Steagul Roşu, aprilie 1953 (Anul 8, nr. 74-98)

1953-04-01 / nr. 74

Pag. 2-ă STEAGUL1 ROȘU Nr. 74 ft 553) (Urmare din pag. 1-a) Penisii profilarea și dezvoltarea atelierelor pricipale 1. Ministerul Căilor Ferate va întocmi și va prezenta Consiliului de Miniștri, cu avizul Comitetului de Stat al Planificării, studiul tehnico-economic pentru profilarea atelierelor, precum și dezvoltarea acestora în două etape (1954—1955 și 1956—1960) — până la 1 Iulie 1953 pentru etapa I și până la 1 Octombrie 1953 pentru etapa II, luând în considerare parcul de material rulant necesar în creștere, nevoile de locomotive de tip greu cu care va trebui inzestrat parcul și de vagoane de marfă pe 4 osii, a căror pondere va fi preponderentă în parcul viitor. In cadrul acestui studiu tehnico-economic se va lua în considerare și înființarea a încă unei fabrici de piese de schimb studiindu-se în acest scop și posibilitățile de a o amenaja prin transformarea unuia din atelierele actuale. Odată cu prezentarea studiului, Ministerul Căilor Ferate va face propuneri pentru întocmirea eșalonată pe anii 1953—1954 a sarcinilor de proectare și a proectelor tehnice pe fiecare atelier în ordinea de urgență, începând cu Atelierele Iași, Pașcani și Simeria, astfel ca dezvoltarea Atelierului Iași să înceapă chiar din anul 1954. In vederea reparării vagoanelor marfă pe 4 osii, Ministerul Căilor Ferate va întocmi în anii 1953-1954 studiul economic și proectul tehnic al unui atelier nou în Moldova, în vederea construirii acestuia în viitorii 2—3 ani. 2. Ministerul Căilor Ferate va studia posibilitățile de dezvoltare a turnătoriei de oțel din Atelierele Grivița Roșie și va prezenta până la 1 iulie 1953 propuneri Consiliului de Miniștri pentru realizarea acestor lucrări în cursul anilor 1953—1954. Ministerul Căilor Ferate va studia până la 1 Octombrie 1953 nevoile viitoare în piese de oțel turnat și va elabora studiul tehnico-economic privind capacitățile noi de producție necesare. III. Calea Masuri cu caracter imediat 1. Ministerul Căilor Ferate va întocmi până la data de 1 iulie 1953 clasificarea liniilor rețelei C.F.R. din punct de vedere al intensității traficului și va stabili în mod corespunzător caracteristicile lor tehnice constructive. 2. Ministerul Căilor Ferate va trece imediat la extinderea aplicării metodelor avansate sovietice la lucrările de linie și anume: — depistarea mecanizată a defectelor căii sub sarcină dinamică ; — repararea liniei prin metoda suflajului, pentru reducerea consumului de manoperă și de materiale la lucrările de reparație a liniei ; — refolosirea sculelor după metoda Cuznețov, prin repararea lor repetată sau transformarea lor, în scopul evitării consumului de material și manoperă pentru scule noi ; extinderea metodei de reparație a traverselor în tot timpul anului (metoda Udalov) ; extinderea metodei de reparație a traverselor în cale astfel încât în decursul anului 1953 această metoda să fie introdusă la toate unitățile de întreținere a căii. In acest scop Ministerul Căilor Ferate — va pune în funcțiune și va trece la folosirea celui de al doilea vagon de verificat calea — va întocmi până la 1 iulie 1953 proectul pentru exploatarea și înzestrarea unor cariere din acelea care au piatră cu rezistență superioară, cu concasoare și granulatoare pentru criblură. Comitetul de Stat al Planificării și Ministerul Industriei Metalurgice vor asigura construirea și livrarea acestor utilaje în anul 1954, pentru ca Ministerul Căilor Ferate să repare prin suflat minimum 15 la sută din lungimea totală a liniilor curente în anul 1954, minimum 40% în anul 1955 și minimum 60% în anul 1956 — va întocmi și pune în aplicare până la 1 Mai 1953 programul de instruire a personalului din atelierele de linie, privind organizarea reparației sculelor pentru întreținerea căii ; — până la 1 iulie 1953 va crea la unitățile de bază ale întreprinderii Căii, condițiunile necesare pentru aplicarea metodei de repararea căii in tot timpul anului, stabilind noi măsurători necesare planificării lucrărilor, astfel încât în anul 1954 metoda să fie generalizată pe liniile principale, iar în anul 1955 pe toată rețeaua. Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura repartiția pentru Ministerul Căilor Ferate a fierului balot necesar anual, inclusiv anul în curs, pentru reparația traverselor în cale și din depozite. 3. Până la 1 iunie 1953 Comitetul de Stat al Planificării va reexamina cu Ministerul Căilor Ferate planul reparațiilor capitale la linii M va face propuneri Consiliului de Miniștri. Măsuri eșalonate în timp . Ministerul Căilor Ferate va elabora până la data de 1 Iulie 1953 un plan de perspectivă până în anul 1960 pentru refacerea liniilor și a lucrărilor de artă, rectificări de trasee și declivități, consolidări și aparari de terasamente prin reparațiuni capitale și investiții în vederea asigurării circulației trenurilor, fără întreruperi și restricții, plan ce va include și materialele de cale tabliere metalice, materiale de construcții etc., și care se vor prezenta Consiliului de Miniștri cu avizul Comitetului de Stat al Planificării. 2. Ministrul Căilor Ferate, Președintele Comitetului de Stat al Aprovizionării și Ministrul Industriei Metalurgice vor lua măsuri ca să asigure aprovizionarea trimestriala cu materiale și executarea integrală a planului de restabiliri de poduri provizorii planificate în anul 1353. 3. Ministerul Căilor Ferate va elabora până la data de 1 iulie 1953 planul de organizare și dezvoltare a atelierelor de linie în mod corespunzător cu mărirea sarcinilor de producție, astfel că la sfârșitul anului 1955 să se poată asigura recondiționarea materialului metalic de câlmi. 4. Armut ful Căilor Ferate va trece la extinderea pe scară cât mai largă a mecanizării lucrărilor de reparație a liniilor și a transporturilor necesare acestor lucrări, prin aplicarea metodelor sovietice, pe baza unui plan de perspectivă al înzestrării cu utilajul necesar, începând cu anul 1954. 5. Se vor asigura Ministerului Căilor Ferate prin planurile anuale, începând cu anul 1954, sumele necesare ca până în anul 1958 inclusiv, să se termine plantațiile pentru apărarea căii contra înzăpezirilor și pentru consolidarea terenurilor fugitive care amenință unele porțiuni de linie. 6. Ministerul Căilor Ferate, în colaborare cu Comitetul de Stat al Planificării și Comitetul de Stat al Aprovizionării vor elabora până la data de 1 Iulie 1953 instrucțiunile necesare pentru folosirea rațională a șinelor, astfel ca șinele noi de tip 40 și mai mare să fie folosite numai la liniile curente C.F.R., iar materialul recuperat să fie utilizat la liniile de garaj C.F.R. și cele industriale. 7. In vederea înființării unei secții de schimbători de cale la Atelierele Buzău, care va intra în funcțiune la finele anului 1955, Ministerul Industriei Metalurgice va elabora până la 1 octombrie 1953 proectul acestei secții. Secția va fi înzestrată cu utilaj corespunzător, transferat de la uzinele și fabricile existente care produc schimbători de cale și va fi completată cu utilajul nou necesar. 8. Ministerul Căilor Ferate va studia și elabora până la data de 1 Octombrie 1953 proectul unor secții de fabricat traverse de beton armat, din care cel puțin una se va construi în anul 1954. 9. Comitetul de Stat al Aprovizionării va asigura trimestrial uzinele de impregnat ale Ministerului Căilor Ferate cu cantitățile de traverse, stâlpi și impregnanți necesari executării lucrărilor de întreținerea caii, reparații capitale și investiții, în ritmul prevăzut prin planul anual la toate aceste lucrări. Pentru cantitățile suplimentare de stâlpi și traverse impregnate ce ar fi necesare Ministerului Poștelor și Telecomunicațiilor, Ministerului Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice sau altor ministere, Ministerul Industriei Lemnului, Hârtiei și Celulozei, în colaborare cu ministerele interesate, va studia și propune Consiliului de Miniștri până la 1 iulie 1953, măsuri pentru crearea de noi capacități de impregnare, în afara Ministerului Căilor Ferate, cu începere din 1954. IV. Semnalizări, centralizări, telecomunicații 1. Ministerul Căilor Ferate va stabili prin ordin, până la data de 1 Mai 1953, normative privind felul și cantitatea instalațiilor de semnalizare și telecomunicații necesare în stații și linii, în raport cu intensitatea traficului pe calea ferată. 2. In vederea extinderii pe scară cât mai mare a fabricării în țară a instalațiilor de semnalizare și telecomunicații, Ministerul Căilor Ferate va stabili și va comunica Ministerului Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice până la data de 1 Mai 1953 tipurile de aparate de care are nevoie pentru exploatarea pe Căile Ferate. Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice împreună cu Ministerul Căilor Ferate vor prezenta Consiliului de Miniștri până la data de 1 Iulie 1953, tipurile care urmează a fi fabricate de industria electrotehnică din țară, în cantitățile necesare Căilor Ferate. Până la Începerea fabricării în serie a acestui aparataj, Ministerul Căilor Ferate va prevedea în planul său de import cantitățile și sortimentele necesare. 3. Pentru a înzestra rețeaua Căilor Ferate cu instalațiile corespunzătoare progresului tehnic actual, Ministerul Căilor Ferate va întocmi, și va prezenta Consiliului de Miniștri, până la data de 1 iulie 1953, un plan de perspectivă, eșalonat pe ani până în anul 1960, care va cuprinde : —standardizarea liniilor aeriene de telecomunicații, cablarea liniilor de telecomunicații de pe magistrale și a celor din zonele expuse poleiului și viscolului, automatizarea rețelei telefonice, sporirea numărului căilor de telecomunicații, radiocomunicații pe locomotivă, introducerea semnalizării de viteză prin semnale luminoase înzestrarea liniilor magistrale cu blocuri de linie automate, instalații de centralizare electrodinamice și autostopuri, extinderea instalațiilor de centralizare electromecanice și introducerea blocului de linie semiautomat pe restul liniilor principale, mecanizarea cocoașelor de triere. 4. Ministerul Căilor Ferate și Ministerul Industriei Metalurgice vor elabora până la 1 octombrie 1953 proiectul tehnic al unei uzini în vederea fabricării în serie a instalațiilor de centralizare electromecanice, pe baza experienței acumulate în atelierele T.C. ale Ministerului Căilor Ferate. 5. Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice împreună cu Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Industriei Ușoare și Ministerul Căilor Ferate, vor studia și vor face propuneri Consiliului de Miniștri până la data de 1 iulie 1953, pentru fabricarea în țară a instalațiilor de centralizare electrodinamice, începând cu confecționarea semnalelor luminoase, și a releelor chiar din anul 1954, iar din anul 1955 a instalațiilor complete, eventual cu importarea unor piese speciale. 6. Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice va studia fabricarea cablurilor de semnalizare și telecomunicații urbane și interurbane în cantitățile necesare Căilor Ferate și va face propuneri Consiliului de Miniștri până la 1 iulie 1953. 7. In vederea introducerii metodelor noi în exploatarea, perfecționarea și completarea instalațiilor existente, Ministerul Căilor Ferate , până la data de 1 Noembrie 1953 va experimenta sistemul sovietic de relații între stații, prin electrobastoane și bloc de linie semiautomat, în vederea înlocuirii actualului sistem de căi libere prin telegraf — va studia, construi și experimentă până la data de 1 Noembrie 1953 prototipul de instalație— cu folosirea aparatelor existente — pentru semnalizarea intrărilor in stații prin semnale luminoase, în vederea înlocuirii actualelor semnale Banovici, necorespunzătoare ; — vă Studia, construi și experimenta până la dată de 1 Noembrie 1953 prototipul de instalație, folosind materialele și aparatele fabricate de industria electrotehnică, care permite impiegatului de mișcare din stațiile tehnice să coordoneze operativ activitatea personalului din stație în legătură cu circulația, precum și prelucrarea și revizia tehnică a trenurilor . — va experimenta în conlucrare cu Ministerul Energei Electrice și Industriei Electrotehnice până la 1 Noembrie 1953, folosind materialele și aparatele fabricate de industria noastră electrotehnică, o legătură de radio-comunicație între mecanicul locomotivei de manevră și conducătorul manevrei dintr-un triaj, precum și între mecanicul unui tren în circulație și operatorul R.C. de pe o secție de remorcare ; — va studia, construi și experimenta până la Noembrie 1953 prototipul instalației de teleconferință operativă între conducerea Serviciului de Exploatare Feroviară Timișoara și Stațiile Tehnice și depourile sale. Pentru executarea lucrărilor de mai sus se aprobă suplimentarea planului de investiții al Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 cu suma de lei 1.000.000. 8. Pentru menținerea în permanentă bunăstare a funcționării instalațiilor de semnalizare și telecomunicații, Ministerul Căilor Ferate va trece imediat la crearea condițiilor și introducerea metodelor sovietice de determinare și prevenire a defectelor, prin măsurători electrice și repararea în ateliere specializate a instalațiilor, spre a se evita reparațiile pe loc cu mijloace improprii sau rudimentare In acest scop Ministerul Căilor Ferate va întocmi și pune în aplicare până la data de 1 Mai 1953 un program de instruire a personalului pentru determinarea și prevenirea defectelor prin măsurători electrice, astfel ca în anul 1954 metodele să fie generalizate la toate instalațiile în legătură cu siguranța circulației, iar în 1955 la restul instalațiilor de telecomunicații. 9. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri pentru crearea unui stoc minim de aparate și piese de schimb în anul 1954. V. Exploatarea Măsuri cu caracter imediat 1. Pentru sporirea capacității de transport a 11 stații din rețeaua C.F.R., se aprobă suplimentarea planului de investiții a Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 cu suma de 13.000.000 lei. 2. Ministerul Căilor Ferate va întocmi și prezenta Consiliului de Miniștri până la 1 iunie 1953 situația tuturor locurilor înguste din rețea și va face propuneri pentru înlăturarea acestora în ordinea urgenței. 3. Ministerul Căilor Ferate va prezenta Consiliului de Miniștri până la 1 iulie 1953 propuneri privind : — regimul de manevră al vagoanelor pe liniile de garaj ale întreprinderilor, pentru a se evita imobilizarea sau folosirea nerațională a locomotivelor CFR; — regimul de descărcare al vagoanelor în cazuri de vârfuri de trafic, când întreprinderile nu au fronturi suficiente. 4. Toate Ministerele vor lua măsuri ca să întocmească până la 1 iulie 1953 proectele de dezvoltare a fronturilor de încărcare-descărcare din întreprinderile tutelate, pentru lichidarea locurilor înguste. Aceste proecte vor fi prezentate Ministerului Căilor Ferate până la 15 iulie 1953 pentru verificare și avizare în vederea prevederii lucrărilor respective în planul Ministerelor pe anii 1954—1955, după recomandarea Ministerului Căilor Ferate. Pe viitor, la orice spor de producție, întreprinderile vor lua măsuri de mărire corespunzătoare a fronturilor de încărcare-descărcare . 5. Nicio întreprindere nu va putea proecta, construi sau dezvolta pe viitor liniile ferate industriale fără avizul prealabil al Ministerului Căilor Ferate. 6. Ministerul Căilor Ferate va întocmi și prezenta Consiliului de Miniștri, până la 1 iulie 1953, programul pe 2 ani al lucrărilor necesare inclusiv calculul utilajelor, materialelor și mijloacelor financiare în vederea lichidării în cursul anilor 1954 și 1955 a cauzelor care micșorează în unele stații cu mare trafic capacitatea de încărcare-descărcare a vagoanelor și măresc rulajul acestora, și anume: — insuficiența fronturilor de încărcare-descărcare în stații ; — capacitatea redusă sau lipsa unor magazii de mărfuri ; — lipsa drumurilor de acces la piețele publice din stații, sau starea lor necorespunzătoare ; — lipsa podurilor bascule pentru vagoane și a cântarelor pentru coletărie, precum și numărul insuficient al vagoanelor ateliere destinate reparării podurilor bascule și cântarelor din stații. 7. Ministerul Căilor Ferate, începând cu anul 1953, va trece la extinderea mecanizării operațiunilor de încărcare-descărcare și de transbordari a mărfurilor în vederea accelerării acestor operațiuni. In acest scop, Ministerul Industriei Metalurgice, Ministerul Energiei Electrice și al Industriei Electrotehnice vor furniza Ministerului Căilor Ferate mecanismele spe VII. Cadrele 1. Se aprobă planul de școlarizare în anul I pe 1953—1954 al Ministerului Căilor Ferate la învățământul Superior și Mediu Tehnic conform anexei Nr. 102. Se aprobă modificarea planului de pregătire personalului muncitoresc și tehnico-administrativ al a Ministerului Căilor Ferate pe anul 1953 din H.C.M. Nr. 519/1953 conform anexelor Nr. 11 și 12. 3. Ministerul Căilor Ferate va organiza o acțiune permanentă de popularizare a școlilor de calificare prin presă, radio, cinematograf și alte forme, cu concursul organelor centrale, regionale și locale ale acestora și ale organizațiilor de massă, pentru selecționarea și asigurarea numărului planificat de elevi, urmărind atragerea unui număr cât mai mare de femei și tineri. Ministerul Căilor Ferate, Comitetul Cinematografiei, Direcția Generală a Editurilor Industriei Poligrafice și Difuzării Cărții de pe lângă Consiliul de Miniștri, Comitetul de Radio și Comitetul Așezămintelor Culturale Vor întocmi până la 15 Mai 1953 un plan de acțiune în vederea realizării acestei sarcini, cificate în anexa Nr. 8, suma necesară acoperirii fiind prevăzută în plan. Până la 1 Octombrie 1953, Ministerul Căilor Ferate va stabili tipurile de utilaje necesare extinderii mecanizării în anii 1954 și 1955, și va adopta în cât mai mare măsură utilajele de această natură care se fabrică în mod curent în țară. Pentru celelalte utilaje, Ministerul Industriei Metalurgice și Ministerul Energiei Electrice și Industriei Electrotehnice, in colaborare’’ cu Ministerul Căilor Ferate, vor pregăti baza tehnică a fabricării lor, începând cu anul 1954. Ministerele susmenționate vor face propuneri în proectele lor de plan, începând cu anul 1954, pentru înzestrarea, respectiv pentru însușirea, în producție și pentru fabricarea utilajelor. 8. In vederea ameliorării gospodăririi stațiilor și pentru o mai bună deservire a călătorilor, Direcțiile Regionale și stațiile de cale ferată vor putea utiliza veniturile locale pentru acoperirea cheltuelilor de întreținere a bunurilor care produc veniturile respective, inclusiv pentru investiții, reparații capitale și procurări de obiecte de inventar pentru gospodărirea unităților. Cheltuelile cu acest caracter nu vor putea depăși 25 la sută din veniturile locale. Ministerul Căilor Ferate și Ministerul Finanțelor vor elabora în termen de 30 zile de la data prezentei Hotăriri instrucția de aplicare a acestor dispoziții. 9. Pentru îmbunătățirea planificării operative a transporturilor și executării acestor transporturi conform planului, precum și pentru îndeplinirea și depășirea procentului de marșrutizare prevăzută în plan, Ministerul Căilor Ferate și toate celelalte Ministere expeditoare vor lua în cursul anului 1953 următoarele măsuri: — Ministerul Căilor Ferate până la data de 1 Mai 1953 va tipări și difuza instrucția privind tehnica și organizarea transporturilor marșrutizate; — în termen de 30 zile de la data prezentei Hotăriri, toate Ministerele, inclusiv Ministerul Căilor Ferate, vor revizui și îmbunătăți modul de organizare și de funcționare a unităților însărcinate cu planificarea operativă a transporturilor, precum și numărul și calificarea personalului din aceste unități, — miniștrii vor dispune prin ordine ca personalul din unitățile însărcinate cu planificarea operativă a transporturilor să aibă stabilitate în funcție, pentru folosirea experienței câștigate ; — Ministerul Căilor Ferate va organiza în intervalul 1 Mai — 1 Iulie 1953 cursuri de instruire asupra tehnicii planificării operative; — toate Ministerele expeditoare de transporturi vor organiza în intervalul 1 Iulie — 1 Septembrie 1953 cursuri de instruire în întreprinderi pentru personalul însărcinat cu planificarea transporturilor. Organele Ministerului Căilor Ferate vor supraveghia modul de instruire al acestui personal. Sălăsuri eșalonate în timp Pentru satisfacerea nevoilor de trafic din anii 1954 șî 1955 Ministerul Căilor Ferate va proceda la întocmirea studiilor tehnico-economice privind dezvoltarea stațiilor, a secțiilor de circulație și a construcțiilor de linii noi și le va prezenta Consiliului de Miniștri până la 1 octombrie 1953. Comitetul de Stat al Planificării va pune la dispoziția Ministerului Căilor Ferate datele necesare. Lucrările constatate ca necesare se vor introduce în planurile de stat pe anii 1954 și 1955. Pentru pregătirea materialului documentar necesar studiului de dezvoltare a secțiilor de circulație, stațiilor și construcțiilor de linii noi pe perioada 1956— 1960, Comitetul de Stat al Planificării va pune la dispoziția Ministerului Căilor Ferate în cursul anului 1953 datele necesare, iar Ministerul Căilor Ferate va întocmi studiile tehnico-economice respective până 1a Mai 1954, indicând ordinea de urgență a lucrărilor VI. întreprinderile de construcții 1. In vederea înzestrării cu utilaje a intreprinderilor de construcții din calea ferată în cursul anilor 1954— 1955, Ministerul Căilor Ferate va prezenta până la 1 iulie 1953 Consiliului de Miniștri studiu și propuneri. 2. Pentru mărirea producției de prefabricate, în primul rând la construcțiile de poduri de beton, se va avea în vedere introducerea în planul Ministerului Căilor Ferate pe anul 1954 construcția a 2 ateliere. 3. Pentru asigurarea continuității lucrărilor de construcții și de restabiliri care condiționează siguranța circulației, Ministerul Căilor Ferate va constitui în cursul anului 1954 un stoc permanent de materiale de rezervă. 4. Ministerul Căilor Ferate va lua măsuri ca în sectorul de construcții utilajele să fie bine utilizate în 2 și 3 schimburi. De asemenea, va lua măsuri pentru aplicarea pe o scară cât mai largă a metodelor înaintate de muncă și a repartizării sarcinilor de plan până la brigada de lucru. 4. Ministerul Căilor Ferate și Direcțiunea Generală a Rezervelor de Muncă vor stabili până la 1 iulie 1953 măsurile pentru îmbunătățirea profilului școlilor profesionale care pregătesc muncitori calificați pentru întreprinderile de Căi Ferate și vor asigura locurile și condițiile de practică ale elevilor potrivit capacității acestor întreprinderi. 5. Pentru pregătirea de muncitori calificați în specialitățile feroviare de material rulant - din care se recrutează și se pregătesc montatorii, fochiștii și mecanicii de locomotivă, se trec în sistemul de învățământ al Ministerului Căilor Ferate școlile profesionale de pe lângă depourile de locomotive, atelierele de zonă Oradea și Sibiu și atelierele Tc. Giulești, arătate în anexa Nr. 13. Predarea școlilor se va face de către Direcțiunea Generală a Rezervelor de Muncă până la 1 iulie 1953, cu planul forțelor de muncă, fondul de salarii, toate localurile, mobilierul, materialul didactic, cazarmă, mental, utilajul, instalațiile, atelierele de practică și orice alte bunuri aflate în folosința acestor școli la 1 Ianuarie 1953. (Urmare, la pag. 3-a) HOTARIREA Consiliului de Miniștri al R. P. R. și a Comitetului Central al P. M. R. cu privire la îmbunătățirea muncii și ridicarea Căilor Ferate la nivelul dezvoltării rapide a economiei naționale a R. P. R. și cu privire la ridicarea nivelului de trai al ceferiștilor B. — Nasuri pentru asigurarea cr.3.trei cadrelor La un nivel tehnic înalt, a calificării de noi cadre și pentru ridicarea nivelului de trai și cultural al ceferiștilor Á A ■A A