Sportul Popular, septembrie 1967 (Anul 22, nr. 5372-5399)

1967-09-12 / nr. 5381

ANUL XXIII ★ Marti 12 septembrie 1967 . Nr. 5381 4 pagini 25 bani La drum ! O panglică uriaşă, de peste 1 600 km, se aşterne în faţa caravanei. Multicoloră, săgetată în permanenţă de sclipirile argintii ale rojilor, caravana - aidoma unui ciudat grup nomad - va poposi pe meleagurile a 11 regiuni, dăruind, fiecăreia, o secvenţă din această luptă permanentă cu kilometrii, cu ploaia şi cu vintul, cu urcuşurile, cu adversarul şi cu colegul, cu tine însuţi la urma urmei, o luptă epuizantă, dar plină de reconfortare în momentele triumfului, o luptă care face din ciclist un gigant, un erou şi, uneori, un martir modern al arenei sportive. „Turul României" pornește astăzi la drum pentru a 16-a oară un decurs de 33 de ani. Se bucură - după multă vreme - de o participare selectă, de 34 de alergători de peste hotare, ce vin să pună la încercare gazdele, să le răpească - în luptă cinstită - laurii victoriei, să transforme fiecare etapă într-o întrecere în sine - goană după „tricoul galben", trofeul visat de fiecare ciclist. Fericirea și dramatismul unei întreceri cicliste, izbînzile și înfrîngerile actorilor săi, faptele inedite ce precedă momentul solemn, toate la un loc formează captivantul film pe care spectatorul de o clipă al cursei îl retrăieşte, amintindu-şi-l cu înfrigurare. De mult, ciclistul şi gazetarul sunt legaţi indisolubil. În timp ce primul are nevoie de ajutorul lui pentru a-i descrie lupta, pentru a-l înălţa pe scara valorilor, celui din urmă îi trebuiesc faptele indite ale acestuia pentru a da cititorului măsura frumuseţii sportului şi, poate, a măiestriei sale... „Marea buclă" începe astăzi într-un moment de cumpănă pentru ciclismul românesc. Performanţele sale din ultimul timp, restrînsa răspîndire, contactul slab cu marile forţe ale pedalei au făcut ca interesul pentru el să slăbească. Este momentul ca în mijlocul entuziasmului ce se va crea pentru „Turul României" să dovedim, prin frumuseţea disputelor, prin forţa şi puterea de dăruire a cicliştilor, prin performanţe şi medii orare, că și la noi sportul care a creat în lume personaje legendare poate avea un loc sub soare ! Pentru că nici un alt sport nu poate concura ciclismul în drepturile sale. Caravana unei întreceri reprezintă C HRISTACHE NAUM (Continuare in pag. a 4-a) Desene NEACU RADULESCU Sub 11,0 secunde pe 80 m garduri ? Din cele 31 de probe care figurează pe programul întrecerilor finale ale campionatelor de atletism ale seniorilor, cîteva se anunţă foarte interesante, atât prin spectacolul sportiv pe care-l pot oferi, cît şi prin rezultatele pe care le aşteptăm înregistrate în foile de concurs, între aceste probe, cursa de 80 m garduri. Au trecut, iată, zece ani din ziua în care timişoreanca Ana Şerban a stabilit rezultatul de 11,1 % şi de atunci performanţa ei a trăit liniştită pe tabela recordurilor naţionale. A egalat-o, ce e drept, Maria Budan-Iliuţă, în 1964, dar toate tentativelede îmbunătăţire a recordului, de coborîre a lui sub mult visata graniţă a celor 11,0 secunde s-au dovedit în van. Numai anul acesta Valeria Bufanu (care a marcat o spectaculoasă ascensiune calitativă) a egalat recordul de 11,1 s, în mai multe rînduri, ca de altfel şi redutabila săritoare în lungime Viorica Viscopoleanu. Recordul însă s-a încăpăţînat parcă să reziste. Şi a rezistat în urmă cu cîteva zile, la Halle, Valeria Bufanu, în cursă cu campioana olimpică şi europeană Karin Balzer, a reuşit, în sfîrşit, 11,0 secunde. In aceeaşi zi, pe stadionul de altitudine de la Poiana Braşov, într-o probă care n-a întrunit însă toate condiţiile regulamentare (s-a alergat în sensul invers al pistei), Viorica Enescu a obţinut şi ea 11,0 , iar Viorica Viscopoleanu a căzut la gardul ?, unde avea un uşor avantaj. Campionatul republican, de pe stadionul ,,23 August“, le reuneşte pe aceste trei alergătoare şi în plus pe Georgeta Cirstea (campioana anului trecut, multă vreme accidentată), pe Sanda Anghelescu, Elena Vintilă ş.a. Din lupta lor, pe care o anticipăm extrem de dură, aşteptăm nu o egalare a recentului record, ci performanţe sub 11,0 secunde! Atletele noastre sunt capabile să se realizeze. Atenţie deci... pe locuri ! PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VA! ZIAR AI CONSILIULUI NATIONAL PENTRU EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT DIN REPUBLICA SOCIALISTĂ ROMÂNIA Meciuri frumoase, adevărate demonstraţii de tenis, a oferit prima zi a intîlnirilor amicale dintre primii noştri jucători — Ion Ţiriac şi Ilie Năstase — şi doi dintre oaspeţii de frunte ai recentei competiţii internaţionale de la Mamaia, Tom Okker (Olanda) şi Igo Ruding (R.F. a Germaniei). Intr-o formă excelentă, Ilie Năstase a trecut peste toate dificultăţile întîlnirii sale cu campionul olandez, reuşind să înscrie o preţioasă victorie : 8—6, 6—3. La acelaşi nivel calitativ, atît tehnic cit şi spectacular, s-a ridicat şi următorul meci de simplu, opunînd pe Ţiriac lui Ruding. Tenismanul vest-german a început în trombă, dorind vizibil o revanşă. Condus cu 1—3 şi 3—5 (serbal !), campionul român a refăcut însă tot handicapul, a ciştigat primul set în prelungiri şi apoi fără drept de apel pe cel de al doilea : 8—6, 6—0. Partida de dublu Ţiriac, Năstase — Ok - ker, Buding extrem de spectaculoasă și ea, s-a întrerupt la scorul de 4—6, 6—4 urmînd să continue mîine, la Progresul, împreună cu ultimele două simpluri (Năstase — Buding și Ţiriac — Okker). Programul începe la ora 15. TINERII NOŞTRI GIMNASTI - IN CUBA 9 » In zilele de 13 şi 14 septembrie va avea loc la Havana, în Guba, concursul de gimnastică dotat cu „Gupa speranţelor olimpice", întrecere la care şi-au anunţat participarea tineri gimnaşti din mai multe ţări ale lumii. • Echipa de tineret a ţării noastre a părăsit Capitala ieri dimineaţă, plecînd cu avionul la Havana. Au făcut deplasarea următorii gimnaşti : Mircea Gheorghiu, Aurel Bunescu, Petre Mărcuţiu, Jean Lascu, Nicolae Achim, Gheorghe Păunescu. Delegaţia sportivilor români, condusă de prof. Gomel Balila, este insolită de Gostache Gheorghiu (antrenor) și Mircea Rădulescu (arbitru). TURNEUL DE VOLEI • Modificări în lista participanților • A fost definitivat programul preliminariilor Luna aceasta, în centrul atenţiei iubitorilor de volei din ţara noastră stă importantul turneu masculin International care va avea loc în ultima decadă la Cluj. El va constitui principala şi cea din urmă verificare a reprezentativei României in vederea europenelor din octombrie de la Istanbul Iată, în rîndurile de faţă, tot cel nou in legătură cu interesanta competiţie pe care-o va găzdui Sala sporturilor din Cluj. • Mai întîi, o modificare în tabelul participanţilor , doar 7 echipe vor lua parte la Întrecere (U.R.S.S., Japonia, R. D. Germană, Bulgaria, Polonia, România, România tineret), federaţia Iugoslaviei anunţind imposibilitatea deplasării. • Ca urmare a acestei indisponibilităţi — schimbarea componentei seriilor şi a regulamentului întrecerii seria I — Japonia, Bulgaria, România. România tineret i seria a H-a — U.R.S.S., R. D Germană, Polonia i Initial, jocuri fiecare cu fiecare în serii (24, 25 și 26 septembrie), primele două clasate calificindu-se in turneul final pentru locurile 1—4, Iar restul în acela pentru locurile 5—7 turnee care se vor disputa In zilele de 28 și 26 septembrie i rezultatele din serii contează la calcularea clasamentelor in turneele finale. • A fost definitivat programul celor trei etape ale preliminariilor i 24 septembrie, ora 10 — Japonia — România tineret, U.R.S.S. — Polonia, ora 18,30 — România — Bulgaria 25 septembrie, ora 15,30 — România tineret — România, Polonia — R. D. Germană, Japonia — Bulgaria 26 septembrie, ora 15,30 — Bulgaria — România tineret, U.R.S.S. — R. D. Germană, România — Japonia. • Echipele străine sosesc în România în zilele de 20 (Polonia), 21 (U.R.S.S.), 22 (Bulgaria, Japonia) și 24 septembrie (R. D. Germană). Baschetbaliştii pleacă la Varşovia Reprezentativa masculină de baschet a ţării noastre va pleca mîine la Varşovia pentru a participa, în zilele de 15, 16 şi 17 septembrie, la un turneu alături de echipele Poloniei, Ungariei şi R. D. Germane. La înapoierea in ţară, baschetbaliştii români vor susţine un mecg amical cu selecţionata Izraelului. Imiinirea va avea loc in ziua de 28 septembrie, in sala Floreasca.