Steagul Roşu, octombrie 1968 (Anul 23, nr. 4867-4893)

1968-10-19 / nr. 4883

X ANUL XIII — NR. 4.883 (6.362) SIMBATA 19 OCTOMBRIE 1968 4 pagini 30 bani Cooperatori și mecanizatori intensificați-va eforisiriSc 9 rapenhi sirimstrca recoltd Filositi É plin liipnl Si lijllMle j ile tare dispiieti Situația recoltării porumbului la 17 octombrie a.c. Comparativ cu precedenta situație centralizată (14 octombrie) pe județ s-au recoltat cite 100 ha în medie pe cooperativă (in 3 zile). Firește, este puțin, mai cu seamă ținînd seama că, pe alocuri, după porumb urmează a se însămînța griul. De asemenea, timpul înaintat și instabil, necesitatea evitării pierderilor — impun urgentarea lucrării. Cu toate acestea sunt cooperative în care ritmul la recoltatul porumbului se menține lent. Dintre acestea menționăm (pentru a cita oară ?) pe cele din comunele Cleja, 20 ha din 516, Poduri, 87 ha din 716, Solonț, 15 ha din 260, Tg. Ocna, 10 ha din 105, Traian, 135 ha din 871. Dovadă că unde campania agricolă de toamnă a fost temeinic pregătită, unde rezultatele sunt atent urmărite de către consiliile de conducere și specialiști, acolo unde pe baza rezultatelor la o anumită perioadă se trag niște concluzii și se iau măsuri în consecință — cu totul alta e și situația la recoltat. Merită amintite printre aceste unități, cooperative ca cele din comunele : Tătărăști, unde s-au recoltat 530 ha din 658 (80 la sută), Răcăciuni, 300 ha din 420, Racova, 270 ha din 333, Buhuși 212 ha din 295. Evident, puține cooperative pot fi considerate ca avansate cu această lucrare. Pe total C.A.P. s-au recoltat (pînă joi seara) 28.247 ha din cele 50.246 ha, adică 58,2 la sută. Este puțin față de ceea ce se putea realiza, dar și mai puțin față de timpul înaintat. Se impune deci, o intensificare maximă a ritmului de lucru, o folosire judicioasă a fiecărei ore, a fiecărui mijloc de transport, incit porumbul, cit și celelalte culturi, să fie ferite de pericolul deprecierii, al pierderilor. in ziarul de azi: Culturale Pagina a II-a DELAPIDATORII IN FATA RĂSPUNDERII PENALE Pagina a 111-a JOCURILE OLIMPICE Pagina a IV-a Elevii au răspuns: „prezent!“ Printre miile de elevi, mari și mici, din întregul județ, care au răspuns prezent la chemarea organizațiilor de tineret și pionieri, au fost și elevii Liceului industrial, Liceului economic, Grupului școlar profesional și tehnic, ai școlilor generale din comuna Letea Veche, municipiul Bacău. Pe ogoarele C.A.P. „8 Mai" din comuna Letea Veche, la cele 5 brigăzi, aflate la puncte diferite, au poposit grupuri, compacte de elevi ai școlilor amintite, însoțiți de profesorii lor pentru a da prețiosul lor ajutor la strîngerea recoliei de porumb. La brigada nr. 5 Ruși-Cutea, condusă de Toader Rock U de mai multe hectare a fost recoltată de un grup de elevi ai Liceului industrial, conduși de profesorii I. Chiriac și Vasile Pruteanu și de elevii claselor V-VIII ale Școlii generale din localitate, supravegheați de profesorul Gheorghe Perșa, director. Din discuția cu brigadierul rezultă bucuria cooperatorilor de a primi ajutorul elevilor la urgentarea, atît de mult cerută de vreme, a unor lucrări de recoltare, în mijlocul elevilor, pentru o bună coordonare a muncii, au stat, în afara cadrelor didactice și șefii de echipă Măndița Dinu și Neculai Dragomir, ambii avînd copii elevi la alte licee din Bacău. Pe ogoarele brigăzilor 3 și 4 Hoțt au lucrat cu eficientă elevi ai Liceului economic și parte din efectivul Grupului școlar profesional și tehnic. După cum remarca Ioan Dobraniș, vicepreședinte al C.A.P. „8 Măi" Letea Veche, acești elevi au adus o contribuție însemnată la grăbirea strînsului porumbului de pe cimp. Iar Vasile Pîntea, șeful brigăzii a II-a „Siliște", arată că cei 200 elevi ai Grupului școlar profesional și tehnic au cules într-o jumătate de zi peste 3,5 ha porumb, întrebat despre valoarea acestei acțiuni, președintele cooperativei agricole de producție Letea Veche, Ștefan Cazacu, remarca valoarea simbolică a exemplului, acestor elevi, care, alături de toți elevii școlilor generale din comună, au dat un prețios sprijin membrilor cooperatori. Aceste acțiuni, preciza interlocutorul, s-au făcut necesare cu atît mai mult, cu cit timpul dovedește în continuare o mare instabilitate. Președintele C.A.P. Letea Veche a ținut să mulțumească, în numele membrilor cooperatori, conducătorilor de școli și organizațiilor U.T.C. pentru concursul acordat. T. V. re Salutul adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU participanților la mitingul de la Botoșani DRAGI TOVARĂȘI. Doresc să încep prin a vă transmite dv., tuturor locuitorilor municipiului și județului Botoșani, un fierbinte salut din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii noastre socialiste. (Urale puternice). Totodată, doresc să exprim mulțumirile noastre locuitorilor din satele și orașele prin care am trecut pentru primirea călduroasă, pentru manifestările emoționante cu care am fost întîmpinați, în acestea noi vedem expresia cea mai grăitoare a încrederii pe care dv., întregul nostru popor o are în partidul nostru comunist, în conducerea sa, în politica marxist-leninistă a partidului îndreptată spre bunăstarea și fericirea poporului român. (Aplauze, urale). In aceste două zile ne-am intilnit cu zeci de mii, cu sute de mii de muncitori, țărani, intelectuali, în privirile fiecăruia — bărbați, femei, tineri, bătrîni — am văzut expresia hotărîrii ferme a poporului de a înfăptui neabătut programul de desăvîrșire a construcției socialiste, expresia hotărîrii fiecărui cetățean de a face totul pentru înflorirea României, ridicarea bunăstării, întărirea independenței și suveranității patriei socialiste. (Urale puternice). Am vizitat întreprinderea din orașul dv. Am putut constata cu satisfacție că in ultimii doi ani care au trecut de cînd am vizitat-o, colectivul a obținut rezultate bune în activitatea sa, a realizat sarcinile de dezvoltare producției, că noile capacități de producție au atins parametrii proiectați și asigură produse de calitate tot mai bună. Doresc să exprim la acest miting cele mai calde felicitări întregului colectiv al Uzinei de textile „Moldova" din Botoșani și să-i urez noi și noi succese in activitatea sa. (Vii aplauze). Ne-am intilnit cu mulți țărani cooperatori, ne-am oprit în comuna Flămînzi, am văzut pe parcurs multe expoziții agricole care înfățișează roadele bogate ale activității țărănimii noastre, cooperatiste. Am ascultat aici cele spuse de președintele unei cooperative agricole de producție. Am putut constata cu bucurie că țărănimea cooperatistă se străduiește să folosească tot mai bine mijloacele tehnice, îngrășămintele chimice, recomandările științei, să smulgă recolte tot mai bogate pămîntului. Doresc ca la acest miting din capitala județului Botoșani să exprim țărănimii cooperatiste, tuturor muncitorilor de pe toate ogoarele județului, cele mai calde felicitări și urări de noi și noi succese. (Vii aplauze). Am ascultat atei cuvîntul rostit de directorul unui liceu din orașul dv. Pe parcurs, în sate, în orașe, ne-am intilnit cu zeci de mii de elevi care și-au manifestat bucuria vie. Încrederea și dragostea față de partidul nostru comunist pentru condițiile de învățătură pe care le crează tinerei noastre generații. Intr-adevăr, în județul dv., ca în întreaga țară, condițiile create pentru instruirea copiilor patriei, pentru a asigura tineretului posibilitatea de a învăța, de a-și însuși cunoștințele cele mai moderne, sunt din ce în ce mai bune. Doresc să-i felicit din toată inima pe profesorii și învățătorii din Botoșani, din municipiu și din județ, pe toți elevii, să urez întregului corp didactic succese tot mai mari in activitatea nobilă de educare a tinerei generații in spiritul patriotismului socialist, al internaționalismului proletar, în înarmarea tineretului cu cele mai înalte cunoștințe științifice. (Aplauze puternice, îndelungate). Adresez, de asemenea, elevilor cele mai bune urări de succes la învățătură. Munciți continuu, dragi prieteni, insușindu-vă cunoștințele pe care profesorii voștri vi le predau. Aveți permanent în fața voastră exemplul înaintașilor și nu uitați nici un moment că construcția socialismului și comunismului cere oameni cu cea mai înaltă pregătire. Folosiți din plin condițiile pe care vi le creează partidul și guvernul pentru a deveni mîine buni constructori ai socialismului și comunismului, cetățeni de nădejde ai patriei noastre, militanți în stare să asigure continuarea activității de înflorire a națiunii române. (Aplauze însuflețite). Se bucură faptul că oamenii muncii din întreprinderile și unitățile agricole din județul Botoșani își îndeplinesc sarcinile ce le revin din programul elaborat de Congresul al IX- lea al partidului și își aduc contribuția activă la desăvîrșirea construcției socialiste în România. Satisfăcuți de rezultatele bune de pînă acum, nu putem să nu vedem ce m ai avem de făcut. Progresăm și în industrie, și în agricultură, și în știință, învățămînt, cultură, dar pentru a realiza socialismul deplin în România trebuie sa mai depunem încă multe eforturi. De aceea, folosind experiența cîștigată, să unim toate energiile pentru a obține rezultate tot mai bune, pentru a spori atît avuția materială cit și cea spirituală a patriei. Aceasta e calea unui nivel de viață tot mai ridicat pentru toți cei ce muncesc in România. Calea desăvîrșirii construcției socialiste. (Aplauze îndelungate). Tot ce am realizat pînă acum este rezultatul muncii entuziaste a întregului popor, dovada capacității creatoare a clasei muncitoare, a țărănimii, a intelectualității. Poporul român a demonstrat că, devenind stăpin pe destinele sale, poate făuri, într-o perioadă relativ scurtă, adevărate minuni în dezvoltarea socială. Iată dovada superiorității socialismului asupra orînduirii capitaliste. (Vii aplauze). în același timp, realizările României adeveresc justețea politicii marxist-leniniste a partidului nostru, capacitatea sa de a aplica in mod creator învățătura marxist-leninistă, adevărurile sale general-valabile la condițiile concrete ale țării noastre, de a conduce poporul pe drumul făuririi depline a socialismului, pe drumul spre comunism. (Aplauze, urale). Realitatea ne dă temei să afirmăm că programul pina în 1970 va fi nu numai realizat, dar chiar depășit, că poporul român, stăpin pe destinele sale, sub conducerea partidului, va merge cu pași tot mai mari înainte pe calea bunăstării și fericirii, făcind ca socialismul să devină un bun al fiecărui cetățean. România își va aduce în același timp contribuția la întărirea sistemului mondial socialist, la cauza păcii în lume. (Aplauze, lires ie ). Luind toate măsurile pentru asigurarea progresului patriei, acționând în direcția dezvoltării industriei,griculturii, științei, culturii, ne îndeplinim una din îndatoririle fundamentale în fața poporului. Vă asigurăm, tovarăși, că pentru partidul nostru, pentru conducerea sa, nu există nimic mai de preț decât servirea intereselor poporului. Vom face totul pentru a ne îndeplini înaltele îndatoriri fată de popor. Aplauze, urale). în același timp, acționind pentru dezvoltarea colaborării și cooperării cu toate țările socialiste, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduirea socială, ne aducem contribuția la triumful cauzei socialismului și al păcii în lume. Vom acționa și în viitor pentru întărirea unității țărilor socialiste, a mișcării comuniste, pentru lichidarea divergențelor existente în mișcarea comunistă, considerînd că în felul acesta ne îndeplinim una din cele mai importante sarcini internaționale, întărim solidaritatea în lupta pentru pace și socialism. (Aplauze, urale), întîlnirile pe care le-am avut ieri la Iași și astăzi în Botoșani, ca și întîlnirile avute în ultimul timp în alte județe și orașe ale patriei noastre, ne-au confirmat încă o dată că politica partidului nostru se bucură de aprobarea deplină a întregului popor, că poporul român este strîns unit în jurul partidului, hotărît să înfăptuiască neabătut politica sa internă și externă corespunzătoare intereselor și năzuințelor vitale ale națiunii noastre socialiste. (Aplauze, urale). Dați-mi voie ca în încheiere să vă urez încă o dată, din toată inima, succese și mai mari la toate domeniile de activitate, realizări care să sporească contribuția dumneavoastră la cauza generală a socialismului în România, la ridicarea continuă a nivelului de viață al poporului. Vă doresc multă sănătate și fericire la toți. (Aplauze, urale, puternice, îndelungi),. Pe planșetele arhitecților Se cunoaște faptul că unul dintre principalii factori ai dezvoltării economiei noastre naționale îl constituie realizarea unui important volum de investiții care să asigure creșterea continuă a potențialului economic. Pe această linie, proiectării îi revine o sarcină deosebit de importantă, aceea de a asigura din timp documentațiile tehnice de execuție, de a veni cu soluții economicoase. Volumul de investiții prevăzut în planul Consiliului popular județean Bacău asigură dezvoltarea în continuare a tuturor sectoarelor de activitate. Peste 44 la sută din volumul de investiții este destinat dezvoltării industriei locale, gospodăriei comunale, agriculturii și dotării unităților de construcții. Construcțiile de locuințe continuă să dețină ponderea cea mai însemnată și anume 45 la sută din volumul total de investiții, iar sectorul social-cultural 9 la sută. Din fondurile alocate pentru industria locală se prevede extinderea capacităților de producție existente, îmbunătățirea proceselor tehnologice și ale condițiilor de lucru. In sectorul de gospodărie comunală vor continua lucrările de canalizare in municipiul Bacău, vor începe noi lucrări de extindere a rețelelor de apă în Bacău, Moinești, Comănești, Buhuși, Tg. Ocna, se vor moderniza 21.000 mp străzi și trotuare etc. Avînd în vedere necesitatea asigurării cu locuințe a unui număr cu mai mare de familii, așa cum prevăd documentele plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 19 iunie a.c., în anul 1909 se vor construi și da în folosință în orașele județului nostru aproximativ 1.500 apartamente. Cu privește investițiile destinate sectorului cultural, acestea sînt îndreptate spre dezvoltarea in continuare a bazei materiale a învățămîntului, culturii și ocrotirii sănătății. Se prevede construirea unei școli cu 8 săli de clasă, un liceu de specialitate cu 16 săli de clasă, un internat cu 200 locuri, extinderea numărului de locuri în creșe și grădinițe. De asemenea, va începe construcția unui dispensar pentru două circumscripții medicale și un centru stomatologic. Realizarea acestui volum de investiții impune luarea unor măsuri concrete care să ducă la sporirea eficienței economice, prin creșterea continuă a productivității muncii și reducerea cheltuielilor de producție. Pentru realizarea acestui deziderat, una din măsurile luate încă de la începutul anului 1968 a fost pregătirea și organizarea colectivelor de proiectare pentru asigurarea din timp cu documentații tehnice. Deși se părea că până la 30 septembrie a.c. întregul volum de documentații necesar execuției vor fi realizate, analiza atentă asupra îndeplinirii sarcinilor sporite din planul cincinal a pus în fața noastră noi probleme privind îndeosebi execuția locuințelor, obiectivelor social-culturale și din comerț. Mobilizați de hotăririle plenarei, am trecut din luna iulie la studierea unor noi tipuri de apartamente, diversificate ca grad de confort. Colectivele de proiectanți de la DSAPC, hotărîte să-și respecte angajamentele privind asigurarea documentației tehnice din timp, au reușit prin studiile întreprinse să asigure până la 30 septembrie a.c. detaliile de sistematizare și studiile tehnico-economice pentru un volum de aproximativ 5.600 apartamente care se vor construi în următorii trei ani în orașele județului nostru din care cca. 1.500 apartamente în municipiul Bacău. Preocuparea principală a fost asigurarea prin proiectare a unor apartamente cu una, două, trei și patru camere, precum și a garsonierelor care să aing. Ștefan CICHI directorul D.S.A.P.C. Bacău (Continuare în pag. a III-a investițiile anului 1969 Cuvîntul tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la mitingul de la Dorohoi DRAGI TOVARĂȘI, Dați-mi voie să vă adresez dv., tuturor locuitorilor orașului Dorohoi, un salut fierbinte din partea Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului României socialiste. (Aplauze), în cadrul vizitei de lucru pe care am făcut-o ieri și astăzi, am ținut să vizităm și orașul dv. Am dorit să cunoaștem mai îndeaproape preocupările, munca, viața dv. In ce mă privește sunt pentru prima oară aici, dar tovarășul Maurer a mai fost, mi se pare, acum 50 și ceva de ani, iar tovarășul Gheorghe Stoica este cetățean al Dorohoiului. Mi se pare că și ceilalți tovarăși au mai fost pe aici. Trebuie să mărturisesc că am rămas plăcut impresionat, in primul rînd de primirea pe care ne-ați făcut-o, de căldura manifestării dv., în care am văzut expresia încrederii nestrămutate în politica partidului nostru ce călăuzește poporul pe drumul socialismului, bunăstării și fericirii. (Aplauze, urale). în al doilea rînd, de unele frumuseți ale orașului dv. pe care le-am văzut în treacăt, țntr-adevăr, orașul are o așezare pitorească și, mai ales, are oameni muncitori, pricepuți. Folosind bine mijloacele pe care le aveți, construiți un oraș care va asigura condiții de viață tot mai bune locuitorilor săi. (Aplauze). Am ascultat aici pe tovarășa de la întreprinderea de confecții pe care am vizitat-o adineaori. Dînsa spunea că întreprinderea la care lucrează este tinără și modestă. Este adevărat că față de alte întreprinderi mari de confecții pare o întreprindere modestă. Totuși, 600 de muncitori, dacă am reținut bine, nu reprezintă chiar puțin. In plus, întreprinderea are rezultate bune, și noi am rămas cu o impresie plăcută asupra felului cum acest colectiv tînăr știe să asigure realizarea planului de producție, creșterea calității produselor. Doresc, de aceea, ca la acest miting să felicit din toată inima și să urez tuturor muncitorilor — mai bine zis tuturor muncitoarelor — acestei întreprinderi succese tot mai mari în activitatea lor. (Aplauze). Președintele unei cooperative de producție ne-a vorbit despre străduințele cooperatorilor de a obține recolte tot mai bune ; el ne-a înfățișat rezultatele și perspectivele pe care le are agricultura de pe aceste meleaguri, ca în general agricultura țării noastre, de a se dezvolta, de a asigura producții tot mai mari. Am ascultat, de asemenea, cu multă plăcere pe tovarășa care a vorbit în numele intelectualității din Dorohoi, care ne-a relatat despre felul cum dînsa și alți profesori și învățători, se străduiesc să asigure tinerei generații o educație bună, să Înarmeze copiii, tineretul nostru cu cunoștințe științifice și culturale avansate, să sădească în sufletul lor dragostea de patrie, dragostea de muncă, dragostea pentru socialism, țin să exprim felicitările noastre cele mai calde profesorilor și învățătorilor din Dorohoi și să le urez succese tot mai mari in activitatea lor nobilă. (Aplauze, urare). Primarul ne-a vorbit de perspectivele dezvoltării orașului dv. Cunoașteți preocupările partidului nostru de a asigura un ritm înalt dezvoltării industriale a României, cunoașteți și rezultatele acestei politici. Cunoașteți că în anii socialismului am parcurs un drum lung în industrializarea țării. (Aplauze, urale). în această preocupare un loc important îl ocupă repartizarea teritorială judicioasă, rațională, a obiectivelor industriale, a forțelor de producție. în județul dv. se observă deja efecte ale acestei străduințe. Și în Dorohoi sunt începuturi. în anii următori, județul dv. și orașul Dorohoi vor cunoaște o preocupare mai mare pentru dezvoltarea industriei care să asigure condiții de muncă cetățenilor, să contribuie la ridicarea nivelului de viață și de cultură al acestor meleaguri. (Aplauze, urale). In munca noastră de dezvoltare a economiei, culturii, un loc important ocupă griaja pentru bunăstarea materială și spirituală a celor ce muncesc. Cunoașteți că în anii acestui cincinal au fost luate o serie de măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață; sunt în curs de aplicare și alte măsuri care vor duce atât la creșterea salariilor, la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. Construind socialismul punem în centrul atenției omul, bunăstarea și fericirea lui. Vom face totul ca, pe măsură ce munca unită a poporului va spori avuția materială a societății, să crească și bunăstarea tuturor celor ce muncesc. (Vii aplauze). Am realizat multe pînă acum în domeniul construcției socialiste fis România în toate sectoarele de activitate. Toate acestea sînt rezultatul muncii avîntate, eroice a întregului popor, rezultatul politicii marxist-leniniste a partidului care călăuzește țara ,pe calea fericirii, a socialismului și comunismului. (Aplauze, urale). Știm însă că mai sînt de învins multe lipsuri și neajunsuri. Avînd convingerea că mergem pe un drum bun, știm că stăm puterea noastră, a celor ce muncesc din România, ca sub conducerea comuniștilor să lichidăm lipsurile, să depășim greutățile, să dezvoltăm și mai mult industria, agricultura, știința și cultura, să ridicăm nivelul de trai al poporului. Suntem convinși că dumneavoastră, locuitorii Dorohoiului, nu veți precupeți nici un efort ca, împreună cu toți cei ce muncesc din România, să contribuiți la înfăptuirea programului de prosperitate elaborat de Congresul al IX-lea. (Aplauze, urale). Preocupîndu-ne de rezolvarea multiplelor probleme ale construcției socialiste, nu uităm că în lume mai există imperialismul, că este necesar să ne îngrijim continuu de lărgirea și întărirea pozițiilor internaționale ale României, de dezvoltarea relațiilor de prietenie și colaborare cu țările socialiste, de întărirea colaborării și unității cu partidele comuniste și muncitorești, cu mișcările de eliberare națională, în colaborarea și unitatea țărilor socialiste, a mișcării comuniste și muncitorești, vedem garanția asigurării păcii și progresului in lume. (Aplauze, urale). Am putut constata cu o deosebită satisfacție din cele ce au spus tovarășii aici, din manifestările călduroase, din privirile dv., adeziunea dv. deplină la această politică a partidului, hotărîrea de a acționa pentru a contribui activ, alături de toți cei ce muncesc, la înfăptuirea ei. Este de înțeles, tovarăși, că politica noastră, care corespunde intereselor întregului popor, poate triumfa în măsura în care este sprijinită de popor, de toți cetățenii patriei. (Vii aplauze). După cum vedeți, tovarăși, aveți reprezentanți în conducerea partidului pe tovarășul Maurer, care a învățat aici, pe tovarășul Gheorghe Stoica, care e cetățean al Dorohoiului, dar mai cu seamă, tovarăși, aveți un exponent de nădejde, în partidul nostru comunist care, preocupîndu-se de dezvoltarea întregii țări, se va îngriji ca și Dorohoiul și, în general, aceste meleaguri ale Moldovei să progreseze. Vrem să se creeze condiții de viață tot mai bune, tot mai demne de orînduirea socialistă, pentru toți cetățenii țării, inclusiv pentru locuitorii acestui oraș. Fiți siguri că vom face totul pentru a vă bucura din plin de binefacerile socialismului. (Aplauze, urale). Vă urez din toată inima multe succese în activitatea dv. Vă doresc sănătate și multă fericire. (Aplauze, urale furtunoase, îndelungi), , r