Steagul Roşu, mai 1971 (Anul 23, nr. 6791-6815)

1971-05-23 / nr. 6810

A In dezbatere: INFORMAREA SPECIALIŞTILOR DIN AGRICULTURA înfăptuirea programului complex de ridicare a agriculturii la nivelul cerinţelor este condiţionată de dezvoltarea accelerată a forţelor de producţie şi promovarea largă a tehnicii înaintate. Modernizarea agriculturii, materializată prin introducerea în producţie a cuceririlor ştiinţei, îmbunătăţirea tehnologiilor, mecanizarea, chimizarea, hidroamelioraţiile, organizarea ştiinţifică a producţiei şi a muncii impun o susţinută activitate de însuşire a noului de către toţi specialiştii care muncesc pe ogoare. Organele agricole judeţene depun eforturi pentru informarea specialiştilor cu tot ce apare nou, modern şi demn de a fi aplicat în practica agricolă. Există, în această privinţă, tradiţia instruirilor organizate la Casa agronomului de la Săftica, ori în diferite alte centre din judeţ. Cînd aceste instruiri sînt pregătite din vreme, cînd au o tematică interesantă, legată de cerinţele practice, imediate, ele îşi dovedesc pe deplin utilitatea, cu atît mai mult cu cît ele sînt însoţite de obicei de demonstraţii practice, vizite de lucru la institutele de cercetări, întreprinderi agricole de stat. în ultima perioadă însă se observă că acest gen de propagare a noului către specialişti nu mai are loc cu frecvenţa obişnuită. Trec perioade destul de mari, uneori şi 6 luni pînă cînd se organizează o astfel de instruire. Pe de altă parte, după părerea mea, ar fi bine ca la întîlnirile de lucru să se prevadă un număr mai mic de participanţi — pînă la 30 persoane — de zone pedoclimatice, pentru ca intr-adevăr ele să poată deveni şi locul unor ample discuţii, a schimburilor eficiente de experienţă şi la care să participe, bineînţeles, oameni de ştiinţă, ca şi practicieni cu o bogată experienţă. Un alt mijloc extrem de util în vederea propagării noului, a însuşirii lui de către specialiştii agricoli îl constituie publicaţiile — reviste broşuri, cărţi. Este adevărat că prin colecţia „Recomandări“, editată de către redacţia Revistelor agricole, ne parvin o serie de indicaţii date de direcţiile de resort din cadrul ministerului, însă ele nu ţin seamă întotdeauna de multitudinea de condiţii ce există în unităţile agricole. Laboratorul judeţean de protecţia plantelor a început editarea unui „Buletin informativ“ în care se elimină pe cît posibil generalizarea şi se merge la concret pentru fiecare temă tratată. Este lăudabil faptul că a fost asigurată apariţia lunară a buletinului, el cîştigînd încrederea specialiştilor şi fiind aşteptat de fiecare dată pentru a fi consultat cu atenţie. Ar fi bine ca, în măsura posibilităţilor, astfel de buletine să fie editate prin grija Casei agronomului pentru principalele sectoare de activitate din cadrul judeţului. Este cunoscut faptul că editarea (culegerea materialului, selecţionarea lui) unui astfel de buletin cere un colectiv destul de larg de specialişti. In cazul buletinului de protecţia plantelor acest colectiv există. Pentru celelalte sectoare de activitate ar fi necesar să se formeze un colectiv de specialişti cu practică şi experienţă care să se întrunească o dată pe lună şi să selecţioneze materialele ce le consideră utile pentru activitatea de zi cu zi în perioada respectivă; în acest fel s-ar răspunde cu promptitudine cerinţelor reale ale specialiştilor, ale producţiei. Ca sursă de informare s-ar putea folosi lucrările de specialitate ale oamenilor de ştiinţă, rezultatele cercetării institutelor cu profil agricol din judeţ, experienţa unităţilor fruntaşe. Prin apariţia lui lunară, un astfel de buletin ar umple un gol în informarea cu noutăţi tehnice a specialistului agricol. Mă bucură faptul că ziarul a iniţiat o asemenea dezbatere privind informarea specialiştilor agricoli cu noutăţile ştiinţifice şi aştept ca şi alţi colegi să-şi spună părerea, să facă sugestii şi propuneri în această privinţă. Ing. SILVIU VLADOIU C.A.P. Aprozi „SĂMINŢA " NOULUI A GĂSIT TEREN FERTIL • Un interesant experiment in cultura legumelor la I.A.S. Mihăileşti Ideea a pornit de la un film documentar, vizionat cu prilejul unei instruiri sau unui schimb de experienţă. Directorul I.A.S. Mihăileşti, ing. Constantin Chiţă, s-a sfătuit cu colaboratorii săi şi au hotărit să experimenteze noul sistem încă din acest an. In fond, au socotit specialiştii întreprinderii, oricit de mult s-ar deosebi clima şi solul ţării noastre de condiţiile ţării unde se experimenta cultura prin muiere, fenomenul ce stă la baza noului experiment este acelaşi pretutindeni. Clorofila este singele plantei şi asimilaţia clorofiliană se produce in prezenţa razelor volare. Deci, lipsite de lumina astrului zilei, buruienile nu se pot dezvolta. Folia de polietilenă de culoare neagră este un „filtru“ de lumină ideal, îndeplinind totodată şi rolul de stabilizator termic. Oprind evaporarea apei din sol, formarea crustei şi apariţia buruienilor, face posibilă renunţarea la o serie de lucrări costisitoare de întreţinere a culturilor şi la unele substanţe chimice care depreciază calitatea produselor. Dr. Ion Cojocaru este convins că actualul experiment este tehnologia de miine a producţiei legumicole. Cerem amănunte şi gazdele ne vorbesc cu pasiune. Văzînd loturile experimentale eşti „molipsit“ de entuziasmul lor. Totu-i acoperit cu folii de polietilenă. Doar rindurile de plante lasă vederii puncte de pămint, prin nişte orificii în care a fost semănat, tot la suprafaţă, săminţa. Pare de necrezut, dar ogorul se menţine, sub covorul de polietilenă, tot atît de curat ca după ultima grăpare. Cimul nu poartă decit grija udărilor — mai dese, dar cu cantităţi mai mici de apă — şi controlului pentru prevenirea apariţiei dăunătorilor. GH. ŢAPIRDEA jBHüüZZUfi Ei, nu-i asa ca s-a rezolvat problema căldurii la dv. ? Desen de V. TIMOC PROLETAR DIN TOATE TARILE, U N I TI- VĂ! IORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN ILFOV AL P. C. R. SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN _______________________________________________ Anul XXIII - Nr. 6810 Duminică 23 mai 1971 4 pagini 30 bani Preşedintele Consiliului de Stat NICOLAE CEAUŞESCU, va participa la festivităţile consacrate aniversării statului iranian Şahinşahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, a adresat o invitaţie preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania, Nicolae Ceăuşescu, de a participa la festivităţile care vor avea loc, în Iran, în luna octombrie 1971, cu ocazia celei de-a 2500-a aniversări a creării statului iranian. La 22 mai a.c., ambasadorul român la Teheran, Pavel Silard, a transmis şahinşahului Iranului, mesajul de răspuns al preşedintelui Consiliului de Stat al R. S. România, prin care se acceptă cu plăcere invitaţia. în ţara noastră a fost constituit un comitet de organizare a manifestărilor ştiinţifice şi culturale, pentru aniversarea a 2500 de ani de la crearea statului iranian, format din personalităţi marcante ale vieţii culturale şi ştiinţifice româneşti. La cererea acestui comitet, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a acceptat preşedinţia de onoare a comitetului. Deschiderea primelor cursuri post universitare pentru ingineri La 25 mai, se deschid primele cursuri post-universitare pentru ingineri, organizate de Ministerul Invăţămîntului la Institutul politehnic din Bucureşti. Timp de cinci luni, pînă la 25 octombrie, participanţii la aceste cursuri — iniţiate in scopul perfecţionării pregătirii inginerilor din producţie, din institute de proiectare şi cercetare — vor aprofunda specialităţi privind utilizări ale calculatoarelor electronice, automatizări in industria chimică şi tehnica modernă în telefonie — telegrafie. Ei vor audia prelegeri despre întrebuinţarea calculatoarelor în prelucrarea informaţiilor tehnico-economice şi conducerea proceselor economice şi industriale, automatizarea proceselor din industria chimică, noi realizări în tehnica telefoniei şi telegrafiei etc. Expunerile vor fi însoţite de aplicaţii practice. NOUL MERS La 23 mai, intră ln vigoare noul mers al trenurilor care va fi valabil pină la 27 mai 1972. La elaborarea noului grafic, Departamentul căilor ferate a avut in vedere reducerea timpului de parcurs pe liniile principale, crearea unor legături lesnicioase cu traseele locale, precum și cu mijloacele de transport auto, navale şi aeriene. Pe magistrala care leagă Capitala cu municipiile Craiova, Tr. Severin şi Timişoara, trenurile rapide „Traian“ şi acceleratele 101/102 vor circula în unele sectoare cu o viteză de pînă la 140 km pe oră, distanţa reducindu-se astfel cu 40 de minute. La viteza de 120 km pe oră vor circula rapidul „Maramureş“ — pe distanţa Bucureşti— Teiuş — Satu Mare şi acceleratele de pe traseele Bucureşti — Constanţa şi Bucureşti — Tulcea. Personalele directe, care au plecarea din Bucureşti spre Timişoara, Cluj, Constanţa, Galaţi, Satu Mare, Iaşi, vor parcurge, de asemenea, distan- AL TRENURILOR cele respective Intr-un timp mai scurt. Noul mers al trenurilor cuprinde o serie de îmbunătăţiri in privinţa transportului călătorilor spre litoral şi staţiunile balneoclimaterice. Prin introducerea a patru perechi de accelerate şi trei de trenuri personale, numărul locurilor in garniturile care fac legătura cu litoralul se va dubla, ajungînd la 17 500 zilnic. Rapidul „Tomis“ şi acceleratele 851/852 vor circula între Bucureşti şi Constanţa fără oprire. Elaborat pe baza unei largi consultări cu organele locale şi conducerile marilor întreprinderi din fiecare judeţ, graficul de circulaţie, prevede îmbunătăţirea transportului salariaţilor spre locul de muncă. Ca rezultat al acestor consultări, s-a aprobat punerea în circulaţie a unor trenuri suplimentare, respectiv, patru perechi de accelerate, 5 personale și 32 perechi de trenuri cursă. O interesantă instalaţie de helioterapie Pensionarul Ioan Rusu, din satul Livezile, posesorul uneia din cele mai bogate colecţii de antichităţi din ţară, a devenit de curind inventator. Oficiul de stat pentru invenţii i-a eliberat brevetul cu nr. 49 834 pentru o interesantă instalaţie de helioterapie. Cele două variante constructive au la bază un mecanism care asigură expunerea uniformă, treptată a corpului omenesc la acţiunea razelor solare, astfel incit se evită complet aşa numitul „şoc helioterapeutic“. Planşeul turnant al instalaţiei poate deservi simultan 80 de persoane. După circa o oră de plajă, dirijată mecanic, cura de helioterapie devine agreabilă încă din prima zi. LA ŞANTIERUL NAVAL OLTENIŢA A patra motonavă de 5000 tone din producţia acestui an a fost lansată la apă Agenda de lucru a harnicilor constructori de nave din Olteniţa a înregistrat un nou succes prin lansarea la apă a celei de a patra motonavă de 5.000 tone, din producţia acestui an. Trebuie specificat că şi de astă dată întocmai angajamentului luat lansarea a fost făcută înainte de data prevăzută, fapt ce a dus printre altele la obţinerea unor însemnate economii, precum şi la crearea unor condiţii optime in vederea executării înainte de termen şi a altor vase aflate pe cala de lucru. OBLIGAŢIILE PENTRU EXPORT, EXEMPLAR ÎNDEPLINITE! * ------------------------—---------————■—■———P Conducerea I.L.L. Giurgiu este, pe bună dreptate, nemulţumită Este cunoscută importanţa pe care conducerea partidului şi statului nostru o acordă activităţii de comerţ exterior, necesităţii ridicării acesteia la nivelul unei economii moderne, eficiente. Legea comerţului exterior stabileşte atribuţiile şi obligaţiile care revin întreprinderilor, centralelor şi ministerelor în acest domeniu, constituind totodată un instrument corespunzător de stimulare şi reglementare a producţiei pentru export în raport cu cerinţele economiei noastre naţionale şi cu exigenţele beneficiarilor străini. Menţionăm de la bun început că la întreprinderea de industrie locală din Giurgiu se manifestă o preocupare din ce în ce mai accentuată pentru dezvoltarea producţiei destinate exportului in spiritul Legii adoptate de Marea Adunare Naţională. Sunt suficiente argumente care vin în sprijinul acestei aprecieri. Bunăoară, planul de livrări la export este anul acesta cu 687 mii lei valută mai mare decit realizările din 1970, reprezentînd 25 la sută din producţia totală a întreprinderii. Se exportă în 30 de ţări: covoare, confecţii, produse din material plastic, ţarcuri pentru copii şi altele. Am analizat zilele trecute, împreună cu factorii de conducere din întreprindere, atît aspectele pozitive cît şi unele neajunsuri care mai persistă în acest important sector. Am ascultat pe rînd părerile tovarăşilor Nicolae Crăciunescu, director, Dumitru Micu, director adjunct, Vladimir Suveică, economist principal al desfacerii, precum şi ale altor cadre din unitate. Confruntînd aceste păreri cu evidențele existente, cu situaţia la zi a realizărilor, am putut ajunge la unele concluzii pe care le consemnăm în continuare.^ Remarcăm că orientarea generală a comitetului de direcţie răspunde indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Consfătuirea privind activitatea de comerţ exterior din februarie 1971. Astfel, producţia pentru export a fost axată pe acele produse care au desfacerea asigurată, fabricîndu-se articole pentru care atît condiţiile interne ale întreprinderii, cît şi conjunctura pieţei externe sînt favorabile, în acelaşi timp. In funcţie de cerințele beneficiarilor de peste hotare, s-a mers pe linia reîmprospătării gamei de produse, introducîndu-se D. JURTUREANU Continuare in pag. a 3-a. „îndrumătorul pentru admiterea in şcolile profesionale"' A apărut ediţia 1971—1972 a „îndrumătorului pentru admiterea In şcolile profesionale“, elaborat de Ministerul Invăţămîntului pentru absolvenţii şcolilor generale care vor să devină muncitori calificaţi, precum şi pentru muncitori din producţie care doresc să-şi ridice calificarea urmind cursurile serale ale şcolii profesionale, îndrumătorul cuprinde reţeaua unităţilor din învăţământul profesional, condiţiile de admitere în şcolile de profil şi ucenicie la locul de muncă. El precizează că după absolvire, tinerii sunt repartizaţi in producţie potrivit specialităţii lor. Invitaţie la turism Pentru noul sezon estival, pe ptmcul Oii, din vecinătatea staţiunii Lacul Roşu, precum şi in preajma cabanelor „Suhard“, „Turiştilor“, „Cheile Bicazului“ silit in curs de amenajare noi campinguri cu aproape 100 de căsuţe. Oaspeţii staţiunii vor putea admira rezervaţia de capre negre colonizate aici anul trecut. ★ • In Judeţul Harghita au Început lucrările de modernizare a două principale artere de circulaţie rutieră de mare interes economic şi turistic. Este vorba de drumul Sinstifiion — Sintimbru — Tuşnad, care traversează o bună parte a depresiunii Ciucului, și de drumul Cosmeni — Tîrgu Secuiesc care scurtează cu 45 km actualul traseu prin Sfintul Gheorghe. — IN IUNIE VA ÎNCEPE IN JUDEŢUL ILFOV — Acţiunea de determinare şi înscriere a g I Prevederea nouă înscrisă în art. 12 al legii nr. 5 din anul I acesta privind actele de identitate ale cetăţenilor, care anunţă ^ obligativitatea înscrierii grupei sanguine în buletinul de identitate suscită atît la oraşe cît şi la sate un deosebit interes. I Verbal, ori în scris oamenii pun întrebări, cer lămuriri asupra $ amănuntelor în legătură cu scopul acestei acţiuni, cînd va în- I cepe şi în ce mod se va desfăşura. $ Pentru a răspunde acestui interes am purtat zilele trecute I o discuţie cu tov. dr. Iulian Bîcleşan, director adjunct al Direc- Iţiei sanitare judeţene care ne-a furnizat cîteva amănunte. Scopul acestei acţiuni are la bază numeroase considerente sociale, profund umane. Viaţa modernă cu ritmurile ei trepidante, traumatismele la care pot fi supuşi oamenii în procesul muncii şi mai ales în afara lui, cer societăţii să ia măsuri de prevedere prin identificarea rapidă a grupelor sanguine, pentru a putea interveni operativ în cazuri urgente. Este o cerinţă a civilizaţiei moderne ca societatea să cunoască în orice moment fondul sanguin al populaţiei, determinat pe grupe, ca astfel, la nevoie, să poată acţiona fără pierdere de timp. Determinările grupelor sanguine şi înscrierea lor in buletinele de identitate ale cetăţenilor va începe în oraşele şi satele judeţului Ilfov în cursul lunii iunie. Direcţia sanitară judeţeană, pe baza întocmirii unor studii preliminare, a identificat un număr de aproximativ 600.000 cetăţeni care, conform legii, sunt obligaţi să se spună acestei prevederi. Totodată, pe baza analizării amănunţite a bazei tehnice materiale de care dispun unităţile sanitare din judeţ s-a trecut la fixarea a 4 mari centre de determinare a grupelor sanguine care vor funcţiona în municipiul Giurgiu, oraşele Olteniţa, Urziceni şi Buftea, la policlinicile locale, dotate cu laboratoare şi personal medico-sanitar corespunzător. Deci, raza de acţiune a fiecărui centru va corespunde, în ce priveşte cuprinderea cetăţenilor, razei teritoriale de deservire a policlinicii respective. Pentru ca populaţia rurală să nu se deplaseze la mari distanţe de locul de muncă şi domiciliu, Direcţia sanitară are în vedere stabilirea a încă 6 puncte în care să fie organizată identificarea grupelor sanguine şi înscrierea lor în buletinele de identitate ale populaţiei săteşti. Determinarea şi înscrierea grupei de singe se face de către personalul sanitar anume desemnat şi instruit în această problemă, prin aplicarea unei ştampile ce va fi însoţită obligatoriu de semnătura medicului responsabil. Analizele sanguine făcute anterior de acei cetăţeni aflaţi în tratamente curative sau în postura de donatori de singe vor fi înscrise în buletinele de identitate ale persoanelor în cauză numai dacă determinările respective s-au făcut într-unul din centrele special desemnate cu această acţiune. La cererea părinţilor, în buletinele de identitate pot fi trecute şi grupele sanguine ale copiilor lor în vîrstă pînă la 14 ani. R. A. In cursul săptămînii care se încheie astăzi a predominat o vreme frumoasă şi călduroasă în toată ţara. Numai in ultimele două zile, sub influenţa unei ondulaţii frontale, care a străbătut, cu o viteză de 20—30 km oră ţara de la nord-vest către sudest, cerul s-a acoperit temporar şi averse de ploaie însoţite de descărcări electrice au fost semnalate in cea mai mare parte. Apa căzută nu a măsurat cantităţi mai mari de 10 litri pe mp în zonele de cîmpie. Numai în zonele deluroase şi de munte au fost înregistrate valori mai mari de 20 litri pe mp. Temperatura aerului s-a menţinut destul de ridicată. In zonele de şes, temperatura maximă a fost cuprinsă între 25 şi 30 de grade. O dată cu trecerea ondulaţiei frontale amintite, vremea se va răci mai accentuat in jumătatea de nord-est a ţării. Această influenţă se va resimţi îndeosebi in primele două zile ale săptamînii următoare. Astfel, după 25 şi 26 mai a.c. şi pînă către sfîrşitul lunii va predomina din nou o vreme călduroasă dar cu uşoare manifestări de instabilitate. Aversele de ploaie vor fi mai frecvente în cursul după amiezelor. Temperatura aerului va creşte uşor şi treptat, apropiinduse iarăşi de 28—30 de grade în regiunile din Cimpia Dunării şi din vestul ţării. In primele două zile temperaturile PROGNOZA VREMII minime vor coborî sub 5° în unele localităţi din nordul ţării şi din podişul Transilvaniei. In Bucureşti şi in cuprinsul judeţului Ilfov, spre deosebire de vremea frumoasă şi călduroasă care a predominat in ultimele două săptămîni, între 24 şi 31 mai a.c. vremea va prezenta mai multă instabilitate. In primele două zile aversele de ploaie vor fi mult mai frecvente, iar temperatura aerului va marca o scădere de 4—5 grade atit la valorile maxime cît și la cele minime. Vîntul va prezenta ușoare intensificări din nord-vest. C. STOICA Vizita unei delegaţii de partid şi guvernamentale condusă de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU în Republica Populară Mongolă La invitaţia Comitetului Central al Partidului Popular Revoluţionar Mongol şi a Guvernului Republicii Populare Mongole, o delegaţie de partid şi guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, va face o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Mongolă în a doua jumătate a lunii iunie a.c. Importante manifestări ştiinţifice internaţionale vor fi găzduite de ţara noastră Anul acesta ţara noastră va fi gazda unor importante manifestări ştiinţifice internaţionale. Dintre acestea atrag In mod deosebit atenţia, prin problematica ce urmează a fi abordata, Congresul al XIV-lea internaţional de studii bizantine, care va fi organizat la începutul lunii septembrie, la Bucureşti, şi cel de-al IV-lea congres Internaţional de logică, metodologie şi filozofia ştiinţei, ale căror lucrări se vor desfăşura, de asemenea, in Capitala ţării noastre. Reuniuni internaţionale de prestigiu, cele două congrese polarizează interesul oamenilor de ştiinţă din numeroase ţări ale lumii, care şi-au manifestat Încă de pe acum dorinţa de a participa la lucrările lor. Numai la Congresul de logică, metodologie şi filozofia ştiinţei, şi-au anunţat, pină în prezent, participarea, circa 700 de specialişti din peste 40 de ţări. Tot în această perioadă, la Bucureşti şi în alte localităţi ale ţării, vor avea loc numeroase alte manifestări ştiinţifice internaţionale, printre care : Seminarul internaţional consacrat problemelor de irigaţii, Conferinţa internaţională de meteorologia Carpaţilor, al III-lea Curs internaţional de histoenzimologie şi altele. (Agerpres) Hotelul „Intercontinental-Bucureşti“