Sportul, iunie 1982 (Anul 38, nr. 10103-10128)

1982-06-25 / nr. 10124

Franţa - Cehoslovacia 1-1 (0-0) UN EGAL FAVORABIL FRANCEZILOR, CARE ŞI-AU ASIGURAT CALIFICAREA IN SFERTURILE DE FINALĂ La Valladolid, in seria a IV-a, tatilnirea dintre Franţa şi Cehoslovacia urma să stabilească a doua calificată in turul următor (împreună cu echipa Angliei). Miza deosebită a pus amprentă asupra jocului, ambele formaţii fiind foarte atente în defensivă pentru a nu primi gol. De aceea fazele de poartă au fost destul de puţine şi, am zice, chiar fără prea multă periculozitate. Acesta a fost, in linii mari, aspectul primei părţi a intîlniii, pentru că, după pauză, jocul a fost mai cursiv, mai aspru. La un atac francez pe partea stingă Six a izbutit să deschidă scorul. Era minutul 66 şi, in clipa aceea, Franţa era calificată. Replica fotbaliştilor cehoslovaci a venit insă imediat, dar defensiva franceză, în frunte cu Tresor, a rezistat atacurilor pînă in min 85, cind Panenka a egalat, dar dintr-o lovitură de la 11 m, in urma faultului Iul Krossis asupra Iul Vizek. La scorul de 1—1, în ultimul minut de joc, Cehoslovacia a ratat o ocazie enormă de a clștiga cu 2—1 și a se califica pentru sferturile de finală. Dar aşa, la 1—1 s-a calificat Franţa. Arbitrul italian Paolo Casarin a condus formaţiile : FRANŢA : Ettori — Amoros. Janvion, Tresor, Bossis — Giresse, Platini, Canghlnl — Soler (min. 89 Girard), Lacombe (min. 70 CourioO), SU ; CEHOSLOVACIA : Stromstk — Barmos, Radimec, Vojaoek, Fiala — Bicovsky. Stambachcr, Nehoda — Janecka (min. 70 Panenka), Vizek, Kr iz (min. 31 Masny). Iugoslavia — Honduras 1-0 (0-0) CÂND APELE S-AU LINIŞTIT... Dintre sutele de partide existente în palmaresul acestei atît de iubite Cupe Mondiale a fotbalului, nu ştim să mai fi fost vreuna cu un astfel de deznodămint, pe muchie de cuţit, ca cea de marţi, de la Vigo, dintre Italia şi Camerun... Pe stadionul Balaidos s-au întâlnit o debutantă in lumea bună a fotbalului (Camerunul) și o echipă care, de-a lungul anilor, a fost de două ori campioană mondială și o dată finalistă, a fost campioană a Europei (Italia). Firesc ar fi fost, de aceea, ca europenii să n-aibe probleme cu calificarea în turul al doilea al competiţiei, dar cum în jocul acesta... mingea este, intr-adevăr rotundă (!), lată că Italia abia a obţinut un scor egal (1—1) şi o calificare la limita limitei... Egale la puncte (3) şi la golaveraj (2—2, respectiv, 1—1), cele două formaţii au fost despărţite doar de prevederea regulamentară care dădea ciştig de cauză echipei care a înscris mai multe goluri: Italia 2, Camerun 1 !... In această privinţă Italia este, într-un fel, o anume specialistă, căci ne amintim, de pildă, că la Mundialul din 1970, in grupa de la Puebla şi Toluca, ,,Squadra Azzurra“ a înscris doar un singur gol în 3 meciuri (1—0 cu Suedia şi 0—0 cu Uruguay şi Israel) şi s-a calificat in turul doi... Fără să fi cunoscut înfringerea (ceea ce este, desigur, o performanţă !) echipa Camerunului părăseşte competiţia cu fruntea sus. Excelentul portar camerunez Thomas N’Koho spunea după meci : „Suntem decepţionaţi. Este drept că am demonstrat că suntem capabili să jucăm la nivelul echipelor europene, dar eliminarea noastră, fără să fi pierdut un meci, este o lovitură puternică“... Sevilla, arbitrul iugoslav Damir Matovinovici n-a avut nici o problemă conducind partida dintre Brazilia şi Noua Zeelandă, in care sud-americanii au învins lejer cu 4—0 (2—0). Au jucat formaţiile : BRAZILIA : Walder Perez — Leandro, Oscar (min. 75 Edinho), Luizinho, Junior — Falcao, Cerezo, Socrates, Zico — Serginho (min. 75 Paul Isidoro), Eder . NOUA ZEELANDA : Van Hattum — Dods, Herbert, Almond, Elriclc — Boath, Sumner, Mackay, Cresswell (min. 78 Cole) — Wood din, Rufer (min. 78 B. Turner). Antrenorul fotbaliștilor „carioca“ declara presei : „Acest succes mi-a demonstrat că echipa este pe drumul bun. Am fost satisfăcut de focul la mijlocul terenului, care Insă, zilele următoare, trebuie să fie şi mai bun, căci turul doi va fi mult mai dificil“. An sfîrşit, punct final şi la I seria a m-a in care, la AU* cânte, Argentina a dispus de El Salvador cu 2-0. Bolivianul Luiz Barrancos Alvarez a avut mult și multe de fluierat, conducted echipele : ARGENTINA : Fulol — Olguin, Galvan, Passarella, Tarantini — Ardiles, Gallego, Maradona — Calderon (min. 72 Santamaria), Kempes, Bertoni (mie. 68 Diaz) , EL SALVADOR: Mora — Osorio (min. 33 Arevalo), Jovel, Rodriguez, Recinos — Rugamas, Zapata, Huezo, Ventura (min. 72 Alfaro) — Gonzales, Rivas. Cesar Luis Menotti se confesa: „Aş vrea să uit cit mai repede acest meci. Fotbalul a încetat să mai fie un sport nobil, aşa cum a fost practicat de salvadorieni, al căror joc brutal, avîndu-l drept ţintă pe Maradona, a urmărit anihilarea, cu orice mijloace, a jucătorilor noştri. Noroc că n-avem nici un accidentat grav!“. CLASAMENTE Seria a 11-a 1. Austria 2 2 0 0 3-0 4 2. Algeria 3 2 0 1 5-5 4 3. R. F. Germania 2 10 15-32 4. Chile 3 0 0 3 3-8 0 Seria a IV-a 1. Anglia 2 2 0 0 5-14 2. Franța 3 11 1 6-53 3. Cehoslovacia 3 0 2 1 2-42 4. Kuwait 2 0 112-51 Seria a V-a 1. Spania 2 110 3-23 2. Iugoslavia 3 11(2-23 3. Irlanda de Nord 2 0 2 0 1-1 2 4. Honduras 3 0 2 1 2-3 1 VICTORIE OBTIHUTA IN MINUTUL 87 I Intr-un meci contînd pentru grupa a 9-a s-au Intilnit, la Zaragoza, echipele Hondurasului si Iugoslaviei. Partida, da un rar dramatism, s-a încheiat cu victoria „in extremis" a fotbalistilor iugoslavi, cu scorul da 1—0 (0-0), prin golul înscria in minutul 87 de Vladimir Petrovici, care a transformat o lovitură de la 11 na. Astfel, iugoslavii deşi situaţi pe locul doi, după această intilnire, aşteaptă cu emoţii partida dintre Spania şi Irlanda de Nord de al cărui rezultat depinde calificarea lor. Algeria - Chile 3-2 (3 0) CALIFICAREA ALGERIENILOR DEPINDE DE... AUSTRIA ŞI R.F.G. Meci de mare angajament fizic la Oviedo, între echipele Algeriei şi Chile. Africanii aveau absolută nervoie nu numai de o victorie, ci şi de un scor cât mai net pentru a-şi menţine candidatura la unul dintre cele două locuri fruntaşe ale clasamentului seriei a n-a, care asigură calificarea pe turul doi al Mondialului. Pe de altă parte chilienii doreau ca, măcar în ceasul al 12-lea să realizeze şi el un succes, fie el chiar şi simbolic... Cei 22 800 spectatori prezenţi în tribunele stadionului Carlos Tartiere, au asistat la o puternică ofensivă a fotbaliștilor algerieni, care au stâpînit tainele jocului la mijlocul terenului și au izbutit să marcheze, pină la pauză, de 2 ori. Autorii golurilor au fost : Assad (min. 7) care a reluat imparabil mingea centrată de pe stingă de Madjer, din nou Assad (min. 31) și Bensaoula (min. 31). La acest scor (3—0) algerienilor le mai trebuia doar un singur gol pentru a se califica !... In repriza secundă, spectatorii au asistat. Insă, la o adevărată lovitură de teatru, căci chilienii au Inter jocul, au marcat de două ori (Neira mte 59 din UE şi Letelilor mte 73) şi n-a lipsit mult ca să egaleze. In acest fel calificarea Algeriei depinde acum de rezultatul meciului de astăzi dintre R.F. Germania şi Austria victorie austriacă sau meci nul. Arbitrul Romulo Mendez (Guatemala) a condus formaţiile : ALGERIA : Cerbah — Merzekane, Guendouz, Kourîchi, Larbes — Pergam, Bourrebou (mte. 31 Yaht), Mansouri (mte. 73 Dahlab) — Assad, Bensaoula, Madjer . CHILE : Osben — Ga lindo, Valenzuela. Figueroa. Bigorra — Dubo, Bonvallet (mte. 45 Soto), Neirra — Yanez, Caszely (min. 58 Letelller), Moscoso. PROGRAMUL DE AZI Gijon : 18,15 R.F. Germania - Austria (II) Bilbao : 18,15 Anglia - Kuwait (IV) Valencia : 22,00 Spania - Irlanda de Nord (V) RENAT DASAEV.„ UN IAŞIN '82! Fotbalul sovietic a avut, de-a lungul anilor, cititia portari care au făcut epoci şi care, pur şi simplu, au intrat in Istoria atâ de bogată bor fapte legendare a acestui sport. A fost, Intre alţii, Hamid, a fost, mai ales, Iaşin şi este acum Renat Dasaev, jucătorul care a contribuit, Intr-o mare măsură, la calificarea echipei U.R.S.S. in turul al doilea al Mundialului, Intervenţiile sale precise, temerare şi prompte rezolvind cu brio multe momente grele la poarta sa, mai cu seamă in partida, de marţi seara, cu Scoţia. Chiar şi numai după cite a făcut In acest meci, antrenorul scoţian Jock Streten consideră pe Dasaev una dintre marile revelaţii ale acestei Cupe Mondiale. Dasaev are 25 de ani, 187 cm, 80 kg şi este student la Institutul de Cultură Fizică din Moscova. A debutat în reprezentativa ţării in 1979 şi de atunci a evoluat în 28 de meciuri internaţionale. Din 1977 este legitimat la Spartak Moscotei. „Dintre adversarii de aici, din Spania — spunea Dasaev — mi-au plăcut cel mai mult brazilienii Socrates, Zigo şi Eder şi scoţienii Strachan şi Archibald. Aceştia din urmă m-au făcut să văd, marţi seara, toate culorile curcubeului Caleidoscop — EVIDENTI FOTBAL! A Proiectul de organizare a unui mare campionat inter-ţări a figurat Încă in primul statut al F.I.F.A., organism creat pe 1994 din Iniţiativa francezului Robert Guerin şi a olandezului G. A.W. Hirschmann. Dar abia in 1908, stimulaţi de succesul primului turneu de fotbal din cadrul J.O. de la Londra, s-a pus cu mai multă acuitate problema organizării unei Cupe Mondiale. Punerea pe picioare a unei asemenea competiţii n-a fost însă o treabă uşoară. Abia după 20 de ani, F.I.F.A. a adoptat, în Congresul său de la Amsterdam, această idee, susţinută cu multă căldură de doi francezi, Jules Rimet şi Henry Delaunay. ■A Apropo de aceştia , trofeul competiţiei supreme (acea statuetă din aur, opera artistului francez Abel Lafleur) s-a numit „Cupa Jules Rimet“, deşi n-a fost vorba de o... cupă. Fiind cîştigată de Ieri, potrivit regulamentului, ea a fost atribuită definitiv Braziliei. Cit priveşte „Cupa Henry Delaunay“, ea răsplăteşte echipa clştigătoare a campioratului european. * Din cele 6 ediţii ale competiţiei, desfăşurate pînă acum, în 5 victoria a revenit echipei ţârii gazdă : 1930 Uruguay, 1934 Italia, 1966 Anglia, 1974 R. F. Germania și 1978 Argentina... * Poate părea curios, dar pină acum formaţiile Argentinei şi Belgiei (care la 6 iunie, au inaugurat disputele Mondialului spaniol) nu s-au mai intilnit decit o singură dată, de-a lungul anilor. Această partidă a avut loc în anul 1928. In cadrul turneului olimpic de la Amsterdam, și audamericanii au obținut atunci victoria cu G—3... * Mexicanul Antonio Carbajal (născut la 7 iunie 1929) a fost prezent la 5 ediții ale Cupei Mondiale, din 1950 pînă In 1966, fiind astfel recordmanul competiției. N-a avut Insă fericirea ca echipa sa să fi realizat vreodată o clasare bună , măcar un loc pepodium*. A De-a lungul anilor au fost prezente la întrecerile pentru campionatul mondial tot mai multe reprezentative : 1930 — 13, 1934 — 28, 1938 — 28, 1950 — 28, 1954 — 35, 1958 — 53, 1962 — 57, 1966 — 71, 1970 — 73, 1974 — n, 1978 — 103, 1982 — 104. * După Federaţia internaţională de Atletism (169 ţări membre), F.I.F.A. este federaţia cu cele mai multe ţări membre — 150 In 1982. * Recordul de jocuri in turneele finale ale C.M. n deţine vest-germanul Uwe Seeler. Prezent la 4 ediţii aleÎntrecerii (1958, 1962, 1966 şi 1970), el a susţinut 20 de meciuri. în acest clasament este urmat de colegii săi Berti Vogts cu 19 meciuri, Sepp Maier şi Wolfgang Overath cu cite 18 partide. în ceea ce-l priveşte pe Carbajal el ocupă locul 25 cu 11 meciuri. * Dintre toţi jucătorii prezenţi la C.M. singurul care a devenit de 3 ori campion al lumii a fost brazilianul Pele. La debutul din 1958, pe cînd avea 17 ani, Pele a Înscris 0 goluri, apoi in 1962 — 1 gol (a fost accidentat și a jucat doar 2 meciuri) și la 1970 — 4 goluri. * Fotbaliștii din Honduras au produs realmente o mare surpriză, încheind la egalitate (1—1) meciul cu echipa Spaniei, al cărei joc 11 cunoşteau foarte bine. De la „Fotbalul a ajuns o alegorie a vieţii, ceva ca poate da imbold şi poate interesa chiar şi pe cei străini cu totul da sport, folosind jocul ca pe o metaforă*. Brian GLANVILLE (născut în 1931) ziarist sportiv și scriitor englez venirea sa in Europa, echipa Hondurasului a studiat cu maximum de atenție Înregistrările video din diferite meciuri de campionat ale formațiilor Real Madrid, C. F. Barcelona, Real Sociedad, al căror jucători formează osatura reprezentativei Iberice !... Şi apoi a acţionat In cunoştinţă de cauză ! ★ Nord-irlandezul Norman Whiteside, cel mai tinăr jucător care a participat la un turneu final al C.M., la debutul său (meciul cu Iugoslavia) a primit cadou un... cartonaş galben I . Recordmani ai prezenţelor în echipele naţionale sunt : Björn Nordquist (Suedia) — 115 meciuri, Bobby Moore (Anglia) — 108, Bobby Charlton (Anglia) — 106, Billy Wright (Anglia) — 105, Franz Beckenbauer (R.F.G.) — 103, Kazimierz Deyna (Polonia) — 102 etc. Această statistică este anterioară C.M. Ea va fi completată cu numele portarului italian Dino Zoff, pînă acum la al 102-lea meci în reprezentativa ţârii şi care, cit de curind, poate deveni lider ! ★ O altă performanţă rară este cea a fundaşului italian Gentile, care miercuri s-a aflat la al 53-lea Joc — consecutiv —In reprezentativa ţârii sale. Recordul peninsulei 11 deţine fostul fundaş Faechetti, cu 51 de prezenţe consecutive in naţională. • Invitat de comitetul de organizare a El Mondial, campionul mondial de şah Anatoli Karpov a sosit in Spania şi va urmări meciurile din turul al doilea al competiţiei. • Datorită grevei anunţate de către lucrătorii de la stadioanele madrilene s-ar putea ca partidele din turul secund, prevăzute să aibă loc la Madrid, să se desfășoare la Malaga, la La Coruna și la Valencia. O hotărîre definitivă va fi luată de F.I.F.A. in aceste zile. • Cămila mascată a echipei Kuwaitului a fost oferită in dar grădinii zoologice din capitala Spaniei. • Pina miercuri, la C.M. au fost acordate 5 lovituri de pedeapsă: una cehoslovacilor si meciul cu Kuwait (a marcat Panenka), una chilienilor in meciul cu Austria (a ratat Caszely), una argentinienilor in meciul cu El Salvador (a înscris Passarella) și două spaniolilor , în meciul cu Honduras (a înscris Lopez-Ufarte) și In cel cu Iugoslavia (a marcat Juanito, după ce mai Intîi ratase Ufarte, dar lovitură a fost repetată !). • In cele 30 de meciuri disputate pină miercuri seara, fapt demn de Isubliniat, n-a fost acordat nici un cartonaș roșu, deci nici un jucător n-a fost eliminat de pe teren ! • Accidentat In meciul cu Ungaria, căpitanul echipei Belgiei, Eric Gereta, a fost supus unui examen medical complex, care a indicat „o puternică comoție cerebrală“. I s-a recomandat urgent repaus total, la pat, timp de cîteva zile, după care se va vedea... • Apropo de meciul din turul dloi dintre Brazilia şi Argentina. Fostul secretar de stat american Henry Kissinger, prezent in Spania, la C.M., declara : „Pentru mine, favorită principală rămîna Brazilia !“. • Un frumos gest, apreciat ca atare , la încheierea partidei decisive dintre echipele U.R.S.S. şi Scoţiei, miile de spectatori scoţieni prezenţi In tribunele , stadionului „La Rosaleda” din Malaga au aplaudat călduros formaţia sovietică pentru succesul calificării. Rugbyştii români au obţinut o victorie categorică la cel de al doilea meci al turneului lor de Zimbabwe : 81—6 (25—6) cu Matabeleland (Zimbabweest). Ei au realizat 11 eseuri : Aldea 3, V. Ion, Murariu cite două, Bucan, Caragea, Măcăneaţă, Stoica cite unul. Restul punctelor au fost realizate de transformers I. Constantin. Simbătă, are loc primul Joe-test, Zimbabwe — România, la Bulawayo. ATLETISM • Sebastian Coe, cel mai bun sportiv al anului trecut, suferă de tendinită la osul peroneu al piciorului sting și a fost obligat să întrerupă complet antrenamentele pentru o perioadă nedeterminată. Medicii care li tratează l-au recomandat o pauză totală. BASCHET • Echipa S.U.A. a cîștigat turneul feminin de la Budapesta. In finală : S.U.A. — U.R.S.S. 85—83 (44—19). Pentru locul 3 : Ungaria — Bulgaria 70—66 (36—36) . La Zadar, echipa masculină a S.U.A. a întrecut Iugoslavia CU 92—90 (47—45). TELEX • TELEX CICLISM • Etapa a 8-a a Turului Italiei pentru amatori, Pistoia — Spezia (144 km), a fost clștigată de sovieticul Zagretdinov In 3h 20:41. în clasamentul general conduce italianul Pegnin urmat la 4 secunde de sovieticul Krivoseev. • După două etape, în Turul R.D. Germane conduce Bernd Drogan, urmat la o secundă de Falck Boden • Etapa a 5-a a Turului Suediei, desfășurată de împrejurimile orașului Södertaelje (170 km), a fost cistigată de italianul Possi in 3h 59:28. In clasamentul general conduce Giuseppe Petito (Italia). 9 Italianul Pierino Gavazzi a cîștigat la sprint etapa a 8-a a Turului Elveţiei, Tasch — Etoy (197 km) în 4h 41:14. In clasament conduce Giuseppe Saronni urmat la 1:22 de olandezulRooy. • Irlandezul Sean Kelly a cîștigat şi etapa a 2-a a Turului provinciei Aude, Carcassonne — Villesquelande — Carcassonne (162 km), în 4h 16:43. în clasament conduce francezul Bernard Valier FOTBAL • în etapa a 9-a a campionatului Suediei : Halmstad — Brage 3—1. Malmö — Nörrköping 1—L Öster — IFK Göteborg 3—1. Conduce Öster cu 12 p, urmată de Malmö 11 p. în turneul internaţional de tenis de la Wimbledon, marele favorit John McEnroe l-a eliminat cu 6—3, 6—3, 7—5 pe Eddie Edwards, iar Pascal Portes a cîştigat cu 7—6, 6—1, 8—2 jocul cu John Austin. Alte rezultate : Edmondson — Davis 7—8, 7—6, 7—5 ; Birner — Evert 6—4, 6—4, 2—6, 6— 2 ; Odzior — Maeso 4—6, 7— 6, 7—5, 7—6 ; Amaya — Brown 7—6, 6—3, 6—3 ; Gonzales — McCain 6—3, 6—2, 6—7, 5—7, 6—1 : Mottram — Jarryd 6—7, 6—1, 6—3, 6—2 ; Feminin : Anne White — Laura Dupont 2—6, 7—6, 9—7 ; Pamela Casale — Kathy Horvath 6—4. 6—1 ; Joanne Russell — Susan Mascarin 4—6. 7—5, 6—2 ; Candy Reynolds — Renee Blount 7—6, 6—3 ; Paula Smith — Shelley Walpole 6—0, 6—2 ; Leslie Alen — Catherine Tanvier 6—4, 4—6, 8—6 ; Claudia Pascale — Maria Pintcrova 7—5, 6—2 ; Kathy Rinaldi — Betsy Nagelsen 8— 2, 6—3. KtOocțt« fi administrați» i rad 4*771 lucufițâ * 9 Conter» 8 11.« . tot centrală II 78 Ti I* •13* Mec|io corasp U.51.M) «venirban 437 teles II 351 romsp. (Iparul I. P. „informația*POM« strtmdtot» t »bonomert# «rin ItfXIM - departamentul «ipori import arată. P O Bd 138-137 telet II 228. București, ib. 13 Decembrie rtt 1,L I, t, 1, 11(363