Steaua Roşie, martie 1953 (Anul 2, nr. 52-59)

1953-03-07 / nr. 53

Anul II. Nr. 53. I PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI-VA! Sâmbătă, 7 Martie 1953. Tovarăşul Iosif Vissarionovici Stalin a încetat din viata Din partea Comitertius Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, a Consiliului de Miniştri ai U.B.S.S. şi a Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Către toţi membrii partidmi, către toţi oamenii muncii din Uniunea Sovietica Dragi tovarăşi şi prieteni! Comitetul Central a! Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniştri ai U.R.S.S. şi Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. anunţă cu adâncă durere partidul şi pe toţi oamenii muncii din Uniunea Sovietică că la 5 Martie, ora 9,50 seara, a încetat din viaţa după o boală grea Iosif Vissarionovici Stalin, Preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. şi Secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. A încetat sa bată inima lui Iosif Vissarionovici Stalin, tovarăşul de luptă şi genialul continuator al cauzei lui Lenin, înţeleptul conducător şi învăţător al Partidului Comunist şi al poporului sovietic. Numele lui Stalin este nespus de drag partidului nostru, poporului sovietic, oamenilor muncii din lumea întreagă, împreună cu Lenin, tovarăşul Stalin a făurit puternicul partid al comuniştilor, l-a educat şi l-a oţetit; împreună cu Lenin, tovarăşul Stalin a fost inspiratorul şi conducătorul Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie, întemeietorul primului Stat socialist din lume. Continuând opera nemuritoare a lui Lenin, tovarăşul Stalin a condus poporul sovietic la victoria de importanţă istorică mondială a socialismului în ţara afiltra Tovarăşul Stalin a condus ţara noastră la Victoria asupra fascismului în cel de al doilea război mondial, fapt care a schimbat în mod radical întreaga situaţie internaţională. Tovarăşul Stalin a înarmat partidul şi întregul popor cu programul măreţ şi clar al construirii comunismului în U.R.S.S. Moartea tovarăşului Stalin, care şi-a închinat întreaga sa viaţă slujirii fără preget a măreţei cauze a comunismului, este cea mai grea pierdere pentru partid, pentru oamenii muncii din Ţara Sovietică şi din toată lumea. Vestea încetării din viaţa a tovarăşului Stalin va umple de adâncă durere inimile muncitorilor, colhoznicilor, intelectualilor şi ale tuturor oamenilor muncii din Patria noastră, inimile ostaşilor vitezei noastre armate şi ai flotei maritime militare, inimile milioanelor de oameni ai muncii din toate ţările lumii, În aceste zile de adâncă durere, toate popoarele ţării noastre îşi strâng şi mai mult rândurile în marea şi frăţeasca lor familie, sub conducerea încercată a Partidului Comunist, făurit şi educat de Lenin şi Stalin. Poporul sovietic are o încredere nemărginită şi este pătruns de dragoste fierbinte faţă de scumpul său Partid Comunist, deoarece el ştie că legea supremă a întregii activităţi a partidului este slujirea intereselor poporului. Muncitorii, colhoznicii, intelectualii sovietici, toţi oamenii muncii din ţara noastră urmează ferm politica elaborată de partidul nostru, care corespunde intereselor vitale ale oamenilor muncii şi care are drept scop întărirea continuă a puterii Patriei noastre socialiste. Justeţea acestei politici a Partidului Comunist este verificată in decenii de luptă, ea a dus pe oamenii muncii din Ţara Sovietică la victoriile istorice ale socialismului, însufleţite de această politică, popoarele Uniunii Sovietice, sub conducerea partidului, păşesc ferm înainte , spre noi succese ale construcţiei comuniste în ţara noastră. Oamenii muncii din ţara noastră ştiu că Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice îmbunătăţirea continuă a bunei stări materiale a tuturor păturilor populaţiei — muncitori, colhoznici, intelectuali — satisfacerea maximală a nevoilor materiale şi culturale mereu crescânde ale întregii societăţi, au fost întotdeauna şi sunt obiectul grijii deosebite a Partidului Comunist şi a Guvernului Sovietic. Poporul sovietic ştie că capacitatea de apărare şi forţa Statului Sovietic cresc şi se întăresc, că partidul întăreşte prin toate mijloacele armata sovietică, flota maritimă militară şi organele de informaţie pentru a ridica in permanenţă pregătirea noastră pentru o ripostă zdrobitoare oricărui agresor. Politica externă a Partidului Comunist şi a Guvernului Uniunii Sovietice a fost şi este politica de neclintit a menţinerii şi consolidării păcii, a luptei împotriva pregătirii şi deslănţuirii unui nou război, politica colaborării internaţionale şi a dezvoltării legăturilor comerciale cu toate ţările. Popoarele Uniunii Sovietice, credincioase steagului internaţionalismului proletar, întăresc şi dezvoltă prietenia frăţească cu marele popor chinez, cu oamenii muncii din toate tarile de democraţie populară, legăturile de prietenie cu oamenii muncii din ţările capitaliste şi coloniale, care luptă pentru cauza păcii, democraţiei şi socialismului. Dragi tovarăşi şi prieteni! Marea forţă călăuzitoare şi conducătoare a poporului sovietic in lupta pentru construirea comunismului este Partidul nostru Comunist. Unitatea de oţel şi coeziunea de monolit a rândurilor partidului constitue principala condiţie a puterii şi forţei sale. Sarcina noastră este de a păstra ca lumina ochilor unitatea partidului, de a-i educa pe comunişti ca luptători politici activi pentru înfăptuirea politicii şi a hotărîrilor partidului, de a întări şi mai mult legăturile partidului cu toţi oamenii muncii, cu muncitorii, colhoznicii, intelectualii, deoarece în această legăturii indestructibilă cu poporul rezidă forţa şi invincibilitatea partidului nostru. ■ Partidul consideră ca una din sarcinile sale cele mai importante educarea comuniştilor şi a tuturor oamenilor muncii in spiritul unei înalte vigilenţe politice, in spiritul intransigenţei şi fermităţii in lupta împotriva duşmanilor interni şi externi. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Consiliul de Miniştri al U.R.S.S. şi Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., adresându-se în aceste zile de adâncă durere partidului şi poporului, îşi exprima convingerea fermă că partidul şi toţi oamenii muncii din Patria noastră vor strânge şi mai mult rândurile in jurul Comitetului Central şi al Guvernului Sovietic, işi vor mobiliza toate forţele şi energia creatoare pentru măreaţa cauză a construirii comunismului în ţara noastră. Numele nemuritor al lui Stalin va trăi veşnic în inima poporului sovietic şi a întregii omeniri progresiste. Trăiască măreaţa, atotbiruitoarea învăţătură a lui Marx—Engels—Lenin—Stalin! Trăiască puternica noastră Patrie Socialistă! Trăiască eroicul nostru popor sovietic! Trăiască marele Partid Comunist al Uniunii Sovietice! Consiliul de Miniștri al U.R.S.S Cu inima plină de nemărginită durere, partidul nostru, clasa muncitoare, întregul popor muncitor român,deplâng alături de Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, alături de popoarele Uniunii Sovietice, alături de întreaga omenire progresistă, uriaşa pierdere suferită prin încetarea din viaţă a genialului conducător şi învăţător, a părintelui iubit al oamenilor muncii din lumea întreagă, tovarăşul de luptă şi continuatorul operei lui Lenin, tovarăşul SOSSF VISSARIONOVICI STALIN. Pentru poporul român, I. V. Stalin este prietenul scump, eliberatorul, ocrotitorul, acela care i-a deschis larg calea spre fericire, ajutându-l cu grijă părintească să-şi făurească o viaţă nouă, socialistă. In aceste zile, care îndoliază omenirea muncitoare, pe toţi cei ce iubesc pacea, poporul român, sub conducerea partidului, îşi strânge şi mai mult rândurile în jurul nebiruitului steag al lui Lenin Statin, îşi întăreşte şi mai mult coeziunea şi unitatea, vigilenţa şi combativitatea, îşi înzeceşte hotărîrea de luptă pentru întărirea forţelor socialismului şi păcii în fruntea cărora păşeşte poporul sovietic, condus de gloriosul, încercatul şi invincibilul Partid Comunist al Uniunii Sovietice, făurit, crescut şi călit de Lenin şi Stalin. Poporul român consideră drept cea mai înaltă îndatorire patriotică şi internaţionalistă a sa, aceea de a-şi dubla eforturile şi energia în construirea socialismului, de a-şi însuşi comoara neîntrecutei experienţe a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, de a păzi ca lumina ochilor şi de a consolida necontenit prietenia de nezdruncinat cu marele popor sovietic. Geniul clarvăzător şi atotcuprinzător al marelui Stalin a luminat popoarelor Uniunii Sovietice, popoarelor din ţările de democraţie populară, oamenilor muncii din lumea întreagă, calea dobândirii unor victorii de însemnătate istorică. Tovarăşul Stalin, slăvitul nostru învăţător,prietenul şi părintele nostru nemărginit de scump, va trăi veşnic în inima şi in mintea poporului român, a tuturor popoarelor iubitoare de libertate şi de pace. Ideile sale atotbiruitoare, înţelepciunea sa nemuritoare continuă să lumineze oamenilor muncii cu aceeaşi uriaşă putere drumul de luptă, insuflându-se încrederea nestrămutată în triumful cauzei lui Marx-Engels- Lenin-Stalin. Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. 5 Martie 1953 2 pagini 20 bani „Fiţi siguri, tovarăşi, că sunt gata să consacru ... cauzei clasei muncitoare, cauzei revoluţiei proletare şi comunismului mondial toate puterile mele,... şi, dacă va fi nevoie, să-mi dau tot sângele meu, picătură cu picătură.“ 1. V. STALIN Concluzia medicală asupra bolii şi morfîa lui I. V. Stalin In noaptea spre 2 Martie, I. V. Stalin a suferit o hemoragie cerebrală (in emisfera stângă),, în urma maladiei hipertonice şi a arterioSclerozei. Ca rezultat al acestui fapt s-a produs paralizia părţii drepte a corpului şi pierderea persistentă a cunoştinţei. Chiar în prima zi a bolii au fost constatate simptome de tulburări respiratorii, ca urmare a tulburării funcţiunilor centrilor nervoşi. Aceste tulburări s-au agravat din zi in zi; ele aveau caracterul aşa numitei respiraţii periodice cu pauze îndelungate (respiraţia Cheyne's- Stockes). In noaptea spre 3 Martie, tulburările respiratorii au început să capete din timp in timp un caracter ameninţător. Chiar de la începutul bolii au fost constatate deasemenea tulburări însemnate ale sistemului cardiovascular, si anume tensiune arterială ridicată, accelerarea si tulburarea ritmului pulsului (aritmie perpetuă) şi dilatarea inimii. In legătură cu tulburările progresive ale respiraţiei si circulaţiei sângelui, încă la 3 Martie au apărut fenomene ale insuficienţei de oxigen. Din prima zi a bolii, temperatura a crescut și a început să se observe o leucocitoză crescută, ceea ce putea indica formarea de focare inflamatorii în plămâni. In ultima zi a bolii, odată cu agravarea bruscă ai stării generale, au început să apară accese repetate de gravă (Continuare in pag. 2 a).