Sportul Popular, octombrie 1959 (Anul 14, nr. 3487-3504)

1959-10-08 / nr. 3491

PROLETARI DIN TOATE TARILE. UNITI-VA! Organ al Uniunii de Cultură Fizica și Sport din R. P. Romina ANUL XIV Nr. 3491 ★ Joi 8 octombrie 1959 4 pagini 25 bani LUNA MARII PRIETENII ROMINO - SOVIETICE A DEVENIT O TRADIŢIE scumpă pentru poporul nostru ca în fiecare an, între 7 octombrie şi 7 noiembrie, să sărbătorească prietenia frăţească care leagă popoarele sovietic şi român — „Marea Prietenie", cum pe ■ bună dreptate au numit-o oamenii muncii din patria noastră. ,,Luna prieteniei romîno-sovietice“ este prilej de manifestare a sentimentelor frăţeşti ce ne leagă de marele popor care pentru prima dată a sfărâmat cătuşele exploatării şi care primul în lume a creat o orînduire nouă, socialistă. Făurită de-a lungul anilor în lupta comună pentru aceleaşi idealuri, cimentată puternic în focul luptei pentru construirea unei vieţi noi, fericite, marea prietenie cu Uniunea Sovietică este o chezăşie sigură a construirii cu succes a socialismului în scumpa noastră patrie, un inepuizabil izvor de putere şi încredere în viitor. Oamenii muncii din ţara noastră nu vor uita niciodată că poporul sovietic ne-a ajutat să înlăturăm pentru totdeauna chinuitorul jug fascist, să punem temelia vieţii noi, socialiste. Sîngele vărsat de glorioşii soldaţi sovietici pentru eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist a pecetluit pe veci frăţia de arme romîno-sovietică, expresie a prieteniei şi alianţei de nezdruncinat dintre poporul român şi poporul sovietic. Anul acesta, sărbătorirea „Lunii prieteniei romîno-sovietice“ are loc în ţara noastră în condiţiile cînd întreaga omenire urmăreşte cu admiraţie zborul triumfal în Cosmos al celei de a treia rachete cosmice lansată de Uniunea Sovietică, mărturie elocventă a succeselor grandioase dobîndite în ultimii ani de către oamenii de ştiinţă din ţara constructorilor comunismului. De asemenea, recenta vizită a lui N. S. Hruşciov în S.U.A., primirea călduroasă pe care i-a făcut-o poporul american, reprezintă o puternică lovitură dată adepţilor „războiului rece". Această vizită constituie un pas important pe linia destinderii internaţionale, a coexistenţei paşnice între state, pentru care militează necontenit Uniunea Sovietică. Alături de întregul popor, sportivii patriei noastre, sărbătoresc Luna marii prietenii prin organizarea a numeroase şi diverse competiţii închinate acestei sărbători. Prin aceasta, sportivii noştri îşi aduc prinosul lor de recunoştinţă faţă de poporul sovietic eliberator. Este un fapt incontestabil că experienţa vastă a mişcării de cultură fizică din Uniunea Sovietică, din care au învăţat şi învaţă sportivii noştri, a contribuit în mare măsură la realizarea în ţara noastră a unor importante succese pe tărîmul sportului. Ca în fiecare an, „Luna prieteniei romîno-sovietice“ cuprinde manifestări variate, atît culturale, artistice cit şi sportive, încă un minunat prilej ca poporul nostru să-şi manifeste puternic hotărîrea de a întări necontenit prietenia şi alianța cu Uniunea Sovietică, de a face să se dezvolte în veci colaborarea frățească romîno- sovietică. Astăzi şi duminică, ultimele etape ale campionatelor republicane de handbal Marţi, in intilnirea feminină Ştiinţa Bucureşti — Ştiinţa Timişoara, un nou rezultat surprinzător: 5-5 (2-3) Care vor fi echipele campioane de toamnă? Iată întrebarea care frămîntă în aceste zile pe mai toţi iubitorii acestui sport din ţara noastră. Intr-adevăr, cu două etape înainte de sfîrşitul turului, situaţia — aproape identică — de pe primele locuri ale celor două clasamente, este departe de a ne oieri un răspuns precis. In ambele întreceri, „plutoanele“ sunt conduse de cite trei echipe înşirate pe distanţa de două puncte şi dintre ele vor fi desemnate cîştigătoarele primului loc la sfîrşitul turului. In campionatul masculin, liderul, Chimia Făgăraş, mai are de jucat cu Victoria Jimbolia şi în ultima etapă va primi vizita echipei Dinamo Bucureşti, într-un joc de o deosebită importanţă pentru ordinea primelor clasate. Actualii campioni, aliaţi la numai două puncte de lider, susţin astăzi un joc relativ uşor cu Voinţa Srbiu, astfel că întâlnirea lor cu Chimia va fi decisivă. A treia pretendentă la şefie, Dinamo Dr. Stalin, joacă astăzi în deplasare cu C.S.AL Reşiţa, o echipă greu de învins pe teren propriu, iar duminică acasă cu Victoria Jimbolia şi în cazul unor rezultate favorabile, ar putea aspira la primul loc. Nu mai puţin pasionante sunt şi ultimele etape ale campionatului feminin. Aici C.S. Tg. Mureş şi Ştiinţa Bucureşti (cu un joc mai mult) se află în fruntea clasamentului la egalitate de puncte, urmate la două puncte de Rapid. Ştiinţa a jucat marţi cu Ştiinţa Timişoara şi bucureştencele au obţinut în mod surprizător de greu numai un rezultat egal: 5—5 (2—3). Timişorencele au jucat foarte bine, avînd conducerea la scor în cea mai mare parte a partidei, gazdele reuşind să egaleze de-abia în ultimele secunde. In eventualitatea că C.S. Tg. Mureş şi Rapid vor învinge astăzi pe C.S.M. Reşiţa şi respectiv Record Mediaş, iar duminică Ştiinţa va întrece Constructorul la Timişoara, o victorie a rapidistelor în meciul lor direct din ultima etapă cu C.S. Tg. Mureş ar aduce cele trei echipe la egalitate de puncte. In acest caz va decide desigur golaverajul, în prezent superior Ştiinţei. Iată programul complet al jocurilor din etapa de astăzi: CATEGORIA A MASCULIN: Bucureşti: Dinamo— Voinţa .Sibiu (Stadionul Dinamo, ora 16) ; Rapid—C.C.A. (Stadionul Giuleşti, ora 16) ; Reşiţa : C.S.M. Reşiţa —Dinamo Or. Stalin; CATEGORIA A FEMININ: Mediaş: Record—Rapid ; Tg. Mureş: C.S. Tg. Mureş-C.S.M. Reşiţa; Dr. Stalin: Tractorul—Steaua roşie Sibiu; Bucureşti: Cetatea Bucur—Constructorul Timişoara. Faza din meciul Ştiinţa Bucureşti—Ştiinţa Timişoara desfăşurat marţi in Capitală. Atacanta timişoreană Elisabeta Golosie care a înscris în această partidă 4 goluri, va trage la poartă, cu toată opoziţia apărătoarelor bucureştene şi va marca, aducînd conducerea echipei sale (Foto: N. Nandy) Popasuri pentru excursionişti Duminică de duminică, mi şi mii de excursionişti din toată ţara iŞi aleg ca locuri de popas cabanele de pe Ceahlău, de la Păltiniş, de la Muntele Mic, din Făgăraş sau de pe Valea Prahovei. Hotelul alpin de la Cota 1400, pe care-l vedeţi in fotografia noastră, este printre cele mai vizitate. (Foto: B. Ciobanul  Crosul „Să întîmpinăm 7oiembrie“ în plină desfăşurare Cîteva relatări din Satu Mare şi Iaşi Crosul „Să întîmpinăm 7 Noiembrie“, devenit în decursul anilor o competiţie atît de populară în rîndurile oamenilor muncii din ţara noastră, se bucură şi la actuala ediţie de un frumos succes. In oraşele şi satele patriei noastre, zilnic, mii şi mii de tineri şi tinere se pregătesc asiduu şi concurează cu toată însu-fleţirea pentru cinstea de a se califica în etapele următoare ale acestei tradiţionale competiţii. Relatările co- respondenţilor noştri devin tot mai numeroase şi ele oglindesc însufleţirea cu care s-au pregătit participanţii pentru realizarea unei cit mai frumoase comportări. In rîndurile de mai jos vom relata cîteva aspecte privind desfăşurarea acestei competiţii. • LA SATU MARE primele concursuri s-au desfăşurat în ziua de 21 septembrie. Asociaţiile sportive din oraş s-au îngrijit din vreme de procurarea echipamentului necesar şi de mobilizarea participanţilor la cros. Datorită măsurilor luate, numărul concurenţilor a trecut în momentul de faţă de 4.000. O activitate deosebită au depus în această privinţă consiliile asociaţiilor sportive Linio- Meteorul roşu, Dinamo, Voinţa şi ale Şcolilor medii nr. 1 şi 2 şi Şcolii profesionale nr. 1. Singurele asociaţii care n-au dat toată atenţia muncii de mobilizare şi de pregătire sunt Flamura roşie, Sănătatea şi Constructorul. Activitatea acestora a fost însă analizată și probabil că în zi(Continuare în pag. a 2-a) Aspect din desfășurarea ceri de cros unei vntre- In ajunul finalelor La sfîrşitul acestei săptămâni (vineri, simbătă şi duminică), oraşul Cîmpulung Moldovenesc va găzdui o importantă competiţie sportivă de mase. Este vorba de finalele celei de a doua ediţii a „Cupei Moldovei“, competiţie care a angrenat, timp de cîteva luni, un mare număr de sportivi din satele Moldovei. Cei care au participat la prima ediţie a „Cupei Moldovei“ îşi amintesc, desigur, entuziasmul celor aproape 1000 sportivi, care s-au întrecut în finale la Iaşi, ca şi atmosfera sărbătorească care a domnit pe stadionul „23 August“ în zilele de concurs. Fără îndoială că și în acest an, întrecerile finale ale celor mai buni sportivi din satele Moldovei vor prilejui dispute pasionante, de un bun nivel tehnic. Cînd spunem aceasta ne gîndim la dîrzenia cu care s-au desfășurat întrecerile din cadrul etapei regionale, la unele rezultate promiţătoare realizate de sportivi. ...Lotul sportivilor ieșeni care va reprezenta regiunea la finalele de la Cîmpulung Moldovenesc şi-au terminat pregătirile de cîteva zile. Fotbaliştii şi jucătorii de oină au susţinut luni ultimele jocuri de verificare. La întrecerile de oină vor participa sportivi din asociaţia Victoria Andrieşeni, iar fotbaliştii vor fi reprezentaţi de echipa Progresul Tg. Frumos. Gimnaştii, care s-au pregătit cu deosebită atenţie vor fi reprezentaţi de echipa asociaţiei Gropniţa (raionul Tg. Frumos). In sfîrşit, dintre atleţi, vor fi prezenţi la Cîmpulung Moldovenesc sportivii D. Răducanu (comuna Banca), Elena Buzdugan, Dumitru Mihăilă (reg. Iaşi), Mihai Axente (raionul Paşcani) ş.a. In aceste zile, organizatorii (consiliul raional U.C.F.S. Cîmpuluug Moldovenesc) s-au străduit saasigure participanţilor cele mai bune condiţii de găzduire şi de concurs şi totodată să creeze un cadru sărbătoresc acestei importante manifestaţii. Toate finalele se vor desfăşura pe stadionul 7 Noiembrie din oraşul Cîmpulung, cu excepţia celor de trântă, care vor avea loc în sala Voinţa din oraş. La terenul 7 Noiembrie s-au luat măsuri pentru o pavoazare corespunzătoare. Totodată, grupuri de pionieri şi de şcolari au prestat muncă voluntară pentru curăţirea pistei. Faţă de pregătirile efectuate pînă acum de consiliul U.C.F.S. al raionului Cîmpulung Moldovenesc, se poate afirma că finalele „Cupei Moldovei“ vor avea asigurate un cadru corespunzător, iar concurenţii se vor bucura de condiţii optime de întreceri. Simbătă va începe la Moscova a IlI-a ediţie a campionatului mondial feminin de baschet • Programul echipei R. P. Române • In primul meci, reprezentantele noastre vor intîlni echipa R.P.D. Coreene Simbătă va începe la Moscova cea de a treia ediţie a campionatului mondial feminin de baschet, competiţie menită să stabilească ierarhia celor mai bune reprezentative pînă la viitoarea ediţie a campionatului. La întreceri vor participa — printre alte ţări — puternica reprezentativă a R.P. Bulgaria, câştigătoare a ultimei ediţii a campionatului european desfăşurat în anul 1957 la Varşovia, redutabila echipă a Uniunii Sovietice, clasată pe locul secund la ediţia a 11-a a campionatului mondial (1957, Rio de Janeiro) şi cîştigătoare a titlului de campioană europeană în 1953 (la Moscova) şi 1955 (la Praga), precum şi echipa R. Cehoslovace, prezentă la toate marile competiţii internaţionale în lupta pentru primul loc. Aceste trei reprezentative au început pregătirile de mai multă vreme şi rezultatele obţinute în diverse întîlniri de verificare stat elocvente. Echipa Bulgariei a cîştigat turneele de la Messina, Raguza şi Bucureşti, reprezentativa Uniunii Sovietice a dispus de echipa R.P. Polone, iar formaţia R. Cehoslovace a învins de două ori reprezentativa ţării noastre, la Kyjov şi la Gottwaldov. Alături de aceste favorite ale campionatului mondial, vor mai participa echipele R.P. Ungare, R.P. Polone (care în meciurile cu U.R.S.S. s-a comportat excelent), R.P.F. Iugoslavia, R.P.D. Coreene, precum şi tînăra echipă a ţării noastre, a cărei verificare a fost efectuată cu prilejul turneelor desfăşurate în Sicilia, R. Cehoslovacă şi la Bucureşti. Echipa R.P. Romíno părăseşte Capitala in cursul dimineţii de azi, plecînd cu avionul spre Moscova. Lotul este alcătuit din Maria Voicu, căpitană a echipei. Viorica Niculescu, Octavia Cucuruz, Ioanelore Krauss, Ana Ifaralambie, Anca Racoviţă, Teodora Predescu, Georgeta Ivanovici, Ecaterina Cherciov, Cornelia Gheorghe, Irina Romfeld şi Virginia Iufescu. Meciurile se vor disputa în sala acoperită de la complexul Lujniki. In cadrul conferinţei comisiei permanente a federaţiilor de baschet din Europa şi bazinul mediteranean — ţinută de curînd la Budapesta , delegaţii U.R.S.S. au anunţat programul după care se va desfăşura turneul campionatului mondial. Echipa ţării noastre va juca simbătă cu R.P.D. Coreeană, duminică cu R. Cehoslovacă, luni cu R.P. Polonă, miercuri cu R.P. Bulgaria, joi cu R.P.F. Iugoslavia, simbătă cu U.R.S.S. și duminică 18 octombrie cu R.P. Ungară. Ştirile silei Cen Fen-iun —1,785 m! In cadrul recentelor întreceri de atletism desfăşurate la Pekin, atleta chineză Cen Fen-iun a stabilit un nou record al ţării sale la săritura în înălţime cu rezultatul 1,785 m. Cen Fen-iun (R.P. Chineză) este a doua perfor meră in istoria probei, după recordmana mondială Iolanda Balaş (R.P.R ). Echipa R. P. Chineze a ciştigat turneul de baschet de la Pekin La Pekin s-a desfăşurat un turneu international de baschet cu participarea reprezentativelor R.P. Chineze, R.P. Bulgaria şi R. Cehoslovace. Baschetbaliștii chinezi au obținut un frumos succes, cucerind primul loc în clasament. In ultimul meci, ei au învins echipa R. P. Bulgaria cu 86-77 (44—39), după ce în ajun terminaseră învinsători cu 91-66 (49-34) în meciul cu JU Cehoslovacă. (Agerpres). -----------