Steagul Roşu, octombrie 1970 (Anul 25, nr. 5487-5513)

1970-10-27 / nr. 5509

Pag. 2 STEAGUL ROȘU Sporirea eficienței muncii de partid în atenția comuniștilor din școli în prezent, se desfășoară adunări de dări de seamă și alegeri în organizațiile de partid. In școli, Birourile organizațiilor de bază, sub îndrumarea comitetelor municipale, orășenești și comunale de partid, au luat măsuri pentru elaborarea dărilor de seamă, a planurilor de măsuri, convocarea comuniștilor, asigurarea unui climat de analiză profundă a celor mai arzătoare probleme ale învățământului în etapa actuală. Au avut loc și primele adunări de dări de seamă și alegeri. Ce aspecte esențiale s-au desprins cu acest prilej? Principialitate și simt de răspundere La Școiala generală nr. 3 din Bacău, tonul a fost dat de darea de seamă, prezentată de tovarășalleonora Niță, secretara organizației de partid. Nu greșim cu nimic dacă facem aprecierea că, intr-adevăr, organizația de partid din această școală a fost prezentă in toate compartimentele vieții școlare. Numai cunoașterea aprofundată a realității i-a permis biroului să evidențieze și să valorifice ceea ce a fost pozitiv în activitatea comuniștilor și să ia poziție critică, combativă, față de unele neajunsuri. Este demnă de reținut preocuparea biroului organizației de partid față de conținutul învățământului, pentru realizarea programelor școlare, ridicarea nivelului predării, actualizarea lecțiilor în vederea evitării transmiterii la elevi a unor cunoștințe depășite de vreme. Unei analize profunde au fost expuse și alte aspecte cum sînt: educația politico-ideologică a elevilor, munca diriginților, activitatea organizațiilor de pionier, și U.T.C., de perfecționare a pregătirii cadrelor didactice, învățămîntul ideologic, munca cultural-obștească. Preocupîndu-se de asemenea aspecte ale activității instructiv-educative, organizația de partid de la această școală și-a îndeplinit, după părerea noastră, în condiții onorabile atribuțiile și sarcinile statutare. Și-a cîștigat, astfel,un meritat prestigiu și o puternică autoritate în viața școlii. Adunarea s-a desfășurat într-o atmosferă plăcută, mobilizatoare, în care analiza cu simț de răspundere a muncii depuse a avut ca țintă perfecționarea întregii activității din școală. Obiectivitatea criticii și... discuția formală Nu putem spune că adunarea generală a comuniștilor de la Școala generală din Bîrsănești nu a fost bine pregătită ,sau că nu s-a desfășurat in bune condiții. Trăsătura dominantă a acestei adunări a fost critica deschisă, obiectivă, a principalelor neajunsuri ce se mai manifestă în procesul instructiv-educativ din școli, in activitatea comuniștilor. Comuniști ca Ion Marcu, Ion Dinescu, Ionel Dobrotă și Nicolae Piștea, evidențiind laturile pozitive ale muncii de partid din școli și succesele din activitatea comuniștilor au arătat în cuvîntul lor și faptul că organizația de partid s-a ocupat insuficient de mobilizarea cadrelor didactice la ridicarea nivelului procesului instructiv-educativ, că pregătirea pentru secție este privită de unele cadre didactice cu multă ușurință, superficial , nu se pune accent pe caracterul formativ al învățămintului. Cosmuniștii de la Școala Albele au fost aspru criticați pentru că nu dau atenție cuvenită pregătirii lor ideologice, cunoașterii documentelor de partid și de stat. Au fost situații cînd ei au venit cu întîrziere dezbateri, au plecat mai devreme la sau au venit slab pregătiți. Alături de aceste discuții critice, combative și principiale s-au făcut și unele aprecieri generale, nepartinice, formale. în cuvîntul său, comunista Viorica Panțîru a făcut „praf“ darea de seamă și activitatea biroului organizației de partid neevidențiind nici o realizare, nici un succes, nici o metodă sau vreun procedeu de muncă. Discuția a fost lipsită de veridicitate, a avut un caracter formal, demobilizator. Cu atît mai condamnabilă este atitudinea comunistei Viorica Pantîru cu cît, întîrziind de la adunarea de alegeri cu 45 minute și fiind criticată pentru aceasta ca și pentru unele lipsuri în activitate și comportare, ea a ripostat cu formula: „Tovarășe, dacă mă mai critici părăsesc ședința!". Concluzia generală care s-a desprins din adunarea de dezbateri de la Bîrsănești militează pentru acordarea unei mai atente educări partinice a membrilor de partid, urmărirea îndeplinirii sarcinilor, antrenarea tuturor caselor didactice în ridicarea nivelului procesului de învățămîftt. Când organizația de partid nu-și exercită dreptul de control Adunarea generală a comuniștilor de la Școala din Săucești a demonstrat, cum nu se poate mai bine, că acolo unde organizația de partid nu intervine operativ în rezolvarea unor probleme majore, nu-și exercită dreptul său de control asupra întregii activități din școală, apar fenomene deosebit de dăunătoare în desfășurarea procesului instructiv-educativ și nu poate acționa în deplină cunoștință de cauză pentru Închegarea colectivelor didactice, pentru îmbunătățirea muncii conducătorilor de școli. Este adevărat că toate școlile din comună au obținut succese importante în pregătirea temeinică a elevilor, în educarea lor comunistă. La concursul de admitere in școlile post-generale din acest an, au reușit 85 la sută din absolvenți. La Șerbești, Siretul și Schineni, colectivele didactice acționează unit pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămînt. Intr-o situație deosebită se găsește școala de centru Săucești, unde cadrele didactice sînt împărțite în două tabere, una atașată conducerii școlii, alta ostilă ei. In colectivul școlii este o atmosferă apăsătoare de suspiciune, sunt multe discuții de culise, se produc confruntări nedorite, capătă extindere „anonimele“, se manifestă din ce în ce mai pregnant anarhia. Pe de altă parte, conducerea școlii a dat dovadă de o slabă activitate, tact și orientare în conducerea colectivului didactic. Asemenea probleme nu trebuiau, oare, cunoscute de organizația de partid? Nu era necesar ca ele să fie puse în dezbaterea adunărilor generale pentru a se lua măsuri corespunzătoare ? Nu se putea analiza într-o adunare de partid stilul de muncă al directorului ? Dezbaterile pe marginea dării de seamă au scos în evidență cu tărie necesitatea imperioasă a exercitării cu rigurozitate a dreptului de control atît asupra activității cadrelor didactice cît și a conducerii școlii. Fără îndoială că organizația de partid de la școala Săucești va ține cont în Viitor de aceste învățăminte. Aceasta o demonstrează și măsurile adoptate pentru activitatea de viitor. I. POPOVICI, activist al Comitetului județean Bacău al P.C.R. i TELEVIZIUNEI MARTI 27 OCTOMBRIE 1970 18.00 Deschiderea emisiunii. 18.05 campionatele mondiale de gimnastică. 13.35 unul de mareșal. 19.15 Anunturi-publicitate. 19.20 1001 de seri. 19.30 Telejurnalul de seară. 20.00 Masă rotundă TV. 20.30 Seară de teatru. 22.15 Prim plan. 22.45 Telejurnalul de noapte. 23.00 închiderea emisiunii. [ teatru] . «.juru Maanca—agasad. Teatrul dramatic „Bacovia" prezintă in deplasare la Tg. Ocna spectacolul cu piesa „O ZI DE ODIHNA“. cinema MUNICIPIUL BACAU Muncitorul : .Patricia și muzica” (26 oct.—1 noiemb.). Orele : 10,20 ; 15,20 , 17,20 , 19,20 , 21,20. Tel. 12028. Flamura roșie : „Păsările" (26 oct.—1 noiemb.). Orele : 16 , 18,15 , 20,30. Tel. 11950. Progresul : „Numai mortul va răspunde“ (26 oct.—1 noiemb.). Orele : 10,30 , 14,30 ; 10,30 , 18,30 ; 20,30. Tel. 11377. Tineretului : „Doi bărbați pentru o moarte“ (26—28 oct.) ; „Joc dublu în serviciul secret (29 oct.—1 noiemb.). Orele : 10,30 ; 15;30 ; 17,30 ; 19,30 ; 21,30. Tel. 12939. MUNICIPIUL GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ 23 August : „Mayerling" — seriile I și II (26 oct.—1 noiemb.). Oituz : „Iubita lui Graminta“ (26—28 oct.) ; „Căsătorie în stil grec“ (29 oct. —1 noiemb.). TG. OCNA Oituz : „Jurnalul unei cameriste (26—27 oct.) ; „Subiect pentru o schiță“ 28—29 oct.) ; „Străinii" (30 oct.—1 noiemb.). MOINEȘTI 23 August : „Intrusa“ (26—27 oct.) ; „Freddy și cîntecul preriei" (30 oct.— 1 noiemb.). Petrolul : „Misteriosul X din cosmos . (28—29 oct.) “; „Simpaticul domn R“. (30 oct.—1 noiemb.). COMANEȘTI 1 Mai t „Familia noastră trăznită“ (26—27 oct.) ; „24—25 nu se înapoiază (30 oct.—1 noiemb.). BUHUȘI Textila : „Roșu și auriu“ (28—29 oct.) ; „Afurisitul de bunic" (30 oct.—1 noiemb.), darmanești Rafinăria ( „Păsări și ogari“ (27—28 oct.) ; „Bocceluța" (30 oct.-1 noiemb.). ASAU 6 August ( „Iubirea strict oprită 27—28 oct.) ; „Mina cu briliante" (30 oct.—1 noiemb.). EXPOZIȚII MUNICIPIUL BACĂU era de artă : Expoziția de grafică „ Popescu« deschisă zîlnic Intre 6 10—18, COMUNA RACOVA Poziția memorials Ion Borcea. 1MUZEE 1 MUNICIPIUL BACAU Muzeul de stiinte naturale, strada Kar Marx nr. 7 Muzeul de artă, Calea Murășești nr. 13. Secția permanentă de artă modernă contemporană Muzeul de Istorie, strada Karl Marxr. 23. Expoziție permanentă. COMUNA TRAIANI Muzeul sătesc Brăjesti. Într-o hala de... păsări Tractoare pentru terenurile în pantă Terenurile în pantă, accidentate, de care dispun multe unități agricole cooperatiste din județul nostru, impun prezența unei sisteme de mașini corespunzătoare. Este vorba în primul rînd despre tractoare pentru terenurile în pantă, terenuri care pină în prezent nu puteau fi lucrate mecanizat, trecute insă, la I.M.A. Traian Zilele ne-a fost dat să vedem primul lot de 10 tractoare destinate lucrării terenurilor în pantă. Tractorul universal SM-445, echipat cu plug (special) reversibil este în măsură să lucreze pe pante de pînă la 27 grade. Dispunînd de asemenea tractoare, aria terenurilor mecanizabile va fi extinsă mult, reducîndu-se astfel efortul omului. De la sectorul mecanizării din cadrul Direcției agricole ni s-a comunicat că alte 10 tractoare de tipul arătat mai sus au sosit și la I.M.A. Podu Turcului, unitate care, de asemenea, Își desfășoară activitatea într-o zonă cu terenuri frămîntate. In conformitate cu perspectiva dezvoltării agriculturii, sistema de mașini și tractoare va fi îmbunătățită substanțial, fapt care va contribui într-o măsură sporită la creșterea producției agricole. Clipe de răgaz și reculegere Totos V. BOGDANET ACTUALITĂȚI CETĂȚENEȘTI Noi cabinete stomatologice în mediul rural De la Direcția sanitară județeană ne parvine știrea referitoare la construirea și amenajarea unor noi cabinete dentare în mediul rural. La 1 noiembrie vor intra in funcțiune un număr de 7 cabinete stomatologice în comunele Oituz, Balcani, Huruiești, Poduri și altele. Aceste cabinete dispun de o aparatură modernă, precum și de cadre medicale cu pregătire superioară. Angajamente îndeplinite an se cifrează la aproximativ cinci milioane lei, iar beneficiile realizate ,de asemenea peste plan, sînt de 4.930.000 lei. Întrucît și la acest capitol se întrevăd pînă la sfîrșitul anului noi creșteri ale volumului, petroliștii caută să depisteze rezervele în măsură să creeze posibilitatea depășirii angajamentului anual la prețul de cost și la beneficii în proporții considerabile. Succesul lor este asigurat, printre altele, de continuarea susținută pe care am putut s-o remarcăm cu un recent prilej cînd am dezbătut la grup unele probleme referitoare la gospodărirea materiilor prime și materialelor cu care se lucrează. Știută fiind ponderea considerabilă a materialelor în prețul de cost al producției, petroliștii au acordat atenția cea mai mare tocmai bunei gospodăriri a acestora. Și dacă pina acum s-au economisit, față de ■ deviz, 520,7 tone burlane de foraj , sau 850 sape cu role — aceasta se datorește tocmai acțiunii susținute de gospodărire judicioasă a materialelor, acțiune bine organizată în întreprinderile grupului industrial moineștean. In structura prețului de cost, economiile cele mai mari au fost obținute la activitatea industrială și la activitatea de foraj, lucru care arată că petroliștii acționează susținut în acele direcții din care poate fi obținută eficiența maximă, îndeplinind sarcinile de plan și angajamentele anului 1970 cu rigurozitate, petroliștii moineșteni asigură de pe acum premisele unui an rodnic în 1971, cînd vor începe să prindă viață prevederile viitorului cincinal, prevederi mobilizatoare, care vor da prilejul afirmării in continuare a hărniciei acelora care descoperă și exploatează una dintre marile noastre bogății.Urmare din pag. Iconomice s-au soldat și ele cu depășirea chiar și a mobilizatoarelor angajamente asumate. La prețul de cost, economiile suplimentare din primele trei trimestre ale acestui Părerile consumatorilor — punct de plecare Ia contractări Zilele acestea au început contractările pentru fondul de marfă la încălțăminte și marochinărie destinate semestrului I 1971. La aceste contractări participă reprezentanți din partea industriei ușoare (Combinate de încălțăminte din țară) și din partea comerțului (delegații întreprinderilor comerciale cu ridicata pentru textile—încălțăminte din toată țara)începerea contractărilor a fost precedată de o bine organizată expoziție prin care s-au putut sonda părerile cetățenilor din Bacău cu privire la culoarea, modelele și diversitatea sortimentelor de încălțăminte și marochinărie. Vizitatorii au completat o serie de chestionare în care și-au înscris părerea lor referitoare la aceste exponate. în contractările ce se încheie se va ține seama, sperăm, tocmai de părerile cumpărătorilor, astfel încit, în anul viitor, aceștia să-și poată procura din magazine produsele dorite. Menționăm încă odată valoarea estetică și documentară a expoziției. 5 Combinatul siderurgic Galati angajează muncitori necalificați pentru a fi calificați în meseriile: STRUNGAR ELECTRICIAN ÎNTREȚINERE MAȘINIST POD RULANT (MACARAGIU) RECTIFICATOR In timpul școlarizării se asigură cazare gratuită, înscrierile se fac la serviciul învățămint C.S.G. pînă la data de 1 noiembrie 1970. ACTE : — Copie legalizată de notariat după certificatul de studii; — Copie nelegalizată după certificatul de naștere ; — Copie de pe prima pagină a livretului militar; — Cerere de înscriere. r BUCUREȘTI MARȚI 27 OCTOMBRIE 1970 15.00 File de poveste. 15.25 Cintece și jocuri. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.30 Agendă județeană. 16.50 înalță-te liberă țară — cíntece. 17.05 Radioenciclopedie pentru tineret. 17.30 Muzică populară. 18.00 Cînta Mihaela Mihai. 18.10 Radiosimpozion. 18.30 Melodii îndrăgite, interpreți cunoscuți. 19.00 Gazeta radio. 19.30 Din pilnia gramofonului. 20.05 Tableta de seară. 20.10 Microrecital Ana Gherman. 20.20 Argheziană. 20.25 Zece melodii preferate. 21.00 Memoria pămintului românesc. 21.30 Solista serii : Connie Francis. 22.00 Radiojurnal. Buletin meteorologic. 22.20 Sport. 22.30 Concert de seară. 10.03—5.00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL II I 15.00 Publicitate radio. 15.20 Arii din opere. 15.30 Radio-școală. 16.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. 16.20 „Musica notturna di Madrid“ și Cvintet pentru cvartet de coarde și chitară. 16.55 Sfatul medicului. 17.00 Un cîntec străbate lumea. 17.35 Emisiune culturală. 18.03 Melodii populare. Curs de limba franceză. 11.50 365 de cintece. 12.00 Tineri interpreți : violonistul Eugen 12.25 Sirbu. 12.30 Ediție radiofonică. Noapte bună, copii. 13.00 Sonata pentru pian nr. 2 op. 17 In 13.10 do minor. 13.22 Comandantul de pionieri. 13.45 Festivalul muzical internațional Săptămînile budapestene 1970“ 14.00 Cadran. Piese corale. 14.40 Ora discofilului. 14.50 24.00—1.00 Simfonia I de Mihail Andricu. MIERCURI 23 OCTOMBRIE 1970 PROGRAMUL 1 5.05— 6.00 Muzica dimineții. 6.05— 9.30 Muzică și actualități. 7.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. Sport. 9.30 Viața cărților. 10.10 Curs de limba germană. 10.30 Vreau să știu. 11.05 Patrium Carmen. 11.30 Selecțiuni din opereta „Joc de artificii". 11.45 Pe teme de protecția muncii. Cotele apelor Dunării. Muzică ușoară, știința la zi. Intîlnire cu melodia populară și interpretul preferat. Radiojurnal. Avanpremieră cotidiană. Muzică ușoară. Din înregistrările naistului Fănică Luca. Compozitorul săptămînii 5 Henry Purcell. Publicitate radio. Selecțiuni din opereta „Scara mîții”. PROGRAMUL 6.00 Program muzical de dimineață. 7.00 Radiojurnal. Buletin meteo-rutier. Sport. 7.15 Program muzical de dimineață (continuare). 8.10 Tot înainte. 8.25 Mari interpreți : Walter Gieseking. 9.00 Corul Conservatorului „Ciprian Porumbescu“ din București. 9.15 Cintece și jocuri. 9.45 Concert din operele lui Emil Monția. 11.00 Muzică populară. 11.20 Pagini alese din muzica de estradă. 11.50 Dansuri din operete. 12.03 Avanpremieră cotidiană. 12.15 Concert de prînz. 13.00 Formația Cornel Popescu. 13.15 Recital de operă Nicolae Secăreanu. 13.00 Unda veselă. 14.08 Muzică populară. 14.30 Muzică ușoară. 14.55 Știința la zi. IAȘI MARȚI 27 OCTOMBRIE 1970 PROGRAM DE SEARA Buletin de știri. Estrada zilei. Pe teme cetățenești. La microfon . soliști și formații de amatori. Descriptio moldaviae. Cintecul care mi-e drag. Radiojurnal. Soliști români de operă. Teatru la microfon. Buletin de știri. Voci din fonoteca de aur. Jazz... concert. Cinemeridian. Jazz... concert (continuare). MIERCURI 28 OCTOMBRIE 1970 PROGRAM DE DIMINEAȚA Buletin de știri. Matineu muzical. Emisiune pentru sate. Drag mi-e jocul românesc. Informații și muzică. 18.30 18.50 19.00 19.30 19.50 20.00 20.15 20.30 22.30 22.50 23.05 RADIO 17.00 17.05 17.30 17.45 18.00 18.20 19.00 19.15 19.30 21.00 21.05 21.20 21.30 21.40 6.00 6.05 6.30 6.40 7.00 ziarul 27 octombrie 1970 mimism. STIMUL. A CIRCULAȚIEI/^ Distanța de oprire a autovehiculelor, in funcție de viteza de circulație Nu de mult, în ziarul „Steagul roșu“, am consemnat mai pe larg citeva probleme legate de distanta între autovehiculele aflate în mers. Aceasta în scopul prevenirii unor accidente ce se pot produce, dacă nu sînt respectate regulile pe care o îndelungată practică le-a impus. Dar, tot in scopul înlăturării cauzelor care pot determina o neplăcută întilnire cu un alt autovehicul, sau cu un obstacol oarecare de pe șosea, trebuie să discutăm — și asta ne și propunem în rîndurile ce urmează — despre distanța de oprire a autovehiculului pe care-l conducem, distanță aproximată în funcție de viteza de circulație. Vom recurge, și de această dată, la reprezentarea grafică a situațiilor ce se pot ivi în acest sens. Este insă de la sine înțeles că datele pe care le includem în graficul de mai jos, sunt doar orientative și ele trebuie corelate cu starea tehnică a mașinii, gradul de uzură a cauciucurilor, cu drumul pe care circulăm, cu condițiile atmosferice, vizibilitate etc. Datele pe care le discutăm sunt referitoare la condițiile ideale ale factorilor mai sus amintiți. Iată de ce, cercetând reprezentarea grafică din imagine, trebuie să avem În vedere că ne aflăm în anotimpul care prezintă multe dificultăți — dificultăți ce îngreuiază conducerea automobilului. Dar, intrînd mai în problemă, trebuie să ne imaginăm, că în fața autovehiculului, la volanul căruia ne aflăm, s-a ivit un obstacol. Viteza pe care o avem este de 60 km/h. Pentru a evita un accident e necesar, firește, să apăsăm pe pedala frînei. Dar care este distanța fată de obstacolul la care trebuie să începem frînarea ? Este suficient să consultăm graficul și vom constata că la această viteză, deși am apăsat pe pedala de frînare, pînă răspunde autovehiculul la comanda dată, am și parcurs, fără voia noastră 13 m. Aceasta este așa numita distanță parcursă in timpul mort. Este, de fapt, timpul necesar în care întregul sistem să poată intra deplin în funcțiune. Abia după acești 13 m putem conta, realmente, pe frînă. Și frîna acționează energic, permitted totuși parcurgerea a 22.7 m. Iată de ce pentru evitarea unui eventual accident este necesar să luăm în seamă întreaga distanță de oprire a autovehiculului considerată în funcție de obstacolul ivit. Așadar, în cazul nostru va trebui să ținem seama atât de timpul mort, cit și de porțiunea in care frîna a intrat deja în acțiune. Aceste două elemente ale distanței se însumează — așa cum e notat și nu reprezentarea grafică din imagine — în distanța totală de oprire. Prin urmare, la 60 km/h autovehiculul ce-l Conducem se va opri in cel puțin 35.7 m. De altfel, considerăm că , pentru oricare șofer consultarea graficului nostru este simplă și instructivă, în cazul unei viteze de 100 km/h distanța minimă față de obstacol trebuie să fie de 85,4 m (aceasta fiind distanța totală de oprire). Altfel, putem vorbi de nedoritul accident de circulație. Este o intîlnire neplăcută, pe drumul public. Este, așa după cum nota recent un bun gazetar în revista Contemporanul „Funestul rendez-vous“ —o întîlnire care se soldează, adeseori, cu victime omenești. O putem evita respectînd distanța de opcjiș in funcție de viteza de circulație, care, evident, nu trebuie privită în afara prevederilor legale. Căpitan Eugen NEGREAN, din Inspectoratul județean de miliție întreprinderea comunală Bacău ANGAJEAZĂ URGENT Gestionari distribuitori carburanți L I. R. E. Bacău Șantier construcții montaj Bacău angajează electricieni de la categoria a 2-a în sus, pentru instalații electrice lumină și forță. Condițiile de angajare sunt cele prevăzute în H.C.M. 91 Tl968 și indicatoarele tarifare. Candidații se vor adresa la I.R.E. Bacău. Șantier construcții-montaj Bacău^ sau Karl Marx nr. 33* telefon 12762. 1