2 aprilie la Praga in meciul pe care-l vom susţine cu reprezentativa Cehoslovaciei". Fritz Walter a declarat că „ar fi greşit să impărţim finalistele in două categorii: echipe tari şi slabe. Toate sunt datoroase. In fond este vorba de cele mai bune 16 din lume... Ca şi la precedentele ediţii, cred că şi de data aceasta in lupta pentru titlu vor conta şi outsiderii... Vezi Elveţia, 19541" Jupp Posipal crede că „echipa Cehoslovaciei este adversarul cel mai dificil pentru R.F. Germană şi că Argentina poate fi învinsă. In celelalte grupe favorite sunt Ungaria, Franţa şi Anglia." Chiar şi participantele din grupa a IlI-a (Ungaria, Suedia, Mexic şi Ţara Galilor) n-au nimic de obiectat! Preşedintele Federaţiei de Fotbal din Ţara Galilor, Milwyn Jenik a declarat că „pentru Ţara Galilor sorţii au fost pentru a doua oară binevoitori: prima dată pentru jocul de baraj cu Israel, iar acum, pentru că au căzut într-o serie ca Ungaria, Mexic şi Suedia!" Nu se poate spune că Milwyn Jenkin nu e optimist.. Dar nici suedezii şi chiar mexicanii nu sunt mai puţin încrezători în şansele lor. Dacă e aşa, întrebarea care se pune o veţi ghici uşor: cine se va califica în turul următor? „Fiji prudenţi"... Reîntors de la Stockholm, Barcs Sándor, preşedintele Federaţiei Maghiare de Fotbal, a făcut următoarea declaraţie: „Fără îndoială, nu putem spune că sorţii nu ne-au fost favorabili. Dar, cu atit mai mult nu există * nici un motiv să fim înfumuraţi. Suedia reprezintă pe teren propriu o forţă remarcabilă, cu atit mai mult cu cit mulţi dintre jucătorii suedezi aflaţi in străinătate se vor întoarce in patrie şi vor reprezentaculorile ţării lor la Campionatele Mondiale. Ţara Galilor, deşi nu este o echipă de mare renume, constăte totuşi un adversar deosebit de periculos. John Charles (n.r. care joacă actualmente la Juventus) va face parte din reprezentativa galeză. Deşi in meciul cu Israel el n-a strălucit, el este capabil să facă partide mari, contribuind la victoria echipei sale. Despre Mexic, secretarul general al Federaţiei Uruguatiene, Felicia, mi-a spus că ar avea o valoare apropiată echipei paraguayene Deci, atenţie... La plecarea din Stockholm, top. Granatkin, preşedintele secţiei unionale de fotbal a U.R.S.S., mi-a declarat : — Spume băieţilor tăi să fie prudenţa Sunt pe deplin de acord cu cele spuse de too. Granatkin.“ Pregătiri, pregătiri... Peste tot se vorbeşte despre pregătiri. In afară de preparativele echipelor naţionale, pregătiri fac şi turiştii în goana după bilete, pregătiri fac şi organizatorii. La ora actuală, toate biletele din cadrul primului tur au fost epuizate. Recordul cererilor l-au stabilit partidele Argentina — R. F. Germană şi U.R.S.S. — Anglia ! Campionatul mondial constituie fireşte un eveniment sportiv de mare importanţă, care atrage atenţia nu numai a amatorilor de sport, ci şi a oamenilor de artă. Compozitori din diferite ţări vor compune diferite melodii dedicate marii întreceri, iar pictorii şi sculptorii vor expune lucrări reprezentînd portrete ale fotbaliştilor sau faze din joc. Ele vor putea fi admirate la Solna, un cartier din împrejurimea Stockholmului, unde se află de altfel stadionul Rasunda şi sediul Federaţiei Suedeze de Fotbal. Suedia este împînzită de reprezentanţi ai diferitelor federaţii (bineînţeles aparţinînd ţărilor participante în turneul final) care caută locurile cele mai bune şi mai avantajoase de cazare. Cehoslovacii vor locui într-o vilă din oraşul Rastadt, la mică distanţă de litoral. Locuri pitoreşti au fost găsite şi pentru echipele R.F. Germane, U.R.S.S., Ungariei etc. Şi acum să trecem la pregătirile propriu-zise. Antrenorii se preocupă în mod serios de formarea loturilor, de urmărirea jucătorilor în meciurile de campionat. Ca un preludiu la marea întrecere din Suedia, sunt totuşi repetiţiile generale ale unor reprezentative. Şi trebuie să recunoaştem că meciurile internaţionale, amicale, din martie, aprilie şi mai, nu sunt lipsite de interes. In Anglia, toate ziarele publică articole cu stere de o şchioapă: „Nu totdeauna aveţi o ocazie mai bună ca la 18 mai la Moscova să urmăriţi meciul dintre două mari favorite. Sa pierdeţi prilejul, veniţi cu noi". Este vorba de meciul amical U.R.S.S. — Anglia. Echipa engleză va face călătoria pe bordul motonavei „Baltika“. Motonava are o capacitate de 9900 tone şi străbate drumul pînă la Leningrad în mai puţin de trei zile. Acelaşi interes prezintă meciurile Belgia—R.F. Germană (2 martie), Franţa —Spania (13 martie), Austria—Italia (23 martie), Cehoslovacă—R.F. Germană (2 aprilie), Ungaria—Iupo Livia (20 aprilie), Franţa—Elveţia (16 aprilie), Scoţia—Ungaria, Angia — Portugalia, Suedia—Elveţia (7 mai), Irlanda de nord—Brazilia (29 mai), etc. etc. Acestea sunt capetele de-afiş ale programului din primăvară. Dar marele spectacol va începe după prolog: locul de desfăşurare: Suedia. Data: 8—29 iunie 1958. I. OCHSENFELD Billy Wright (stingă) și Fritz Walter (dreapta) căpitanii echipelor reprezentative ale Angliei și R. F. Germane schimbind fanioanele pe Stadionul Olimpic din Berlin. Se va repeta această scenă și în Suedia ? (Foto: L. BACH — Sport vertag Berlin) Joi începe campionatul mondial de handbal in 7 (Urmare din pag. 1) Sute de specialişti au indicat drept priincipală favorită a Campionatelor echipa Danemarcei. Ultimele rezultate obţinute de danezi confirmă justeţea acestor pronosticuri : Danemarca — R.D. Germană 21—15; Danemarca — R.F. Germană 22—17 şi Danemarca — Suedia (cîştigătoarea ultimei ediţii a Campionatelor mondiale) 17—12. După cum se vede, handbaliştii danezi sunt în formă şi emit justificate pretenţii la titlu. Din echipa care a făcut deplasarea în R.D. Germană nu vor lipsi cunoscuţii jucători Bent Hortensen, Bent Mortensen, Mogens Olsen, J. P. Hansen, Sten Petersen, Jorgen Lundby, Paul Locht. • Recent, echipa reprezentativă a Iugoslaviei a susţinut două partide de verificare cu formaţia pariziană „Stella Sport“. In ambele întâlniri iugoslavii au învins categoric. Căpitanul tehnic (antrenorul federal) Ivan Snoj a comunicat după aceste partide de verificare formaţia cu care Iugoslavia va juca la Campionatele mondiale. Ea are următoarea înfăţişare : Manostar, Jivanovici, Cvijevci, Spoljarici, Dzodan, Iambic, Vucinici, Strankovici, Pavicl, Stefanovici şi Schimentz. Cu mult interes este aşteptată participarea Braziliei. Este pentru prima oară cînd o echipă sud americană (continent pe care handbalul în 7 devine foarte răspîndit) participă la Campionatele mondiale. Majoritatea jucătorilor care vor reprezenta această ţară sunt de la Martini Club din Sao Paolo. • Echipa Ungariei, primul şi cel mai important adversar al reprezentativei noastre, şi-a încheiat şi ea pregătirile printr-un turneu în Iugoslavia. Handbaliştii unguri au jucat la Zagreb două partide pe care le-au pierdut: Iugoslavia — Ungaria 16— 13 (5—6) ; Zagreb — Budapesta 15—12 (6—6)• După o lungă perioadă de pregătire, antrenorul Jan Voret a comunicat lotul celor 16 jucători cehoslovaci care vor prezenta ţara lor la Campionatele mondiale, înainte de a vă anunţa formaţia Cehoslovaciei, ţinem să precizăm că această echipă se prezintă cu mari şanse la titlul de campioană mondială. De altfel îndelungatele pregătiri pe care handbaliştii cehoslovaci le-au făcut denotă că ea vizează primul loc. Valoarea şi tradiţia handbalului în 7 din Cehoslovacia le dă din prim dreptul să aibă asemenea aspiraţii. Iată pe cei 16 jucători care au făcut deplasarea în R.D. Germană: J. Vicha şi Niki (portari) — Raza, Provaznik, Eret, Trojan, Spatii, Cermak, König, Frollo, Klemm, Vykouril, Mares, Horejjsl, M. Vicha şi Gregorovici. • Despre cealaltă echipă din seria în care va juca echipa ţării noastre, Islanda, nu deţinemi informaţii prea multe. Se ştie doar că la recentul turneu de la Flensburg (R.F. Germană) echipa acestei ţări a ocupat locul al II-lea. In general activitatea handbalistică din Islanda se desfăşoară numai în capitala ţării: Reykjavik. • In încheierea acestui material, cîteva amănunte despre ediţia anterioară a acestui campionat. Ea a avut loc în anul 1954 în R.F. Germană şi s-a încheiat cu victoria reprezentativei Suediei, care în jocul final a învins selecţionata R.F. Germane cu scorul de 17—14 (9—7). Pe celelalte locuri s-au clasat în ordine: 3. R. Cehoslovacă ; 4. Elveția, 5. Danemarca; 6. Franţa. I SPORTUL POPULAR Nr. 3161 Pag. 7 a 21 111 INVITATE LA „CURSA PĂCII” Comitetul de organizare a celei de-a XI-a ediţii a grandioasei competiţii cicliste ,,Cursa Păcii“ Varşovia-Berlin- Praga a trimis invitaţii de participare următoarelor 21 de ţări: Austria, Anglia, Belgia, Bulgaria, R. P. Chineză R. Cehoslovacă, Danemarca, Finlanda, Franţa, Olanda, Iugoslavia, Luxemburg, R. D. Germană, R. F. Germană, Polonia, România, Elveţia, Suedia, Ungaria, Italia şi U.R.S.S. De remarcat că pentru prima oară în istoria acestei curse vor fi prezenţi la şi ari ciinstit a k. t .uaneză. In total se scontează pe o participare de 126 de concurenţi. Startul se va da la 2 mai la Varşovia, iar sosirea va avea loc la 15 mai la Praga. Cursa va măsura peste 2 000 de km. (Agerpres) La 1 martie se trag la sorţi grupele pentru turneul de juniori F. I. F. A. După cum transmite agenţia Reuter, 20 de ţări şi-au anunţat participarea la turneul internaţional de fotbal pentru juniori care se va desfăşura intra 4 şi 13 aprilie. Comitetul de organizare a primit înscrierea următoarelor ţări: Austria, Belgia, R. P. Bulgaria, R. Cehoslovacă, Anglia, Franţa, Grecia, Olanda, R. P. Ungară, Italia, Irlanda de nord, R.P. Polonă, Irlanda, R. P. Romînă, Scoţia, Spania, Turcia, R. F. Germană, R. D. Germană şi Luxemburg. Turneul va avea ca centru localitatea Mondorf din Luxemburg, iar jocurile preliminarii se vor desfăşura şi în diferite oraşe din Franţa, Belgia şi R. F. Germană. Cele 20 de formaţii vor fi împărţite în 4 grupe a cite 5 echipe. Tragerea la sorţi pentru stabilirea grupelor şi primelor întîlniri se va face la 1 martie la Bruxelles. (Agerpres)