Steaua Roşie, februarie 1956 (Anul 5, nr. 361-369)

1956-02-01 / nr. 361

PROLETARI DÎN TOATE TARILE, MISIVA I Anul V.,Nr. 361 Miercuri, 1 februarie 1956 | 4 pagini 20 bani Agitatorii popularizează documentele Congresului Agitatorul _Coloman Brassai de la U.I.L. Topliţa a organizat încă la 7 ianuarie a. c. o convorbire cu muncitorii din hala gaterelor, în cadrul căreia s-a discutat din Raportul C. C. al P.M.R. prezentat la Congres, partea care se referă la principalele lipsuri în domeniul productivităţii muncii, reducerii preţului de cost şi al îmbunătăţirii calităţii producţiei. Participanţii la convorbire au făcut cu acel prilej propuneri valoroase, menite să ducă la buna desfăşurare a procesului de producţie. Circularistul fruntaş, Ludovic Kiss a venit cu iniţiativa de a se construipostamente de beton la circulare. Conducerea întreprinderii a şi prevăzut în planul tehnico-organizatoric pe 1956 construirea acestor postamente, fapt ce va duce la îmbunătăţirea considerabilă a calităţii produselor. Transportorul de prisme despre a cărei necesitate vorbea atunci gateristul loan Princz, e deja pe terminate, iar la propunerea tovarăşului losif Mohăcsek, planul I.F.E.T.-ului, care aprovizionează cu buşteni această unitate a fost pus în concordanţă cu planul fabricii etc. Activitatea agitatorilor în ce priveşte educarea şi mobilizarea muncitorilor de aici dă rezultate bune. Planul lunar la principalele produse cum sunt: cherestea răşinoasă, lăzi răşinoase, etc., a fost îndeplini pină la 27 ianuarie. Aceste exemple dovedesc importanţa iniţiativei creatoare a maselor şi roşul pe care îl are munca politică cu oamenii pentru înlăturarea lipsurilor şi greutăţilor în îndeplinirea sarcinilor construcţiei economice. Cel de-al doilea Congres al partidului a acordat o mare atenţie întăririi continue a legăturii partidului cu masele. In Raportul C.C. al P.M.R. prezentat la Congres se arată: „Munca politică sistematică desfăşurată nemijlocit în rîndurile maselor muncitoare şi mai ales munca de la om la om este sarcina fiecărui membru şi candidat de partid .. Apreciind la justa ei valoare munca politică de masă, multe organizaţii de bază pun un accent deosebit pe pregătirea şi antrenarea în muncă a agitatorilor. Sprijinit şi îndrumat în permanenţă de către secretarul organizaţiei de bază, colectivul de agitatori de la S.M.T. Reghin desfăşoară pe baza documentelor celui de-al doilea Congres al partidului o largă muncă politică de masă, în vederea terminării reparaţiilor tractoarelor şi maşinilor agricole şi a încheierii contractelor de lucrări agricole cu unităţile socialiste agricole şi ţăranii muncitori cu gospodării individuale. La faptul că staţiunea este fruntaşă pe regiune în munca de reparaţii, a contribuit din plin activitatea agitatorilor. Tovarăşul Ioan Cocean este unul dintre cei mai buni agitatori din această staţiune. încă din zilele Congresului el s-a preocupat de popularizarea documentelor. Ziarele şi broşurile sunt izvorul de documentare a agitatorului Cocean, iar munca de agitaţie o desfăşoară atît de la om la om cît şi în grupuri de mecanizatori. La colţul roşu al gospodăriei agricole colective „Partizanii Păcii“ din Ideciu de Sus, în fiecare seară se desfăşoară o rodnică activitate politică şi culturală. Aici, agitatorul Vasile Ilieş organizează audiţii la radio, citeşte din ziare şi broşuri, materiale ce se referă la agricultură, explică colectiviştilor sarcinile ce le revin in dezvoltarea gospodăriei şi creşterea producţiei vegetale şi animale. El le citeşte şi le vorbeşte şi despre probleme de politică internaţională, recomandîndu-le ce anume articole şi cărţi să citească. In faţa noastră, în momentul de faţă stau sarcini măreţe. Aceste sarcini pot fi duse la îndeplinire numai dacă organizaţiile de partid desfăşoară o activitate neîntreruptă în vederea ridicării conştiinţei politice a maselor. Istoricele documente ale Congresului partidului trebuie cunoscute şi dezbătute pe larg de toţi oamenii muncii. Ele stau la baza activităţii de zi cu zi a poporului nostru în lupta pentru construirea socialismului. Organizaţiile de partid sunt datoare să lămurească prin agitatori toate problemele pe care le ridică oamenii muncii şi să-i mobilizeze în vederea aplicării în viaţă a sarcinilor ce decurg din documente. Munca politică de masă noi trebuie desfășurată unilateral. Popularizarea documentelor Congresului trebuie împletită strîns cu munca de pregătre a alegerilor de deputaţi în sfaturile populare ce vor avea loc la 1 martie. Campania electorală trebuie să fie un minunat prilej de discutare a problemelor importante din circumscripţia, oraşul sau comuna respectivă. Organizaţiile de bază, agitatorii, consiliile şi birourile F.D.P. sunt chemate să popularizeze larg pe candidaţi, să organizeze întîlniri ale candidaţilor cu alegătorii. In centrul muncii de agitaţie trebuie să stea şi problema luptei de clasă, ca lege a dezvoltării societăţii noastre. Succesele obţinute nu slăbesc, ci din contră stîrnesc acţiunile duşmanului de clasă. Sub îndrumarea organizaţiilor de partid, agitatorii au datoria să întă- rească vigilenţa oamenilor muncii faţă de metrie duşmanului, să-l demaşte, să zădărnicească orice plan al acestuia. Una dintre preocupările agitatorilor trebuie să fie lămurirea problemelor de politică externă. Agitatorii au datoria de a arăta oamenilor muncii marile transformări ce au avut şi au loc în viaţa popoarelor, în relaţiile dintre state, creşterea neîncetată a forţelor păcii, în frunte cu Uniunea Sovietică, lupta dusă de lagărul păcii împotriva politicii antipopulare, agresive pe care o desfăşoară unele cercuri imperialiste. Organizaţiile de bază, comitetele orăşeneşti şi raionale de partid au ca sarcină să studieze şi să generalizeze experienţa înaintată a muncii politice de masă, să lupte neobosit pentru organizarea şi buna desfăşurare a muncii de agitaţie în vederea lămuririi oamenilor muncii asupra, politicii partidului. Procedee noi la extracţia caolinului Regiunea noastră se mindreşte cu o nouă fabrică modernă de caolin, construită în anii puterii populare. Mulţi oameni harnici lucrează aici cu însufleţire pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului partidului. Printre aceştia se numără şi Inginerul-şef, Gheorghe Carmin, care a introdus două importante inovaţii ca modificarea construcţei filtro-electromotrice şi procedeul flotant pentru îndepărtarea materialelor care degradau caolinul. Prin aceste inovaţii s-a îmbunătăţit mult calitatea caolinului şi se fac economii în valoare de peste un milion de lei anual. Colectivul acestei fabrici a intocmit un plan de măsuri tehnico-organizatorice care prevede printre altele utilizarea excavatorului la îndepărtarea straturilor care acoperă caolinul și organizarea transportului în benzi, prin care productivitatea muncii va creşte cu 40 la sută, mărirea capacităţii uzinei electrice prin instalarea unui grup electrogen de 300 H.P., înlocuirea muncii manuale la puţurile de exploatare cu granice acţionate cu curent electric, instalarea unui compresor stabil pentru utilizarea ciocanelor de abataj etc. In curind se va introduce aici fabricarea caolinului măcinat pentru industria cauciucului şi cablurilor electrice. In Întrecerea socialistă care se desfăşoară cu un elan sporit in cinstea alegerilor de deputaţi în sfaturile populare, muncitorii şi tehnicienii din această fabrică au depăşt prevederile planului pe luna ianuarie cu peste 30 la sută. S-au evidenţiat Ghizela Nistor, Elisabeta Mainaş şi Adalbert Fekete, care s-au calificat la locul de muncă după metoda sovietică Kotlear. Ei îşi depăşesc zilnic normele cu cite 50—60 la sută. Numărul muncitorilor calificaţi la locul de muncă, se ridică aici la 156. Noul tip de mobilă Ceasul arăta ora 10. In ziua de 28 ianuarie, calendarul de producţie a muncitorilor şi tehnicienilor fabricii de mobilă „Simó Géza'' din Tg. Mureş arăta insă 1 februarie. Ei au realizat planul lunar cu aproape 4 zile înainte de termen. Nu era uşoară înfăptuirea acestei victorii. Noul tip de mobilă „Transilvania”, a cărei fabricaţie a început in luna ianuarie, a dat mult de glndit constructorilor. Modificarea modelelor, reglarea maşinilor după cerinţele acestui nou tip, şi multete lucruri,au fost necesare pentru introducerea fabricării acestui tip de mobilă. O sarcină mare au avut şi o au muncitorii de la hala maşinilor, unde se croiesc şi se prelucrează piesele de mobilă. De ei depinde, în primul rind, realizarea şi depăşirea planului. Muncitorii de la această hală au hotărît să introducă iniţiativa pornită de petroliştii sondei nr. 1.109 din Moineşti, de a lucra in cadrul schimbului de noapte la nivelul schimbului de zi. In această luptă echipa condusă de Alexandru Papp a obţinut frumoase realizări. In ultima săptămînă, in cadrul schimbului de noapte, această echipă a realizat sistematic aproape două norme, pe cînd echipa condusă de Osváth Andrei, în cadrul schimbului de zi, a obţinut o depăşire de normă de 70—80 la sută. Asemenea realizări au obţinut şi maşiniştii Lujza Barabaş şi Ilka Ilyés, care lucrind In schimbul de noapte şi-au depăşit considerabil norma. Astfel, in ultima săptămină ele au obţinut depăşiri de cite 70—80 la sută. Prin munca lor însufleţită, muncitorii din hala maşinilor au contribuit la confecţionarea peste prevederile pianului pe luna ianuarie, a cca 250 garnituri de mobilă tip „Transilvania”. Colectivul fabricii de piese de schimb pentru industria textilă şi tricotaj .Encsel Mauriciu” din Tg. Mureş se străduieşte de a putea da economiei noastre naţonale cît mai multe produse de o calitate mai bună şi mai ieftine. La uzina de carde un colectiv, in frunte cu inginerul-şef Gheorghe Hassan şi cu maistrul secţiei calde, Teodor Dima, a introdus recondiţionarea garniturilor vechi de curăţit bumbac prin scoaterea scoabelor uzate şi înlocuirea lor cu scoabe noi, prin care se economisesc 71.640 lei anual. Este în curs de experimentare şi recondiţionarea garniturilor „Coffer” petru bumbac, torcători de lină, şi peliiuri de lină etc., prin care se vor economisi anual peste 530.000 lei. Numai în luna ianuarie muncitorii secţiei carde au recondiţionat peste 2.000 garnituri de capace carde de bumbac, 900 bucăţi perii de curăţit şi alte mari cantităţi de garnituri de curăţit bumbac. Colectivul fabricii a analizat iniţiativa pornită de muncitorii, fabricii de produse finite din piele „Petőfi Sándor” din Tg. Mureş de a organiza brigăzi pentru studierea ridicării productivităţii muncii. Astfel, în curînd, se vor organiza şi în această fabrică brigăzi care vor studia posibilităţile de ridicare a productivităţii muncii în vederea realizării şi depăşirii sarcinilor ce le revin din cel de-al doilea plan cincinal. La uzina de carde IN NUMĂRUL DE AZI Calendarul muncilor agricole pe luna februarie (pag. 2-a). Candidaţii Frontului Democraţiei Populare - candidaţii poporului (pag. 2-a). Prin cantoanele Ocolului Silvic Răstoliţa (pag. 3-a). Cum se aplica la noi metoda graficului ciclic (pag. 3-a). Comunicatul final asupra sesiunii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia, de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală (pag. 4-a). O propunere de excepţională însemnătate a U R.S.S. îndreptat spre Îmbunătăţirea relaţiilor sovieto-americane (pag. 4-a). Vie activitate în campania electorala Primele case ale alegătorului Zilele trecute s-au deschis primele case ale alegătorului din Tg. Mureş. In localul căminului cultural de cartier „7 Noiembrie" din strada „6 Martie” nr. 60, a avut loc o şedinţă in care s-a format colectivul casei alegătorului, compus din cele mai active femei din cartier, printre care Vilma Moldovan, directoarea căminului, Elena Pastor, Klára Bokor şi Ileana Kiss casnice etc. De asemeni, s-a întocmit şi planul de activitate al casei alegătorului în care figurează printre altele adunări pentru popularizarea prevederilor Legii Electorale, a tehnicii votării etc. Programul artistic va fi asigurat de formaţiunile întreprinderii pentru colectarea şi industrializarea laptelui, a fabricii „Ludovic Minschi" şi a Şcolii regionale de operatori de cinematograf. Colectivul casei alegătorului şi-a propus organizarea unei brigăzi artistice de agitaţie, compusă din femei casnice şi muncitorii din cartier. S-au fixat şi tovarăşii care vor face serviciu permanent la casa alegătorului zilnic între orele 9—21. La casa alegătorului, care funcţionează la caminul cultural „Nicolae Bălcescu" din cartierul Remetea, s-a format un colectiv compus din 15 persoane. .. Pe lingă programul obişnuit al căminului cultural, în planul de activitate al casei, alegătorului au fost incluse asemenea puncte ca întîlniri cu candidaţii F.D.P., popularizarea Legii Electorale, consfătuiri etc. De asemeni, s-au planificat întruniri pentru tineret, în cadrul cărora se vor discuta unele, părţi ale Legii Electorale, conferinţe despre sovietele din U.R.S.S.", despre realizările sfaturilor populare etc. Colectivul a luatmăsuri şi pentru reîmprospătarea continuă a gazetei de perete, a bibliotecii etc... La Tg. Mureş funcţionează case ale alegătorului la cluburile fabricilor „Simó Géza”, „Bernáth Andrei", „Ludovic Minschi”, la fabrica , de piese de schimb pentru industria textilă „Encsel Mauriciu”, la clubul U.R.C.C., cît şi la căminul cultural I „23 August” din Piaţa Republicii. . Zilele trecute muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii de la fabrica de mobilă „Simo Géza” din Tg. Mureş, s-au produs candidat al F.D.P. în circumscripţia electoral orăşenească nr. 159 pe tehnicianul Nagy József 1. In clişeu, candidatul Nagy József I, stind de vorbă cu muncitorii la casa alegtorului de la fabrica „Simo Géza”.