Steaua Roşie, iunie 1954 (Anul 3, nr. 180-188)

1954-06-02 / nr. 180

Anul III. Nr. 180 PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE UNITI VA! Miercuri 2 iunie 1954 4 pagini, 20 bani Să depunem toate eforturile pentru realizarea unei recolte bogate Zilele acestea s-a dat publicităţii Hotărîrea Consiliului de Miniştri ai R.P.R. şi a C.C. al PMR, cu privire la executarea lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, treerat, însăminţări şi arături adinei de toamnă, precum şi cu privire la realizarea planului de colectare pe anul 1954. Lupta pentru executarea la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor de îngrijire a culturilor agricole, de recoltat şi treerat, are în acest an o importanţă deosebită. In multe locuri, cerealele de toamnă s-au dezvoltat încet, fiind ajunse din urmă de cerealele de primăvară, ceea ce ne cere să executăm într-un timp destul de scurt un volum de lucrări agricole cu mult mai mare decât în ceilalţi ani. Iată de ce trebuie să depunem toate eforturile pentru executarea rapidă a acestor lucrări, fără nici o pierdere de timp. Recolta nu aşteaptă. Atît zăpada abundentă din iarna aceasta cit şi ploile dese de primăvară au fost folositoare culturilor. Dar în acelaşi timp ele au favorizat şi dezvoltarea buruienilor. In faţa comitetelor executive ale sfaturilor populare, organelor agricole şi organizaţiilor de partid, stă acum sarcina să-şi îndrepte principalele forţe din agricultură spre plivitul buruienilor şi executarea prăşitului ori de cîte ori este nevoie. Comitetul executiv al Sfatului popular al Regiunii Autonome Maghiare, cu prilejul celei de a doua sesiuni ordinare a Sfatului popular regional, ce a avut loc la 30 mai, a intercalat în ordinea de zi un raport axat pe Hotărîrea guvernului şi partidului. Deputaţii prezenţi la sesiune au dezbătut pe larg acest raport, adoptînd apoi cu unanimitate de voturi, o hotărîre cu privire la măsurile ce trebuiesc luate. Astfel, printre altele s-a arătat că pentru a se putea executa la timp prăşitul şi în special plivitul, este necesar ca ritmul zilnic al acestor lucrări să fie stabilit pentru fiecare raion în parte şi respectat întocmai. Deputaţilor le revine sarcina să vegheze ca să se respecte ritmul lucrărilor pe raion şi pe comună. Ei vor putea sta la înălţimea sarcinilor lor dacă vor urma pilda deputaţilor Iuliu Incze şi Francisc Albert din Chilieni, raionul Sf. Gheorghe, sau a lui Laurenţiu Kosa şi Ştefan Mark din Aita-Mare, care au dat exemplu personal ţăranilor muncitori din comună, fiind primit şi în campania de însămînţări din acest an. Pe lingă executarea lucrărilor necesare îngrijirii culturilor, este bine să se aplice pe o scară tot mai largă metodele agrotehnice înaintate şi experienţa fruntaşilor în agricultură, îndeosebi în ce priveşte polenizarea artificială suplimentară, îngrăşarea culturilor în timpul vegetaţiei, ciupitul şi cîrnitul, udatul, etc. In strînsă legătură cu executarea la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor agricole legate de recoltat, dezmiriştit, treerat, etc., este repararea la un nivel calitativ şi la termenul stabilit a tuturor maşinilor agricole şi tractoarelor necesare acestor lucrări. Pe baza experienţei din anul trecut din regiunea noastră, trebuie să acordăm o importanţă deosebită atelierelor mobile. Faptul că în raioanele Tg.-Mureş, Odorhei, şi Sîngiorgiu de Pădure, în anul trecut treerişul s-a desfăşurat în condiţiuni favorabile, se datoreşte rezultatelor obţinute la repararea maşinilor şi bunei organizări a atelierelor mobile. Trebuie accelerată în deosebi munca de reparare a batozelor, deoarece pînă la termenul fixat pentru terminarea acestei lucrări mai sînt abia 3 săptămîni, ori în regiunea noastră repararea batozelor s-a executat pînă în prezent abia în proporţie de 24 la sută. Funcţionarea neîntreruptă a maşinilor şi tractoarelor în campania de recoltat şi treetat depinde în mare măsură şi de ajutorul pe care trebuie să-l dea întreprinderile industriale care patronează unităţi agricole. Comitetele executive ale sfaturilor populare au datoria ca pe lingă sprijinirea gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor agricole, să dea un ajutor concret şi eficace ţăranilor muncitori individuali pentru ca aceştia să-şi poată repara şi pune în stare de funcţionare inventarul lor agricol de recoltat şi treerat. Pentru a se putea asigura îndeplinirea ritmului treerişului, este necesar să se facă o justă repartizare a batozelor pe raioane şi pe comune, ţinîndu-se cont de cantitatea de cereale ce urmează a fi treerată, de starea şi capacitatea maşinilor. Nu este admisibil ca batozele să trebuiască să fie mutate la distanţe prea mari, cum s-a întîmplat anul trecut în raionul Sîngiorgiu de Pădure. Aici ele erau purtate roată prin raion, batozele de mare capacitate erau repartizate acolo unde de abia s-a început treerişul (Sovata, Sărăţeni, iar acolo unde era mai mare nevoie, ca la Bălăuşeri şi comunele învecinate, treerişul s-a început cu maşini de o capacitate redusă. In această perioadă comitetele raionale de partid trebuie să puină un accent foarte mare pe munca de întărire a organizaţiilor de bază din mediul rural. Organizaţiile de bază din comune şi sate trebuie să urmărească cu atenţie desfăşurarea întrecerii socialiste şi patriotice, pornind de la obiectivele fixate în chemările care au fost lansate în regiunea noastră în toate sectoarele agriculturii. Metodele înaintate, experienţa şi rezultatele fruntaşilor întrecerii trebuie să constituie obiectul unei popularizări pe o scară cît mai largă, folosindu-se în acest scop toate formele muncii de agitaţie. Agitatorii,deputaţii sfaturilor populare comunale, utemiştii, delegatele de femei, fruntaşii din agricultură şi intelectualii satelor trebuie să desfăşoare o susţinută muncă de lămurire pe sectoare şi grupe de case în rîndurile ţărănimii muncitoare, spre a o însufleţi în bătălia pentru pîinea poporului. Oameni ai muncii din agricultură! Tractorişti, colectivişti, întovărăşiţi şi ţărani muncitori cu gospodării individuale! Depuneţi toate eforturile pentru grăbirea lucrărilor de întreţinere a culturilor, pentru pregătirea temeinică a recoltatului, desmiriştitului, treetatului şi arăturilor, în vederea realizării de recolte sporite, a creşterii necontenite a nivelului de trai al poporului nostru muncitor! TRACTORIŞTI, TEHNICIENI ŞI INGINERI DIN S.M.T., DIN GOSPODĂRIILE AGRICOLE ALE STATULUI, MEMBRI AI GOSPODĂRIILOR COLECTIVE ŞI AI ÎNTOVĂRĂŞIRILOR AGRICOLE, ŢĂRANI MUNCITORI CU GOSPODARII INDIVIDUALE, TEHNICIENI ŞI OAMENI DE ŞTIINŢĂ DIN AGRICULTURĂ, MUNCIŢI CU RIVNA PENTRU OBŢINEREA UNEI RECOLTE BOGATE LA TOATE CULTURILE ŞI REALIZAREA PLANULUI DE COLECTĂRI! HOTARIREA Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a C. C. al P. M. R. cu privire la executarea lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, treerat, însămînţări şi arături adînci de toamnă, precum şi cu privire la realizarea planului de colectare pe 1954 Executarea, la timp şi in bune condiţiuni a lucrărilor de îngrijire a culturilor’, de recoltat, dezmiriştit, treerat, insămîntări si arături adinei de toamnă, precum şi îndeplinirea planului de colectare a produselor agricole vegetale, au o deosebită importanţă în lupta pentru dobindirea unei recolte bogate şi creşterea continuă a nivelului de trai al poporului nostru. Rezultatele obţinute anul trec de gospodăriile agricole de stat, gospodăriile colective, întovărăşirile agricole şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale, care au dezmiriştit şi insominţat toamna la timp, au executat arături adinei de toamnă şi au insămintat primăvara devreme, îngrijind pine culturile, recoltind şi trectînd la timp, dovedesc importanţa hotăritoare a acestor lucrări in obţinerea de recolte mari şi sigure. Consfătuirea pe ţară a fruntaşilor la producţie la cultura porumbului, cartofilor şi sfcclei de zahăr a scos în e evidenţă faptul că mase largi de ţărani muncitori colectivişti, întovărăşiţi şi individuali, aplicînd întocmai regulile agrotehnice, au dobindit sporuri însemnate de recolte, contribuind la aprovizionarea oamenilor muncii şi la ridicarea propriului lor nivel de trai. Prin aplicarea lucrărilor minime agrotehnice şi în special a lucrării de întreţinere a culturilor, în raioanele Liela, Oltş, Turda şi altele, producţia de porumb planificată a fost depăşită realizîndu-se peste 2.000 kg. la hectar producţie medie pe întregul raion; de asemenea raionul Săcueni a obţinut la cartofi peste 10.000 kg la hectar, iar în raioanele Tîrgu-Mureş, Luduş şi Aiud producţia medie la hiectar pe întregul raion la sfecla de zahăr a fost de peste 20.000 kg. In anul trecut, gospodăriile agricole de stat au depăşit la grîu cu 11 la sută producţia medie la hectar planificată şi au livrat statului peste totoon tone grîu peste plan, asigurând astfel mai multă pîine oamenilor muncii. Aceste exemple arată limpede cit de mari şi nesecate sunt rezervele pentru sporirea producţiei agricole şi cât de puţin încă s-a făcut pentru obţinerea creşterii simţitoare a recoltelor la hectar. In vara anului trecut, cu toate succesele obţinute la îngrijirea culturilor, strângerea recoltei, dezmiriştit şi treetat , au existat lipsuri serioase, care au pricinuit pierderi de recolte. Unele staţiuni de maşini şi tractoare, centre mecanice şi gospodării agricole de stat nu au terminat la timp repararea tractoarelor şi maşinilor agricole. Aceasta a stinjenit începerea la timpul potrivit a lucrărilor de îngrijire a culturilor şi de recoltare şi a determinat prelungirea lucrărilor de treerat. Staţiunile de maşini şi tractoare Miroşi din regiunea Bucureşti, Holboca din regiunea Iaşi şi Teiul din Vale din regiunea Piteşti, deşi au fost înzestrate cu un număr însemnat de secerători-legători, nu s-au Îngrijit să-și pregătească cadrele necesare pentru mînuirea acestor mașini, astfel că nici jumătate din capacitatea de lucru a secerătorilor-legători nu a fost folosită. In unele gospodării agricole de stat, cum sint Janiul Mare din regiunea Timişoara şi Brateş din regiunea Galaţi, îngrijirea culturilor, în special a celor prăşitoare, nu s-a făcut la timp, cu toate că dispuneau de un însemnat parc de maşini agricole cu care ar fi putut mecaniza lucrările de prăşit. Comitetele executive ale sfaturilor populare ale regiunilor Galaţi, Bîrlad, Constanţa, Ploeşti — neînvăţind din lipsurile pe care le-au avut anii trecuţi — nici in anul 1953 nu au organizat cum trebuie executarea dezmiriştitului şi arăturilor; aceasta a făcut ca lucrările de pregătire a însămînţărilor de toamnă să se execute târziu, la un nivel agrotehnic, foarte scăzut, ceea ce a dus la compromiterea unei părţi din culturile de toamnă. Datorită faptului că în toamna anului trecut s-au executat arături adînci numai pe 50 la sută din suprafeţele destinate culturilor de primăvară, insăminţările din primăvara acestui an s-au locul, in aceste regiuni, cu întîrziere. Ministerul Agriculturi şi Silviculturii şi unele comitete executive ale ofiiurilor populare au repartizat în anul trecut în mod birocratic garniturile de treer, neţinind seama de volumul treeratului, de numărul si capacitatea de lucru a batozelor, din care cauză in timpul treeratului un mare număr de batoze au trebuit să fie mutate dintr-o regiune în alta. Aceasta a dus şi la situaţia că zeci de batoze au lucrat sub capacitatea lor de lucru. In regiunile Arad, Bacău, Galaţi si Bîrlad, unde nu s-a respectat planul stabilit, terminarea treeratului a întârziat cu 15—20 zile. Din cauza slabei organizări a treeratului, a colectărilor de cereale şi a transportului la bazele de receptionare a cerealelor, planul de colectare nu a fost realizat in acelaşi ritm cu treeratul. Unele întreprinderi din cadrul Ministerului Industriei Metalurgice şi Construcţiilor de Maşini nu au dat atenţia cuvenită îndeplinirii sarcinilor de plan privind livrările de maşini, piese de schimb şi unelte agricole către Ministerul Agriculturii şi Silviculturii. Astfel, întreprinderea ,,Semănătoarea“ a livrat secerători-legături cu defecte grave de fabricaţie, din care cauză acestea nu au putut fi folosite din plin în timpul campaniei de recoltare din anul 1953, iar în ceea ce priveşte piesele de schimb a pus la dispoziţia agriculturii cantităţi insuficiente şi de slibă calitate. Aceste defecţiuni puteau fi înlăturate dacă conducerea Ministerului Industriei Metalurgice şi Construcţiilor de Maşini şi Direcţiile generale productive din acest, minister ar fi executat un control permanent asupra pregătirii tehnologice a producţiei şi asupra fabricării la timp şi de bună calitate a maşinilor, pieselor de schimb şi unerlelor agricole. In primăvara acestui an, un mare număr de ţărani muncitori au gospodării individuale, răspunzînd chemării fruntaşilor în producţia agricolă şi urmind exemplul gospodăriilor agricole colective, întovărăşirilor şi gospodăriilor agricole ale statului, au depus eforturi deosebite, executând lucrările agricole de primăvară intr-un timp mai scurt şi la un nivel agrotehnic ridicat. Hotăritor în obţinerea recoltelor imbelşugate este de aici înainte executarea la timp şi de calitate a lucrărilor de întreţinere a culturilor agricole, de recoltat şi treerat. In multe regiuni, cerealele de toamnă s-au dezvoltat încet, ceea ce a făcut ca ele să fie ajunse din urmă de cerealele de primăvară. Aceasta înseamnă că într-un termen scurt va trebui să executăm un volum de lucrări de recoltare şi îngrijire a culturilor prăşitoare cu mult mai mare decit de obicei. Consiliul de Miniştri al R.P.R. şi C.C. al P.M.R. consideră că cea mai importantă sarcină a organelor de stat şi de partid, a muncitorilor, tehnicienilor şi specialiştilor din agricultură, precum şi a ţărănimii muncitoare, este îndeplinirea la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor de îngrijire a culturilor, recoltat, dezmiriştit, treerat, insăminţări şi arături adînci de toamnă, precum şi realizarea în întregime a planului de colectări. In acest scop Consiliul de Miniştri al R.P.R. şi C.C. al P.M.R. HOTĂRĂSC: Executarea lucrărilor de îngrijire a culturilor 1. Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, comitetele executive ale sfaturilor populare şi organizaţiile de partid sunt obligate să ia imediat măsuri pentru organizarea, îndrumarea şi controlul aplicării întocmai a regulilor agrotehnice de îngrijire a tuturor culturilor. Lucrările pentru îngrijirea principalelor culturi rămîn cele stabilite in Hotărîrea Consiliului de Miniştri şi a C.C. al P.M.R. din 3 martie a.c. privitoare la pregătirea şi executarea la timp şi în bune condiţiuni a lucrărilor agricole din primăvara anului 1954. Condiţiile climaterice deosebite de la sfîrşitul iernii şi din primăvara acestui an favorizează mult dezvoltarea buruienilor şi pot duce la compromiterea culturilor, mai ales în regiunile Galaţi, Bîrlad şi Constanţa, unde o parte din culturile de toamnă au ieşit rănite din iarnă. Pentru înlăturarea acestui pericol şi pentru obţinerea de recolte sporite, se vor lua toate măsurile necesare pentru stîrpirea buruienilor. a) Plivitul buruienilor se va face ori de cite ori va fi nevoie, la culturile de cereale păioase, leguminoase, textile, legume şi chiar la culturile prăşitoare pe rînduri şi în cuiburi. In toate loturile semincere se va executa — pe lingă plivitul buruienilor — şi plivitul tuturor plantelor străine culturii. b) Prăşitul se va face la toate culturile prăşitoare la timp şi ori de cite ori va fi nevoie şi nu mai puţin de trei ori la porumb şi cartofi, de patru ori la sfecla de zahăr şi de cinci ori la bumbac. Pentru,executarea prăşitului la timp şi cît mai repede, se va extinde la maximum mecanizarea prăşitului prin folosirea tuturor prăşitoarelor trase de animale şi a cultivatoarelor acţionate de tractor, pregătite anume pentru prăşit. Se va folosi din plin tractorul I.A.R. la lucrările de prăşit. Directorii şi inginerii şefi din S.M.T. şi gospodării agricole ale statului sunt obligaţi să folosească întreaga capacitate de lucru a tuturor maşinilor de prăşit. Din acest scop, vor pregăti cele mai bune cadre de tractorişti şi mînuitori de maşini, fiind direct răspunzători de volumul şi calitatea lucrărilor executate. Se obligă gospodăriile agricole ale statului şi se recomandă gospodăriilor agricole colective, întovărăşirilor agricole şi ţăranilor muncitori cu gospodării individuale ca pe suprafeţele însămînţate cu cuiburi aşezate în pătrat să se execute îngrijirea culturilor cu prăşitoarele cu tracţiune mecanică şi animală, atît în lung cît şi în lat, pentru a realiza economic de braţe de muncă, de timp şi sporuri mari de recoltă. Inginerii şi tehnicienii agronomi au datoria să lămurească pe ţăranii muncitori asupra foloaselor întrebuinţării prăşitoarei şi asupra pagubelor pe care le aduc muşuroitul şi răriţatul la porumb şi floarea soarelui, în special în regiunile secetoase. Acolo unde lipsesc prăşitoarele, ei vor arăta practic ţăranilor muncitori cum să transforme plugul şi raniţa în prăşitoare şi cum s-o mînuiască. (Continuare în pag. 2 a).