Sportul, octombrie 1988 (Anul 44, nr. 12059-12084)

1988-10-28 / nr. 12082

Cupele europene la handbal PATRU FORMAŢII DIN TURCIA, ADVERSARELE NOASTRE ÎN PRIMELE PARTIDE în arena sportivă internaţională, handbalul din Turcia. Cupele europene au adus faţă în faţă patru echipe româneşti — Steaua, Dinamo Bucureşti (masculin), Mureşul Tg. Mureş şi Ştiinţa Bacău (feminin) şi patru turceşti în primele tururi, motiv pentru care vom încerca o succinta prezentare a acestora (masculine de această dată). „ Cea mai bună echipa, campioana Turciei, este Halk Bankasi A.S. Ankara, cîştigătoarea detaşată a primei grupe valorice din Liga I, cu 18 puncte faţă de a doua clasată, Eti Bişkinleri Spor Klub Eschişehir (13) în ediţia anterioară a campionatului, adversarele formaţiilor noastre Steaua şi, respectiv, Dinamo. Halk Bankasi A.S. Ankara este şi cîştigătoarea „Cupei Federaţiei de Handbal“ din Turcia în ediţia 1987/ 88 (22—18 cu Eti Biskinleri), învinsa participînd în acest an în „Cupa Cupelor“ europene. în ediţia anterioară a Cupei Campionilor Europeni, Halk Bankasi a trecut in primul tur de Siracuza Ortigia (Italia), 26—18 in deplasare si 28—19 pe teren propriu, fiind eliminată în turul II de cunoscuta formaţie iugoslavă Metaloplastica Sabac (25—28 la Ankara şi 19—37 la Sabac), în formaţia campioană activează cei mai mulţi dintre fruntaşii eficacităţii : golgeterul ediţiei 1987/ 88, Esref Taşucu, cu 79 de goluri înscrise (10 partide), 4. Metin Cîrciam 64, 8. Mustafa Uslular 56, 9. Korer Korai 54, 10. Ecevit Tokadligil 51, 14. Ramazan Demirci 49. în afara celor enumeraţi, formaţia de bază a campioanei Turciei mai cuprinde portarii Hakan şi Sükrfi, pivotul Ercument şi interul Ului. în ediţia 1987/88 a „Cupei I.H.F.“, Turcia a fost reprezentată de actuala participantă în Cupa Cupelor, Eti Biskinleri Spor Eschişehir, ea fiind eliminată încă din primul tur de echipa iugoslavă Bitolia (20—23 pe teren propriu și 22—28 în deplasare). 30 000 DE CAI PUTERE ! Monstru pe patru roţi 7 Da, acesta este automobilul denumit „Apocalypse Now“. Este o maşină propulsată de o rachetă Apollo, dintre cele folosite de NASA pentru zborurile cosmice. Motorul maşinii are o putere de 30 000 cal putere (un automobil obişnuit are in medie 60 de cai putere !) şi o acceleraţie de 621 km/h în mai puţin de patru secunde, cu plecarea de pe loc . Carburantul, peroxid de hidrogen, este, de asemenea, dintre cele utilizate de NASA. Proprietarul maşinii, care, evident, costă ceva parale, este un francez, niţel cam trăznit. A cumpărat acest „monstru“ dar nu-l poate folosi pe şosele europene. Se gîndeşte, poate, să se lanseze in spaţiu Mai ştii !... Fred Perry (79 ani) a fost, cu decenii in urmă, unul dintre fruntaşii tenisului mondial, de trei ori cîştigător la Wimbledon de două ori la Forest Hills, cite o dată în Australia şi la Roland Garros. De patru ori, împreună cu Austin, au adus „Cupa Davis“ în Anglia etc. (în 1929 a fost campion mondial şi la tenis de masă!). Apropo de tenis, ei apreciază că : „Pe vremuri nu existau scaune pe care jucătorii să se odihnească şi nu pot înţelege pentru ce ei se aşează, pentru 90 de secunde, la fiecare două jocuri. Ei stau mai multt jos decit joacă !“ Rubrică realizată de Romeo VILARA „AVIONUL“ CU PEDALE Sportivul grec Kanellos Kanellopoulos, de 31 ani, este unul dintre cei mai buni ciclişti din ţara sa. In palmares el are înscrise 14 victorii în campionatul de fond al Greciei, dar faima sa a depăşit frontierele ţării nu datorită acestor performanţe ci... La bordul unui „avion“ cu pedale, „Dedale 88“, Kanellopoulos a devenit recordman al lumii, parcurgînd distanţa de 119 kilometri în timpul de 3:55:00. Vechiul record era deţinut de un sportiv american, Glenn Trammel, care parcursese jumătate din distanţa zburată de Kanellopoulos. „Dedale 88“ a fost realizat la Institutul tehnologic din Massachussets (S.U.A.). El este un planor cu o elice pusă în mişcare de pedalele, ca ale unei biciclete, acţionate prin forţa muşchilor pilotului. In timpul zborului, Kanellopoulos a băut patru litri dintr-un lichid nutritiv, anume pe gătit. MAI MULT STAU DECIT JOACĂ ! SCOPUL UMANITAR AL UNEI ACŢIUNI TEMERARE Hopewell Center este una dintre clădirile cele mai impozante din Hong Kong, un bloc uriaş de 59 de etaje, adică de 196 de metri. El a constituit locul unei aprige dispute... sportive. De pe acoperişul clădirii patru soldaţi ai marinei britanice au efectuat coboriri în rapel pe faţada principală. „Spectacolul" a fost urmărit de un numeros public, suma încasată fiind depusă in beneficiul bolnavilor de rinichi. PREMISĂ A REVIGORĂRII CICLISMULUI Urmare din pag. 1) bind, să aibă o adevărată echipă, sau cel puţin un contracandidat care să-l solicite permanent şi, în marile competiţii internaţionale, să-l sprijine în acţiunile sale. Acum, pentru toţi cei ce au urmărit îndeaproape desfăşurarea din acest an a Turului României, pentru toţi cei ce au urmărit o dramatică luptă sportivă între doi rutieri de clasă, unul, Mircea Romaşcanu, la apusul carierei, altul, Vasile Mitrache la începutul ascensiunii sale (deşi începutul a fost marcat încă de anul trecut, cînd Mitrache şi-a adjudecat 7 titluri de campion naţional I), este limpede şi clar ca lumina zilei : ciclismul românesc dispune în clipa de faţă de un alergător de reală perspectivă — Vasile Mitrache. Prestaţia sa, categorică, inteligentă şi pe deplin matură, dar, mai ales, în plină forţă,din Turul României, precum şi cele două titluri naţionale pe care le-a cîştigat fără drept de apel în Campionatele Naţionale de şosea, la fond şi în circuit, au fost recent confirmate de o bună comportare în Turul regiunii Lario, competiţie despre care am scris la timpul, potrivit şi despre care mai adăugăm doar că a adunat la start 175 de rutieri, mulţi dintre ei luptînd pentru a-şi cuceri dreptul de a concura de-acum încolo la profesionism. Să cîştigi, într-o astfel de companie, o etapa: să te situezi în clasamentul final, prin adiţiune de puncte pe locul 5, sau în „etapa adevărului“, de contratimp individual, să vii pe locul 7, iată doar cîteva reuşite care nu stau la îndemîna oricui. Va fi oare, de-acum încolo, Vasile Mitrache un „urmaş direct“ al lui Mircea Romaşcanu ? Va reînnoda el şirul unor performanţe ale ciclismului nostru pe plan internaţional ? Răspunsul la aceste două întrebări îl va da, în primul rînd, chiar Vasile Mitrache. Cu atît mai mult credem în şansa acestui alergător încă tînăr (a împlinit doar 24 de ani), cu cît, din urmă, îl „aleargă“ şi chiar îl... bate, uneori, Ludovic Kovács (21 de ani), care a cîştigat în acest an proba de contratimp, la şosea şi cea de urmărire, la velodrom (învinsul în această ultimă probă fiind chiar Vasile Mitrache). O comportare aproape la fel de bună a avut, în acelaşi Tur al regiunii Lazio, şi Kovács, care, după două etape conducea în clasamentul căţărătorilor, dar, din păcate, a spart de două ori în etapa a treia şi, cum Turul n-a fost pe echipe, ci individual, alergătorul nostru abia a mai putut prinde plutonul, fără să aibă însă resurse şi pentru a se bate, în continuare, în escaladările aceleiaşi etape. S-a constituit, deci, pentru o mult aşteptată tînără şi puternică echipă naţională, ur, tandem valoros, Vasile Mitrache şi Ludovic Kovács, acestora adăugindu-li-se un grup masiv şi relativ valoros de ciclişti, în marea lor majoritate tineri : Dănuţ Catană (19 ani), Costel Crăciun (19) Valentin Buduroi (21), Anton Stelian (20), Attila Balasz (18), Wilhelm Gross (18), Marian Ţîrlea (18), Sorin Trif (18), Cristian Păun (20), Dumitru Răcășan (21), Mihai Aldulea (22), Stelian Bulăreanu (21) și, nu neapărat in ultimul rînd, cum s-ar putea crede, Valentin Constantinescu, alergător care, la cei numai 26 de ani ai săi, poate şi trebuie să emită în continuare pretenţii. Pentru antrenorii lotului naţional, Ion Ardeleanu şi Constantin Ciocan, inclusiv pentru cel ce a „livrat“ deja ciclismului nostru cîţiva valoroşi juniori. Vasile Sălăjan — cei trei alcătuind, împreună cu federaţia de specialitate, un fel de stat-major angajat, cu pasiune şi responsabilitate, pe drumul deloc uşor, dar cu atît mai frumos, al revigorării sportului cu pedale din ţara noastră — lucrurile sunt destul de clare , în condiţiile unei substanţiale îmbunătăţiri a bazei materiale, atît la nivelul lotului, cît şi al secţiilor, ale completării calandarului competiţional intern cu două foste mari întreceri, Cupa Victoriei (în organizarea clubului Steaua, club a cărui secţie de ciclism, in paranteză fie spus, a cam pierdut legătura cu plutonul fruntaş), şi Cursa Munţilor (în organizarea clubului Dinamo), şi în condiţiile în care toate secţiile de ciclism din ţară ar atinge nivelul celor de la Voinţa Arad şi Metalul Plopeni, I.M.G.B. şi Electromureş Tîrgu Mureş, unde antrenorii au arătat preocupare, pricepere şi pasiune, în aceste condiţii, deci, plus altele cîteva, mai minore, dar nu lipsite de importanţă (le vom treceîn revistă cu un alt prilej), sunt şanse ca sportul cu pedale din ţara noastră să reuşească unele remarcabile prestaţii internaţionale. Prestaţii pe care iubitorii sportului din ţara noastră, în mod special îndrăgostiţii de ciclism, le aşteaptă cam de multă vreme. 4 SPORTIVI ROMÂNI PE LOCURI FRUNTAŞE . TURNEUL DE LUPTE DE LA ALMA ATA La turneul internaţional de lupte greco-romane pentru tineret (pînă la vîrsta de 20 de ani) de la Alma Ata, încheiat la începutul acestei săptămîni, unde au participat şi cîţiva tineri luptători români, patru reprezentanţi ai ţării noastre au urcat pe podiumul de premiere. La concurs au fost prezenţi sportivi din Bulgaria, Polonia, România, Ungaria şi U.R.S.S. (cu mai mulţi concurenţi la fiecare categorie), în total 280 de participanţi. Dintre luptătorii români cea mai bună comportare a avut-o Radu Strubert, clasat pe primul loc la cat. 57 kg. Trandafir Geană (48 kg), Ilie Minciună (52 kg) şi Constantin Ozarchevici (62 kg) s-au situat pe locul trei la categoriile lor. Trebuie amintit faptul că pentru clasarea pe locul 3, Minciună a cîştigat opt meciuri, situaţie grăitoare în legătură cu dificultatea competiției. In cupele europene APELE SE LIMPEZESC ÎNAINTE DE A SE FI ÎNVOLBURAT... Arareori, în cupele europene, s-a consumat vreo primă rundă a unui tur care să arunce, paradoxal, atîtea lumini asupra... calificărilor de peste două săptămîni! Pentru că: 1. 15 echipe din totalul de 64 care au evoluat au obţinut 9 victorii şi 6 scoruri egale, în deplasare făcind, deci, paşi uriaşi spre turul 3: 2. din cele 17 victorii reuşite acasă, 5 sunt la mai mult de 3 goluri diferenţă, iar alte 6 la două goluri, ceea ce înseamnă tot atîtea opţiuni pe acelaşi drum al calificării; 3. dintre succesele realizate în faţa suporterilor proprii, numai 6 par a fi rămas pe „muchie de cuţit“ din cauza unui singur gol diferenţă cu care au fost realizate! Departe de a exclude eventualele surprize care ar putea fi — şi vor fi! — se poate spune că, mai mult de trei sferturi dintre cluburile candidate pentru treapta cu numărul 3 a piramidei cluburilor europene au mari speranţe de a-şi atinge scopul, printre ele — dar — Steaua şi Dinamo, în principal, Victoria depăşind, la rîndu-i, 50 la sută şansele de acces pe mai departe. Mai mult ca oricînd, deci, iubitorul balonului rotund din ţara noastră — optimist cu o bază reală — calculează acum posibilităţile pe care le au reprezentantele noastre de a întîlni echipe valoroase în... turul 3! Bunăoară pentru Steaua, în C.C.E., în eventualitatea (dorită, posibilă, probabilă!) a calificării, sorţii i-ar putea oferi, ca parteneră, fie pe Neuchâtel Xamax (3—0 acasă, cu Fenerbahce), fie pe Herder Bremen (1—0, în deplasare, cu Celtic; apropo , toate cele trei echipe scoţiene au pierdut partidele susţinute!), fie pe PSV Eindhoven (cît de confortabil şi neaşteptat acest 5—0, două dintre goluri înscrise de fundaşul Ronald Koeman cu care l-au depăşit olandezii pe portughezii de la F.C. Porto, care i-au precedat pe podiumul C.C.E...), fie pe Real Madrid (cu un Hugo Sanchez, autorul golului de la Zabrze, care marchează mereu, oriunde). Nici Milan nu-i ieşită din cursă, în ciuda acestui doar 1—1 înregistrat acasă, cu Steaua Roşie Belgrad şi chiar dacă a fost condusă (gol Stojanovici, egalare a lui Virdis). In Cupa Cupelor, scorurile înregistrate sunt cele mai strînse în afara lui Dinamo Bucureşti, doar Aarhus reuşind o desprindere „afară", la Cardiff City (0—1), iar Sampdoria (1—1 , la Jena, cu Vialli, autor, in primplan) şi Lech Poznan (scor identic, la Barcelona, înaintea lui F.C., mult mai puţin liniştitor însă în perspectiva returului...) smulgînd „egaluri“ ce pot fi materializate în calificări.. F. C. Malines sau Anderlecht? — întrebarea rămîne, căci acest 1—0 nesemnificativ lasă deschise* toate porţile ambelor formaţii belgiene, una mai puternică decit alta... Cupa U.E.F.A., ne-a oferit de toate. Scoruri mari acasă, 5—1 (Altobelli, Galia, Mauro şi Lau*drup — 2) al Iul Juve, în fata iul Athletic Bilbao, mai scuză cite ceva din acel 0—5 al Oțelului, constituind exemplul tipic; vic* torii clare în deplasare, vezi 3—1 al Iul VfB Stuttgart la Dinamo Zagreb; partide cu goluri multe, așa cum a fost cea dintre Par*tizan Belgrad și A.S. Roma (4—2, cu „bătrînul“ Conţi, 33 de ani, marcînd de două ori), dar şi cîteva egaluri, cele ale lui Napoli (1—1), la Leipzig, al Austriei Viena (0—0), la Midlothian şi al lui Belenenses (0—0), la Mostar, părînd suficiente pentru oaspeţi în privinţa saltului spre „cota “ CC Radu TÎMOFTE . In ultimul meci din cadrul Cupei U.E.F.A., disputat miercuri seara tîrziu: Sporting Lisabona — Real Sociedad 1—2 (1—1), prin golurile marcate de Cascavel, respectiv Iturrino și Loren. „Regulă“ confirmată ! DOHA, 27 (Agerpres). La Doha, în meci pentru semifinalele „Cupei Asiei“ la fotbal (juniori), selecţionata Siriei a întrecut cu scorul de 2—0 (0—0) formaţia Emiratelor Arabe Unite. Golurile au fost marcate de Khalef (min. 56) şi Ramadhan (min. 72). In urma acestei victorii, tinerii fotbalişti sirieni s-au calificat pentru finala competiţiei, în care vor întîlni pe învingătoarea meciului dintre echipele Irakului şi Qatarului. LONDRA, 27 (Agerpres). In două meciuri restanţă din campionatul de fotbal al Angliei, echipa Tottenham a pierdut pe teren propriu, cu scorul de 1—2, in faţa formaţiei Southampton, iar echipele Luton Town și Arsenal au terminat la egalitate : 1—1. ŞAKISTELE NOASTRE * S-AU REMARCAT ÎN TURNEUL DE LA SOFIA Şahistele române au avut comportări meritorii în Turneul ,,open“ internaţional desfăşurat la Sofia, între 12 şi 24 octombrie. Maestra internaţională Gabriela Stanciu, campioana noastră naţională, a ocupat primul loc în concursul feminin, cu 8,5 puncte (din 11 posibile). Locurile 2 şi 3 au fost împărţite între Cristina Rădulescu (România) şi Vesnina Şikova (Bulgaria), cu 8,5 p, iar cu 7,5 p au încheiat Elisabeth Polihroniade (România), Vera Polceva (Bulgaria), Elena Titova (U.R.S.S.). Concursul masculin a revenit lui A. Kapengut (U.R.S.S.), cu 8 p. Cu 6 p a terminat reprezentantul ţării noastre Cristian Ionescu, iar Traian Stanciu a obţinut 5,5 p. La întreceri au participat 360 jucători şi jucătoare din 6 ţări. actualitatea la tenis . In cadrul turneului internaţional de la Paris, contînd pentru „Marele Premiu“, jucătorul sovietic Andrei Cesnokov l-a eliminat cu 6—7, 6—1, 6—2 pe americanul Richard Matusewici, austriacul Thomas Muster a dispus cu 6—0, 6—4 de suedezul Anders Jarryd, francezul Eric Winogradsky l-a învins cu 3—6, 6—3, 7—6 pe argentinianul Martin Jaite, iar Ronald Agenor (Haiti) a cîștigat cu 6—7, 6—4, 6—4 partida cu Kevin Curren (S.U.A.). • Turneul feminin de la Brighton a programat ultimele partide din primul tur, încheiate cu următoarele rezultate : Steffi Graf (R.F. Germania) — Iva Budarova (Cehoslovacia) 6—3, 6—2 ; Sandra Cecchini (Italia) — Julie Salmon (Anglia) 6—1, 6—4; Laura Garrone (Italia) — Belinda Cordwell (Noua Zeelandă) 6—3, 4—6, 6—4; Sara Gomer (Anglia) — Petra Langrova (Cehoslovacia) 6—1, 6—3. • Rezultate înregistrate în turneul feminin de la Indianapolis: Marianne Werdel (S.U.A.) — Ivvona Kuczynska (Polonia) 6—4, 6—4; Stephanie Rehe (S.U.A.) — Beverly Bowes (S.U.A.) 3—6, 6—1, 6—4 ; Katerina Maleeva (Bulgaria) — Ann Henrickson (S.U.A.) 6—3, 6—7, 6—3; Larisa Savcenko (U.R.S.S.) — Jennifer Mondel (S.U.A.) 6—3, 6—7, 6—4 ; Sincy Martin (S.U.A.) — Anne Minter (Australia) 6—3, 6—4. PE SCURT ® PE SCURT AUTOMOBILISM . După 9 etape, în competiţia internaţională „Raliul Faraonilor“, ce se desfăşoară in Egipt, conduce pilotul finlandez Ari Vatanen („Peugeot“), urmat în clasamentul general de belgianul Jacky Ickx („Lada“) şi vest-germanul Eric Grundel („Peugeot“). BASCHET „ In prima fază a ,,Cupei Portugaliei“ (masculin) a fost înregistrat un scor record : echipa Sporting Figueirense a învins cu 241—20 formația Academia Nelas. RUGBY • In continuarea turneului pe care îl întreprinde în Franța, echipa Argentinei a evoluat la Perpignan în compania unei selecţionate locale. Robyştii argentinieni au obţinut victoria cu scorul de 21—15 (11—9). TENIS DE MASA a Probi masculină pe echipe din cadrul campionatelor sudamericane competiţie ce se desfăşoară la Montevideo, a fost cîştigată de selecţionata Braziliei, care a dispus, în finală, cu 3—1 de formația Perului. ftsîaetla jj administrația* aoo IBIt 3apure$tL st». V. Bonta 1« dl P Î TA » te; o«otra:a n.n.lo si 11.50.59; aore;p ic ?î 30; interurban IST; tele» IO 150 rom sp r«*tax. :90) Nr. n.80.33. Pentru «trfUnState abonamente nrtn RomnresfllateMa. »actorul export-import presa P.O B u tai telex 10318 prsftt Bucureşti Calea Oriviţei nr. »466 tfi »89, nparul.P. .informația"