Steagul Roşu, aprilie 1971 (Anul 26, nr. 5641-5666)

1971-04-08 / nr. 5647

ANUL XXVI — NR. 5.647 (7.126) JOI 8 APRILIE 1971 „Luna calității" I la Fabrica de postav din Buhuși In cinstea glorioasei aniversări — Semicentenarul partidului — textiliștii buhușeni și-au sporit eforturile, dornici să obțină realizări deosebite. În acest scop, luna aprilie a fost declarată ..Luna calității“, acțiune menită să probeze întreaga capacitate profesională și potențialul tehnic al fabricii pentru realizarea produselor la un înalt nivel calitativ, condiție esențială în consolidarea prestigiului mărcii fabricii în rîndul beneficiarilor interni și externi, în toate secțiile și atelierele fabricii acțiunea este privită cu interes deosebit, întreaga muncă politică avînd ca obiectiv principal declanșarea de noi energii, asigurarea unui climat de înaltă exigență, la fiecare fază tehnologică, eficiența autocontrolului. În țesătorii, luna calității a început prin reactivarea măsurilor menite să asigure creșterea parametrilor calitativi ai produselor în toate fazele de lucru. De asemenea, s-a introdus un control permanent la fiecare mașină cit și la preluarea schimbului, pentru a se remedia orice defect, în fază incipientă, în filatură, la finisaj și celelalte secții, calitatea se află, mai mult ca oricînd, sub lupa exigenței, atenția tuturor salariaților fiind concentrată asupra realizării unor produse care să nu mai necesite nici o remediere sau reproșuri din partea beneficiarilor. Ar fi prematur să vorbim despre un bilanț al acestei acțiuni cînd n-a trecut decît o săptămînă. Putem însă aprecia, cunoscînd faptele de la fața locului, că „Luna calității“ a demarat sub semnul bunului augur. Impresia ne-a fost confirmată și de șeful serviciului C.T.C., ing. Victor Nistor, care remarca faptul că „pe fluxul tehnologic au scăzut mult returnările pentru remanieri“. Avem garanția că această lună va constitui modelul de muncă și preocupare pentru îmbunătățirea continuă a calității produselor. M. CHIRIAC Intimpinind Semicentenarul partidului C.E.I.S. Bacău Semicentenarul partidului va fi aniversat nu numai de comuniști, ci de întregul nostru popor, ca o dovadă de netăgăduit a profundului atașament, a încrederii depline față de cel care ne conduce destinele, este intimpinat cu fapte de muncă dintre cele mai semnificative. Realizarea sarcinilor de plan și a angajamentelor asumate in întrecerea socialistă, această activitate deosebit de bogată, de cuprinzătoare, este completată, întregită, de o continuă căutare și introducere a noului, pentru ca la capătul eforturilor ce se depun să întîlnim valori din cele mai înalte. Citeva din succesele forestierilor județului nostru ne-am propus să le evidențiem astăzi. Asimilări de produse Extinderea, consolidarea relațiilor cu partenerii externi presupune nu doar livrarea unor produse de cea mai bună calitate, ci și asimilarea și introducerea în fabricația de serie a unor noi tipuri de produse cu caracteristici funcționale superioare. Ținînd seama de acest fapt, specialiștii Complexului de prelucrare a lemnului din municipiul Bacău au creat tipul de mobilă K-623, compus din 16 piese. La producerea acestuia se folosesc furniruri de nuc, poliesteri etc. In acest an se vor produce și livra circa 3.300 garnituri de acest tip. Demn de menționat este și faptul că circa 10 la sută din producția fabricii de mobilă este destinată exportului. Depășiri substanțiale Recent încheiat, primul trimestru al acestui an a adus și primele satisfacții pentru forestierii Unității de exploatare și industrializare a lemnului din Bacău : pe lângă depășirile înregistrate la principalii indicatori de plan, livrările suplimentare la export reprezintă mai mult de 19 procente, comparate cu prevederile inițiale. Au fost expediate beneficiarilor externi, peste plan : 188 m cherestea de fag, 22 m c cerestea de stejar, 35 m c lăzi de fag, 55 m c lemn pentru celuloză. In această perioadă au fost produse sortimente superioare, care au contribuit la ridicarea eficienței economice a activității desfășurate aici. Existînd acoperire in întregime cu contracte și comenzi, în trimestrul al doilea sînt estimate depășiri și mai substanțiale. La ferma de stat Letea S-au plantat primele răsaduri în cîmp La ferma legumicolă Letea, (șef fermă ing. Marcel Rogoz), a început deja plantarea în cîmp a răsadului de bază timpuriu. Profilată în producerea legumelor pentru consum, ferma Letea cultivă în acest an suprafața de 100 hectare cu astfel de culturi, din care o bună parte sînt însămințate încă din toamna precedentă. Aplicînd o tehnologie corespunzătoare, legumicultorii de aici sunt hotărîți să obțină rezultate din cele mai bune, contribuind astfel la satisfacerea cerințelor populației pentru astfel de produse. La ferma de stat Benești se profilează o recoltă bogată de fructe La ferma de stat Benești suprafața plantată cu pomi fructiferi este de 298 hectare, livezile fiind amplasate în general pe terenurile în pantă, slab productive. Cu toate acestea, în anul trecut, deși condițiile climatice au fost mai puțin favorabile, unitatea a obținut rezultate frumoase, beneficiile planificate fiind depășite cu aproape 250.000 lei, ceea ce indică strădania colectivului de muncă în realizarea unor recolte mari de fructe și de calitate superioară. Și pentru acest an, spunea inginerul M. Rîpeanu, șeful fermei, se întrevede o recoltă bogată de fructe, îndeosebi la pruni, unde, după aprecierile făcute, se estimează o depășire a sarcinilor stabilite de circa 70 tone, afirmațiile făcute avînd drept suport ansamblul măsurilor aplicate pină în prezent, la care, bineînțeles, se adaugă lucrările ce urmează a se aplica în continuare. Astfel, întreaga suprafață a fost arată încă din toamna precedentă, iar în primăvara acestui an, livada a fost fertilizată cu îngrășăminte chimice, pe 40 hectare aplicîndu-se și gunoi de grajd. Tăierile, de asemenea, s-au executat în perioada indicată — lucrare efectuată diferențiat în funcție de specia, soiul și vigoarea fiecărui pom, iar stropirile de iarnă contra bolilor și dăunătorilor au fost aplicate la timp și în condiții de bună calitate. Toate acestea constituie garanția obținerii unor producții sporite de fructe în anul care am intrat, cât și în cei următori. 4 pagini — 30 bani j; Pagina a Ill-a 3; FILE \ DE mo-ORMIÉ Momente din lupta P.C.R* In ciclul de manifestări culturaleducative organizate de Casa de cultură a sindicatelor din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej în aceste zile premergătoare aniversării partidului se înscrie și suita de acțiuni „Momente din lupta P.C.R.“. O expunere despre activitatea partidului în anii ilegalității a susținut Iancu Zaharescu, vechi membru de partid. Atmosfera de vie și emoționantă evocare, de cinstire a Semicentenarului P.C.R. a fost continuată prin montajul literar-muzical organizat cu contribuția membrilor cenaclului literar-artistic „George Călinescu“. Cei prezenți au vizionat, apoi, un frumos spectacol al artiștilor amatori de la Cooperativa „Flacăra“ din localitate. Spectacole folclorice Formațiile artistice de amatori ale sindicatului salariaților G.I.P. Borzești continuă să prezinte numeroase spectacole. Numai în ultimul timp, taraful, formația de dansuri și grupurile vocale, soliștii vocali și instrumentiști, reuniți in Ansamblul folcloric de cîntece și dansuri au prezentat 4 spectacole. De remarcat reprezentația de la Casa de cultură a sindicatelor, reprezentație pentru fruntași în familiilor acestora. Artiștii amatori trotușeni au mai fost aplaudați cu căldură în localitățile Valea Seacă, Păncești și Orbeni. Fantezia folclorică „S-auzi Valea Trotușului“ s-a bucurat, pînă acum, de aplauzele a peste 1.500 de spectatori. Spectacolele folclorice din ultimul timp ale artiștilor amatori de la G.I.P. fac parte din manifestările ce preced jubileul P.C.R. Sesiune de comunicări științifice Subfiliala din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej a Societății de Științe Filologice a închinat ultima sesiune de comunicări științifice apropiatei aniversări a Semicentenarului P.C.R. In cuvîntul introductiv, prof. Ioan Micu, președintele subfilialei, a subliniat însemnătatea realizărilor din anii socialismului sub conducerea înțeleaptă a partidului, aportul intelectualității intr-un climat propice cercetării științifice, aspirațiilor celor mai înalte. Au prezentat comunicări științifice profesorii Ioan Micu, Constantin Th. Ciobanu, Constantin Militaru, Gheorghe Izbășescu. Iată și titlurile lucrărilor ..Petru Maior — un mare cărturar și luptător pentru libertatea națională“, „Scriitorul și epoca sa". ..Problema folclorului și a valorificării lui în atenția P.C.R.“, „Ioanide și noua arhitectură“. Sesiunea de comunicări științifice din Municipiul Gheorghe Gheorghiu-Dej poate fi considerată una din cele mai importante manifestări organizate în cetatea chimiei trotușene cu prilejul sărbătoririi unei jumătăți de veac de la crearea P.C.R. APLICAREA COMPLEXULUI DE MASURI ANTIEROZIONALE SARCINA MAJORA A LUCRATORILOR DIN AGRICULTURA Degradarea terenurilor agricole datorită fenomenului de eroziune a solului, constituie unul din principalii factori ce duc la diminuarea simțitoare a producției agricole. Pentru a ne da seama de pagubele care se înregistrează datorită acestui fapt, este suficient să arătăm că aproximativ 80 la sută din suprafața agricolă deținută de unitățile cooperatiste, adică peste 163.000 hectare, o reprezintă terenurile cu panta mai mare de 5 la sută, din care 31.600 hectare au înclinația ce depășește 20 la sută, iar ca urmare, în aplicarea lucrărilor de exploatare se întîmpină mari dificultăți, introducerea mecanizării făcîndu-se cu deosebită greutate. Evident, pentru stăvilirea procesului de degradare a solului, în ultimii ani, datorită sprijinului material acordat de către stat, s-au întreprins o seriee măsuri în această direcție, executîndu-se lucrări de combatere a eroziunii pe o suprafață de 30.000 hectare. Din 1968, oficiul de îmbunătățiri funciare a început și executarea unor lucrări de amenajări în complex — lucrări de combatere a eroziunii solului și regularizare a scurgerii apelor pe versanți — încît la sfîrșitul anului trecut suprafața dată producției s-a ridicat la aproximativ 2.500 hectare. Lucrările executate au fost finanțate de către stat, valoarea investițiilor atingînd circa 7.500.000 lei. Din cele prezentate se desprinde faptul că realizările în acest domeniu de activitate sînt încă destul de mici, cu mult sub nivelul posibilităților, al cerințelor și sarcinilor actuale puse în fața agriculturii de către cel de-al X-lea Congres al P.C.R. Pe baza Programului național privind gospodărirea rațională a resurselor de apă și extinderea lucrărilor de îmbunătățiri funciare aprobat de Plenara C.C. al P.C.R. din 17—19 martie 1970, Biroul Comitetului județean de partid a aprobat programul județului Bacău cu privire la extinderea lucrărilor de îmbunătățiri funciare și de gospodărire a apelor. Acesta prevede ca în perioada 1971—1975 să se execute lucrări de combatere a eroziunii solului pe o suprafață de 53.000 hectare, lucrări concentrate și nominalizate în zonele cele mai puternic afectate de eroziune, respectiv bazinele hidrografice Berheci, Zeletin, Răcătău și Pereschiv. Materialele prezentate la recenta consfătuire de la Podu Turcului, intervențiile participanților, au reliefat rezultatele obținute dar, în același timp, ele nu au evitat să scoată în evidență deficiențele manifestate în activitatea de zi cu zi, rezervele și posibilitățile existente în sporirea capacității de producție a solului prin aplicarea întregului complex de măsuri antierozionale și a unor tehnologii corespunzătoare de lucrare a pămîntului. Vizînd folosirea eficientă a fondului funciar, spunea inginerul Gheorghe Anghel, președintele cooperativei agricole din Glăvănești, noi am acordat toată atenția exploatării raționale a pămîntului, tehnologiile aplicate fiind stabilite în funcție de condițiile specifice terenurilor de care dispune unitatea. Grijă deosebită s-a manifestat în restructurarea folosințelor agricole, organizarea teritoriului și aplicarea măsurilor antierozionale. Pornind de la aceste consideren Ing Gh. LUPU (Continuare în pagina a II-a) Din dezbaterile consfătuirii privind extinderea lucrărilor de îmbunătățiri funciare. Vedere panoramică a Uzinei de petrol din cadrul Grupului industrial petrochimic Borzești. Foto: C. BURSUC Adunare festivă cu prilejul ZILEI SANATARII Ieri după-amiază, în sala Teatrului dramatic „Bacovia“, a avut loc o amplă adunare festivă consacrată Zilei sănătății, la care au participat numeroși medici, asistenți, alte cadre sanitare din municipiul și județul Bacău. Au fost de față tovarășii Gheorghe Roșu, prim-secretar al Comitetului județean Bacău al Partidului Comunist Român, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean , Victor Enășoae, secretar al Comitetului județean Bacău al P.C.R. , loan Ichim, primsecretar al Comitetului municipal Bacău al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal , Aurel Ilie Calimandric, membru al Biroului Comitetului județean de partid, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, alte persoane oficiale. Luînd cuvîntul, tovarășul Gheorghe Roșu a felicitat cu acest prilej cadrele medico-sanitare din cadrul județului nostru, pentru rezultatele pozitive obținute în activitatea de ocrotire a sănătății publice. Fără îndoială că în acțiunea de ocrotire a sănătății , a spus printre altele vorbitorul — un factor deosebit de important îl constituie condițiile materiale, dar rolul hotărîtor îl au specialiștii, medicii. In județul nostru sînt mulți medici care s-au remarcat în activitatea lor printr-o temeinică pregătire științifică, pricepere și mai ales pasiune, printr-o înaltă etică profesională și o muncă neobosită pentru apărarea sănătății oamenilor muncii, pentru prevenirea și combaterea bolilor. Putem spune că sănătatea populației din județ s-a îmbunătățit simțitor și este oglindită prin indicatori demografici din ce în ce mai buni“. In încheierea cuvintului său...tovarășul Gheorghe Roșu s-a referit la direcțiile de viitor către care personalul medico-sanitar din județ trebuie să-și îndrepte atenția, exprimîndu-și încrederea în eficiența activității desfășurate de cadrele acestui dificil dar generos sector. Directorul Direcției sanitare a județului Bacău, tovarășul dr. Vasile Lezeriuc, a subliniat apoi o serie de realizări obținute în activitatea sanitară, ca urmare a eforturilor depuse de aparatul de specialitate, reliefînd sprijinul substanțial ce a fost primit din partea organelor locale de partid și de stat. Au mai luat cuvîntul dr. Gheorghe Popovici I., vicepreședintele U.S.S.M. Bacău, farmacist Iulia Zavati, directorul Oficiului farmaceutic Bacău, asistenta medicală Cornelia Mardare și dr. Ștefan Bîrzu, medic în circumscripția sanitară Găiceana care, omagiind Ziua sănătății, s-au angajat să depună și de acum înainte eforturi susținute pentru obținerea unor rezultate cit mai bune in munca pe care o des’Irăin Hî^^ea^p^^ a festivității, participanții la adunare au adresat o telegramă Comitetului Central al Partidului Comunist Român, personal tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, prin care se exprimă satisfacția și acordul pentru politica Partidului Comunist Român, care are în centrul ei, în primul rînd, grija pentru om, o problemă majoră constituind-o permanent ocrotirea sănătății publice. „Vă asigurăm, iubite tovarășe secretar general — se spune în încheierea telegramei — că ne vom mobiliza toate forțele pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor trasate de Directivele Comitetului Central al P.C.R. cu privire la îmbunătățirea asistenței medicale a populației din Republica Socialistă România“. Adunarea festivă consacrată Zilei sănătății s-a încheiat cu un izbutit program prezentat de formațiile artistice ale Sindicatului sanitar — Bacău. Astfel de adunări au mai avut loc și în Municipiul Gheorghe, Gheorghiu-Dej, Tg. Ocna, Gomănești, Buhuși, Moinești, ca și la Podu Turcului și în alte comune din cadrul județului. Aspect din sală în timpul festivității prilejuite de sărbătorirea Zilei sănătății. în luna noiembrie a anului trecut, o gravă disciplină încălcare a normelor de a muncii, soldată cu moartea unui om, avea să completeze la I.R.E. Bacău bilanțul deloc îmbucurător al nerespectării unor norme elementare de securitate și protecția muncii. Bineînțeles că faptul a constituit pentru conducerea întreprinderii, pentru întregul colectiv, un moment de serioasă reflecție, mai ales că tristul accident amintit avea ca număr de ordine cifra trei. Ce cauze au determinat o astfel de situație ? De la bun început trebuie arătat că accidentul se datorează, în exclusivitate, indisciplinei în muncă, încălcării normelor imperative care reglementează munca energeticienilor. In vederea punerii sub tensiune a axului de 20 kw Parincea— Petrești, lucrare executată de lotul I al șantierului de construcții-montaj din cadrul I.R.E. Bacău, erau necesare unele remedieri la posturile de transformare, pentru efectuarea cărora conducerea unității amintite a însărcinat o formație de lucru. In componența echipei intra și un electrician pe al cărui talon de autorizare era specificat î „nu lucrează pe stîlp“. Ignorînd acest lucru, trecînd cu ușurință peste o normă expresă de protecție, electricianul, lucrînd la înălțime, a căzut, accidentîndu-se mortal. Analiza cauzelor și împrejurările producerii acestui accident a scos la iveală o încălcare gravă a disciplinei de muncă începînd de la șeful de lot și terminînd cu ajutorul șefului de echipă, participant direct la lucrare. De altfel, și celelalte accidente care au avut loc la I.R.E. își găsesc cauzele în indisciplină, nerespectarea normelor de protecția muncii, insuficientă instruire profesională. Deși a trecut o bună perioadă de timp de la data înregistrării sale, accidentul respectiv constituie și acum exemplul numărul unu în ceea ce privește consecințele nerespectării unor reguli primare de securitate a muncii, încălcării prevederilor din regulamentul de ordine interioară a întreprinderii. Iată de ce credem că relatarea acestui caz, la care s-a referit și o recentă corespondență trimisă redacției de tovarășul Ilie Grobotaru, inspector în cadrul Direcției pentru probleme de muncă și ocrotiri sociale Bacău, nu constituie un fapt perimat și aduce un serios avertisment celor care minimalizează, uneori, importanța respectării întocmai a normelor și dispozițiilor care sancționează acest domeniu de activitate. Cu atît mai mult cu cît și la întreprinderea de rețele electrice Bacău au fost prevăzute în anul trecut, ca de altfel și în 1971 „măsuri pentru evitarea accidentelor de muncă“. Asupra consecințelor deosebite pe care le implică în cadrul activității întreprinderii de rețele electrice Bacău nerespectarea cu rigurozitate a dispozițiilor imperative de securitate și protecția muncii s-au făcut referiri largi și în cadrul adunării generale a salariaților. Un accent deosebit a fost pus, printre altele, pe necesitatea imprimării unui caracter mai practic al instruirii profesionale a energeticienilor. In acest sens, de un real folos sunt exercițiile în poligon și instalații, îmbogățirea continuă a cunoștințelor privind normele de tehnica securității, folosirea materialelor de protecție etc. Răspundere sporită trebuie imprimată, în această direcție, celor care au atribuțiuni în organizarea, controlarea și conducerea proceselor de lucru, factori care prin Legea nr. 5/1965, au fost investiți cu sarcini deosebite pe linia respectării normelor de protecția muncii, norme care pentru nimeni nu pot fi facultative. C. MAFTH Pe teme de protecția muncii Cînd imperativul normelor este luat drept facultativ, consecințele sint grave