Sport-Világ, 1903. január-december (10. évfolyam, 1-52. szám)

1903-06-07 / 23. szám

1903. 23. sz. SPORT-VILÁG KERÉKPÁROZÁS. A Magyar Kerékpáros-Szövetség egyesületi túraversenye. Immár csupán három hét választ el a szövet­ségi nagy túraversenytől. Most e verseny küszö­bén alkalmunk nyílik a szerzett informácziók alapján annak előrelátható eredményéről képet nyújtani. A szövetségi elnökség még május havában értekezletre hívta egybe a kebelébe tartozó egy­leteket és ezek képviselői egyletüknek a verseny irányában állásfoglalásukat kifejtették. Az értekezleten nagyon sok tapasztalatot nyert az elnökség, melyet a Szövetség ügyeinek tovább­vezetésében előnyösen használt fel. A legörvendetesebb és legdicséretesebb az az összes elhangzott nyilatkozatokból megállapítható tény, hogy mai — bár nem nagyszámú kerék­párosaink — a sporthoz, a Szövetséghez és egy­leteikhez őszinte ragaszkodással és szeretettel viseltetnek. De a nyilatkozatokból ezenkívül még egyéb­ről is szereztünk tudomást és alkalmunk volt kivonatosan megismerkedhetni azon működési irányról, melyet az egyes egyletek követnek. A­mi a versenyt magát illeti, annak eszméje és kivitele nem talált a legkedvezőbb fogad­tatásra. Legtöbben a rövidebb táv mellett nyilat­koztak és ez jelen viszonyaink között helyes is. Az az indokolás, a­mely e mellett elhangzott, meggyőzték az elnökséget is annak helyességé­ről. Ennek tudandó be az a már most hozott határozat, hogy jövő évben 100 kilométeren alul fog maradni a kiírandó távolság. Ezenkívül úgy a versenyjelleg ellen igen nyomós érvek kísérete mellett hangzottak fel felszólalások. Mindent egybevetve, az értekezlet nem bizo­nyult hiábavalónak daczára annak, hogy nem bírt hatással és befolyással az idei versenyre, azon érdekes eszmecserék, felvetett tervek, külö­nösen pedig a szerzett tapasztalatok folytán, melyek a kerékpáros sportnak csak előnyét szol­gáltatják. Az elnökség az értekezletet követő ülésen beható tárgyalás után fentartotta hozott hatá­rozatát, aminek folytán a verseny az eredeti ki­írásnak megfelelően fog rendeztetni. Az egyes egyletek ezen határozat közhírré tétele után — azok is, a­melyek pedig a verseny ellen foglaltak állást — fényes bizonyítékát szol­gáltatták a Szövetség iránti ragaszkodásuknak azzal, hogy kívánalmaik mellőzése daczára is az elnökség ténykedésébe belenyugszanak és a ver­senyt, mely részben elveikkel ellenkezik, a leg­­hathatósabban támogatják és azon a lehetőség szerint számos taggal részt vesznek. A jövő évi hasonló vállalkozását illetőleg helyeselhető azon előlátása az elnökségnek, hogy azon óhajokat, melyeket ez évben nem teljesít, érvényesíteni kívánja és e tekintetben biztosíté­kot is nyújtott hozott határozatában. A versenyen valószínű induló egyletek a kö­vetkezők : Turista K. E., Budapesti K. E. 1882., Fővárosi K. E., Vándorkedv K. E., Condor K. E, Csillag K. E., Kispest-Szent-Lőrinczi K. E., Komáromi K. E., Edison K. E. A Turista és Budapesti versenyen kívü­l indul a Fővárosi tagjai egy része pályatréning alatt áll­­ván, csak kevés taggal vehet részt, a többi fel­sorolt egyletek 10—20 tagból álló csapattal kép­viseltetik magukat. Legnagyobb esélylyel a Vándorkedv bir, a­mely a tagok száma tekintetében leggazdagabb, azután a Condor K. E., Kispesti és Csillag K. E. Ezek szerint már előre is látszik, hogy e ver­seny sikerült lesz, azon kerékpárosaink java részt vesz és így a szövetségi elnökség fáradozása nem fog meddő maradni.—csíny. Kerékpár-világ. * Mai versenyünkre szép számú nevezés érkezett versenyzőink részéről. Az öt számból álló verseny többé-kevésbbé meg fog ismertetni versenyzőink képességéről, várjon a télen át tartott pihenő után erősbödtek , és ki mennyire?­­ A training alatt — melyben bár szorgalmasak versenyzőink — azok formáját pontosan meg­állapítani nem lehet, a mai verseny lesz hivatva erre. A­mennyire tájékozást szerezhettünk, az egyes versenyszámok győzteseit a következőkben véljük kijelölhetni : a megnyitó versenyben Harin­­gás, a főversenyben Frisch, Poszert vagy Muskát. A nyeretlenek versenyében előre még csak meg­közelítőleg sem lehet a győztest kiválogatni, mivel legnagyobb részt ismeretlenek, a handicap­­versenyben Simó és Löwy A. nyerhetnek. A június 11-én a Pálya­ Szövetséggel együt­tesen rendezendő verseny hat számból fog állani, melynek nevezési zárlata ma este lesz. Ezen versenynap kiemelkedő száma a 25 kilométeres verseny. Ez elé nézünk leginkább várakozással. A múlt évi számos hosszú távverseny alatt ver­senyzőink sokat tanulhattak és ezt most saját czéljaikra felhasználhatják. Ezen versenyre Simó, Husztó lesz, Löwy, Gyulay a hivatottak, a­kik kellő traininggel bírnak is. Most már csupán a vezetés minősége érdekel, mivel ez a lényeges. A győztest is abban látjuk e négy versenyző közül, a­ki a legjobb vezetéssel fog bírni. * Vadas Hugó a M. U. E.-nek tagja, a­ki mint a legjobb magyar tandempár egyik tagja tett szert a közismertségre, a versenyzést fel­adta. * Pünkösdi kirándulások. A túrázásban legtevékenyebb két egyesület, a Budapesti Kerékpár-Egyesület 1882. és a Turista Kerékpáros- Egylet a pünkösdi ünnepeket nagyobb kerékpár­kirándulásra használták fel. A 82-esek Vácz— Rétság—Ipolyságon át Selmeczbányára rándultak és pedig egy része a tizenhárom egyleti tagból és egy vendégből álló csapatnak már szombat délután indult. Egy javíthatatlan pneumatik­­szakadás folytán azonban csak éjfél után értek Ipolyságra, fényes aczetilén- és nemzeti színű fáklyavilágítás mellett, nem csekély ámulatára a falvakban még ébren levő embereknek és az ipolysági rendőröknek, a­kik haptákba vágva szalutáltak a kísérteti fényben átvonuló éjjeli kerékpárosoknak. Az éjjeli esőzésektől kissé fel­ázott, de azért járható úton mentek vasárnap tovább Selmeczbányára, gyönyörű, változatos, hatalmas hegyekkel és erdőségekkel koszorúzott szép vidéken keresztül, közben néhányszor egy átvonuló felhő szeszélyéből frissítő locsolásban is részesülve. Selmeczbánya és gyönyörű környé­kének megtekintése után hétfőn Báthon, V.­Miko­­lán és Letkésen át tértek vissza. Ez az út és a vidék szépsége még felülmúlta az odamenet látot­takat. Selmeczbányától vissza néhány kilométer emelkedés után az út hosszú távolságban folyto­nosan ereszkedik lefelé, nagy örömére a freilaufos csapatnak. A kirándulók a 287 kilométer hosszú túrából a legjobb kondíczióban érkeztek haza. A túrán résztvettek: Bostrucker, Philipovits, Teasdale, Tarján, Hausen, Meier, Macher, Seregi L., Kornai, Pohner, Wendauer József és Jenő és Scheuer egyesületi tagok és egy vendég. És ma­radt még otthon is kettő-három és nem is épen nyomorult . . . A Turista K.-E. Vácz — B.-Gyarmat—Szécsény— Losoncz—Salgótarjánra rándult. A hagyományos pünkösdi esős idő egy kissé megrontotta a ki­rándulást, miért is Szécsényből vonattal utaztak Losonczra. A kirándulásban résztvettek Szántó és kedves neje, a­ki a turistákhoz méltó kitar­tással vesz részt a túrákon, továbbá Lahm, Her­­govits, dr. Rónay, Köncs, Barta egyesületi tagok és három vendég. —Tm­.— * A balatonfüredi túraverseny alkalmával a szövetségi elnökség a tagok részére ellátási kedvezmények elnyerésén fáradozik. Eddig a következő kedvezmény-ajánlatok érkeztek be : Loki Lajos vendéglős az étlap áraiból 30°/o en­gedményt ad, vagy pedig 4 fogásból álló ebédet­­ 2 koronáért, vagy pedig reggelit, ebédet és va­csorát 4 koronáért nyújt. A Stefánia-udvar személyenként 2 koronáért a világítást és kiszol­gálást beleértve vállalja el az elszállásolást. Azon­kívül még több ajánlat várható. A balatoni hajó­kon félárú menetdíjkedvezményt élveznek a részt­vevők. Füredről Siófokra személyenként­­10 fillért fizetnek 1 korona 20 fillér helyett. A déli vasúton ugyancsak félárú menetdíjkedvezményt eszközöl ki a Szövetség. Ezen kedvezmények folytán a versenyben való tömeges részvétel biztosítva van. Az elnökség figyelmezteti az egyesületeket, hogy a nevezési határidő június 14-én van. Az induló tagok névsora e határnapig a titkár czímére (IX., Lónyay­ utcza 13­.) beküldendő. * A Fővárosi Kerékpár-Egylet július hó 5-én rendezi a kerékpáros­ derbyt hat egyéb versenynyel kapcsolatban, melyeknek feltételeit lapunk más helyén közöljük. A 25 kilométeres versenyt feltételesen írta ki az egylet, mely csak az esetben fog megtartatni, ha kellő vezetéssel megfelelő számú versenyző fog jelentkezni. Szo­katlan bár a feltételeknek ilyetén kiírása, mégis tekintve azt, hogy számtalan eset volt arra, hogy versenyzőink legnagyobb része minden előkészü­let és a vezetés teljes hiánya mellett állott ki a versenyre, indokolt ezen intézkedés már azért is, mert a vezetés nélküli unalmas hosszú táv­versenyek így elkerülhetők. A többi verseny­számok a szokottak, melyek érdekessége a ver­senyzők száma szerint fokozódik. * A Fővárosi Kerékpár-Egylet ez évben a pálya- és országúti nyílt versenyeken kívül két egyleti távversenyt és három kisebb házi versenyt térelőnyökkel. A távversenyek közül az egyik Komáromba, a másik Esztergomba lesz. E két távversenyre igen értékes díjakat tűz ki az egylet, hogy tagjai minél nagyobb számban részt vegyenek azokon. A versenyek napjai még nincsenek megállapítva. * Az Edison Kerékpár-Egylet ez évben nem rendez nyílt versenyt, csupán házit. A nyílt verseny rendezéséről a múlt évben rendezett Budapest—Hatvan—budapesti távversenyen elő­fordult szögszórások miatt mondott le. A ver­senyt teljesen értéktelenné tette az az elíté­lendő dolog, hogy valamelyik versenyző talán saját előnyére, de a versenyzők túlnyomó részé­nek hátrányára az utat szögekkel felszóratta. Még máig sem sikerült megállapíthatni a tettest. A házi versenyeket a közel­jövőben fogja az egylet kiírni. * Ellegaard-Meyers-Major Taylor-majd­ a párisi Buffalo-pályán június 1-én Ellegaard győzel­mével végződött . 2. Taylor. * Henry, a nálunk múlt évben versenyzett berlini távmenő, folyton javul menésében és már­­már a legjobbak közé küzdi fel magát. Vasárnap Kopenhágában versenyzett, Dentke után 2-iknak érkezett. Vezetőgépe hátráltatja, mely nem felel meg a mostani kívánalmaknak. Henryt általáno­san a közeljövő emberének tartják, a­ki sikereit csak ezután fogja elérni. * Harry Elkes, egyike a legjobb amerikai, egyben a világ legjobb hosszútávmenőinek pün­kösd hétfőjén Bostonban egy verseny alkalmával elszerencsétlenült. Motorja után haladva, kereke kilyukadt s ennek folytán elbukott. Pillanattal később Stinson vezető motorja elütötte. A bukás és ütés oly erős természetű volt, hogy Elkes röviddel utána meghalt. Ez egy 20 mértföldes versenyben történt, melyben Elkes az 5, 10 és 15 mértföldes világrekordokat megjavította. A baleset a 16-ik mértföld befejezése előtt történt. Elkes 1878. évben született. 19 éves korában versenyzett első ízben a hatnapos versenyben , 11-ik helyre került, a következő (1898.) évben már egyike volt a legjobb versenyzőknek és sorra nyerte a versenyeket és állított fel új rekordot. Azóta bekövetkezett haláláig a versenyzésben a a lehető legszebb eredményeket érte el. Elkes kiváló eredményei, valamint rokonszenve és szeretetreméltósága folytán feledhetetlen marad versenytársai és a sportközönség előtt. 205. oldal.

Next