Sportul, septembrie 1983 (Anul 39, nr. 10488-10513)

1983-09-22 / nr. 10506

Turneele finale ale G. E. de volei AZI: ROMÂNIA - R.D. GERMANĂ (f) ŞI ROMÂNIA - GRECIA (m) ROSTOCK, 21 (prin telefon) După cîteva ore de mers cu autocarul, de la Cottbus, echipa reprezentativă feminină de volei a României a sosit marţi în localitate pentru a participa la turneul final (locurile 1—6) al campionatului european, ediţia a 13-a. Fetele noastre, într-o bună dispoziţie fizică şi psihică, au fost cazate la hotelul „Warnow“, preocuparea pentru această zi fiind odihna, recuperarea. Astăzi , (n.r. miercuri) lotul României, condus de S. Chiriţă şi V. Moşescu, a făcut cunoştinţă cu locul de concurs — Sport und Kongreshalle —, efectuînd, fireşte, şi un antrenament. S-au efectuat tragerile la sorţi şi cunoaştem de acum programul. Primul meci îl vor susţine fetele noastre cu puternica echipă a R.D. Germane, aspirantă şi ea la un loc fruntaș în Ierarhia europeană. Meciurile se vor juca numai după-amaza, începînd de la ora 14 (ora României), cite trei pe zi, al doilea meci fiind la 17,30, iar al treilea la 19.30. Deci întîlnirile echipei noastre vor fi : cu R. D. Germană (joi), Ungaria (vineri), R. Germania (sîmbătă) şi Bulgaria (duminică). In rîndurile lotului nostru este o atmosferă bună, optimistă, ceea ce ne face să credem că sportivele nu vor precupeţi nici un efort în teren, că îşi vor juca şansa cu ambiţie. Iată, de pildă, ce ne spunea ridicătoarea Doina Săvoiu .„Dorim un succes, pentru care, vă asigurăm, o să muncim. Apreciem, toate, drept foarte grele întîlnirile cu R. D. Germană şi R.F. Germania, gindim că avem prima şansă cu echipele Ungariei şi Bulgariei, pe care le-am mai intîlnit şi învins chiar in acest an“. Lotul reprezentativei României, care începe astăzi urcuşul spre vîrful ierarhiei europene, este format din : Maria Enache, Doina Săvoiu, Mirela Popoviciu, Ioana Liteanu, Fidelia Crişan, Georgeta Lungu, Ileana Berdilă, Speranţa Găman, Carmen Cuejdeanu, Mirela Pavel, Daniela Drăghici. Reprezentativa masculină de volei a României n-a avut de făcut nici o deplasare, întrucît turneul pentru locurile 7—12 se va desfăşura la Suhl, adică în acelaşi oraş în care şi-a disputat meciurile din grupă. Iată ordinea jocurilor pe care le va susţine : cu Grecia (joi), Ungaria (vineri), Olanda (sîmbătă), Finlanda (duminică). Aurelian BREBEANU ___________________programul zilei-----------------------------------Turneele 1—1 FEMININ (Rostock) : Ungaria — Bulgaria R.D.G. — Româ° masculin (Berlin) : Italia — Cehoslovacia, R.D.G. — Polonia, Ungaria — U.R.S.S. Turneele 7—1! FEMININ (Cottbus) : Cehoslovacia — Suedia, Franţa — Italia..MASCULIN (Suhl) : România — Grecia, Olanda — Ungaria, Finlanda — Franţa. „RALIUL TURUL EUROPEI“ (Urmare din pag 1 te de piloţi încercaţi). 5 abandonuri. Intrate în România 29 . Cerem un amănunt suplimentar, la care primim un răspuns îmbucurător : „Da, toate cele 3 maşini Dacia se află in cursă, pe locuri bune într-o companie selectă“. Felicitări, deci, „celor 6“ : L. Balint — C. Zărnescu, St. Vasile — O. Scobai, N. Grigoraş — I. Mălăuţ, echipieri încercaţi ai întreprinderii de autoturisme Daca Piteşti. Nălucile multicolore, luminoase (au cîte 6—8 faruri fiecare) pornesc apoi în noapte. Este luni ora 22.30 şi automobiliştii, plecaţi de dimineaţă din Gottwaldow, nu vor dormi decît marţi seara la Bucureşti. Caii putere struniţi cu măiestrie brăzdează ţara noastră : Oradea — Cîmpeni — Păltiniş — Bîlea... Trasee grele, unele special alese, fac raliul extrem de dificil. Marţi, 20 septembrie, ora 17. Acelaşi „Mercedes 500“, purtînd chiar nr. 1, intră primul în Capitală şi în cîteva minute opreşte la punctul de control orar stabilit la Hotelul „Parc“. Ajung aici, din cele 29 maşini intrate în ţară, doar 19. Deci încă 10 abandonuri ! Cele 3 Dacii au sosit toate. Bravo, băieţi ! Sportivii, între care şi cei români, îşi abandonează pur şi simplu maşinile şi se duc obosiţi spre hotel. Mîncare, dus şi somn. Doar maşinile n-au linişte. Ele sunt pur şi simplu asaltate de mecanicii„service“-urilor, care le agită motoarele, le răstoarnă şi le cotrobăiesc peste tot... în holul hotelului îl întîlnim pe “Ovîdiu Scobai. „Extraordinar de grele au fost probele speciale de la Veţel, Gura Rîului, de pe Transfăgărăşan. Vin acum traseele din Bulgaria, pe care Ie cunoaştem, vrem să ne îmbunătăţim poziţiile“. Conferinţă de presă cu directorul cursei, J. Klein": „Pe locul 1“ „Mercedesul 500“ (Bohne Holger — Fricker Reinhold)... s-au parcurs circa 3 000 din CCL 71°° km ai cursei... Dacia — singura echipă de uzină, din cele patru, rămasă în cursă... Românii, locuri bune : 5 (Grigoraş-Mălăuț), 10 (Balint — Zărnescu), 11 (Vasile — Scobai) în clasamentul general. Miercuri 21 septembrie, ora 7,31. Pe rînd, din minut în minut, cele 19 echipaje pleacă la Giurgiu şi, de aici spre Bulgaria, Iugoslavia, Italia, Elveţia. R.F. Germania. Aici va fi „finişul“, in 25 septembrie. CAMPIONATELE MONDIALE DE LUPTE (Urmare din part. I) numai pentru că sunt „acasă" (avantajul este considerabil...), din primul rind pentru că, după cum se ştie, ei alcătuiesc, de mai mulţi ani, o echipă deosebit de redutabilă. Oaspeţii, inclusiv luptătorii noştri, speră însă şi ei să reuşească victorii de prestigiu, care să-i instaleze în fruntea diferitelor categorii de greutate sau pe celelalte locuri ale podiumului de onoare. Echipa României, cu puţine modificări faţă de cea care a evoluat cu rezultate excelente, anul trecut, la Katowice, şi-a continuat cu asiduitate pregătirile, sperînd intr-un bilanț care să răsplătească încrederea acordată. Si — dorim cu totii — care să-i... stimuleze pe colegii de la ..libere“, asteptati aici, la Kiev, în cursul zilei de sîmbătă, pentru ca, la rîndul lor, luni să ia startul la aceste campionate mondiale ,,non-stop“ ! Aşadar, joi — debut la „mondialele“ de greco-romane. Conform regulamentului F.I.L.A., competiţia — eşalonată pe 4 zile — programează în reuniunea inaugurală întreceri numai la 5 categorii de greutate : 48 kg, 57 kg, 68 kg, 82 kg şi 100 kg (primele 3 tururi). Cu dorinţa ca toti luptătorii noştri să realizeze performante cit mai bune, în prima zi a campionatelor vom tine in special. ..pumnii strinsi“ pentru (în ordinea categoriilor amintite) : Uie Miuţi, Nicolae Zamfir, Stefan Negrisan, Ion Draica si Vasile Andrei. Este, poate, prea devreme pentru... pronosticuri, dar simţim nevoia să reamintim cititorilor că, exceptîndu-l pe tînărul Ilie Miutl, campionul mondial de juniori din acest an, de la Kristiansund ceilalţi 4 luptători români s-au înapoiat cu medalii de la ediţia trecută a campionatelor mondiale, de la Katowice... TELEX • TELEX • TELEX • TELEX AUTOMOBILISM 0 Vest-germanul Walter Rothi, campion mondial de raliuri, a anunţat că părăseşte echipa „Lancia*, urmînd ca în sezonul viitor să concureze pentru „Audi", w. Rohrt (36 de ani) va evolua pentru prima oară la noua sa echipă la „Raliul Monte Carlo*, ce se va desfășura la începutul anului 1934 CĂLĂRIE • Concursul complet de la Fontainebleau (la apropierea Parisului) a fost câștigat de sportivva italiană Marina Sciochetti (pe calul „Master Hunt"), cu 54,20 puncte. Pe locul secund s-a clasat francezul Morvillers (pe „Sirius“) cu 68 puncte. CICLISM • Turul Bulgariei , etapa a 6-a, contratimp individual, desfăşurată la Sofia pe un traseu de 24 km, a revenit sovieticului Oleg Ciujda la 31:02 (10 s bonificaţie), urmat de Dan Radtke (RDG) 31:30 (5 s bonificaţie) şi Veselin Hubenov (Bulgaria) 31 :34 (3 s bonificaţie). Etapa a 7-a trebuia să se desfăşoare intre localităţile Slanicev Briag şi Sliven, dar după km 70, pe o ploaie torenţială, organizătorii au fost constrînşi să întrerupă alergarea . Liderul competiţiei este Ciujda, cu 22:31:11, urmat de Radtke la 29 s şi Baranovski (URSS) la 39 s. HOCHEI PE IARBA • Evolutad la Canbera, echipa masculină a Indiei a întrecut Australia — tineret cu 7—1 (4—0). ÎNOT 0 la cadrul Jocurilor naţionale ale R.P. Chineze au fost corectate două recorduri naţionale : Zheng Jian (20 ani) toom fluture in 56,04 şi Yan Hong (16 ani) 200 m liber la 2:08.64. JUDO 0 La campionatele mondiale care vor avea loc la Moscova intre 13 şi 16 octombrie, vor lua parte, pentru prima oară, şi sportivi din R.p. "Chineză. RUGBY 0 Fundaşul reprezentativei Franţei, Serge Blanco, va a supus unei intervenţii chirurgicale de natură urologică, care ii va face indisponibil ptnă la sfirşitul anului. Intr-un interviu acordat ziarului parizian „L’Equipe“, Serge Blanco a arătat că va rata preconizatul turneu al echipei Franţei la Australia, precum şi importantul meci anual, cu România, programat la 4 decembrie, dar speră să se restabilească pînă la începerea „Turneului celor 5 naţiuni“. 0 Turneul preolimpic : zona Asia — Oceania, grupa a 5-a , la Taipei : Taiwan — Japonia 1—1 (0—0) In tur, la Tokio, a cîștigat Japonia cu • 2—0. 0 Campionatul european de tineret, grupa a 2-a, la Lisabona: Portugalia — Finlanda 0—2 (0—11). Mare surpriză ! In grupa a 3-a , la Norwich : Anglia — Danemarca 4—1 (2—0). Cu o victorie a oaspeţilor s-a încheiat partida Norvegia — Ţara Galilor 2—3 (0-2). A Încetat din viaţă, la Buenos Aires, la vârstă de 64 de ani, Angel Amadeo Labruna, mul dintre faimoşii fotbalişti argentinieni, director tehnic al echipei „Argentinos Juniors“. In tinereţe a jucat la River Plate, cu care a fost de nouă ori campion al ţării şi de alte şase ori ca antrenor, a dus la victorie echipa sa. A fost un temut şuteur : 29 de goluri la 24 de ediţii. Argentinianul Osvaldo Ardiles, jucător la formaţia engleză Tottenham, a suferit, la luna februarie o fractură gravă, care i-a impus o totală inactivitate. In Încercarea de a fi recuperat pentu fotbal, Andiles a fost operat marţi, puntadu-i-se o placă metalică pentru consolidarea tibiei piciorului sting. Deocamdată, medicii stat optimişti, dar abia peste cîteva săptămtai va putea a constatată eficienţa intervenţiei chirurgicale. • Suita de insuccese ale clubului Real Madrid, la care se adaugă şi o precară situaţie material, au pină una-alta, un ţap ispăşitor la persoana... antrenorului Alfredo Di Stefano, ale cărui zile la conducerea echipei madrilene stat, se pare, numărate. Dar Di Stefano n-are, oricum, primul, căci acesta a fost Milorad Pavicî, antrenorul lui Espanol Barcelona, destituit de la conducerea echipei după cele două înfrângeri (ambele cu 4—1) suferite, la campionat, la Atletico Madrid și Betis Sevilla. HINAULT ISI CAUTĂ O ECHIPA... A făcut multă vîlvă la începutul lunii „divorţul sportiv“ dintre Bernard Hinault şi gruparea căreia i-a purtat culorile mai bine de 8 ani, „Renault- Elf-Gitane“. Ruptura a fost inevitabilă, plutea în aer, cum se spune, de mai multă vreme, chiar dacă părţile au dat dovadă — aparent, cel puţin — de bunăvoinţă în încercarea de reconciliere. De fapt, cine sunt părţile şi cum s-a ajuns aici ? Hinault nu mai are nevoie de prezentare. De la retragerea lui Eddy Merckx, adică de aproape un deceniu, este socotit cel mai bun ciclist al lumii. Mărturie stă palmaresul impresionant, care o aşează între nemuritorii ciclismului, alături de uriaşul belgian, de Fausto Coppi, Gino Bartali sau Jacques Anquetil , patru victorii în Turul Franţei (imediat după recordul de cinci al lui Anquetil şi Merckx), două victorii în Turul Italiei, două in Turul Spaniei, titlul de campion mondial pe sosea, numeroase izbînzi în marile clasice. Toate obţinute, asa cum spuneam, sub tricoul echipei patronate de firmele amintite, in care principalul sponsor îl constituie regia Renault. De partea cealaltă nu se află, de fapt, patronii de la Renault, ci conducătorul tehnic al echipei, care a stat în toţi aceşti ani în spatele victoriilor lui Hinault, Cyrrile Guimard. Hinault şi Guimard (şi el odinioară un bun ciclist) nu s-au iubit niciodată ca fraţii, dar cîtă vreme Bernard era stăpînul incontactabil al șoselei toată lumea era mulțumită, Hinault ,,făcea legea“ atît în curse, cît și în propria „curte“. Dar „le patron“ n-a avut un sezon 1983 prea fericit, ba dimpotrivă. După o victorie mică in Vuelta, în luna mai — unde fusese ajutat mult de coechipieri, mai ales de Laurent Fignon, Hinault nu va mai concura în întreg sezonul, victimă a unei tendinite la genunchi. La 30 de ani (îi va împlini In noiembrie), o tendinită nu-i chiar cel mai plăcut lucru si, se părea, la un moment dat, că întreaga carieră îi este compromisă. In iulie, la ora „Tour“ului, Renault se prezintă fără Hinault şi fără un lider autentic. Conjunctura (abandonul cauzat de accidentul lui Pascal Simon), dar si valoarea incontestabilă dovedită Intr-o cursă grea, extenuantă, concepută pentru calităţile eroului naţional, au făcut peste noapte din blondul Fignon, pînă atunci locotenent devotat al lui Hinault, o vedetă. Un cîştigător de „Tour“ devine automat o vedetă. Guimard ştie aceasta, face şi cîteva declaraţii în acest sens. Atmosfera se încinge. La sfirşitul lui august, Guimard trage o nouă carte cîştigătoare. Americanul Greg Lemond, licenţiat al lui Renault, cîştigă titlul mondial profesionist pe şosea, la Alterrhein, în Elveţia. Guimard demonstrează că Renault poate cîştiga d într-un an şi Turul Franţei şi campionatul mondial, fără Hinault... ...Cînd, după operaţie, Bemnard işi anunţă viitoarele proiecte, o face cu tonul vechiului stăpîn. Dar Guimard îi dă de înţeles că lucrurile s-au schimbat. Conflictul e arbitrat de diriguitorii departamentului sportiv de la Renault. Se speră intr-o conciliere, dar Hinault prezintă un ultimatum : „Eu sau Guimard“. Şi a rămas... Guimard. Cine a cîştigat, cine a pierdut ? Hinault se crede (mai degrabă decît se ştie acum, după operaţie) încă puternic şi caută oameni pentru o echipă cu care va pregăti „răzbunarea“. ■Guimard crede în flerul său de talent scout şi în steaua lui Fignon , sau a lui Lemond, sau a lui Marc Madiot, alt tînăr de viitor de la Renault. Fignon declara, înainte de a cîştiga Turul Franţei, că e mai bine să alergi alături de Hinault decît împotriva lui. Acum va trebui să-şi apere un statut la care n-ar fi ajuns fără ciocnirea celor două orgolii... Vladimir MORARU Jim Arnold este, precum se vede, un portar cu o detentă excepţională, iată-l reţinlnd balonul deasupra atacantului lui Tottenham, Garth Crooks (Fază din meciul Tottenham — E- verton 1—2, In campionatul Angliei). -Telefoto : AP — Agerpre* La închiderea ediţiei ASEARĂ, ÎN CAMPIONATUL EUROPEAN, SUEDIA - CEHOSLOVACIA 1-0 Aseară, la Stockholm, în cadrul grupei a V-a a preliminariilor C.E. a avut loc meciul Suedia — Cehoslovacia, încheiat cu victoria gazdelor cu 1—0 (1—0), prin golul marcat de Corneliusson (min. 13). Suedia 7 4 12 11— 5 9 Următoarele jocuri : Italia —• Suedia, la 15 octombrie, Cipru — România, la 12 noiembrie, Cehoslovacia — Italia, la 16 noiembrie, Cehoslovacia — România, la 30 noiembrie și Italia — Cipru, la 22 decembrie. • In cadrul grupei a IV-a, la Oslo : Norvegia — Țara Galilor 0—0. România 6 4 11 7— 2 9 Cehoslovacia 6 2 3 1 12— 6 7 Italia 5 0 3 2 3— 6 3 Cipru 8 0 2 4 3—17 2 Redacția f! administralio cod 7*773 Bucurefti, «t». V. Conta I«. st. P.T I.I. 1, tal centrali 11 79 7» li 11.50.59. lecția coreip. 12.42.21 | interurban 437 » te'si 10 559 rorr.ro I'parul 1.* „Info-motto*. roni« străinătate i abonamente pila BJEX1M - departamentul eiport Import presă. P.O. Boi 134-137, tetei 11 22», Bucureș«, *tr. 13 Decembrie nr. 3 3, 1, 1, 1, ( 1« HS