Stadion, 2003 (8. évfolyam, 1-12. szám)

2003 / 3. szám

Erőviszonyok 2003-ban, sok kiesés mellett. A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a Formu­­la-1-hez hasonlóan átszervezte a pontozás rendszerét, az első nyolc pilóta 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2,1 egység­gel gazdagodik. Az új szabályok kö­zé tartozik még, hogy a csapatnak nem csak két, hanem három pilótát lehet neveznie gyáriként, és a trió­ból a legjobb két helyezett szerez pontokat a konstruktőrök világbaj­nokságában. Ha egy versenyző autójával a gépátvételkor gondok adódnak, és emiatt nem tud részt venni az egyes futamok elején, csü­törtökön este megrendezett szuper­speciális látványszakaszon, attól még indulhat pénteken - a csütörtöki ide­je a legjobbéhoz viszonyítva har­minc másodperccel rosszabb lesz. Visszatérve a Peugeot-ra, a francia csapatot ettől az évtől kezdve a Marlboro támogatja, az ezüst autók vörössé váltak. A Phillip Morris ed­digi partnere, a Mitsubishi kivonta csapatát a világbajnoki mezőnyből, a gyáron belüli átszervezések miatt még az sem derült ki, mely verse­nyeken indulnak el a japán autók. A Mitsubishi eddigi legnagyobb do­bása idén Mika Häkkinen bevetése volt az Artic-ralin, a kétszeres F1 -es világbajnok nem zárta ki, hogy ké­sőbb is raliautóba ül. A Micu tehát nem vonult ki teljesen a raliból, a Ralliart továbbra is működik, készül a 2004-es szezonra, és a munkála­tokba már bevették Mario Fornarist, a Peugeot fejlesztési igazgatóját is. A Peugeot Grönholm és Burns mel­lett Harri Rovanperát és Gilles Pa­­nizzit alkalmazza, előbbi Svédor­szágban és Törökországban is kivá­lóan versenyzett, de mindig közbe­jött valami, így elmaradtak az ered­mények. Panizzi a mezőny egyik legjobb aszfaltmenője, és mivel öt aszfaltrali van az idei sorozatban, egy győzelem neki is becsúszhat. A Citroennél nincs olyan, hogy kie­gészítő pilóta. A Monte-Carlóban nyerő Sebastien Loeb mellől Phi­lippe Bugalskit kitették (a francia azért reméli, hogy a spanyol Pied­­rafita révén elindulhat néhány vb­­futamon a Xsara WRC-vel), és a Ford veterán párosát szerződtették a helyére. Colin McRae és Carlos Sainz sokáig rongálta a Focusokat, mielőtt megkapta ezt az óriási lehe­tőséget. Egyikük mellett sincs már meg régi navigátora, Nicky Gristet Derek Ringer, a visszavonuló Luis Moyát Marc Marti váltotta. A holt idényben rengeteget tesztelő gárdán belül nagy az egyenlőség: három futam után McRae áll a pont­versenyben a legjobban, de Sainz és Loeb is nyert már versenyt. Sainz szerződésével volt némi huzavona, a spanyol tárgyalásai elhúzódtak, így keveset tesztelhetett, a Török-rali előtt szinte nem is volt tapasztalata a Citroennel murvás úton. A korábban a Dakar-ralikon remek­lő Citroen a raliban is nagyot dob, és a java még hátravan: áprilisban érkezik az új fejlesztés, amelytől még jobb teljesítményt várnak a ve­zetők. Mind a három pilóta esélyes a világbajnoki címre, és ez a bi­zonytalanság roppant izgalmassá varázsolja az idei szezont. A Subaru és némi szerencsével a Ford még beleszólhat a futamgyő­zelmekért folyó csatákba, de a vi­lágbajnoki címre csak a citroëne­­sek, Grönholm és Burns esélyes. Bár a norvég Solberg tavaly a Brit­ralin aratott győzelmével bejött a pontverseny második helyére, de ebben nemigen bízhat 2003-ban. Az Impreza WRC hátulját a Peu­geot 206-osról koppintották, de mint ahogy az a technikai sportok­ban lenni szokott, ilyenkor a „min­ta" előbbre jár egy lépéssel. Sol­­bergnek és a négyszeres világbaj­nok Tommi Mäkinennek persze így is kijöhet a lépés, és ha egyszer a finn megérzi a győzelem ízét... A Subaru az egyetlen gyári csapat, amely Pirelli-gumikat használ, a töb­biek a Michelin mellett tették le a voksukat. Legkésőbb a Ford váltott, az amerikai vállalat csapata alig egy héttel a Monte-Carlo-rali előtt pártolt át az olaszoktól a franciákhoz. A csapattól várható volt a lépés, hiszen szinte mindenben újrakezdte. Két fi­atal sofőrt alkalmazott, közülük az észt Markko Martin 27 évesen ve­zérpilóttá vált, ami átér­­st hozhat a karrierjében. Ha megfelel, évekre beágyazhatja magát az élmezőnybe, ha viszont elbukik, azt betudhatják a tapasztalatlanságának. Ugyanez vo­natkozik a belga Francois Duvalra is, a 22 éves belga a legtapasztalat­lanabb a mezőnyben, de dagad az önbizalomtól, ami már magában nem rossz előjel. Az idény elejére a Focus belül 70 százalékban megújult, és már elké­szült az új kasztni is, amellyel Mar­tin és Duval az Új-Zéland-ralin száll harcba a vetélytársakkal. A Peugeot-hoz és a Citroenhez ha­sonlóan a Ford is legalább három pilótát indít versenyenként, Mikko Hirvonen hárommillió fontért vásá­rolta be magát az istállóba, amely­ben mind a 14 futamon lehetőséget kap. A naptár újdonsága egyébként a Szafari-rali helyére beugró, már megrendezett Török-rali, amely Carlos Sainz győzelmét hozta. Hat csapat indul a márkák pontver­senyében, a futamgyőzelemre esély­telen Hyundai és Skoda az ötödik helyért fog megbirkózni az idény fo­lyamán. A dél-koreai cég állítólag már az új gépére összpontosít, így nem biztos, hogy az idén is le tudja győzni a Skodát, amely a tél egyik szenzációját szolgáltatva leigazolta Didier Auriolt. A Skoda is a fejlesz­tésekre összpontosít, az új Fabia WRC-ről már megjelentek az első fotók - a csehek tehát nemcsak a versenyeken, hanem a teszteléseken is igyekeznek maximálisan kihasz­nálni Auriol óriási tapasztalatait. A francia veterán mellett Toni Gar­­demeisterben bízik a Skoda, a rali­­vb-be egykor berobbanó finn ezek­ben az években a sportág nehéz ol­dalával ismerkedik. Veszélyes játék ez tőle, hiszen ha a Skoda nem ja­vul jelentősen - tehát képtelen a Hyundai mellett más négykerekű­­ekkel lépést tartani Martin, Du­val, Solberg és Loeb learatja előle a babérokat, és elfelejtik az egykori seatost. A mezőny leggyengébb motorjával rendelkező Hyundai Freddy Loix és Armin Schwarz szolgálatait veszi igénybe, mindket­ten képesek lehetnek a rendszeres pontszerzésre, már ha célba érnek. A dobogós helyekért azonban négy gyár pilótái versengenek, és az ed­digi három futamból kiindulva is­mét roppant izgalmas szezon kere­kedik, és ezúttal talán már nem csak a második helyért folyik csata az utolsó kilométerekig.

Next