Stadion, 2003 (8. évfolyam, 1-12. szám)
2003 / 3. szám
Erőviszonyok 2003-ban, sok kiesés mellett. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a Formula-1-hez hasonlóan átszervezte a pontozás rendszerét, az első nyolc pilóta 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2,1 egységgel gazdagodik. Az új szabályok közé tartozik még, hogy a csapatnak nem csak két, hanem három pilótát lehet neveznie gyáriként, és a trióból a legjobb két helyezett szerez pontokat a konstruktőrök világbajnokságában. Ha egy versenyző autójával a gépátvételkor gondok adódnak, és emiatt nem tud részt venni az egyes futamok elején, csütörtökön este megrendezett szuperspeciális látványszakaszon, attól még indulhat pénteken - a csütörtöki ideje a legjobbéhoz viszonyítva harminc másodperccel rosszabb lesz. Visszatérve a Peugeot-ra, a francia csapatot ettől az évtől kezdve a Marlboro támogatja, az ezüst autók vörössé váltak. A Phillip Morris eddigi partnere, a Mitsubishi kivonta csapatát a világbajnoki mezőnyből, a gyáron belüli átszervezések miatt még az sem derült ki, mely versenyeken indulnak el a japán autók. A Mitsubishi eddigi legnagyobb dobása idén Mika Häkkinen bevetése volt az Artic-ralin, a kétszeres F1 -es világbajnok nem zárta ki, hogy később is raliautóba ül. A Micu tehát nem vonult ki teljesen a raliból, a Ralliart továbbra is működik, készül a 2004-es szezonra, és a munkálatokba már bevették Mario Fornarist, a Peugeot fejlesztési igazgatóját is. A Peugeot Grönholm és Burns mellett Harri Rovanperát és Gilles Panizzit alkalmazza, előbbi Svédországban és Törökországban is kiválóan versenyzett, de mindig közbejött valami, így elmaradtak az eredmények. Panizzi a mezőny egyik legjobb aszfaltmenője, és mivel öt aszfaltrali van az idei sorozatban, egy győzelem neki is becsúszhat. A Citroennél nincs olyan, hogy kiegészítő pilóta. A Monte-Carlóban nyerő Sebastien Loeb mellől Philippe Bugalskit kitették (a francia azért reméli, hogy a spanyol Piedrafita révén elindulhat néhány vbfutamon a Xsara WRC-vel), és a Ford veterán párosát szerződtették a helyére. Colin McRae és Carlos Sainz sokáig rongálta a Focusokat, mielőtt megkapta ezt az óriási lehetőséget. Egyikük mellett sincs már meg régi navigátora, Nicky Gristet Derek Ringer, a visszavonuló Luis Moyát Marc Marti váltotta. A holt idényben rengeteget tesztelő gárdán belül nagy az egyenlőség: három futam után McRae áll a pontversenyben a legjobban, de Sainz és Loeb is nyert már versenyt. Sainz szerződésével volt némi huzavona, a spanyol tárgyalásai elhúzódtak, így keveset tesztelhetett, a Török-rali előtt szinte nem is volt tapasztalata a Citroennel murvás úton. A korábban a Dakar-ralikon remeklő Citroen a raliban is nagyot dob, és a java még hátravan: áprilisban érkezik az új fejlesztés, amelytől még jobb teljesítményt várnak a vezetők. Mind a három pilóta esélyes a világbajnoki címre, és ez a bizonytalanság roppant izgalmassá varázsolja az idei szezont. A Subaru és némi szerencsével a Ford még beleszólhat a futamgyőzelmekért folyó csatákba, de a világbajnoki címre csak a citroënesek, Grönholm és Burns esélyes. Bár a norvég Solberg tavaly a Britralin aratott győzelmével bejött a pontverseny második helyére, de ebben nemigen bízhat 2003-ban. Az Impreza WRC hátulját a Peugeot 206-osról koppintották, de mint ahogy az a technikai sportokban lenni szokott, ilyenkor a „minta" előbbre jár egy lépéssel. Solbergnek és a négyszeres világbajnok Tommi Mäkinennek persze így is kijöhet a lépés, és ha egyszer a finn megérzi a győzelem ízét... A Subaru az egyetlen gyári csapat, amely Pirelli-gumikat használ, a többiek a Michelin mellett tették le a voksukat. Legkésőbb a Ford váltott, az amerikai vállalat csapata alig egy héttel a Monte-Carlo-rali előtt pártolt át az olaszoktól a franciákhoz. A csapattól várható volt a lépés, hiszen szinte mindenben újrakezdte. Két fiatal sofőrt alkalmazott, közülük az észt Markko Martin 27 évesen vezérpilóttá vált, ami átérst hozhat a karrierjében. Ha megfelel, évekre beágyazhatja magát az élmezőnybe, ha viszont elbukik, azt betudhatják a tapasztalatlanságának. Ugyanez vonatkozik a belga Francois Duvalra is, a 22 éves belga a legtapasztalatlanabb a mezőnyben, de dagad az önbizalomtól, ami már magában nem rossz előjel. Az idény elejére a Focus belül 70 százalékban megújult, és már elkészült az új kasztni is, amellyel Martin és Duval az Új-Zéland-ralin száll harcba a vetélytársakkal. A Peugeot-hoz és a Citroenhez hasonlóan a Ford is legalább három pilótát indít versenyenként, Mikko Hirvonen hárommillió fontért vásárolta be magát az istállóba, amelyben mind a 14 futamon lehetőséget kap. A naptár újdonsága egyébként a Szafari-rali helyére beugró, már megrendezett Török-rali, amely Carlos Sainz győzelmét hozta. Hat csapat indul a márkák pontversenyében, a futamgyőzelemre esélytelen Hyundai és Skoda az ötödik helyért fog megbirkózni az idény folyamán. A dél-koreai cég állítólag már az új gépére összpontosít, így nem biztos, hogy az idén is le tudja győzni a Skodát, amely a tél egyik szenzációját szolgáltatva leigazolta Didier Auriolt. A Skoda is a fejlesztésekre összpontosít, az új Fabia WRC-ről már megjelentek az első fotók - a csehek tehát nemcsak a versenyeken, hanem a teszteléseken is igyekeznek maximálisan kihasználni Auriol óriási tapasztalatait. A francia veterán mellett Toni Gardemeisterben bízik a Skoda, a ralivb-be egykor berobbanó finn ezekben az években a sportág nehéz oldalával ismerkedik. Veszélyes játék ez tőle, hiszen ha a Skoda nem javul jelentősen - tehát képtelen a Hyundai mellett más négykerekűekkel lépést tartani Martin, Duval, Solberg és Loeb learatja előle a babérokat, és elfelejtik az egykori seatost. A mezőny leggyengébb motorjával rendelkező Hyundai Freddy Loix és Armin Schwarz szolgálatait veszi igénybe, mindketten képesek lehetnek a rendszeres pontszerzésre, már ha célba érnek. A dobogós helyekért azonban négy gyár pilótái versengenek, és az eddigi három futamból kiindulva ismét roppant izgalmas szezon kerekedik, és ezúttal talán már nem csak a második helyért folyik csata az utolsó kilométerekig.