Steaua Roşie, iunie 1953 (Anul 2, nr. 77-84)

1953-06-03 / nr. 77

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNIȚI-VA! Anul II. Nr. 77. Miercuri, 3 Iunie 1953. 14 pagini 20 bani Ziua internaţionala a Copilului La 1 Iunie 1953, întreaga omenire progresistă a sărbătorit pentru a patra oara Ziua internaţională a Copilului. Această zi, a fost proclamată de către Consiliul Federaţiei Internaţionale a Femeilor, întrunit în sesiunea sa din Septembrie 1949. De atunci, in fiecare an, ziua de 1 Iunie constitue o puternică demonstraţie a voinţei de pace a popoarelor, hotărîte sa depună eforturi sporite pentru ocrotirea vieţii şi sănătăţii copiilor. Cu acest prilej oamenii cinstiţi de pretutindeni ridică mai sus stindardul luptei pentru pace între popoare, legându-şi speranţele sincere de politica Uniunii Sovietice, principalul reazim al menţinerii şi întăririi păcii generale. Mai dârz se manifestă hotărîrea lor de neînduplecat de a asigura milioanelor de copii ai lumii, dreptul la viaţa, la învăţătură, la sănătate şi copilărie fericită, împotriva mizeriei şi a foametei. De nezdruncinat este afirmarea voinţei tuturor mamelor, a tuturor femeilor de a apăra cu îndârjire viaţa copiilor lor, viitorul omenirii. In lupta pentru apărarea tinerei generaţii, popoarele de pretutindeni, sunt însufleţite de măreţul exemplu al falnicei Uniuni Sovietice, unde copiii se bucura de dragostea şi grija întregului popor. In nicio ţara din lume grija pentru creşterea şi educarea copiilor şi tineretului, pentru a asigura tinerelor vlăstare un viitor fericit, nu preocupă atât de mult statul ca în Ţara Socialismului, ţara numită pe drept cuvânt: „Ţara copilăriei fericite”. Pentru educarea şi creşterea copiilor, statul sovietic alocă fonduri mari destinate construirii de creşe, maternităţi, cămine, şcoli, cinematografe, palate de cultură, terenuri de sport, tabere de odihnă, etc. Ocrotirea sănătăţii tinerei generaţii preocupă în mod deosebit statul sovietic. In 1952, peste 5.500.000 de copii s’au odihnit în taberele de odihnă, sanatoriile, vilele din toate colţurile URSS. Uriaşele realizări ale URSS, în domeniul ocrotirii copiilor constitue un exemplu măreţ pentru ţările de democraţie populară, unde popoarele făuresc o viaţă nouă şi luminoasă pentru tânăra generaţie. In ţara noastră copiii se bucură de o deosebită atenţie din partea partidului şi guvernului. Ei sunt înconjuraţi de dragostea întregului popor muncitor. In banii puterii populare pentru prima dată la noi în ţară a luat fiinţă un Institut de cercetări ştiinţifice în domeniul ocrotirii mamei şi copilului, pe lângă numeroase alte instituţii creiate în scopul asigurării condiţiilor optime ocrotirii mamei şi copilului. Tot mai mulţi copii ai oamenilor muncii cunosc astăzi binefacerile aerului de munte şi ale razelor de soare de pe litoralul Mării Negre. In 1952 au fost trimişi în colonii şi tabere pioniereşti, etc. 620.000 de copii. In continuu iau fiinţa numeroase terenuri verzi şi solarii unde copiii se pot juca în aer liber. In Regiunea Autonomă Maghiară prin grija permanenta a partidului şi guvernului s’a creat o larga reţea de ocrotire a mamei şi copilului. In cadrul acestei reţele un număr mare de medici pediatri depun o activitate rodnică. Mortalitatea infantilă a fost redusă în regiunea noastră considerabil faţă de vremurile dominaţiei regimurilor burghezo-moşiereşti. înainte de 1949 nu exista pe aceste locuri nicio casă de naştere. Astăzi în Regiunea Autonomă Maghiară funcţionează 58 case de naşteri şi o clinică de maternitate şi ginecologieobstreticală, utilată cu cele mai noi cuceriri ale ştiinţei medicale. La Tg.-Mureş funcţionează casa copilului — o instituţie model — de ocrotire, tratare şi educare a copiilor. Pe lângă cele două preventorii de copii, deja Gorneşti şi Gheorgheni, mai avem la Tg.-Mureş o policlinică modernă pentru copiii oamenilor muncii. In regiune funcţionează numeroase cămine de zi, creşe şi grădiniţe sezoniere. Ca de la cer la pământ se deosebeşte viaţa însorită a copiilor oamenilor muncii din URSS şi din ţările de democraţie populară, de cea a copiilor din ţările capitaliste. Aceştia din urmă au o copilărie chinuită, ce nici nu se poate numi copilărie. In S. U. A. de pildă, peste 2.000.000 de copii orfani sunt fără adăpost şi dorm pe sub poduri, pe maidane, în staţiile de metrouri şi uneori chiar pe străzi. Din cauza subalimentării şi a mizeriei, in ultimii ani mortalitatea infantilă in SUA a crescut considerabil. In ţările aservite dolarului, bolile fac ravagii în rândurile tineretului, mortalitatea infantilă fiind extrem de ridicată. In Turcia ea se ridică la 50%, în Brazilia la peste 40%, în Siria la 45%, in Japonia la 62%, în Maroc ea depăşeşte 75 %. Iată unde duce cursa înarmărilor, iată tabloul înfiorător care întunecă zâmbetul nevinovat al copiilor. Milioane de copii din ţările capitaliste sunt sortiţi foametei, mizeriei şi măcinaţi de boli din fragedă copilărie. Poporul coreean sărbătoreşte pentru a treia oară Ziua internaţională pentru apărarea copilului în condiţiile războiului. Războiul a întrerupt viaţa fericită a copiilor coreeni, creiată de regimul democrat-popular. Americanii incendiază azi cu napalm, şcolile, spitalele, creşele de copii şi casele de odihnă. Dar cu toate aceste fărădelegi comise de americani ei n’au putut şi nici nu vor putea să îngenunche viteazul popor coreean. Mame, părinţi, învăţători, instructori de pionieri! Creşteţi şi educaţi copiii în spiritul dragostei şi al devotamentului faţa de patria noastră scumpă, Republica Populară Română, faţă de Partidul nostru, în frunte cu tovarăşul Ch. Gheorghiu- Dej, in spiritul patriotismului socialist şi al internaţionalismului proletar, al dragostei înfocate faţă de Uniunea Sovietică! IN INTERIORUL ZIARULUI: — Statutul model al gospodăriei agricole colective (pag. 2—3) . — Trebue intensificată colectarea şi achiziţia produselor animale (pag. 3-a). In întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului 28 brigăzi de tineret luptă pentru noi realizări Tinerii din fabrica de mobile „Simo Géza” din Tg.-Mureş iau parte cu avânt la lupta pentru întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului cu noi succese în producţie. Uriaşele săli de muncă din cadrul fabricii sunt ornate cu numeroase lozinci şi chemări mobilizatoare. Locurile de muncă sunt întreţinute într-o curăţenie exemplară. Materialele sunt pregătite în ordine, în aşa fel ca să fie la îndemâna muncitorilor şi să nu împiedice mersul producţiei. Organizaţia de bază U.T.M. depune o rodnică activitate politică în vederea mobilizării tinerilor muncitori spre a lua parte cât mai activă în întrecerea socialistă. In întâmpinarea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie au luat fiinţă în această Fabrică 28 brigăzi de tineret. In întrecerea socialistă dintre brigăzi se obţin zilnic rezultate însemnate, ce sunt trecute cu regularitate pe grafice. Brigada lui Danguly Sándor obţine zilnic realizări de peste 220 la sută. Brigăzile lui Bartha Iosif şi Tamás Iuliu în ultimele două săptămâni au obţinut realizări de câte 140-150 la sută peste plan. Rezultate deosebite obţin zilnic şi tânărul slahanovist Szász Alexandru, fruntaşii în producţie Văcaru Vasile, Stroia Ioan, etc., care realizează zilnic câte două norme şi jumătate. Muncitorii salinei Praid dau produse în contul anului 1954 .Muncitorii salinei din Praid desfăşoară cu succes lupta pentru îndeplinirea cincinalului în 4 ani, participând în proporţie de 100 la sută în întrecerea socialistă. Mecanizarea procesului de fabricaţie şi introducerea inovaţiilor şi raţionalizărilor constitue preocupări permanente ale conducerii minei. In urma măsurilor tehnico-organizatorice introduse, productivitatea muncii a crescut în această mină cu 17,6 la sută faţă de anul 1952. Muncitorii salinei din Praid dau în prezent produse în contul lunei iulie 1954. Maistrul miner Sükösd Carol, secretarul organizaţiei de bază PMR, din cadrul salinei, desfăşoară o activitate politică rodnică, dând totodată şi un însemnat sprijin practic din muncă minerilor, pentru ca aceşştia să-şi poată duce cu succes la îndeplinire sarcinile lor. Rezultate remarcabile obţine zilnic în producţie şi Nemes Béla, care lucrează la aparatul de evacuare. Intre 1 şi 27 Mai el şi-a depăşit sarcinile de plan cu 45 la suta. Minerul Kelemen Iosif, care în luna Aprilie şi-a depăşit cu 20 la sută sarcinile de plan, în luna Mai şi-a ridicat cu încă 2 la sută procentajul realizărilor. Hajdu Alexandru îşi depăşeşte zilnic norma cu 35 la sută, iar Molnar Ştefan cu 65 la sută. Prin utilizarea raţională a curentului electric, a explosivelor şi a materiilor auxiliare, minerii din Praid au realizat în ultima lună o economie în valoare de 7.411 lei. In ziua de 31 Mai a avut loc in localul librăriei „Cartea Rusă” Nr. 1, din Tg.-Mureş, într’un cadru festiv, deschiderea lunei cărţii. Cu tema: „Partidul duce în rândurile poporului armata ideologică: cartea“, au vorbit în limba română tov. N. Suciu, director - adjunct al CLDC, iar în limba maghiară tov. Kovács Dionisie, preşedintele comitetului regional ARLUS. După cuvântări a urmat un scurt program artistic, prezentat de către artiştii Teatrului Secuiesc de stat din localitate şi de corul fabricii „Alexandru Petőfi”. In piaţa Stalin din oraşul Luna carjii Tg.-Mureş numeroase întreprinderi şi instituţii, printre care fabrica de mobile „Simo Geza”, Atelierele de reparaţii auto, Institutul Medico-Farmaceutic, etc. au ridicat bazare pentru difuzarea cărţilor. Asemenea manifestaţii au avut loc şi in reşedinţele de raioane, şi în unele comune mai importante din Regiunea Autonoma Maghiară. In Regiunea Autonomă Maghiară funcţionează , în prezent un număr de 21 librării de stat, şi sute de standuri permanente pentru difuzarea cărţii în întreprinderi şi instituţii. La difuzarea cărţii participă în mod activ 148 difuzori voluntari. Ca o dovada a creşterii necontenite a nivelului cultural al masselor populare, în Regiunea Autonomă Maghiară numărul cărţilor vândute prin librăriile de stat depăşeşte în prezent cu peste 240 la sută, numărul cărţilor difuzate în perioada respectivă din anul 1952. In cadrul „Lunii Cărţii”, săptămână dintre 31 Mai şi 6 Iunie este dedicată cărţii ideologicepolitice, săptămâna dintre 7— 13 Iunie este dedicată cărţii pentru tineretşi copii, săptămâna dintre 14 şi 20 Iunie este consacrată cărţii tehnico-ştiinţifice, iar între 21 şi 28 iunie va avea loc săptămâna cărţii literare. Muncitorii de la G. A. S. „1 Mai", luptă pentru o recoltă bogată Colectivul de muncă al gospodăriei agricole de stat „1 Mai” din Tg.-Mureş luptă hotărît pentru executarea la timp şi în bune condiţiuni a întreţinerii culturilor ştiind că această lucrare are o mare importanţă pentru obţinerea unei recolte îmbelşugate. Intre secţiile gospodăriei, între brigăzi şi echipe a pornit o însufleţită întrecere. Secţia politică şi organizaţia de bază din gospodărie au mobilizat muncitorii pentru a participa cu toţii la întrecerea socialistă, încă în campania însămânţărilor de primăvară, drapelul de secţie fruntaşă pe gospodărie a fost câştigat de secţia din Sângeorgiul de Mureş. De atunci, această secţie se situează mereu în fruntea muncilor agricole. Munca a fost bine organizata. Cunoscându-şi bine sarcinile ce le au de dus la îndeplinire, muncitorii acestei secţii obţin zi de zi rezultate tot mai însemnate. Astfel, Marosi Etelka, împreună cu echipa sa de grădinărie îşi depăşeşte zilnic norma cu câte 100—105 la sută. Echipa condusă de Bordos Ştefan îşi îndeplineşte norma zilnică în proporţie de 115 la sută. Ca urmare a întrecerii socialiste şi a muncii însufleţite, în întreaga secţie lucrările de întreţinere a culturilor sunt avansate. Până la 26 Mai a fost terminat în întregime plivitul păioaselor. După această dată muncitorii secţiei au mai executat cea de a II-a prăşilii pe o suprafaţă de 6 hectare. Frumoase rezultate au fost obţinute şi de muncitorii secţiei din Gorneşti. Până în ziua de 28 Mai, au executat plivitul paioaselor pe o suprafaţă de 111 hectare şi prima prăşiiă la sfeclă furajeră pe o suprafaţă de 15 hectare. La secţia din Sâncrai lucrările de întreţinere a culturilor sunt rămase în urmă. Abia au fost privite 40 de hectare paioase, fapt care se datoreşte conducerii birocratice, rupte de massa muncitorilor. întrecerea socialistă este subapreciată. Brigadierul Gáli Ödön lucrează neplanificat, muncitorii nu-şi cunosc sarcinile. Conducerea gospodăriei de stat „1 Mai” din Tg.-Mureş va trebui sa analizeze grabnic activitatea secţiilor, desfăşurarea muncilor de întreţinere a culturilor, luând măsuri pentru executarea la termen a acestei lucrări atât de importante pentru obţinerea unei recolte sporite.