Sportul Popular, septembrie 1967 (Anul 22, nr. 5372-5399)

1967-09-04 / nr. 5374

DRUMUL SPRE MEDALII Surprize, emoţii, satisfacţii Ce ne-a adus ziua a II-a a marelui concurs ? Vom relata la început despre surprizele nelipsite nici la actuala ediţie. Astfel, campionul mondial Fritz Stange (R.F. a Germaniei) — cat. 57 kg. — a fost eliminat încă din turul al IlI-lea, iar medaliatul „europenelor“ de la Minsk, sovieticul Kazakov, în turul al patrulea. Sportivii români, după un start excepţional — în prima zi au obţinut 10 victorii — au repurtat în continuare o serie de succese, o parte dintre ei rămînînd în cursa pentru cucerirea titlului suprem. Fără îndoială că unul dintre cei mai simpatizaţi luptători ai „mondialelor“ a fost românul Ion Baciu, de la cat. 57 kg. în turul al IlI-lea, drept răspuns la generozitatea publicului, tînărul Ion Baciu ne-a adus satisfacţia celei de-a 3-a victorii consecutive, de astădată, prin descalificarea pentru pasivitate a belgianului Spenhoven, în următorul meci el l-a avut ca adversar pe Kazakov (U.R.S.S.) medaliat al „europenelor“ de la Minsk din 1967. Cei 2 sportivi s-au mai întîlnit anul acesta la Minsk la C.E., victoria revenindu-i luptătorului sovietic. La Bucureşti, după un meci de înaltă factură tehnică, I. Baciu şi-a luat o frumoasă revanşă, cîştigînd la puncte. Sorţii au decis ca în turul V, Baciu să evolueze în compania fostului campion mondial şi european Varga (Ungaria). Ambii luptători au făcut risipă de energie, dar nu au putut să fructifice nici una din ocaziile favorabile avute, astfel că întîlnirea s-a terminat la egalitate In urma acestui rezultat I. Baciu s-a calificat în finala competiţiei. La cat. 63 kg, Simion Popescu a fost liber în turul III, iar apoi l-a întîlnit pe bulgarul Galincev, pe care l-a depăşit prin descalificare pentru pasivitate. In turul V, Simion Popescu a luptat cu multă dîrzenie şi voinţă în partida cu campionul mondial Burua (U.R.S.S.). Stînd tot timpul *la cutie*, sportivul sovietic l-a incomodat pe S. Popescu, care nu a putut să finalizeze nici un procedeu. Arbitrii nu au acordat lui Burna un avertisment pentru refusul luptei, decizie care ar fi fost pe deplin normală. Rezultatul de egalitate nedreptăţeşte pe sportivul nostru. Debutantul Ion Enache, după înfrîngerea suferită la ungurul Ster, a luptat cu multă ambiţie şi l-a depăşit pe tenacele Frantz Schmit (R.F. a Germaniei) în turul patru. Deşi a condus cu 4—2 pînă în ultimul minut de luptă, în meciul cu bulgarul Raicev, Ion Enache a pierdut întîlnirea prin tur. Victoria însă nu i-a fost atribuită lui Raicev. Prin decizia biroului F.I.L.A., ambii luptători au fost descalificaţi pentru cedare de meci. Jurgen Klinge (R.D.G.) şi Boian Radev (Bulgaria), campion mondial pe 1966. In meciul cu Kiehl (R.F.G) românul a cîştigat prin descalificarea adversarului său, după ce în repriza a IlI-a Martinescu avea un avantaj substanţial la puncte, 6—1. In întîlnirea cu turcul Topuz, reprezentantul nostru și-a adjudecat victoria la puncte, avînd superioritatea în toate cele trei rânduri. Klinge nu i-a putut rezista lui Martinescu decît cinci minute, după care arbitrul de saltea a dictat victoria prin tuş a românului. Partida Martinescu-Radev a fost aşteptată cu sufletul la gură de numeroşii spectatori prezenţi în tribune. A fost un meci de uzură, în ultima repriză sportivul bulgar a intrat decis să întreprindă acţiuni care să-i aducă puncte, dar Martinescu, cu multă promptitudine, a contracarat, oprind pe Radev în acţiunile lui. Decizia de egalitate a oglindit fidel situaţia de pe saltea. La cele două categorii, am mai văzut o serie de întîlniri spectaculoase, susţinute de luptătorii străini, ca de exemplu sovieticul Bakulin, norvegianul Martiniussen (categ. 52 kg), bulgarul Radev, sovieticul Iakovenko, ungurul Kiss (categ. 97 Iată cîteva rezultate mai interesante : categ. 52 kg (turul IV) — Lacour (R.F.G.) b.p. Zeman (Cehoslovacia), Marinko (Iugoslavia) egal cu Hajduk (Polonia), Bakulin (U.R.S.S.) egal cu Kerezov (Bulgaria) ; categ. 97 kg (turul IV) — Iakovenko (U.R.S.S) b.p. Hem (Norvegia), Radev (Bulgaria) b.p. Svenson (Suedia), (turul V) — Iakovenko b.p. Kiss (Ungaria). MEDALIAŢII NOŞTRI CORNEL TURTUREA — locul II la categoria 52 kg., SIMION POPESCU — locul II la categoria 63 kg. și NICOLAE MARTINESCU — locul III la categoria 97 kg. La 3 dintre categoriile mari de greutate La cat. 78 kg, turul III, în care au intrat 20 de concurenţi, s-a încheiat cu rezultate aşteptate, fără tururi fără descalificări, dar cu... eliminarea din competiţie a nu mai puţin de 13 luptători. A fost un adevărat tur de triere a valorilor. Ne-am bucurat că printre cei eliminaţi nu s-a numărat şi Ion Ţăranu, bucurie care, după cum vom vedea, a fost de scurtă durată. El a învins, ce-i drept, la puncte în turul III un favorit al categoriei — maghiarul A. Rizmajer. Dar în turul V a fost exclus din rîndul aspiranţilor la medalii. In turul următor, campionul mondial V. Igumenov (U.R.S.S.) a fost liber, iar ceilalţi 6 sportivi s-au „măcinat“ în două partide încheiate la egalitate şi într-una decisă la puncte. I. Ţăranu, care l-a întîlnit pe bulgarul B. Dorosiev, s-a angrenat în lupta de uzură a adversarului şi meciul egal avea să-l coste scump , a intrat în turul V cu 5 puncte penalizare. In sfîrşit, în acest ultim tur a fost pecetluită şi ierarhia finală. Luptătorul român a încheiat evoluţia la aceste „mondiale“ cu înfrîngerea la puncte în meciul susţinut în compania sovieticului Igumenov. Dorosiev a terminat din nou la egalitate cu S. Akar (Turcia), iar R. Vesper (R.D.G.), l-a învins la puncte pe J. Karström (Suedia). La categoria 87 kg ne puneam mari speranțe în Gheorghe Popovici cu atît mai mult cu cît în turul IV el a intrat cu numai 8,5 puncte penalizare. După meciul următor el avea însă să fie eliminat Dax, să precizăm că sportivii de la cal 87 kg au susţinut în ziua a doua întîlnirile din tururile III şi IV. In turul III au intrat 9 concurenţi (din 14 înscrişi la categorie). Popovici a cîştigat la puncte meciul cu B. Olsson (Suedia), iar campionul olimpic B. Simic (Iugoslavia) nu a reuşit decît un meci nul (şi la propriu şi la figurat) cu L. Metz (R.D.G.). Iată şi celelalte rezultate : V. Olenik (U.R.S.S.) egal cu V. Ţinţarov (Bulgaria), L. Sillai (Ungaria) b.p. J. Kormanic (Cehoslovacia). Turul IV, la care au participat 7 sportivi, s-a încheiat numai cu rezultate de egalitate şi totodată cu eliminarea lui Popovici, a suedezului B. Olsson şi a campionului olimpic B. Simic, în finale au intrat deci ceilalţi patru sportivi : W. Orlowski (Polonia), V. Ţinţarov, V. Olenik şi L. Sillai. „Greii“ au avut o zi „plină“ participînd şi ei la partidele din trei tururi : II, III şi IV. în turul II (C. Buşoi a fost liber) toate cele 5 partide s-au încheiat înainte de limită : 4 prin tur şi una prin descalificare. învingătorii : P. Kment (Cehoslovacia), S. Horst (R.F. a Germaniei), A. Roscin (U.R.S.S.), St. Petrov (Bulgaria), prin rus şi I. Kozma (Ungaria), prin descalificarea adversarului. în turul III Buşoi a pierdut la puncte meciul cu Kment, polonezul Wajda l-a învins la puncte pe Horst, iar Kozma şi Petrov au terminat la egalitate. In sfîrşit, în turul IV Kozma a fost liber iar Roscin cu Kment şi Buşoi cu Wajda au încheiat partidele la egalitate. Pentru finale s-au calificat toţi aceşti patru luptători. Cronici şi comentarii: T. BÂRŞAN, C. CHIRIAC şi GH. CIOBANU Meciuri tari în reuniunile de sîmbătă dimineaţa şi după-amiază, la categoriile 52 şi 97 kg, reprezentanţii noştri ne-au adus, prin comportarea lor, ■atisfacţii. Cu succes au evoluat C. Turturea şi N. Martinescu care au cucerit dreptul de a fi prezenţi în finalele „mondialelor“, în meciurile susţinute pînă sîmbătă seara, aceşti doi luptători au dat dovadă de o bună pregătire tehnică şi o remarcabilă orientare tactică. La categoria 52 kg, Cornel Turturea a reuşit să depăşească doi adversari puternici, polonezul Hajduk şi ungurul Alker. în aceste două confruntări sportivul român a avut majoritatea timpului iniţiativa, a contracarat acţiunile partenerilor de întrecere reuşind să se distanţeze în finalele celor două meciuri. Semigreul nostru, N. Martinescu, a avut sîmbătă o zi... maraton. El a susţinut, la intervale scurte, patru partide şi toate cu luptători bine cotaţi pe plan internaţional, ca de exemplu Omer Topuz (Turcia) După trei zile de dispute electrizante, iată că a sosit şi ziua finalei. Vom încerca să vă prezentăm în rîndurile de mai jos „filmul“ ultimelor meciuri care au decis pe medaliaţii actualei ediţii a „mondialelor". CATEGORIA 52 kg. : Pentru reuniunea finală mai rămăseseră în concurs patru luptători : Bakulin (U.R.S.S.), Turturea (România), Alker (Ungaria) şi Martin Russen (Norvegia). Sorţii au decis ca reprezentantul nostru să-l întîlnească intii pe Martiniussen. Norvegianul a pierdut prin descalificare pentru pasivitate. In turul VI, Cornel Turturea a „tras“ pentru locul 1—2 cu sovieticul Bakulin. Meciul este foarte echilibrat, nici unul dintre luptători nereușind să fructifice situaţiile favorabile. Arbitrii acordă, totuşi, un avertisment pentru pasivitate lui C. Turturea. La numai un minut, C. Turturea primeşte gratuit al doilea avertisment. Astfel că victoria a fost acordată lui Bakulin, care a ciştigat primul titlu de campion al lumii. In celelalte partide, Alker b.p. Martinescu si Bakulin b.p. Alker. 1. V. BAKULIN (U.R.S.S.), 2. C. Turturea (România), 3. I. Alker (Ungaria), 4. T. Martiniussen (Norvegia), 5. R. Labour (R.F. a Germaniei), 6. M. Zeman (Cehoslovacia). CATEGORIA 57 kg. : Cu multă emoție a fost urmărită de spectatori disputa „trio“-ului : Baciu (România) — Varga (Ungaria) — Hanahara (Japonia). Pentru desemnarea campionului lumii a fost nevoie doar de două meciuri : Baciu — Hanahara şi Hanahara — Varga. Tînărul Ion Baciu a avut o comportare excepţională, reuşind să-l învingă pe campionul olimpic, Hanahara, după un meci care a ridicat tribunele în picioare. Luptător rapid, cu o bună pregătire tehnică, I. Baciu a iniţiat în prima repriză un tur de cap fulgerător, acumulînd două puncte, care i-au fost suficiente pentru obţinerea deciziei. Rezultatul de egalitate înregistrat în partida dintre Hanahara şi campionul mondial şi european Varga, l-a avantajat pe Ion Baciu, care a cucerit astfel titlul suprem, pentru inalta sa performanţă îi adresăm calde felicitări. 1. I. BACIU (România), 2. I. Varga (Ungaria), 3. T. Hanahara (Japonia), 4. S. Shafizadih (Iran), 5. R. Bjorlin (Finlanda), 6. H. Traikov (Bulgaria). CATEGORIA 63 kg. : Campionul european Simion Popescu a avut de înfruntat un adversar dificil, pe turcul Alakoc, in drumul său spre cucerirea unei medalii. Deși a făcut din nou risipă de energie, Popescu n-a putut trece de Alakoc, aşa că la sfîrşitul întilnirii arbitrii au consemnat un rezultat de egalitate. Sovieticul Burua a obţinut o rapidă victorie la tuş, în meciul cu japonezul Fujimoto, printr-un splendid tur de cap. Neînvins, acumulînd cele mai puţine puncte penalizare pe parcursul intîlnirilor, Rurua a intrat în posesia titlului de campion mondial, pe care l-a cucerit şi la campionatele mondiale de la Toledo din 1966. Medalia de argint a revenit lui Simion Popescu, care are meritul că nu a fost întrecut de actualul campion mondial: 1. R. BURUA (U.R.S.S.), 7. S. Popescu (România), 3. H. Fujimoto (Japonia), 4. M. Alakoc (Turcia), 5. I. Khosrokiani (Iran), 6. L. Dutz (Belgia). CATEGORIA 70 kg. : Aici a fost înregistrată o mare surpriză. Favoritul categoriei, campionul mondial Stevan Horvat (Iugoslavia), a trebuit să se mulţumească doar cu locul 5 . Titlul a fost cîştigat de finlandezul Evo Tapio, in urma partidei finale cu ungurul A. Steer, cu care a făcut meciul. 1. E. TAPIO (Finlanda), 2. A. Steer (Ungaria), 3. V. Pehlivan (Turcia), 4. M. Tarnakgdoust (Iran), 5. S. Horvat (Iugoslavia), 6. M. Poikalla (Suedia). LA CATEGORIA 78 kg., câştigătorii medaliilor au fost decişi incă în turul V, sîmbătă seara, cind luptătorul sovietic Igumenov a rămas singurul cu mai puţin de şase puncte rele (4,5 p). 1. V. IGUMENOV (U.R.S.S.), 2. R. Wesper (R.D. Germană), 3. J. Karström (Suedia), 4—5. Acar (Turcia), B. Dorosiev (Bulgaria), 5. I. Țăranu (România). CATEGORIA 87 kg. a avut 0 finală calmă. Tînărul László Sillai (Ungaria) — 25 de ani, după ce l-a întrecut la puncte pe Tintarov (Bulgaria), era — practic — posesor al medaliei de aur. El ar fi trecut pe locul doi numai în cazul cînd sovieticul Olenik l-ar fi învins la ruş pe polonezul Orlowski. Ceea ce nu s-a intîmplat In acest meci arbitrii au fost nevoiţi să acorde avertismente ambilor concurenţi pentru pasivitate şi numai în ultimele secunde s-a conturat victoria lui Olenik, acesta reuşind să-şi pună adversarul intr-o situaţie dificilă. 1. L. SILLAI (Ungaria), 2. V. Olenik (U.R.S.S.), 3. W. Orlowski (Polonia), 4. V. Ţinţarov (Bulgaria), 5. Gh. Popovici (România), 6. B. S. Olsson (Suedia). LA CATEGORIA 97 kg., la ultimul meci nu s-a decis soarta campionului. Cei doi protagonişti, Iakovenko şi Martinescu, porneau cu şanse egale. Victoria unuia sau a altuia era egală cu medalia de aur. Meciul final al celor doi semigrei a avut o desfăşurare cu totul neaşteptată, încă din primul minut Martinescu nu poate evita atacul adversarului său şi este dus la parter . 30 de secunde mai tîrziu asistăm la înfringerea lui Martinescu. Iakovenko reuşeşte printr-un salt să-l fixeze cu umerii la saltea, învins prin tuş. Martinescu coboară pe locul trei în clasament. Mulţi spectatori şi-au pus întrebarea, cum a fost posibil ca un luptător cu o vastă experienţă internaţională, cum este Martinescu, să fie învins în mai puţin de două minute, fără să schiţeze vreun gest de atac ? Dacă această partidă se încheia la 1. Uniunea Sovietică 34 p., 2. Ungaria 29 p., 3. ROMANIA 27 P., 4. Bulgaria 13 P. 5. Turcia 10 p., 6. Finlanda 8 p., 7. Iugoslavia 8 p., 8. Iran 8 p., 9. K.I. Germană 7 p., 10. Polonia 6 P. egalitate, Martinescu era posesorul medaliei de argint. în meciul anterior, Iakovenko a terminat la egalitate cu Radev. 1. N. IAKOVENKO (U.R.S.S.), Z. B. Radev (Bulgaria), 3. N. Martinescu (România), 4. F. Kiss (Ungaria), 5. J. Klinge (R.D. Germană), 6. T. Hern (Norvegia). FAVORITUL CATEGORIEI GRF.A, István Kozma (Ungaria), a reuşit să-şi păstreze titlul (acum este pentru a treia oară campion mondial). Ieri, el a susţinut două partide : cu Roşcin, principalul său adversar, cu care a terminat la egalitate, şi cu Kment, pe care l-a învins, cu o diferenţă minimă, la puncte. L I. KOZMA (Ungaria), 2. A. Roşcin (U.R.S.S.), 3. P. Kment (Cehoslovacia), 4. C. Buşoi (România), 5. E. Wajda (Polonia), 6. S. Petrov (Bulgaria). P. S. In meciul Babulin—Turturea (cat. 52 kg), arbitrul norvegian ODVAR SVENDSEn a acordat în mod nejustificat două avertismente pentru pasivitate, reprezentantului nostru, care au influenţat direct rezultatul în defavoarea sportivului nostru. Faptul acesta a creat o reacţie în rîndurile publicului cu care, bineînțeles, nu putem fi de acord. Finalele celor opt categorii Japonezul Hanahara (locul III cat. 57 kg.) a „scăpat“ din nou din încleştarea maghiarului Varga (locul II). Meciul lor s-a terminat la egalitate Foto: A. Neagu