Steagul Roşu, ianuarie 1969 (Anul 24, nr. 4947-4971)

1969-01-07 / nr. 4950

tg.4 La Paris Conferința de presă a purtătorului de cuvînt al delegației R. D. Vietnam PARIS 6 — Corespondentul Agarpress Al. Gheorghiu, transmite : Luni, 6 ianuarie, a avut loc o conferință de presă, ținută de purtătorul de cuvînt al delegației R. D. Vietnam la conferința de la Paris pentru Vietnam, Nguen Tanh Le. El a amintit cu acest prilej că s-au scurs două lunii de la data de 6 noiembrie 1968, prevăzută inițiali pentru deschiderea conferinței în patru, ca urmare al încetării necondiționate a bombardamentelor aeriene americane asupra R. D. Vietnam. Cu toate că au trecut două luni de atunci, deschiderea conferinței este blocată de un impas procedurali. Delegația R. D. Vietnam, cu asentimentul delegației Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, a făcut, după cum se știe, la sfîrșitul săptămînii trecute, noi propuneri spre a se ieși din acest impas procedurali, datorat poziției delegațiilor americane și sudvietnameză, care se cramponează în continuare de ideeai unei conferințe bipartite și nu cu odripartite, așa cum s-a convenit. Nguen Tainh Le a adăugat că șeful adjunct al delegației R. D. Vietnam, ambasadorul Ha Vam Lain, continuă să aștepte răspunsul american la numeroasele propuneri formulate în cursul întâlnirii sale din 2 ianuarie a.c. cu Cyrus Vance, adjunctul delegației SUA, întrebat ce părere are despre intențiile delegației administrației de la Saigon asupra unui plan privind fărâmițarea conferinței de la Paris în negocieri separate pe trei grupe de probleme și în locuri diferite, Nguen Tainh Le a răspuns că este vorba de subterfugii ale administrației de la Saigon, care caută să saboteze și să împiedice ținerea conferinței în patru. HANOI 6 (Agerpres). Intr-un comentariu consacrat perspectivelor Conferinței de la Paris în problema vietnameză, ziarul „Nhan Dan" scrie că „reprezentanții SUA au propus șase tipuri de masă pentru tratative în problema vietnameză. Mesele propuse sînt într-adevăr de forme diferite, dar nu a fost înlăturată concepția că la ele trebuie să participe „două părți". în cursul discutării problemelor procedurale, reprezentanții americani de la conferința de la Paris au încercat în permanență să dea o imagine cît maii strălucitoare marionetelor de la Saigon și au încercat pe de altă parte să diminueze rolul Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud. Ziarul subliniază că fără sprijinul american, reprezentanții administrației saigoneze nu și-au permite să acționeze atît de arogant. „Fără prezența trupelor americane și a armamentului american, acelastă administrație nu ar fi putut exista nici măcar o singură zi", scrie „Nhan Dan". Capitoliul in centrul atenției Odată cu reluarea activității parlamentare, atenția observatorilor politici americani—concentrată în ultimele săptămîni asupra Casei Albe și sediului dintr-un hotel newyorkez președintelui ales Richard Nialson — se îndreaptă spre Capitoliu, sub cupola căruia se adună deja, după părerea unora, norii primelor furtuni politice ale lui '69. într-adevăr, întrebarea care se pune cu insistență în aceste zile la Washington este cea referitoare la modul in care vor evolua relațiile dintre președintele republican și Congresul dominat de democrați, cît va dura tradiționala „lună de miere“ în care conviețuirea șefului puterii executive și forului legislativ federal se desafășoară fără incidente. Unii se grăbesc să afirme, cum face comentatorul agenției United Press International, G. Marder, că președintele ales „se autoînșeală dacă contează pe mai mult decit o scurtă lună de miere cu Congresul". Faptul că cel puțin pînă în 1970 — anul în care vor avea loc alegeri parțiale pentru Congres — republicanii vor rămîne în minoritate atît în Senat (58 democrați, 42 republicani) cît și în Camera Reprezentanților (243 democrați, 192 republicani) nu constituie tuși un indiciu absolut în zece privește modul desfășurării viitoarelor dezbateri. Nu trebuie uitat că nici președintelemocrat Lyndon Johnson nu defost scutit de greutăți în relaațiile sale cu Congresul dominat de reprezentanții propriului său partid. Este un fapt îndeobște cunoscut că în forul legislativ american liniile de demarcație dintre partidul de „opoziție" și cel „de guvernămînt" dispar adesea cu desăvîrșire. Formarea de coaliții în care nu se ține seama de apartenența la vreun partid a devenit aproape o practică ; caracterizînd raportul de forțe din Congres, comentatorii vorbesc adesea de puternicele coaliții de „liberali“ și „conservatori“. Și, după cum remarca revista nord-americană „Time“, „coaliția de dreapta formată din republicanii și democrații sudiști, care anul trecut a ieșit învingătoare în adoptarea a 80 la sută din proiectele de legi, va fi mai influentă în noul Congres“. Semnificativă în acest sens este reapariția unor nume cum este cel al lui Goldwater, reprezentant al unor tendințe de extremă dreapta, precum și ale altor republicani de aceeași orientare — Guerney, Bellman și alții. Se știe că tocmai această coaliție conservatoare s-a opus în timpul președinției lui Johnson încercărilor privind extinderea legislației drepturilor civile. Blocarea măsurilor în domeniul exploziv al relațiilor rasiale în actuala sesiune a Congresului nu poate prevesti nimic bun. Deschiderea Congresului fost marcată totuși de victorii a ale liberalilor. Am asistat astfel la un „moment Kennedy“ : Edward — fratele fostului președinte și al fostului senator, dispăruți în mod tragic de pe scena politică americană — a fost ales adjunct al liderului majorității democrate în Senat, alegere prin care, după aprecierea agenției Associated Press, „liberalii își amplifică vocea în conducerea supremă a Senatului". Același lucru s-a intîmplat și cu fracțiunea republicană — ea a înclinat în favoarea aripei moderate, preferîndu-l pe Hugh Scott ca adjunct al liderului în fața lui Roman Huska, considerat ca reprezentant al tendințelor conservatoare. Pină la 20 ianuarie, data instalării noului președinte, nu sunt așteptate inițiative legislative ieșite din comun. Johnson urmează să prezinte Congresului ultimele sale mesaje printre care se evidențiază cel referitor la „starea unirii". Acesta va reflecta, după toate probabilitățile moștenirea de loc ușoară lăsată noii administrații. Simpla enumerare a problemelor este concludentă — economia supusă presiunilor inflaționiste, greutățile rasiale, creșterea violenței, iar pe plan extern războiului din Vietnam cu adunci implicații interne. Această moștenire, alături de raportul de forțe din Congres, oferă o explicație acceptabilă a discreției păstrate de noua administrație in privința viitoarelor sale inițiative legislative : republicanii care vor prelua la 20 ianuarie puterea doresc să-și păstreze, în mod firesc, largi posibilități de opțiune și o mare flexibilitate de a acționa, în orice caz startul se anunță dificil. Marea șansă pentru noua administrație o vor constitui alegerile din 1970 — în cazul în care republicanii vor pune capăt războiului din Vietnam și se vor prezenta în fața alegătorilor cu un tablou pozitiv al evoluției interne, ei ar putea obține cele nouă locuri care să le asigure majoritatea, cel puțin în Camera Superioară a Congresului. A. TOTH. STEAGUL ROȘU Guyana . Rebeliunea armată a fost lichidată GEORGETOWN 6 (Agerpres). Rebeliunea armată din Guyana, care a izbucnit săptămîna trecută, a fost lichidată, anunță un comunicat al forțelor armate guyaneze. Trupele guvernamentale au preluat controlul asupra orașului Annas și împrejurimilor acestuia unde acționau rebelii și au eliberat pe polițiștii deținuți ca ostateci. In cursul schimbului de focuri au fost uciși cinci rebeli și au fost răniți alți doi. Potrivit unor știri din Rio de Janeiro, numeroși cetățeni brazilieni care locuiau în regiunea Rupunini s-au refugiat în localitatea braziliană de frontieră, Bonfim. Pe de l ailtă parte, primul ministru al Guyannei, Forbes Burnham, a acuzat duminică autoritățile venezueliene de a fi sprijinit cele cîteva familii de mari latifundiari din această regiune care urmăreau să separe regiunea de restul țării. Regiunea Rupunini, a declarat Burnham, face obiectul unor pretenții formulate de mai multă vreme de Venezuela. La rândul lor, autoritățile venezueliene au respins acuzațiile aduse de primul ministru guyamez. Potrivit observatorilor politici, Situația creată în urma rebeliunii militare din regiunea Rupuminil ,a provocat o stare de încordare între Guyana și Venezuela care amenință să se soldeze cu ruperea relațiilor diplomatice dintre cele două țări. Richard Nixon : „Nici o problemă nu are o semnificație atît de directă și de vitală ca situația din Vietnam“ boit Lodge a fost numit în funcția de șef al delegației ..Statelor Unite ias convorbirile asupra Vietnamului de la Paris. In prezent, Gabot Lodge este ambasador al SUA în Republica Federală a Germaniei. Adjunct al lui Lodge a fost numit Lawrence E. Walsh, de profesie avocat, fost adjunct al procurorului general al SUA. Cei doi îi vor înlocui începînd de la 20 ianuarie pe Averell Harrimann și pe Cyrus Vance, care conduc în prezent delegația americană la conferința de la Paris. Intr-o declarație referitoare la aceste numiri, președintele ales al SUA, Richard Nixon, a arătat că „nici o problemă de politică externă nu are o semnificație atît de directă și de vitală pentru poporul american ca situația din Vietnam și negocierile de la Paris". La rîndul său, Cabot Lodge a declarat duminică la Bonn că, după părerea sa, reglementarea conflictului din Vietnam are o importanță supremă. NEW YORK (Agerpres). Atașatul de presă al președintelui ales al SUA, Richard Nixon a anunțat că Henry Ca« Orientul Apropiat. La frontiera libanezo-israeliană s-a reunit comisia mixtă de armistițiu BEIRUT 6 (Agerpres). Surse oficiale libaneze citate de agenția Reuter au anunțat că la frontiera dintre Liban și Israel s-ai reunit comisia mixtă de armistițiu libanio-israeliană. Lucrările comisiei s-auu desfășurat sub auspiciile observatorilor Națiunilor Unite. După cum menționează agenția France Presse, această comisie a fost creată sub egida ONU în 1948 pentru a supraveghia îndeplinirea clauzelor armistițiului încheiat în acel an între Israel și țările arabe vecine. Agenția citată atraită, citind surse oficiale libaneze, că reuniunea actuală a avut numai un obiectiv ■limitat și pur tehnic și nu poate fi considerată ca o formă de negocieri privind tensiunea care există între Israel și Liban. Un purtător de cuvînt al Ministerului de Externe israeljianuai confirmat, după cum relatează agenția AP, că reuniunea a avut loc „pentru discutarea problemelor referitoare la respectarea măsurilor de încetare a focului". BEIRUT 6 (Agerpres). „După trei luni de negocieri ai fost creat un consiliu general al tuturor mișcărilor de rezistență palestiniene" — a declarat un reprezentant al mișcării „El Fatah" într-un interviu abordat postului de radio francez „Europa 1“. El a precizat că acordul privește, atît problemele militare, cît și activitatea politică a organizațiilor de rezistență. S-a hotărit astfel coordonarea forțelor militare și plansarrea lor sub un singur comandament. Conferința Commonwealthului Astăzi, marți își încep lu hrările la Marlborough House la Londra Conferința primilor niștri ai Commonwealthuluii. La actuala ediție, mi17a începînd din 1944, participă 28 de țări memabre — cel mai mare număr dinn istoria acestei organizații. La Londrei au sosit 24 de șefi de state și guverne, iar alte patru țări și-ia trimis numai reprezentanți ai guvernului: Pakistan, Nigeria, Kenya și Ghana. Cea de-a 17-a conferință a primilor miniștri ai celor 28 de țări membre ale Commonwealthului se deschide astăzi la Londra într-o atmosferă de tensiune, având în vedere problemele delicate, pentru unii membri ai acestei organizații, care urmează să fie discutate cu prilejul acestei reuniuni. Printre aceste probleme se numără conflictul anglo-spaniol în jurul Gibraltarului, conflictul nigericano-bizaf rez, conflictul, anglo-chodesian, situația precară lirei sterline și altele, care, deși datează de timp îndelungat, nu oferă vreo perspectivă concretă de rezolvare. Convocarea acestei conferințe a determinat țările participante să facă cunoscute pozițiile față de problemele puse în discuție și față de ansamblul Commonwealthului. Unele țări subliniază necesitatea unei reorganizări fundamentale pentru a imprima o „viață nouă" comunității. Săptămîna trecută, premierul Canadei, Pierre Elliott Trudeau, a arătat că țara sa nu intenționează să părăsească Commonwealthul, pentru motivul că „înainte de a suprima o cxrgianizație existentă' trebuie să știi dacă ea ar putea fi înlocuită cu una mai bună". „Fără a dori să par excesiv de pesimist, a subliniat premierul Maltei, Borg Olivier. In ajunul conferinței, nu sînt satisfăcut de Commonwealth, așa cum se prezintă el astăzi". El a evocat dezbinarea dintre diferitele țări membre, care «u subminat atît relațiile reciproce, cît și cele cu Marea Britanie. „Este dureros, a declarat el, că multe dintre aceste țări se războiesc între zile“, referindu-se la războiul din Nigeria, la conflictul dintre Indiia și Pakistan. Din declarațiile făcute de premierii sosiți la Londra ,reiese că nici una din problemele care vor fi abordate în cele zece zile de dezbateri nu vor putea fi rezolvate. Ținind seama de această stare de fapt, premierul Harold Wilson a și amînat de altfel în câteva rînduri reuniunea, in speranța că, Intre timp, unele din problemele nevralgice vor putea fi aduse pe făgașul rezolvării. Se așteaptă unele inițiative ale premierului Wilson, în direcția unei îmbunătățiri a relațiilor din sinul Commonwealthului, pe planul cooperării în domeniile tehnic, al sănătății și educației publice — dar aceasta nu reprezintă mult pentru cei care cred că, pentru a supraviețui, Commonwealthuil. are nevoie de o „nouă viață". Alex. ALCALAY Notă externă Laos .A 13-a aniversare a formării Frontului Patriotic XIENG QUANG 6 (Agerpres). In regiunile eliberate din Laos s-a sărbătorit la 6 ianuarie cea de-a 13-a aniversare a formării Frontului Patriotic. Frontul Patriotic este in prezent organizatorul și conducătorul luptei poporului laoțian pentru libertate și independență. Această luptă a căpătat ■ un caracter acut după ce Statele Unite au încălcat acordurile de la Geneva cu privire la Laos, declanșînd o ofensivă in această țară în vederea înăbușirii forțelor patriotice. Acțiunile militare americane au întîmpinat o ripostă hotărîtă din partea poporului laoțian și a forțelor sale armate, conduse de Frontul Patriotic. Principala atenție a Frontului este concentrată asupra dezvoltării regiunilor eliberate din țară. Anul 1968 ai constituit prima etapă a planului de trei ani de dezvoltare economică și culturală, an în care s-au obținut succese în dezvoltarea industrială și agricolă. Lucrări de ameliorarea terenurilor pentru construcția de drumuri rutiere in Kasai — Congo. K«da«da »1 administrația i strada Eliberării nr. 63. Telefoanet 11272, 12358, 12395, 13360, 11217, 12509 11214, 12392. In Pakistanul de Vest Un nou val de tulburări RAWALPINDI 6 (Agerpres). Agențiile de presă semnalează un nou val de tulburări în Pakistanul de vest. La sfîrșitul săptămînii trecute a avut loc demonstrații în orașele Hyderabad, Peshawar, Multan și Talagang. Potrivit agenției Associated Press, 11 persoane au fost arestate în cursul incidentelor. ★ Opt partide de opoziție paikistanieze, reunite la Dacca, și-au făcut cunoscut punctul lor de vedere față de actualul regim. Caracterizată de agențiile de presă drept un veritabil ultimatum, cererea opoziției preconizează un parlament liber ales, restaurarea drepturilor fundamentale, abrogarea stării de urgență, punerea în libertate a tuturor prizonierilor politici, libertatea presei. Nesatisfacerea acestor revendicări ar duce la o intensă mișcare împotriva regimului — afirmă agenția France Presse. Marti si ianuarie 196§ DIN ȚĂRILE SOCIALISTE In foto , buștenii tăiați din bogatele păduri ale ținutului Krasnoiarsk U.R.S.S. sînt sortați la exploatarea forestieră locală. • După cum anunță agenția TASS, Federația aviatică internațională (FAI) a omologat două recorduri mondiale stabilite de piloți sovietici cu avioanele Astfel, într-un zbor în cerc IL-18 închis pe o distanță de 100 de kilometri a fost atinsă viteza de 706 kilometri pe oră, iar ulterior, în cadrul unui nou zbor, a fost realizată viteza de 727,8 km pe oră. Acestea sînt cele mai bune rezultate mondiale stabilite vreodată de aparate de zbor din clasa respectivă. • Anul 1968 a fost bogat in succese pentru muncitorii din întreprinderile industriale de stat din Bulgaria. La fiecare 15 zile s-a realizat o producție echivalentă cu cea a întregului an 1939. Volumul produselor industriei bulgare fost în 1968 egal cu cel obținut în a al doilea cincinal (1953—1957). Aceste realizări se datoresc în cea mai mare parte creșterii productivității muncii. • In acest an, în R. P. Albania, industria se va dezvolta într-un ritm și mai accelerat decit în anii precedenți ai cincinalului. Pentru anul 1969 se prevede că producția de sodă caustică și calcinată va ajunge la nivelul preconizat pentru anul 1970. In afară de aceasta în 1969 va începe producția de nitrat de amoniu. Astăzi începe procesul lui Sirhan B. Sirhan LOS ANGELES 6 (Agerpres). Astăzi, marți începe procesul intentat lui Sirhan B. Sirhan, acuzat de asasinarea senatorului Robert Kennedy la 5 iunie 1968. Procesul care, după cum arată agențiile de presă, va dura probabil până în primăvară, va fi unul dintre procesele ale căror lucrări nu vor puteai fi urmărite în direct de opinia publică, deoarece în sala de judecată nu vor fi admise decât puține persoane, și acestea numai la anumite ședințe, iar dezbaterile nu vor fi televizate. Principala problemă asupra căreia va trebui să hotărască completul de judecată este aceea dacă Sirhan va fi sau nu va fi condamnat la moarte. Dezbaterile se anunță a fi dificile, iar problemele de procedură vor ocupa mult timp în prima parte a lucrărilor. Numai selecționarea juriului se apreciază că va dura cel puțin trei săptămîni, deoarece candidații trebuie să îndeplinească o mulțime de condiții, inclusiv aceea de a nu cunoaște nici un fel de date despre modul cum s-a produs infracțiunea pentru a nu avea o părere premeditată despre acuzat, ceea ce,în mod evident, este greu de realizat, dacă ținem seama de publicitatea făcută de jurul acestui asasinat. Din punct de vedereal jurisdicției de fond, cazul lui Sirhan nu ridică probleme deosebite. Aproximativ 40 de persoane, l-au văzut pe acuzat în momentul când a tras asupra senatorului Kennedy. Karl Uecker, proprietarul hotelului lui care s-a petrecut drama", ai declairat la una din anchetele preliminare că îl conduceai personal pe senator în momentul cînd Sirh'ain ai tras și că el s-a aflat printre cei ce l-aiu imobilizat pe asasin. Campionul olimpic .tai decatlon, Rafer Johnson, zrimls din mina lui Sirai han pistolul cu care acestai a tras. In cursul anchetelor preliminare s-a stabilit că asasinarea ai fost premeditată. Henry Calrireon, directorul unei școli elementare din Los Angeles, l-a văzut cu o zi înainte de asasinat pe Sirhah, făcînd exerciții de tir cu tragere rapidă, folosindu-se de pistolul cu care a comis crimai. La percheziția de la locuința lui Sirhan s-a găsit jurnalul său în care scrisese că „Kennedy trebuie să fie asasinat înainte de 5 iunie 1968“. Expertiza medico-legistă Oi stabilit, de asemenea, că senatorul a murit în urma unei răni provocate de i un glonte care ai distrus principalele țesuturi ale creierului victimei. Glonțul extras a fost supus unei expertize balistice, stabilindu-se faptul că a fost tras cu pistolul aflait asupra luii Sirhan. Din punct de vedere al procedurii se așteaptă însă ca apărarea să creeze diferite obstacole pentru al împiedica pronunțarea unei sentințe capitale. Printre cele mai cunoscute pretexte figurează altelei că acuzatul ar fi comis în mod inconștient crima, fiind victima unei dereglări de ordin genetic, respectiv avînd formula cromozomică XXY față de XY," formula normală. ÎN CÎTEVA RÎNDURI LA 6 IANUARIE S-A ÎNTRUNIT ÎN CAPITALA GHANEI, în prima sa ședință, Adunarea Constituantă a țării. Cei 150 de membri ai Adunării, aleși și numiți de diferite organizații și instituții, urmează să elaboreze n noua constituție al țârii în baza unor propuneri prezentate de Comisia constituțională. După elaborarea constituției, acțiune care, potrivit aprecierii observatorilor locali, Va durai trei luni, in țară se va desfășura o campanie electorală în vederea alegerii noului parlament. MAREA BRITANIE ÎȘI VA DUBLA NUMĂRUL TRUPELOR AFLATE ÎN ZONA MĂRII CARAIBILOR, a declarat comandantul bazei navale britanice din insulele Bermude, comandorul Martin Luccy. El a afirmat că Ministerul britanic al Apărării acordă o importanță deosebită acestei zone după hotărîrea de retragere, laînceputul anului viitor, a trupelor sale de la est de Suez. „Marina regală britanică urmează să joace un rol mai mare în zona Caraiibelor, unde Marea Britanie deține încă colonii", a menționat comandorul Luccy. LUÎND CUVÎNTUL IN CADRUL UNEI CONFERINȚE DE PRESĂ, PREȘEDINTELE CIPRULUI, Arhiepiscopul Makarios, a vorbit despre rezultatele întrevederii pe care a avut-o duminică la Atena cu premierul grec Ghiorghios Papadopoulos, în cadrul căreia a fost examinată în detaliu problema cipriotă. Maikarios a declarrat că cele două guverne și-au exprimat dorința de a căuta o soluționare urgentă și pașnică a problemei cipriote. G. Papadopoulos s-a declarat de acord cu declarațiile făcute de președintele Markarios și a anunțat că va fi publicat un comunicat comun asupra convorbirilor. INTR-UN INTERVIU ACORDAT ZIARULUI „RHEINISCHE POST", Walter Schell, președintele partidului liber-democrat (PLD), a propus încheierea de către Republica Federală a Germaniei al unui tratat cu Republica Democrată Germană, care să garanteze statutul Berlinului occidental. Scheel a afirmat că un asemenea tratat ar mări garanțiile deja existente în acest domeniu pe baza acordului semnat de Uniunea Sovietică, Statele Unite, Marea Britanie și Franța. ZIARUL „CGM", ORGANUL CONFEDERAȚIEI GENERALE A MUNCII DIN ARGENTINA, se pronunță pentru extinderea relațiilor comerciale cu țările socialiste. „Devine tot mai evident, scrie ziarul, că stabilirea unor relații comerciale largi și pe baze egale cu toate piețele lumii, ar constitui un ajutor substanțial pentru țara noastră. Noi avem in vedere în primul rînd marea piață pe care o prezintă tarile soitaliste, care sînt gata să dezvolte comerțul cu țara noastră pe baze egale". IN CAPITALA MEXICULUI a avut loc semnarea noului contraiat colectiv de muncă între Comisia federală pentru problemele electricității și sindicatul național al muncitorilor din acest domeniu de activitate. încheierea contractului pune capăt grevei angajaților din industria energetică care revendicau sporirea salariilor. Contractul prevede o majorare a salariilor a peste 25.000 de muncitori din această ramură industrială și măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă. IN COSTA RICA A FOST ÎNREGISTRAT OFICIAL un nou partid „Blocul muncitorilor, țăranilor și intelectualilor din Costa Rica". Acesta va participa l’a alegerile generale din 1970. Deputatul Fernando Trejos Escalante, din par tea partidului de guvernămînt, a declarat că noul partid trebuie să fie reprezentat in Adunarea legislativă a țării. TIPARU și întreprinderea poligrafică Bacău.