Steaua Romaniei, 1878 (Anul 2, nr. 1-143)

1878-02-23 / nr. 41

M 41. ABONAMENTE In Iași, un an......................»•_ Trei luni......................../ & ■ \ . • V Pentru străinătate se adaogft. 24 lei Joi 23 Fevruarie 1S7S. STEAUA ROMÂNIEI Redacţiimea şi Administrafciunea se află în casele Mavrocordat, Strada Lăpuşnenu ANUNCIUEI Rândul sau locul în pagina IV . . . .15 bani Inserțiunî și reclame, rândul.................25 „ Scrisori nefrancate se refusă. Anul II Bus. 22 frivirii ale cifrei care constitue indemnisarea, se achită cu cesiunea cetăților Kars, Batum, Ardalian și a districtului Baiazid ; chestiunea strîmtorilor este reservată decisiunilor ulteriore ; pentru navigaţiunea Dunărei să păstreză Status-quo ; Adrianopolea şi Salonicul rămîn a Turciei ; Bulgaria va cuprinde Varna dinpreună cu Dobrogia şi Delta Dunărei, pe care Rusia doresce să le dee României în schimbul Basarabiei , zona dintre Serbia şi Muntenegru va revine a Turciei, pentru ca puterea acesta să potă comunica cu Bosnia şi Herţegovina. O telegramă din San-Stefano, adresată ziarului trimes, completeza comunicaţiunea parisiană, zicând că în condiţiunele păcei se află o clausă privitore la România, Serbia şi Muntenegru ; eră o depeşa din Constantinopole adauge că printr’o condiţiune Porta se obligă de a declara la conferenţă că ea este cu desevârşire satisfăcută cu tratatul de pace. In sfîrşit telegramele sosite astăzi, vorbesce de durata timpului ocupaţiunei Bulgariei de cătră oştirile ruseşti, timp care nu va trece peste 6 luni, şi despre portul Cavale, care va fi lasat Bulgariei in timp de trei ani. Apoi alte telegrame nu lipsesc de a mai da şi alte amănunţimi, privitore la modul evacuărei Turciei de cătră trupele rusesci, şi la puntele care sînt considerate de Rusia ca condiţiuni sine qua non. Dar oricare ar fi adevarata tenere a clausulelor tractatului de la San-Stefano, un fapt incontestabil, positiv, îndeplinit este că Turcia de bine de rău s’au împacat cu duşmana sa, că au isbutit să scape ceea, ce se mai putea scapa din naufragiul la care au fost expusă. Rămîne acum de a se şti dacă cu acesta impăcăciune, cu această punere la cale dintre Rusia şi Turcia, s’au impacat, s’au pus la cale, şi interesele celoralte state Europene, şi dacă s au isbutit a se regula chestiunea Orientului într’un mod definitiv, durabil şi conform dorinţelor şi adevăratelor nevoi ale poporelor creştine din peninsula Balcanilor. Judecând după limbagiul organelor celor mai principale ale presei Engleze, pacea lumei este departe de a fi asigurată. După acestasorginte,trei din patru părţi Evenimentul zilei este subscrierea tractatului de pace între Rusia şi Turcia, subscriere, care au avut loc duminică, în ziua de 19 fevruare (3 marte), adecă a doua zi după suirea pe tron a M. S. Alexandru II, şi a doua zi după aniversara emancipărei Ţeranilor din Rusia. A. S. Marele Duce Nicolai, comunicând, din San-Stefano, Ţarului acesta ştire, îmbucuratoare pentru poporul ca şi pentru suveranul rus, şi felicitând pe încoronatul seu frate despre acest resultatu norocos, nu lipseşte de a face să coincideze ziua eliberărei creştinilor din Turcia cu aceea a emancipărei sclavilor din Rusia. Pacea cu Turcia este făcută. Dar cari-i sînt condiţiunile . Acesta lui o ştie positiv încă nimine pană acum. Acesta nu-o spun nici chiar cei doi miniştri englezi, lonjii Derby şi Northcote, representaţilor poporului englez din parlament. Northcote au zis în camera comunelor că au primit într’adever condiţiunile de pacte, dar ca ele sînt necomplete. Lordul Derby au făcut declărări analoge în camera lorzilor, adăugend însă că condiţiunile de pace nu ating, nici tributul Egiptului, nici flota otomană și că indenmisarea de 40 milioane livre Sterlinge au fost redusă la 12 milioane. Cabinetul de St-James cunoasce, cum se vede, în general puntele cari formeză instrumentul încietat la San-Stefano în ziua de 19 fevruare ; nu au socotit însă cu cale a le face cunoscute și parlamentului. Ambii miniştri englezi au păstrat, în această privinţă, o mare reservă, o adîncă tăcere. Şeful foreing-officiului numai au făcut orecari destăinuiri relative la tributul Egipetului, la flota şi la reducerea cifrei indemnisărei de resboiu, destăinuiri menite de bună semă a linişti îngrijirile porturilor de obligaţiuni otomane. Cu tote acestea, o telegramă din Paris, a Agenţii Travas, pretinde a cunosce conţinutul clauselor principale ale actului de la San-Stefano. Times declară că ar fi o greşală de a se crede că orice pericol este înlăturat, şi zice că Rusia de acum înainte va avea de a se jefui cu Europa. Morning Pool, Standard, Daily Telegraph privesc cu mare îngrijire noua fază în care au intrat chestiune Orientului; acestei foi propun diferite mijloce pentru salvgardarea intereselor engleze şi recomandă guvernului ca să se pregătească puternic de resboiu. Austria-Ungaria, de altă parte, se înarmează, se aprovizioneză şi se pregătesce ca să-şi susţină la conferinţă interesele sale cu argumente mult mai convingatore decît ar fi acelea ale diplomaţilor sei. Italia, Francia, Germania, încă nu rămân mai pe jos. Toate statele cele mari, într’un cuvent pun cu prisosinţă, în aplicaţiune cunoscutul adagiu , si vis pacem para belluvi. Apoi chestiunea conferinţei, încă nu este de fel deslegată. Baden-Badenul pare a fi părăsit, şi acum se propune Berlinul ca scaun al viitorului areopag european. Principele Bismark ar fi chiamat de a avea onoarea de a presida aceasta întrunire diplomatică. Situaţiimea dar continuă de a fi foarte încurcată, şi viitorul pare a fi însărcinat cu multe şi neaşteptate evenimente. SERVICIUL TELEGRAFIC AL S T E L E I R O n A X I E I “ (Agenta Havas). București, 22 Fevruare. Ziarului „Politische Corespondent i se comunică din Petersburg că prin cercurile oficiale de acolo este forte mult vorba despre întrunirea unui congres la Berlin și să speră că d. de Bismarck va adera la aceasta idee. Constantinopole, 5 Marte. Ziarele turceşti spun că în caşul unui rezboiu european Turcia va păstră neutralitatea. Acele foi desmintit vitetul despre alianţa ofensivă şi defensivă dintre Rusia şi Turcia. Fera, 1 Marte. Dl. Onu, primit ieri în audienţă, au felicitat pe Sultanul din partea Marelui Duce Neculai, pentru subscrierea păcei. Dl. Ignatieff în uniformă ,de general au venit astăzi la Constantinopole