Sportul Popular, aprilie 1961 (Anul 16, nr. 3798-3814)

1961-04-15 / nr. 3806

N. S. Hruşciov şi I. A. Gagarin pe aeroportul Vnukovo Telefoto : TASS—Agerpres MOSCOVA 14 (Prin telefon de la corespondentul nostru). Numele lui Gagarin este în aceste zile pe buzele a sute şi sute de milioane de oameni de pe întregul glob pămîntesc. Fireşte, cu atât mai mult numele său este rostit cu admiraţie şi recunoştinţă de către poporul sovietic, acela care l-a crescut şi educat, acela care l-a dat lumii întregi pe cosmonautul Gagarin. Am vizitat joi orăşelul Laubeliţî de lingă Moscova unde, vine anii 1949—1951 Iuri Alexeevici Gagarin a urmat cursurile şcolii de meserii nr. 14, pe care le-a absolvit cu rezultate excelente, devenind modelier-turnător. I-am întîlnit aici şi am stat de vorbă cu tatăl eroului, precum şi cu Ivan Nikolaevici Rovnov, care a fost profesor de educaţie fizică al primului cosmonaut din lume. „încă de mic — povesteşte tatăl său — Iuri era un băiat modest şi harnic. Ii plăcea foarte mult să construiască aeromodele iar Ivan Nikolaevici Rovnov, cu care am discutat mai pe îndelete, mi-a povestit: „Fără îndoială, luri Alexeevici Gagarin este un sportiv excelent şi multilateral. Sportul este acela care stă la baza sănătăţii lui robuste, pot să spun... cosmice. Mi-l amintesc foarte bine pe Iuri. A venit în şcoala noastră în anul 1949. Era un copil obişnuit. Sportul l-a cucerit rapide şi în scurt timp pe pieptul său strălucea insigna G.T.O. Era întotdeauna disciplinat, organizat, iar pe terenurile de sport apărea într-o frumoasă uniformă sportivâ. Colegii de şcoală l-au ales apoi ca organizator sportiv. îmi amintesc că la început îi plăcea mult schiul. (A obţinut categoria a doua de clasificare). Adeseori îl vedeam şi la atmratele din sala de gimnastică. A luat parte mai tîrziu şi la concursuri de atletism, dar baschetul a devenit sportul său preferat. A făcut parte din echipa școlii, concurnd la numeroase ntreceri sportive. In anul 1951 a plecat la Saratov, la Institutul tehnic industrial. Cînd a vizitat i/un nou școala noastră, în anul 1954, am observat că devenise mai voinic : era lat în spate, viguros. Din discuţia avută cu el un aflat că avea categoria I, la Mischet şi că practica şi paraşutismul (efectuase pînă atunci 50 de salturi)”. Profesorul Rovnov este bucuros că şi-a adus şi el o modestă contribuţie la educarea aceluia care primul în lume a cucerit Cosmosul. Aceeaşi bucurie o încearcă în aceste zile într-o măsură mai mare sau mai mică toţi oamenii sovietici. O mărturie elocventă că Iuri Alexeevici Gagarin este un bun sportiv o constituie relatarea pe care a făcut-o la conferinţa de presă care a avut loc la locul alerizării, după istoricul zbor Pă-' mint—Cosmos—Pămînt; ,Jmi. dace mult sportul, îndeosebi baschetul, schiul şi badming tonul”. ' Dar nu numai oamenii sovieticis lnterrnici în aceste zile. Fapta' M*dică a lui Iuri Alexeevici Ga-, stalin a stirnit admiraţie în lunea întreagă. Joi, în Piaţa Ro-ffe, un grup de turişti români împărtăşea marea satisfacţie a poporului sovietic, urmărind şi participînd cu entuziasm la buciu-t ria generală a moscoviţilor. Valentina Chivulescu, ingineră ecolomistă din Bucureşti, sportivă ştia, mi-a spus : ,,Felicit din inimă" poporul sovietic pentru această' minunata realizare. Sunt convinsăcă Iuri Gagarin are o excelentă pregătire fizică, pe care a obţinut-o prin practicarea sportului. Intr-adevăr, e evident că sportul are o substanţială contribţie la realizarea sănătăţii de fier de care trebuie să dispună cosmonauţii. Iar exemplul lui Turi Alexeevici Gagarin, primul cosmonaut din lume, distins azi cu titlul de onoare de „Maestru emerit al sportului din U.R.S.S.”, este elocvent în acest sens. ALEXANDR SIZONENKO Corespondenţă telefonică din Moscova Iuri Gagarin, primul cosmonaut —un sportiv complet De la Pekin a sosit o ştire care ne umple inimile de bucurie. în întrecerile finale ale probelor individuale, reprezentantele noastre Maria Alexandru şi Geta Pitică au realizat o răsunătoare performanţă, cucerind titlul de campioane mondiale la dublu. Acest mare succes are o deosebită semnificaţie. Este singurul titlu mondial — din cele şapte ale competiţiei — câştigat de reprezentanţii Europei restul trofeelor fiind adjudecate de jucătorii chinezi (echipe bărbaţi, simplu masculin, simplu ferevnin) şi cei japonezi (echipe femei, dublu bărbaţi şi dubii mixt). Cinstea a revenit, spre .mîndria noastră, Republicii Populare Romme, prin maestre e sportului Maria Alexandru şi Geta Pitică. Această importantă victorie se situează, în acelaşi timp, la o valoare foarte înaltă. Demonstrind o pregătire ridicată şi o nestăvilită putere de luptă, sportivele robnice s-au impus în faţa celor mai renumite perechi din lume care se găseau in mare formă şi se bucurau de creditul aproape unanim al specialiştilor. Char din turneul interechipe, desfăşurat in primele zile ale întrecerilor, Maria Alexandru şi Geta Pitică au dovedit calităţi tehnico-tactice şi moral-volitive excepţionale, depăşind 6 din 7 dubluri întîlnite (printre care şi perechea maghiară Eva Joldi-Sarolta Mathe). Suita lor de victorii i s-a adus un remarcabil loc 111 pe echipe. In continuare, la proba de dublu, succesul a fost deplin. Cinci meciuri susţinute şi tot atâtea victorii. Au fost învinse puternicul cuplu japonez, alcătuit din două campioane mondiale Matsuzaki şi Itah şi patru reputate perechi ale ţării gazdă. Însufleţite de un înalt patriotism, dorind din toată inima să participe cu performanţe de seamă la măreaţa sărbătoare a poporului nostru, cea de a 40-a Aniversare a Partidului, comunista Geta Pitică şi utemista Maria Alexandru au găsit forţe inepuizabile, de neinfinit, pentru a aduce mişcării sportive din patria scumpă, noi lauri. Cinste lor! Un nou şi strălucit succes al sportului romînesc! La Campionatele mondiale de tenis de masă de la Pekin Maria Alexandru şi Geta Pitică au cucerit înaltul titlu de campioane mondiale la proba de dublu aplaudat victoria perechii Maria Alexandru—Geta Pitică pentru frumoasa biruinţă din finala probei de dublu, cînd, la capătul unei intilniri pasionante, cuplul romin au reuşit să cucerească titlul mondial. Jucătoarele noastre, care eliminaseră in semifinale dublul Hu Kemin - Van Dien cu 3-1 (-18, 17, 15, 18), au intrat hotărîte să lupte din toate ■ PEKIN 14 (prin telefon de ale celei de a XXVI-a ediţii lui din Republica Populară ■ la trimisul nostru). Seara şi- a campionatelor mondiale de Romînă un nou şi strălucit nalelor probelor individuale tenis de masă a adus sportu- succes. 15.000 de spectatori au Campioanele mondiale Maria Alexandru si Geta Pitică in aefinna. Organ al Uniunii de Cultura Fizică și Sport din R.P. Romina Anul XVII—Nr. 3806 Sîmbătă 15 aprilie 1981 8 pagini 25 bani Moscova a făcut o primire triumfală lui Iuri Gagarin - primul cosmonaut MOSCOVA 14 (Agerpres) IASS transmite : Moscova triumfătoare l-a primit pe Iuri Gagarin. Oraşul de 7 milioane de locuitori trăieşte grandioasa sărbătoare naţională a întregului popor sovietic, sărbătoarea întregii omeniri. Pentru a-l întîmpina pe eroul cosmonaut, pe aeroportu Vnukovo a sosit de la Soc Nikita Hruşciov. Pe aeroport se află şi alţi conducători a partidului comunist şi ai guvernului sovietic. Nikita Hruşciov salută cu cordialitate o femeie tînără, de statură măruntă. Este Valentina Gagarina, soţia cosmonautului. Nina Hruşciova îi dă un buchet de flori. Tot aici se afla rudele lui Gagarin sosite din regiunea Smolensk — tată său un bătrin timplar rus, şi mama sa. N. S. Hruşciov r*strînge mina şi le spune: ,Vă felicit pentru fiul dv. care este un erou". Se apropie clipa emoţionantă. Mii de oameni privesc turbopropulsorul „11-18" care se apropie de aeroport şi pe bordul căruia se află cosmonautul. Timpul se scurge extrem de încet în timp ce uriaşul avion „11-18“, care a aterizat pe aeroport, se apropie de mulţimea celor care au venit să-l intîmpine. Eroul cosmonaut coboară pe scară şi cu un pas vioi se îndreaptă spre şeful guvernuui sovietic. Sute de oameni îl salută prin urale pe primul cuceritor al cosmosului. De la tribună, Iuri Gagarin îi raportează lui Nikita Hruşciov: „Tovarăşe prim-secretar al C.C. al P.C.U.S., preşedinte al Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., raportează maiorul Gagarin. Sunt bucuros să vă raportez că misiunea Comitetuului Central al P.C.U.S. şi guvernului sovietic a fost îndeplinită. Primul zbor cosmic din lume s-a efectuat pe nava cosmică sovietică „Vostok“. Toate sistemele şi utilajul au funcţionat cu precizie, ireproşabil. Mă simt excelent. Sunt gata să îndeplinesc orice altă misiune a partidului şi guvernului”. Nikita Hruşciov îl îmbrăţişează părinteşte pe eroul cosmonaut, îl sărută şi îl ţine mult timp îmbrăţişat. „Te felicit“, spune Nikita Hruşciov Eroul cosmosului este salutat cu căldură de conducătorii Partidului comunist şi ai guvernului sovietic. Kliment Voroşilov, Leonid Brejnev, Froi Kozlov il sărută din toată inima. (Continuare in pag. a l-a) Iată ce au declarat campioanele mondiale trimisului special al ziarului nostru la Pekin : „Suntem nespus de fericire că am învins într-o competiţie de o atît de mare amploare cum a fost această ediţie a Campionatelor mondiale. Implicî np «cia am adăuga această victorie la răsunătoarele succese obţinute de sportul nostru ]n ultimul timp, închinăm victoria noastră marelui eveniment pe care-1 intimpini Întregul nostru popor, cea de a 40-a aniversare a Partidului nostru dnff".