Steagul Roşu, septembrie 1963 (Anul 18, nr. 3292-3316)

1963-09-17 / nr. 3305

< y Proletari din toate tarile unitivá! ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL PMR ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL BACAU Nr. 3.305 (4.784) MARȚI 17 SEPTEMBRIE 1963 4 pagini 20 bani Sunt condiții pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de producție In ultimii ani, industria chimică din regiunea noastră, a cunoscut o dezvoltare impetuoasă. S-au construit noi și mari obiective : complexul petrochimic de la Onești—Borzești, Uzina de fire și fibre sintetice din Săvinești, Combinatul de îngrășăminte cu azot din Piatra Neamț etc. Faptul că marile combinate sunt dotate cu utilaje moderne, de o mare productivitate, că o serie de întreprinderi cum sunt fabricile de hîrtie, au fost și ele reutilate, fiind dotate cu mașini și utilaje cu un randament ridicat, a făcut ca în timpul care a trecut de la începutul anului și pînă în prezent, să se obțină peste prevederile planului însemnate cantități de produse chimice, de hîrtie și produse petroliere. Produsele chimice obținute, într-o gamă variată, s-au bucurat și se bucură în permanență de aprecierea beneficiarilor, ele fiind de o calitate corespunzătoare cerințelor actuale. La sediul comitetului regional de partid, a avut loc zilele trecute o ședință de lucru, care a avut drept scop dezbaterea cifrelor de plan, ce le vor avea în anul 1964, întreprinderile din ramura industriei chimice din regiune. La această ședință au participat conducătorii întreprinderilor, secretari ai comitetelor de partid, președinți ai comitetelor de sindicat, reprezentanți ai Ministerului Industriei Petrolului și Chimiei și ai altor organe centrale. Cu ocazia acestei ședințe de lucru, au fost analizate realizările obținute pînă în prezent, precum și posibilitățile de îndeplinire a sarcinilor de plan pe anul în curs și a indicatorilor de plan pe anul 1964. De asemenea au fost analizate măsurile ^ ..... tehnico-organizatori MeforflizkSPKprice care se vor aplica, pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan în anul viitor. Problemele principale care au stat în centrul discuției participanților la această ședință au fost : punerea la punct a proceselor tehnologice, valorificarea materiei prime, ridicarea calificării profesionale a muncitorilor, precum și îmbunătățirea continuă a calității produselor. Colectivul de muncă al Combinatului chimic din Borzești a obținut pe 8 luni, în plus peste sarcina planificată produse chimice în valoare de 8 milioane lei, iar pînă la sfîrșitul acestui an, sînt create toate posibilitățile să se realizeze și să se depășească sarcinile de plan la toți indicatorii. Rezultate bune s-au obținut și continuă să se obțină și în ce privește calitatea produselor care se realizează aici. Soda caustică, cionura de aluminiu, acidul clorhidric de sinteză, hexacloranul, clorura de var și altele, se bucură de o binemeritată apreciere din partea consumatorilor. Pentru anul viitor, sarcinile de producție a combinatului chimic din Borzești sunt mult sporite față de anul 1963. Numai la producția globală, se prevede o creștere de 86 la sută față de preliminările anului 1963. In scopul realizării în bune condițiuni a planului pe 1964, conducerea tehnico-administrativă a combinatului, cu sprijinul comitetului de partid, în urma dezbaterii cifrelor de plan la nivelul conducerii întreprinderii a analizat amănunțit toate posibilitățile de punere în valoare a rezervelor interne întocmindu-se un minuțios plan de măsuri tehnico-organizatorice. Preocuparea continuă pentru folosirea intensivă a instalațiilor, ridicarea calificării și specializării muncitorilor, preocuparea pentru mărirea capacității de producție a instalațiilor, mecanizarea unor operațiuni grele, cu un volum mare de lucru, sunt măsuri care vor conduce la o creștere simțitoare a producției, îmbunătățirea calității produselor și creșterea productivității muncii. Așa cum a afirmat în cuvîntul său tovarășul Costache Sava, directorul general al Combinatului chimic din Borzești, sînt toate condițiile pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan in anul viitor. la toți, indicatorii. Bine se muncește și în rafinării. La rafinăriile din Onești și Dărmănești s-a pus în acest an un accent deosebit pe prelucrarea cît mai superioară a fiecărei tone de țiței și îmbunătățirea calității produselor petroliere. Rafinerii oneșteni, de pildă, de la începutul anului și pînă în prezent au produs peste plan însemnate cantități de produse petroliere fiind create toate condițiile necesare îndeplinirii cu succes a sarcinilor pe anul 1963. O atenție deosebită s-a dat aici reducerii pierderilor de produse prin verificarea atentă a etanșărilor, prin punerea în valoare și recuperare a unor produse provenite din deșeuri etc. Cifrele de plan privind producția anului 1964 la rafinăria din Onești — a arătat tov. Nicolae Androne, directorul rafinăriei — au fost analizate cu multă temeinicie. Această analiză a scos la iveală o serie de rezerve interne care puse în valoare să concure la îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul viitor. Bazați pe noile măsuri tehnico-organizatorice luate, colectivul rafinăriei are posibilitatea ca în anul 1964 să realizeze o producție globală cu mult mai mare față de cea inițială. Montarea unui turbo-compresor pentru gaze, planificarea cu (Continuare în pag. a 2-a) În centrul preocupării industriei locale-produse mai multe, de bună calitate și insortimente variate Alături de industria republicană, în cadrul regiunii noastre există o industrie locală dezvoltată. Chemată să-și aducă contribuția la lărgirea producției bunurilor de larg consum și a materialelor de construcție, industria locală din regiunea Bacău sub conducerea și îndrumarea organelor de partid și de stat, și-a îmbunătățit an de an activitatea, punând la dispoziția consumatorilor un sortiment variat de produse de calitate din ce în ce mai bună. De pildă, anul acesta, industria locală din regiunea noastră va realiza un volum sporit de producție, care va depăși cu peste ‘1 milioane lei realizările anului trecut. Datorită conducerii competente de către sfaturile populare, în 8 luni ale anului, cele 11 întreprinderi de industrie locală au realizat și pus la dispoziția consumatorilor peste plan produse în valoare de 10 milioane lei. Pentru a satisface cerințele mereu crescînde ale consumatorilor, a fost acordată o mare atenție lărgirii sortimentelor și asimilării de noi produse. Printre sortimentele și produsele noi realizate in acest an, se numără garnituri de mobilă tip „Roman“ și „Bistrița“, mobilă de bucătărie tip „Pall“ și „Casnica“, produse de tinichigerie, baticuri, material didactic etc. Bune rezultate au fost obținute și în ceea ce privește activitatea economico-financiară a industriei locale, care pe primele 7 luni ale anului s-a soldat cu un beneficiu peste plan in valoare de 1.310.000 lei. In același timp, prin reducerea prețului de îfM’țan. ..■fi. ji.m ■». sg* an*, cost al produselor, au fost realizate erotf .ato.zar aerang ,**$£*• ăh&a. conomii peste plan MmJfWSMnm j o valoare de 1.475.000 lei. Cele mai bune rezultate pe linia îndeplinirii și depășirii planului de producție în perioada ce a trecut din acest an, au fost obținute de către întreprinderile „23 August“ Piatra Neamț, „Lemn-Mobila“ Roman, întreprinderea „23 August“ Bacău, întreprinderea „Moldova“ Bacău și altele. Așa bunăoară, întreprinderea de industrie locală „23 August“ din orașul Piatra Neamț, datorită sprijinului susținut primit din partea comitetului executiv al sfatului popular orășenesc, și-a îmbunătățit simțitor activitatea în cursul acestui an. Prin aplicarea măsurilor tehnico-organizatorice și a desfășurării în bune condiții a întrecerii socialiste, planul producției globale și marfă s-a depășit în 8 luni la această întreprindere cu 1 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 1,51 la sută peste prevederile planului. Ca urmare a acestui fapt, în perioada amintită s-a livrat peste plan comerțului socialist cantități importante de mărfuri, printre care amintim 56 camere studio, 45 somiere, 253 mese aranjabile, peste 77.000 sticle citronadă, 22 tone gheață pentru unități și populație etc. De asemenea, colectivul de muncă al întreprinderii „23 August“ Bacău, pe 7 luni ale anului curent a reușit să realizeze planul privind producția globală în proporție de 112,5 la sută. Cele mai bune rezultate le-au obținut secțiile aparținînd ramurii alimentare și materialelor de construcție. De exemplu, secția de produse zaharoase a dat peste plan în perioada amintită cca. 5 tone produse, iar fabrica de cărămizi Călugăra și secția ceramică 860.000 cărămizi presate de calitate superioară și respectiv 10.000 cable teracotă. Ca urmare a depășirii planului de producție, sarcina de livrări către comerțul socialist a fost realizată în proporție de 11,4 la sută. Prin aplicarea planului de măsuri tehnico-organizatorice, prin extinderea metodelor avansate de lucru și a micii mecanizări, productivitatea muncii la întreprinderea „23 August“ Bacău, a înregistrat o creștere, în perioada amintită de 12,9 la sută, iar la reducerea prețului de cost s-au obținut economii peste plan în valoare de 200.000 lei și beneficii 218.000 lei. Și colectivul de muncitori, tehnicieni și ingineri de la întreprinderea de industrie locală „Moldova“ a realizat producția globală pe 7 luni ale anului curent în proporție de 106,2 la sută, dînd peste plan 72 garnituri camere studio model „Bistrița. Dar, cu toate realizările obținute, în activitatea întreprinderilor de industrie locală din regiunea Bacău, au existat și unele deficiențe, care pentru viitor trebuie înlăturate cu desăvirșire. Astfel, calitatea unor produse a fost încă sub nivelul posibilităților, ele necorespunzind întotdeauna exigențelor sporite ale consumatorilor. Așa este cazul timplăriei, mobilei și a altor produse realizate de industria locală din Buhuși, Moinești, Piatra Neamț și chiar „Moldova“ Bacău Există încă o insuficientă preocupare și în ceea ce privește lărgirea gamei sortimentelor fie din cauza slabei legături cu unitățile comerciale, fie din cauza comodității unor conduceri de unități. De asemenea, unele întreprinderi de industrie locală nu-și respectă obligațiile contractuale, nu livrează ritmic produsele contractate, din care cauză o serie de articole lipsesc în unele perioade din comerț (ne referim în special la articolele de uz casnic din lemn și metal). (Continuare in pag. a 2-a) Vom consolida succesele obținute In cursul anului 1963, gospodăria noastră a realizat producții frumoase la cultura griului. Datorită bunei pregătiri a terenului, a întreținerii și îngrășării lui, efectuarea unei însămințări de bună calitate la adîncimea recomandată de agrotehnică, asigurării unei densități optime, aplicării, în cursul vegetației, a lucrărilor de întreținere cu deosebită atenție, am reușit să realizăm și chiar să depășim sarcina de producție la această cultură. Cu toate condițiile climatice nefavorabile ale acestui an planul privind producția la hectar a fost depășit cu 433 kg reușind să dăm, la fondul centralizat al statului, peste plan mai mult față de prevederile planului cu 228 tone grîu. In aceste rezultate se reflectă eforturile și priceperea mecanizatorilor și specialiștilor din gospodărie. Hotărîți ca rezultatele obținute în anul 1963 să fie mult consolidate în anul viitor, pe măsură ce culturile păioase au fost bune de recoltat s-a trecut imediat la eliberarea terenului de paie, la aplicarea îngrășămintelor chimice și naturale înainte de a efectua arăturile de vară Din cele 700 hectare care urmează să fie însămînțate cu grîu in această toamnă, 415 hectare au fost îngrășate cu cite 300 kg superfosfat la hectar, iar 105 hectare au fost îngrășate cu cîte 15-20 tone gunoi la hectar. Pe măsură ce s-au efectuat arătura și grăparul, s-a executat și discuitul acolo unde s-a considerat necesar. Pe arăturile de vară, o dată executate, s-au aplicat lucrări de întreținere prin grăpări cu cuplul de grăpi reglabile, in scopul de a menține umiditatea în sol. Pentru o cît mai bună pregătire a campaniei de toamnă, în cadrul unei ședințe de lucru, unde au participat consiliului gospodăriei și biroul membrii organizației de bază, s-a stabilit fiecare parcelă care urmează să fie însămînțată cu grîu. Astfel, s-a stabilit ca premergătoare următoarele suprafețe : 325 hectare grîu, 191 hectare porumb, 100 hectare cartofi, 45 hectare mazăre, 20 hectare trifoi și 21 hectare alte culturi. Vom cultiva soiurile „Ponka“ și „Bezostaia“ care anul acesta s-au comportat bine la condițiile noastre, iar pe 30 hectare vom cultiva experimental soiul „Etoille“ de Schois. In adunarea generală a organizației de bază ținută săptămîna trecută în cadrul căreia s-a prelucrat planul de măsuri --------- --------------------ele tehnico-organizatorice, privind campania însămînțărilor de toamnă, precum și recoltarea, livrarea și depozitarea porumbului în cele mai bune condițiuni, comuniștii ca și tovarășii invitați au dezbătut pe larg planul de măsuri, făcînd propuneri prețioase menite să asigure aplicarea lui în practică. Hotărîți să realizeze și să depășească sarcina de plan stabilită pentru anul 1964, mecanizatorii Neculai Haret, Constantin Scurtu, Ion Pantaze și alții s-au angajat să execute numai lucrări de bună calitate. e . Ing CONSTANTIN CREȚU secretarul organizației de bază a P.M.R. de la Gospodăria agricolă de Stat Zănești din raionul Buhuși Sintem gata să începem semănatul Brigada noastră din tractoare deservește o bună parte din terenul gospodăriei și anume tarlalele brigăzii „Poligon“ Potrivit planului de producție cei 1? mecanizatori (cît numără brigada noastră) vor semăna cu grîu în această toamnă ,suprafața de 550 hectare. Peste cîteva zile noi vom începe semănatul. Cum ne-am organizat lucrul în brigadă ? Patru tractoare vor acționa patru semănători în agregat cu tăvălugul de lemn pentru a pune sămînța în contact cu solul. După cíteva zile de la semănat, în cazul rînd nu va ploua se va trece peste semănătură cu un tracator avînd un cuplu de tăvăluge pentru se face o ușoară tasare a solului. Pe terenurile eliberate de culturile tîrzii vom executa imediat arătura adîncă după ce în prealabil, pentru a nu se forma bolovani, vom face discuitul. Vreau să arăt că forțele și mijloacele le vom împărți așa : patru tractoare vor lucra la semănat, trei la discuit, iar celelalte șase tractoare vor executa arături adînci. Pentru a avea spor la executarea acestor lucrări vom folosi în mod chibzuit timpul și capacitatea de lucru a tractoarelor. Astfel, alimentarea tractoarelor o vom face direct pe tarla cu cele două cisterne. De asemenea, hrana tuturor mecanizatorilor se va pregăti la sediul brigăzii și va fi adusă în cîmp. GHEORGHE GHERGHINIȘ șeful brigăzii nr. 1 de tractoare de la G.A.S. Pufești—Adjud Tonul avîntat, tineresc, dădea versurilor un farmec deosebit. Tînăra autoare a poeziei „Școală nouă“, eleva Violeta Stoinea știa să strecoare astfel în sufletele participanților la festiviui ei, deschiderii școlii fiorul bucuriei încercate cu prilejul inaugurării localului Școlii medii nr. 4 din orașul Bacău. A ÎNCEPUT ȘCOALA! Cu fețele rumenite de soarele verii, reconfortați după o vacanță plină de bucurii s-au îndreptat ieri spre școli milioane de copii din patria noastră. A început școala ! In atmosfera sărbătorească a primei zile s-au revăzut elevi și profesori, s-au prefirat dulci amintiri din taberele de la munte sau de la mare. Prin grija părintească a partidului nostru în multe localități au fost inaugurate noi localuri moderne de școli, elevii claselor I-VII au primit gratuit manualele necesare. Numai în regiunea Bacău valoarea manualelor școlare acordate gratuit elevilor de la școlile elementare se ridică la 4.500.000 lei. Calda urare „Bine ați venit !" a întîmpinat pretutindeni pe școlarii de toate vîrstele, iar florile, nenumărate buchete de flori, au conferit parcă evenimentului ceva din gingășia și candoarea vîrstei școlarilor. Prima zi de școală a fost ziua primelor bucurii și a primelor emoții din noul an școlar 1963-1964. 95 Școală dragă, școala mea cea nouă“ Cu toată stîngăcia lor, în atmosfera aceea sărbătorească a primei zile de școală, sporită de bucuria de a păși pragul unei școli noi, moderne, versurile elevei Violeta Stoinea, din clasa a IX-a sunau solemn, încîntător. Intitulată semnificativ „Școala nouă“ poezia era de fapt expresia mulțumirii și recunoștinței unanime a elevilor, cadrelor didactice și părinților elevilor școlii medii nr. 4 din orașul Bacău, față de partidul și statul nostru, pentru minunatele condiții de învățătura create tinerelor vlăstare. Recitarea aceasta a constituit unul din emoționantele momente ale festivității ce a avut loc ieri, cu ocazia începerii cursurilor, la noua școală cu 24 săli de clasă din Bacău. La ora opt dimineața curtea școlii era plină de lume : peste 900 de elevi, înscriși la cursurile de zi (foarte mulți din ei în clasa a VIII-a), părinți ai acestora, cadre didactice, numeroși oaspeți. La intrarea în școală cuvintele „Bine ați venit“ întîmpină pe toți cei care începînd cu această zi, cea dintîi din noul an școlar 1963-1964, vor învăța în localul de curînd construit. Alături de exclamațiile de bucurie ce însoțesc momentul revederii, de plăcutele impresii ale vacanței împărtășite în grabă, subiect general în discuții este noua școală. Clădirea cochetă ce zîmbește parcă în soare, avînd săli mari inundate de lumină, cu pardoseli și zugrăveli în culori pastel plăcute și odihnitoare — atrage în mod unanim admirația. Festivitatea e deschisă de tovarășul Constantin Vlad, directorul școlii. A luat apoi cuvîntul tovarășul Constantin Dabija, vicepreședinte al comitetului executiv al sfatului popular orășenesc. Azi — a spus el — avem bucuria ca în orașul nostru să dăm în folosință o nouă școală medie cu 24 săli de clasă. Prin grija partidului și statului nostru tînăra generație se bucură de cele mai bune condiții de învățătură. In continuare, vorbitorul a felicitat călduros pe constructorii, care n-au precupețit eforturile pentru a termina la timp noua construcție și a urat „Spor la muncă în noul an școlar“ elevilor și cadrelor didactice de la această școală. Au mai vorbit tovarășii Vasile Grădinaru, secretar al Comitetului orășenesc Bacău al U.T.M., Doina Bujor, elevă în clasa a X-a și Iustin Falcevici, președinte al comitetului de părinți al școlii. E așteptată cu emoție solemnitatea p redării și preluării noului local. Tovarășul Constantin Dabija taie panglica roșie de la intrare după care părinți ai elevilor și invitați vizitează școala. Festivitatea continuă cu un scurt program artistic. Școlarii se îndreaptă apoi spre clasele lor. Pretutindeni întîmpină cuvintele: „Sper la muncă în îi noul an școlar !“ — scrise pe tablele noi. Ne revin în minte versurile entuziaste ale elevei Violeta Stoinea „Școală dragă, școala mea cea nouă...“. Peste cîteva minute, curtea și coridoarele sînt iarăși libere. Prima oră de clasă începuse. M. MARDARE • •• ÎN PRIMA ZI Pe sălile școlii medii nr. 2 „Vasile Alecsandri“ din Bacău se aude din nou soneria... Clasele luminoase și curate ca paharul freamătă iarăși de tinerețe și voie bună. Elevii și elevele se-ndreaptă sfioși spre bănci și, pînă la intrarea profesorilor, își schimbă impresii din vacanță, de la munte, de la mare, din tabere de muncă și sportive. Cei dintr-a XI-a B și a IX-a B, în special, se laudă — și pe bună dreptate — cu succesele obținute într-o recentă acțiune patriotică. Aproape o mie de saci cu păpușoi adunați de ei împătrușite, e ceva. La strînsul lor au participat peste 130 de elevi atemiști, dintre care cei mai zeloși au fost: Marina Costăchescu, Valeriu Roșu, Violeta Peterfi, Angela Kurko, Mioara Săvulescu dintr-a XI-a B, Coculeana Sofronie, Constantin Axinte, Ion Petrovici dintr-a IX-a B, Luminița Patrichi, Anton Micu, Maria Armeanu, Elena Răuță ș. a. din celelalte clase. Și acum, sînt hotărîți ca, chiar din primele săptămîni de școală, să adune în catalog numai note bune. Cei dintr-a VIII-a, în mare parte de la țară, privesc cu admirație în jur, întrebîndu-se parcă : cu care din nou colegi mă voi împrieteni oare ? Și o dată cu intrarea profesorului, atenția lor este concentrată spre primele lui cuvinte, prima lecție. Amintirile vacanței se ascund pe undeva prin ungherele minții, făcînd loc, în primul plan, cunoștințele la care face apel profesorul. Pe tablă, au început din nou să se alinieze formulele, cifrele și cuvintele. Mîinile, care pînă mai ieri au mînuit sapa și secera în gospodării, discul și balonul pe terenurile sportive, ori toiagul drumeției pe întinsul patriei, se deprind din prima oră cu creta și creionul. Alături, cu miros proaspăt de clei și cerneală, cărțile îi îmbie cu ferestrele luminoase ale cetății, spre care pornesc acum într-un nou asalt... M. C. DELASABAR Cînd la fiecare pas se simte grija părintească După o vacanță fericită plină de bucurii, în care voioșia s-a întrecut cu cîntecul și jocul, mii de elevi din orașul și raionul Piatra Neamț și-au dat din nou întilnire în școli. Fiecare început de an școlar a devenit o sărbătoare, nu numai pentru elevi ci și pentru cadre didactice și părinți. In dimineața aceasta sărbătorească, străzile orașului au cunoscut o animație deosebită : grupuri de elevi cu buchete de flori în mîini discutînd cu aprindere se îndreptau spre școală, mergeau în întîmpinarea noului an școlar cu bucurie, cu încredere. Este și firesc acest lucru, cînd la fiecare pas simți grija părintească a partidului și guvernului țării. Pentru noul an școlar în orașul Piatra Neamț au fost construite două școli noi care și-au primit într-un cadru sărbătoresc elevii. Tot în acest oraș au fost reamenajate 12 săli de clasă dotate cu mobilierul necesar desfășurării procesului de învățămînt. Și în comunele din raionul Piatra Neamț spațiile școlare au fost mărite prin intrarea în construcție în decursul acestui an a încă 71 săli de clasă, iar pentru asigurarea materialului didactic și mobilierului unităților școlare a fost pusă la dispoziție suma de 700.000 lei. Ca și în anul trecut, în prima zi de școală elevii claselor I-VII-a au primit manuale școlare în mod gratuit, valoarea lor ridicîndu-se la peste 700.000 lei. DAN DRAGULESCU Prima zi de școală e prilej de sărbătoare. Și, ca de la orice sărbătoare nu lipsesc florile. Iată un grup de elevi ai școlii medii nr. 4 din Bacău pășind pragul noii școli. La centrul școlar agricol de la Trifești — Roman 16 septembrie 1963. Prima zi a noului an școlar m-a găsit în mijlocul elevilor și colectivului cadrelor didactice de la Centrul școlar agricol din Trifești. Peste tot zîmbete, bucuria revederii, amintiri din vacanță și flori, foarte multe flori. Intr-un cadru festiv, în spațiosul amfiteatru al școlii agricole a avut loc ședința de deschidere a noului an școlar. Școala și-a primit sărbătorește oaspeții, fii și fiice ale colectiviștilor. Flori peste tot, flori roșii în obraji, flori —gîndurile întruchipate de dragostea profundă și recunoștința nemărginită pentru condițiile excepționale de studiu create tineretului studios de către partid și guvern. Conducerea școlii s-a preocupat din timp în vederea deschiderii noului an școlar Pentru reparațiile necesare renovării școlii s-a alocat suma de 30.000 de lei, iar lucrările au fost terminate cu mult timp înainte de ziua deschiderii cursurilor. Cuvîntul multor vorbitori a relevat bucuria revederii și hotărîrea obținerii de noi și importante succese pe măsura posibilităților create. Astfel, elevul maistru Costică Balan, care a obținut la finele anului școlar trecut media generală 9,68 a arătat că elevii școlii „sînt hotărîți a depune toate eforturile pentru însușirea temeinică a cunoștințelor predate, spre a putea deveni cadre de nădejde pentru agricultura socialistă“. In cuvîntul său eleva Paraschiva Ghioc a arătat „ne sînt puse la dispoziție toate condițiile pentru a învăța : săli de curs spațioase, laboratoare bine dotate cu un bogat material didactic,o bogată bibliotecă completată anul acesta cu încă 8000 de volume“. Intr'adevăr planșele, mulajele existente, aparatele de proiecție și diafilmele procurate de la studioul „Alexandru Sahia“, trusele medicale etc, constituie bunuri de care se pot servi elevii școlii spre a deveni cadre bine pregătite. Viitorii constructori băcăuani Vacanța s-a sfîrșit și pentru sutele de viitori zidari, mozaicari, montatori de prefabricate, instalatori de apă și calorifere, mecanici de utilaje și electricieni. In fața școlii profesionale de ucenici constructori, un careu de elevi nealiniați încă nu mai contenește cu avalanșa de relatări legate de măreția construcțiilor ridicate în orașele pe care le-au vizitat în vacanță sau în care și-au desfășurat luna de practică, cu dăruirea buchetelor de flori profesorilor dragi și, bineînțeles, „bobocilor“ din anul I, cu îmbrățișările întrevederii... A început festivitatea deschiderii unui nou an școlar: Tovarășii Vasile Buricea, vicepreședinte al comitetului executiv al sfatului popular orășenesc, Petre Lăcătușu, directorul școlii, Mihai Condrea, secretarul organizației de partid, reprezentantul organizației U.T.M., părinți, elevi, vorbesc pe rînd despre minunatele condiții create viitorilor constructori pentru însușirea tainelor meseriei alese și urează cadrelor didactice precum și elevilor „Spor la muncă în noul an școlar !“. Artiștii amatori din școală, cei din clasle mai mari, care au fost aplaudați anul trecut pe scena concursului artistic, au început odată cu primele ore ale noului an școlar și seria spectacolelor ce le vor susține în școală și în afara școlii. Frumosul program artistic prezentat a dat măreția cuvenită evenimentului. Prima zi de școală a fost o adevărată sărbătoare și pentru viitorii constructori căuani, ba- Așa arată abecedarul ? Ce frumos e ! Festivitatea deschiderii noului an școlar s-a încheiat. Școlarii iau loc în bănci și prima oră de curs a început. Primiți cu flori și bucurie Ulițele satului Ciritei, anexa Piatra Neamț au început să cunoască încă din primele ore ale dimineții lui 16 septembrie iarma vacilor de însoțiți de părinți, copii, copii îmbrăcați în uniformă școlară, cu ghiozdane în în spinare și buchete de fiori mîini, se îndreptau spre școală, prilej de emoție mai ales pentru cei ce pășesc pentru prima oară pragul școlii ca să descifreze tainele slovei și ale cifrelor. La școala din Ciritei, totul era pregătit pentru fiii de colectiviști: școala — reamenajată spoită și vopsită, cu parchet nou pe jos, pe bănci, în dreptul fiecărui elev, erau înșiruite manualele școlare necesare... Festivitatea a început. Tovarășa Maria Scurtu, directoarea școlii, a vorbit despre însemnătatea acestui eveniment, despre noile condiții create de partid pentru învățătură și îndatoririle ce le revin elevilor și părinților acestora, scoțînd în relief rezultatele obținute anul trecut la învățătură. Vorbitoarea a arătat că trebuie luptat permanent împotriva mediocrității, că părinților și cadrelor didactice le revin o mare sarcină în sprijinirea elevilor ca să-și însușească noile cunoștințe, astfel ca fiecare elev să fie fruntaș la învățătură. Din partea părinților a vorbit colectivista Paraschiva Ferenț. Ea a arătat felul cum își ajută copiii la învățătură, cum le controlează temele și cum se asigură orele de odihnă și recreere necesare. Cu multă emoție au fost primite cuvintele micuțului Ștefan Crețu, elev intrat acum în clasa a 4-a, care s-a angajat că în acest an va învăța mai bine decât în anul trecut, va fi disciplinat și își va ajuta colegii. Elevii, însoțiți de cadre didactice, s-au îndreptat apoi spre clase. S-au dăruit flori învățătorilor, profesorilor și mai ales elevilor din clasa I-a. I. BERENSTEIN » f