Sportul Popular, ianuarie 1963 (Anul 18, nr. 4163-4179)

1963-01-15 / nr. 4170

După handbalistele de la Rapid Bucureşti, mîîne, este rîndul dinamoviştilor bucureşteni să ne reprezinte ţara în „Cupa campionilor europeni“. Programată la sferturile de finală ale acestei competiţii, dubla întîlnire dintre Dinamo Bucureşti şi N.C. Zagreb îşi va consuma primul act în sala Floreasca. Partida este anunţată pentru ora 19.30 şi va fi condusă de cunoscutul arbitru cehoslovac F. Bocek. Ambele echipe au făcut pregătiri importante în vederea acestor confruntări. Majoritatea jucătorilor care vor evolua mîine seara în sala Floreasca se cunosc de la întîlnirea R.P. Romînă — H.P.F. Iugoslavia, disputată la 25 decembrie 1962 la Bucureşti, cele două formaţii constituind scheletul reprezentativelor respective. Dinamoviştii sînt optiinişti, pregătirea şi valoarea lor superioare permiţîndu-le să aştepte cu încredere aceste întîlniri. Antrenorul lor, prof. Oprea Vlase ne-a anunţat că va alege pe cei 11 jucători din următorul lot: Redl, Bogotea, Ivanescu, Moser, Unat, Rădulescu, Costache, Costache II, Oţelea, L. Popescu, Contan, Schmidt, Covaci, Ionosat, Eftirmie, Ilovirneanu şi Ristoiu. Oaspeţii sunt aşteptaţi în Capitala în cursul zilei de astăzi, iată şi formaţia kw probabilă : Cory — Dekaris, Vican, Malid, Kodian, Pavidei, Jejici, Toliu, Şuiei, Tieid, Bambir. Programul zilei de astăzi este completat cu meciuri masculine din „Cupa de iarnă“ : C.S. Şcolar — Steaua (ora 17,00), Rapid — Ştiinţa (ora 18,10) şi Rafinăria Teletimen — Titanii (ora 20,40). Miine, la Floreasca, Dinamo Bucureşti şi H. C. Zagreb se intilnesc in cadrul „C.C.E.“ la handbal intr-un joc plin de promisiuni Desen de Neagu Rădulescu Şi acum e rindul vostru !... (De la stingă: Rădulescu Moser şi Hnaut (Dinamo Bucureşti). VIOLETAm T)IU TOATE TREJIE. UNIŢI-VĂ!Cu tinerii fotbalişti romai in Africa... (!) Despre cele trei jocuri disputate in Etiopia După cum se ştie, echipa de tineret a ţării noastre a întreprins un turneu în Africa. Fotbaliştii noştri au susţinut primele trei meciuri la Addis- Abeba, capitala Etiopiei. Rezultatele sunt cunoscute : 1—2 cu naţionala Etiopiei la 23 decembrie, 3—0 cu selecţionata armatei etiopiene la 27 decembrie şi 4—2 cu reprezentativa Etiopiei (joc revanşă) la 30 decembrie. ...Am sosit pe aeroportul din Addis-Abeba exact după 24 de ore de la plecarea din ţară, după 18 ore de zbor continuu peste Balcani, Marea Mediterană, Egipt, Sudan şi 1400 km deasupra Etiopiei, pînă in capitala acestei ţări. Clima era puţin obişnuită pentru noi. La sfîrşit de decembrie, deşi ne aflam pe unul din cele mai înalte platouri ale Africii, termometrul arăta 28—32° peste zi, pentru ca noaptea să coboare mult sub 20°. Acest fapt a pricinuit cele mai mari greutăţi in adaptarea jucătorilor noştri. Dar, pentru a avea o imagine mai clară asupra influenţei pe care o are clima acestei ţări asupra europenilor şi îndeosebi asupra sportivilor, l-am solicitat pe dr. D. Tomescu, medicul lotului nostru, să explice mai pe larg observaţiile sale : „Addis-Abeba se găseşte 1 2550 mn altitudine, ceea ce e greu de suportat pentru un organism care vine de la altitudine mică (Bucureşti — 100 m). Ce modificări suferă un organism in această situaţie şi cum se manifestă ? Este ştiut că la altitudine mare oxigenul este insuficient datorită rarefierii aerului, lucru care face ca schimburile la nivelul plămînului să se facă deficitar. Lipsa se repercutează negativ şi asupra sistemului nervos (deoarece celula nervoasă este foarte sensibilă la lipsa de oxigen) şi asupra ţesuturilor sanguine (deoarece elementele figurate roşii devir, insuficiente, pentru transportul oxigenului) şi asupra ţesuturilor musculare (pentru că prin contracţie se acumulează cataboliţi, adică produşi de dezasimilare, care nu mai pot fi degradaţi şi eliminaţi din cauza aceleiaşi lipse de oxigen). Datorită acestui fapt, un organism manifestă jenă în respiraţie, oboseală în merge cu spasme musculare, ameţeli. Jucătorii noştri au simţit din Plin aceste simptome la Addis- Abeba, cu ocazia primului antrenament, efectuat la 8 ore de la coborîrea din avion. Antrenamentul, fixat iniţial pentru 60 de minute, a fost suspendat după 25 de minute ; respiraţia tuturor jucătorilor şi-a accelerat frecvenţa de la 16 pe minut la 24—26 pe minut, cu senzaţie de sufocare, ameţeli, dureri în regiunea hepato-splenică şi dureri musculare cu spasme la ambele gambe, cu pulsul ridicat variind intre 84—92 pe minut. Era clar că ne aflam in faza de neadaptare funcţională a organismului, datorită dereglării prici- CRISTEA MANTU (Continuare in pag. a 5-a) Voinea (nr. 14) reia cu capul spre poartă. (Fază din partida cu naționala Etiopiei). Organ al Uniunii de Cultură Fizică și Sport din R.P. Română ANUL XIX Nr. 4170 Marti 15 ianuarie 1963 ★ 8 pagini 25 bani Lotul tinerilor fotbalişti romini s-a înapoiat aseară în ţară Aseară a revenit, cu avionul, bitară, lotul tinerilor fotbalişti romini, care au întreprins un turneu de 7 meciuri în Etiopia, Sudan şi Grecia. Bilanţul acestui turneu : cinci victorii, un meci nul şi o înfringere, 19 goluri date și 5 primite. Golgeterul echipei a fost Voinea (cu 7 goluri), urmat de Kaksi (cu 6 goluri). De la întrecerile Spartachiadei în lotul republican... Fotografia cu cele două schioare a apărut într-una din paginile ziarului nostru în luna martie a anului 1959, înfăţişînd două din participantele la probele de fond desfăşurate in cadrul Spartachiadei de iarnă a tineretului. Două din sutele de tineri şi tinere care au înfruntat viforul din Poiana Ruia, în Postăvar, pentru a desemna pe cei mai buni schiori fondişti începători. Cu numărul 23 pe piept e tinăra concurentă Doina Boboc, elevă a şcolii elementare din Bran. O fetiţă timidă care a cunoscut în 1959 emoţiile concursului. O fetiţă timidă, dar foarte talentată şi perseverentă, îndrăgostită de schi. Doina Boboc nu a mai părăsit activitatea competiţională. S-a antrenat cu sîrguinţă, a ascultat şi a aplicat sfaturile antrenorului Ion Sumedrea şi a... promovat. Micuţa Doina Boboc a devenit campioană republicană de junioare, cucerind titluri şi în anul 1961 şi în anul 1962. Acum ea e tot junioară, dar startul în sezonul anului 1963 l-a luat alături de senioare. In cursa de 5 km disputată la Buşteni, junioara Doina Boboc a fost „la înălţime“, arătînd nu numai că îşi va păstra titlurile de campioană la junioare, dar că va fi printre fruntaşe şi la senioare. Doina Boboc, acum muncitoare la fabrica Partizanul roşu din Braşov, este unul din numeroasele exemple de elemente descoperite şi ridicate cu prilejul Spartachiadei de iarnă a tineretului. Este un exemplu şi un imbold pentru miile de tineri care se întrec în actuala ediţie a Spartachiadei. Cit priveşte fotografia în care poartă numărul de concurse, ea ilustrează nivelul tehnic la care a ajuns această tînără şi talentată schioară, care îşi vede împlinit în 1963 unul din cele mai frumoase vise , a devenit componentă a lotului republican. 60000 de participanţi la campionatele republicane universitare-ediţia 1963 Interviu cu prof. Al. MUREŞAN, şeful comisiei sportive a U. A. s. R. A intrat în tradiţia tineretului studios din facultăţile şi institutele de învăţămînt superior ca în fiecare toamnă, o dată cu redeschiderea cursurilor, să se prezinte la startul celei mai importante competiţii sportive ce le este rezervată — campionatelor universitare. Pentru a afla unele noutăţi în legătură cu modul în care se va desfăşura actuala ediţie a campionatelor universitare, ne am adresat tovarăşului Alexandru Mureşan, şeful comisiei sportive a U.A.S.R., pentru a ne răspunde la mai multe întrebări. — Am dori să ştim ce elemente noi cuprinde formula de desfăşurare a campionatelor ? — Faţă de interesul crescînd de care se bucură competiţia, s-a hotărît ca numărul ramurilor sportive să sporească la 9 şi anume : atletism, gimnastică, volei, baschet, handbal vi 7, fotbal, natafie, şah şi tir. Dintre acestea, două — tirul şi nataţia — se vor desfăşura pînă la etapa pe centru universitar, inclusiv, iar restul vor avea etapă finală. Prin urmare, un prim element nou cel mi mare număr de finale, 7. Un alt element nou , cu excepţia finalei de şah — care va avea loc în vacanţa de iarnă, la Sinaia, între 4 şi 15 februarie — toate celelalte finale au fost programate în perioada 18 august — 3 septembrie, in două etape. Mai întîi, o etapă preliminară, de la 18 la 29 august în care toate reprezentativele centrelor universitare se vor pregăti în comun, într-o tabără, la Predeal (aproximativ 1.400 de participanţi) şi vor susţine un turneu de calificare. Primele patru echipe şi, în cazul atletismului, primii şase sportivi de fiecare probă se vor întâlni apoi, în finalele propriu-zise, programate, toate, la Bucureşti, între 31 august şi 3 septembrie. Considerăm că adoptînd acest sistem de desfăşurare a finalei (cu turneu prefinal) vom realiza trei obiective importante: primul — cei mai talentaţi sportivi !se înţelege şi fruntaşi la învăţătură) din toate centrele universitare care vor participa la tabăra de la Predeal vor beneficia şi de o binemeritată perioadă de odihnă ; al doilea — programul ultimului act al competiţiei nu va mai afecta obligaţiile profesionale ale studenţilor (cursuri, colocvii, examene, practică în producţie etc.); al treilea , la finalele de la Bucureşti vor participa, într-adevăr, cele mai pregătite elemente interviu luat de TIBERIU STAMA (Continuare in pag. a 3-a) Studentele Universităţii „Al. Ion Cuza" din Iaşi practică cu mult interes gimnastica. Fotografia noastră le înfăţişează la un concurs de pregătire pentru campionatele universitare. A început turneul internaţional de şah de la Berlin La Berlin a început ieri un mare turneu internaţional de şah la care ia parte şi reprezentantul ţării noastre VICTOR CIOCILTEA. Printre concurenţi se numără mai mulţi mari maeştri şi maeştri internaţionali din opt ţări. In prima rundă Ciocîltea a remizat cu Milev. Iată celelalte rezultate : Baumbach—Pietzsch 0—1, Balczerowski—Malich Vi—Va. Szily —Uhlman 0—1, Lieberth—Gipslis V*—V a, Jansa—Szilagy 1—0, Polugaevski—Fuchs 1—0. Partida Damianoviei—Karaklaiei a fost amînată. Azi dimineață a părăsit Capitala, îndreptîndu-se spre Beverwijk (Olanda), maestra internațională Alexandra Nicolau, invitată la tradiționalul turneu feminin de șah organizat de federația olandeză. ★ IN NUMĂRUL DE AZI: Din actvitatea sportivă de mase ANTRENORII DE FOTBAL RĂSPUND LA PATRU ÎNTREBĂRI Primii ÎS în probele procedeului tehnic liber la nataţie Pentru un salt calitativ in scrima rominească Fotbal pe glob Echipa noastră în grupa B a campionatelor mondiale de hochei pe gheată