Steaua Romaniei, 1878 (Anul 2, nr. 1-143)

1878-04-20 / nr. 86

Joi 20 Aprilie 187S. M SO Amil 11 STEAUA ROMÂNIEI ABONAMENTE ln Iaşi, un an.........................................24 leî Trei luni................................................7 „ Pentru străinătate se adaugă portul. Redacţiunea şi Administraţiunea se află în casele Mavrocordat, Strada Lăpuşnanu Un esemplar 10 bani ANUNCIURI Rondul safi locul în pagina IV Inserţiuni și reclame, rondul . Scrisori nefrancate se refnsă. . 15 bani • 25 n eu SOURTATEA DN BINE-FACEHE pentru ostaşii răniţi. Din causa serbatoril^iiwIS mutte persane din a^as^^bcietate aflânduse la țară. â/ne-* rală, ce era a se la 20 Aprilie, va avea loc la 30 Aprilie curent. Comitetul SERVICIUL TELEGRAFIC A Li S T K h K S ti O il! A N l E I (A(/enta Haras). Paris, 28 Aprilie. Circulă luctul că trei corvete engleze au ancorat la Tofane în cornul de aur. Fera, 28 Aprilie. Revista ce se anunţase că va ave loc mâne la San-Stefano au fost revocată. Marele duce Neculai va avea Marţi o audienţă la Sultanul, şi după acea va pleca cu statul său major. Totleben are ca şef de stat major pe principele Emeritinski. Scrisori din Adrianopole semnalează că rescola musulmanilor ia întindere mai cu samă în satele: Rhasskioi, Staniraak şi Radikioi sate din împrejurimile Filipopolei. O parte a armatei ruse din Asia va fi transportată în Rumelia ; o divisiune s’au şi îmbarcat la Poţi. Musulmanii resculaţi în Tracia sînt în numer de 25,000. Roma, 29 Aprilie. Ziarul „Dintio“ declară oficial că niciodată Italia nu au invitat pe cabinetul englez ca singur, sau în înţelegere cu celelaite puteri să-şi formuleze programul asupra politicei orientate. Atena, 29 Aprilie. Se asigură că Anglia au notificat guvernului elenic prin intermediul d-lui Wyndham că dacă insurecţiunea provinciilor greceşti din Turcia ar înceta, atunci Anglia ar lua în mâni apararea intereselor elenice şi ar susţine dorinţele Greciei în viitorul congres european. Londra, 29 Aprilie. Ziarului „Times“ i se comunică din Petersburg : „Circulă vuetul că principele de Bismark ar fi părăsit rolul de mediator, în urma admiterei de către ambele părţi a principiului retragerei simultane. D. de Bismark crede că negocierile de detail vor fi mai bine conduse in mod direct intre puterile interesate, Rusia fiind cu totul dispusă de a urma negoţierile direct cu Anglia. „Se sperează că Salisbury va părăsi politica negativă. Rusia doreşte cu sinceritate o soluţiune pacifică şi este gata a primi orice punere la cale prin care s’ar asigura scopul principal al resboiului ; ea doreşte compesaţiuni moderate pentru sacrificiile ce au făcut“ Ziarului „Daily Telegraph“ i se vesteşte din Berlin că Austria este hotărâtă să ocupe cu forţa Bosnia şi Herţegovina. Ziarului „Daily News i se anunţă din Viena că într’o întrunire a miniştrilor austriaci şi unguri, comtele Andrassy au insistat asupra necesităţei de a se regula de îndată diferendul dintre ambele părţi ale monarhiei, fiindcă situaţiunea exterioră cere a se adopta o politică energică. Viena, 29 Aprilie. „Corespondenţei politice i se comunică din Londra că Anglia continuă de a crede ca Rusia va ţine serios seamă de atitudinea sain caz contrar Anglia va lua asupră-şi sarcina de a rectifica starea de lucruri creată de Rusia în Turcia, atît pe apă cit şi ţie uscat. Este cu putinţă ca să aibă loc o demarsă importantă din partea Angliei, şi în asemine caz s’ar putea spera in posibilitatea convocărei unei conferinţe la Londra din partea Angliei. Viena, 29 Aprilie. Ştirea relativă la o pretinsă intrare a trupelor austriace in Bosnia şi Herţegovina este cu totul imaginară. Nimic definitiv încă nu pare să se fi hotărit in această privinţă. Paris, 29 Aprilie. Camera au adoptat o rezoluţiune prin care guvernul este invitat să inlesnească duminica intrarea gratuită în Expoziţiunea Universală. Prinţul Amedeu al Italiei este aşteptat mine aice. Bucureşti, 11 Aprilie. Pentru a preîntâmpina stricăciunile ce s’ar putea cauza podurilor de pe Dunărea de lîngă Brăila şi Giurgiu, ministerul de externe după cererea generalului Podymov au făcut cunoscut căpitanilor de corăbii streine, de a fi cu cea mai mare cirConspecţiune la trecere şi a se conforma cu stricteţă reglementului stabilit în acest scop de către autorităţile militare ruse, însărcinate cu supraveghiarea acestor poduri. Din infornaţiunile primite de acelaşi minister rezultă că căpitanul Dubasov însărcinat cu curăţirea Dunărei dincolo de Cernavoda constată prin un raport adresat generalului Goborocev că lucrările sînt terminate şi navigaţiunea deschisă. Căpitanul adauge prin raportul său că el însuşi au percurs fără accident această distanţă. Londra, 30 Aprilie. La inaugurarea clubului Bradford, ministrul de resboiu Hardy au declarat că tratatul de San Stefano nu cuprinde nici un element de pace durabilă, că măsurile luate de guvernul englez nu sînt măsuri resboinice ci simple precauţiuni, şi că guvernul au hotărit să apere cu energie principiile menţinute până acum. Londra, 30 Aprilie. Ziarului „Times“ i se telegrafiază din Petersburg: „De 24 ore nu se constată nici un progres simţitor în negoţieri.“ O depeşă din Berlin adresată ziarului „Daily Telegraph“ zice că Ruşii ar consimţi să se retragă spre Adrianopole. Bombay, 30 Aprilie, întâiul detaşament de trupe indiene au plecat la Malta cu provisiuni pentru cinci luni Londra, 30 Aprilie. Un număr de 8000 de voluntari sînt deja înscrişi pentru serviciul activ. Intre acestea se află mulţi vechi ofiţeri. Paris, 30 Aprilie. Pentru deschiderea solemnă a expoziţiunei, deschidere care va fi tocmai mine, o mulţime de case de aici se împodobesc. O activitate febrilă domnesce. Este o mare afluenţă de streini. Viena, 30 Aprilie. „Corespondenţei politice“ i se comunică din St. Petersburg : „Boala principelui Gordacoff nu s’au agravat. Totuşi se crede că Şuvaloff va fi chiamată din Londra spre a i se incredinţa ad-interim locul cancelariului pentru timpul boalei sale.“ Aceleiaşi „Corespondenţe“ i se telegrafiază din Constantinopole . Marele Duce Nicolai au présentat ieri trupelor pe generalul Totleben. Astăzi l-au présentat Sultanului Apoi au plecat la Odessa cu Nepokoitchinschy. „Ruşii au arestat mai mulţi mahomedani din Adrianopole. Fosta comisiune din precauţiune au plecat de la Filpopole. Marea revistă ce trebuia să se facă la San-Stefano au fost contramandată în urma evenimentelor din Rumelia care au necesitat trimiterea unui număr însemnător de trupe. „Se asigură că Totleben aduce cu sine instrucţiuni, în puterea cărora negocierile relative la retragerea simultanee cari au fost cu totul suspendate în zilele din urmă ar pute fi din nou începută.” Teegrame de prin ziare. Londra, 211 Aprilie. Ducele de Edinburgh care comanda vasul, „Sultanul“ au primit comanda vasului „Blair-Prince“. „Oficiul Reuter“ comunică din Bombay : „Pe fiecare şir sosesc aici trupe noue. întâia divisiune a corpului de expediţiune pleacă la Malta la 29 Aprilie, a doua la 1 Maiu, fără sa se mai oprească la Aden. Pentru transportul acestor trupe sânt destinate 15 corăbii cu pânzi şi 12 vapoare, fiind escortate de către un vas de resboiu. Trupele indigene se presentează de bună voe la serviciul militar.“ Aceluiaşi „Oficiu“ i se raportează din Constantinopole, cu data de astăzi . Insurgenţii, alungând înainte-le pe Bulgari, se apropie de Filipopoli. Chiar în Adrianopole, a căreia garnizoană au plecat contra insurgenţilor, lumea este îngrijită. In Adrianopole mai mulţi soldaţi ruşi au fost asasinaţi.