Steaua Roşie, martie 1957 (Anul 6, nr. 474-482)

1957-03-02 / nr. 474

Trebuie folosite din plin noile posibilităţi de ridicare a productivităţii muncii şi de reducere a preţului de cost Plenara C.C. al P.M.R. din 27—29 decembrie 1956 constată că deşi au fost obţinute mari progrese pe ţărimul ridicării nivelului de trai, deşi cîştigurile muncitorilor au sporit, veniturile realizate de o mare parte de muncitori au inca un nivel scăzut. De aceea, plenara C.C al P.M.R. a aprobat — pe baza indicaţiilor Congresului al ll-lea — propunerile Consiliului de Miniştri şi a C.C al Sindicatelor privind îmbunătăţirea sistemului actual de salarizare şi normare, ceea ce va avea ca rezultat o creştere a cîştigurilor medii ale salariaţilor in acest an cu cca. 15 la sută. Fondurile pe care le vor primi salariaţii prin imbunătăţirea sistemului de salarizare, prin plata alocaţiilor de stat pentru copii, precum şi a sporurilor la pensiile mici, vor fi in acest an de 2,5 miliarde lei. Oamenii muncii sînt conştienţi că ridicarea pe mai departe a nivelului lor de trai este posibilă numai ca urmare a dezvoltării economiei naţionale, ca urmare a ridicării necontenite a productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost — cei mai importanţi factori care duc nemijlocit la bunăstarea celor ce muncesc. Vorbiţ i de productivitatea muncii, trebuie avute in vedere noile posibilităţi care se deschid in faţa tuturor oamenilor muncii din industrie ca urmare a sarcinilor trasate prin Rezoluţia plenarei din decembrie 1956 a C. C. al P. M. R. Un element principal al ciştigului muncitorilor care va netezi drumul spre mărirea producţiei şi productivităţii muncii este îmbunătăţirea saariului tarifar. Acesta, va creşte în anul in curs la 75—85 la sută din câştigul muncitorilor, faţă de 50—60 la sută cit era in anul trecut, ţinîndu-se seama ca cele mai mici salarii tarifare să asigure cîştigurile minime stabilite prin hotărirea C.C. al P.M.R., Consiliului de Miniştri şi C.C. al Sindicatelor, din 30 octombrie 1956. Este de la sine înţeles că pentru ca sistemul de salarizare Îmbunătăţit să contribuie la creşterea productivităţii muncii, şi pe această cale la ridicarea nivelului de trai al muncitorilor, este necesar să se înfăptuiască o mai bună normare a muncii, care să ţină seama de particularităţile economice ale fiecărei întreprinderi in parte. In această ordine de idei, trebuie depuse eforturi serioase pentru a studia felul in care ele se pot îmbunătăţi, felul cum normele experimentale-statistice pot fi înlocuite cu norme tehnice, ştiinţifice. Este insă destul de regretabil că, în aşteptarea instrucţiunilor de aplicare a hotărîrilor plenarei din decembrie, în întreprinderile regiunii noastre printre care se pot enumera ,,Ludovic Minszki“, „Simó Géza", ,,Petőr Sándor“ din Tg. Mureş ş. a., nu se mişcă Încă nici cu un deget In această privinţă, nu se observă o frămintare, nu are loc un studiu prealabil, prin care să se uşureze lucrările de normare şi experimentare care ar trebui să se termine in prima jumătate a anului. Studierea de pe acum a posibilităţilor de introducere — acolo unde este posibil —şi extinderea lucrului pe echipe, brigăzi şi linii tehnologice — aplicindu-se pe scară cit mai largă acordul global, gruparea normelor de muncă prin care să se reducă numărul mare al bonurilor de lucru care comportă o serie întreagă de formalităţi şi de oameni care să le facă faţă, sunt sarcini care trebuie să preocupe toate organele de conducere administrative, organizaţiile de partid şi toate comitetele sindicale. Ele trebuie să mobilizeze in această acţiune pe toţi muncitorii, tehnicienii şi inginerii, valorificând iniţiativa creatoare a acestora. Un alt element important care va contribui în mare măsură la creşterea productivităţii muncii 11 constituie îmbunătăţirile care se aduc în sistemul premiat. Ţinîndu-se seamă că criteriile de premiere vor fi mai simple, mai legate de rezultatele tehnico-economice ale întreprinderilor, stimulind realizarea de beneficii peste sarcina planificată, reducerea suplimentară a preţului de cost economisirea de forţe de muncă şi materiale, introducerea tehnicii noi şi a tehnologiei înaintate şi respectarea indicilor financiari, conducătorii de întreprinderi trebuie să lucreze cu mare simţ de răspundere, deoarece odată cu atribuţiunile lor lărgite ei au drepturi largi in această privinţă. Nu trebuie să se intimple asemenea cazuri ca la întreprinderile de transporturi comerciale din Tg. Mureş (director Fülöp Iuliu), unde muncitorii din luna martie anul trecut, deşi ar fi avut dreptul, au primit premii numai de 2 ori, timp in care funcţionarii au primit de cca. 7 ori. Sporirea stocurilor tehnice şi a rezervelor întreprinderilor este o problemă de mare importanţă. Aceasta duce fără îndoială la asigurarea unei producţii ritmice, la folosirea integrală a maşinilor, evitindu-se golurile în producţie. Conformindu-se sarcinii trasate de plenară, U.I.L. Sovata avînd asigurat un stoc tehnic din buşteni fag de cca. 1.200 m. c, a îndeplinit planul de producţie pe ianuarie in proporţie de peste 124 la sută, fiind la zi cu planul la toate sortimentele şi în cursul lunii februarie. In felul acesta la U.I.L. Sovata s-a reuşit ca la randament să se obţină 58,4 la sută, faţă de randamentul mediu de 57,50 la sută obţinut anul trecut. Pregătirea necontenită a cadrelor, respectiv îmbunătăţirea acţiunii de calificare profesională a acestora prin cercurile A.S.I.T. şi cabinetele tehnice, folosirea cu pricepere şi la maximum a suprafeţelor de producţie, avîndu-se grijă ca maşinile şi agregatele să lucreze cu indicii cei mai ridicaţi, desfăşurarea mai largă şi cu obiective precise a întrecerii socialiste in spiritul sarcinilor trasate de plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956. extinderea metodelor înaintate şi a iniţiativelor folosite de fruntaşii în producţie de la noi din ţară ş. a sunt mijloace puternice prin care se poate ajunge la o productivitate tot mai sporită. Sub conducerea organizaţiilor de partid, cu sprijinul comitetelor de întreprindere, in scopul ridicării necontenite a nivelului de trai al celor ce muncesc, conducerile întreprinderilor au datoria să facă totul pentru a folosi din plin şi cu multă chibzuinţă noile posibilităţi create de ridicarea continuă a productivităţii muncii. Cu fiecare an care trece, tot mai multe şi mai frumoase sunt realizările regimului nostru. Astăzi în regiunea noastră sînt 50 de magazine universale aprovizionate cu toate bunurile de larg consum, ca şi 48 de magazine model, în care ţăranii muncitori pot cumpăra tot ce le doreşte inima, ca la oraş, fără să mai parcurgă kilometri întregi pentru a-şi cumpăra un kilogram de sare, petrol, un metru de ţesături, sau o bicicletă, un aparat de radio, sau te miri ce alte produse. Noul magazin universal din Hodac.~ In intimpinarea Olei de 8 MARTIE La cooperativa de producţie meşteşugărească „Textila-Mureş“ din Tg- Mureş, peste 700 de femei muncitoare lucrează cu dragoste pentru a contribui la întărirea luptei pentru pace în întreaga lume. La secţia de confecţii a lingeriei de corp, cele 4 brigăzi de pace şi 4 brigăzi de tineret compuse din 139 femei. In cinstea zilei de 8 martie,au ţinut un schimb de onoare. In ziua schimbului de onoare ele au depăşit prevederile planului cu 26 la sută, iar calitatea produselor s-a îmbunătăţit cu 0,7 la sută. Aceste realizări au fost menţinute şi în zilele care au urmat schimbului de onoare. Brigada de tineret condusă de Gergely Ana şi brigada păcii condusă de Papolczi Erzsébet şi-au depăşit prevederile planului cu 29 la sută, respectiv 31 la sută. Cu frumoase realizări întîmpină ziua de 8 martie şi femeile de la secţia de aţărie. De la începutul lunii februarie Szatmári Iuliana a dat peste plan 18 duzine de aţă. Scridon Anita a dat peste plan 95 duzine de aţă rauline, iar Hegedűs Rozalia a produs 50 kg de aţă peste plan, contribuind astfel ca întreaga secţie de aţărie să depăşească sarcina planului pe luna februarie cu 46 la sută. In timp ce mamele lucrează cu spor la această cooperativă, pentru a putea pune la dispoziţia oamenilor muncii cît mai multe şi variate produse de larg consum, de mai bună calitate, copiii lor, la căminul de zi, lucrează cu aceeaşi dragoste la confecţionarea cadourilor ce vor fi luminate mamelor lor, cu ocazia Zilei Femeii. Micuţii de aici confecţionează peste 50 de cutii, care sunt îmbrăcate în mătase şi care vor servi pentru ţinerea de nasturi, ace, aţă etc. Prima manifestare în cadrul serbărilor jubiliare ale şcolii medii „Bolyai Farkas“ din Tg.-Mureş Vineri 1 martie, sala mare a Palatului Cultural din Tg. Mureş a găzduit prima manifestare din cadrul serbărilor jubiliare ale şcolii medii „Bolyai Farkas“, fostul „colegiu“ din Tg. Mureş, care-şi sărbătoreşte anul acesta cea de-a 400-a aniversare de la înfiinţare. In cuvîntarea sa introductivă, Kozma Béla, directorul şcolii medii „Bolyai Farkas” a vorbit despre istoricul de 400 de ani al şcolii. Dintre profesorii fostului colegiu — a arătat vorbitorul — a făcut parte şi Török János, unul din conducătorii mişcării îndreptate împotriva dominaţiei habsburgice, executat la 10 martie 1854 la Tg. Mureş, odată cu el fiind întemniţaţi in cetatea din oraş mai mulţi elevi ai şcolii. A urmat apoi concertul dat de foştii elevi ai şcolii, in prezent reprezentanţi de seamă ai vieţii muzicale a oraşului, şi unii din ei cunoscuţi in întreaga ţară. Astfel au fost prezentate compoziţiile lui Metz Albert, decedat In anul 1925, întemeietorul conservatorului de muzică din Tg. Mureş, pianistului Chilf Miklós profesor al şcolii medii de muzică din Tg. Munş, Trózner József, profesor la şcoala medie de muzică din Tg. Mureş, Csiky Boldizsár, pianist, in prezent student al conservatorului de muzică „Gheorghe Dima“ din Cluj etc. De asemeni au interpretat diferite piese muzicale Székely József şi Singer György, foşti elevi ai colegiului, în prezent studenţi la conservatorul din Cluj, Csiky László şi Szálkai Tibor, profesori ai şcolii medii de muzică din Tg. Mureş şi alţii. Se pare că agenţiile C.E.C. au cunoscut în zilele din urmă o afluenţă mare de depunători, dar şi de cetăţeni ce-şi ridică din sumele agonisite. Explicaţia acestei stări e firească : vine primăvara, mărţişorul a şi sosit, iar magazinele îl întîmpină cu jafturile pline. Intr-adevăr, vizitînd magazinele, oricine îşi dă seama că sînt mult mai bine aprovizionate decît cu cîteva luni înainte. Acest fapt îl confirmă şi următoarea cifră de control: valoarea produselor alimentare şi industriale pe care unităţile comerciale din regiunea noastră le pun la dispoziţia cumpărătorilor în acest trimestru, e cu circa 16 milioane lei mai mare decît a celor vindute în primul trimestru al anului trecut, lată dar, cum cuvîntul partiului devine faptă, cum sarcinile trasate de plenara din decembrie prind viaţă. ŞI RAFTURILE, DAR ŞI SACOŞELE PLINE Vitrinele împodobite din belşug cu produse felurite te îmbie să căci pragurile magazinelor. Şi e plăcut să vezi printre ochiurile sacoşelor doldora de pachete, portocale rumene şi lămîi, smochine şi stafide. Vagoane întregi de asemenea produse au fost desfăcute şi vor mai sosi in regiunea noastră. S-a îmbunătăţit simţitor aprovizionarea cu pîine, untură şi alte produse alimentare. Unităţile comerţului alimentar au vîndut în primele două luni ale acestui an mărfuri într-o valoare cu aproape două milioane lei mai mare decît fusese planificat. S-au primit şi vor mai sosi din import cantităţi importante de felurite produse industriale ca: stofe de lină, mătăsuri pure şi alte ţesături, ciorapi, porţelanuri, aparate de radio, motociclete, jucării etc. Magazinele vor fi mai bine aprovizionate cu balonseide şi pînză de balonseid, tricotaje, în special ciorapi şi şosete pentru copii. Au fost deja puse în avnzare diferite articole de sezon ca pardesie, mantouri de ploaie, Canadiene, spenţele, rochiţe etc. In curînd în valurile magazinelor îşi vor face loc modele noi din ţesături de bumbac, sandale, stofe în culori specifice sezonului, lingerie de corp în cantităţi cu mult mai mari decit in anul trecut. De asemenea, se vor desface mai multe mărfuri în sectorul construcţii (cărămizi, ţigle, var, ciment, carton asfaltat). MAGAZINE MAI FRUMOASE Anul acesta se va dezvolta şi îmbunătăţi şi reţeaua de desfacere. La Tg. Mureş va lua fiinţă un magazin modern de confecţii cu cabine de probă, atelier de retuş etc., un magazin cu articole pentru copii, o parfumerie, se deschide o măcelărie în preajma noilor blocuri de pe strada Manovski, alte magazine vor fi lărgite şi renovat, iar opt măcelării vor fi utilate cu instalaţii pentru apă caldă şi rece. La Reghin vor începe lucrările de amenajare a unui mare magazin care va cuprinde 7 raioane şi va fi cel mai frumos din regiune. Noi unităţi comerciale se vor deschide şi la Gheorghieni, Mercurea Ciuc, Tuşnad-Băi, Odorhei, Borsec. CEVA ŞI DESPRE CADRE In mai toate unităţile de desfacere pot fi văzuţi tineri şi tinere in practică. Numai in măcelării nu. Aceasta deoarece şcoala medic tehnică de oameni din Tg. Mureş care aparţine de Ministerul Comerţului Interior, nu pregăteşte asemenea cadre. Explicaţia acestei stări de lucruri e cu atît mai bizară cu cît situaţia cadrelor de măcelari nu e tocmai înfloritoare. In Tg. Mureş, de exemplu.,, cel mai tînâr măcelar din unităţile de desfacere are vîrsta de 45 de ani. Dar situaţia nu-l mai fericită nici în cadrul abatorului. Iată de ce ar fi bine dacă Ministerul Comerţului Interior ar dispune ca cel puţin din anul şcolar următor să fie introduse şi cursuri pentru pregătirea cadrelor de măcelari şi dacă ar ajunge la un acord cu Ministerul Industriei Alimentare, ca elevii să facă practică pentru specializare atît în măcelării cît şi în abatoare. O. H. „Doriţi un mărţişor frumos? — adresaţi-va cu încredere personalului magazinului „Bijuteria". PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, MÎȚT VA | ANUL VI. Nr. 474 | SIMBATA, 2 MARTIE 1957 | 4 pagini 20 bani Pămînt redat producţiei Ţărăncile muncitoare din comuna Lisnău, raionul Sf. Gheorghe, cu ajutorul comitetului executiv al sfatului popular, au descoperit 13 ha de teren neproductiv. Ele s-au angajat să-l planteze cu puieţi fructiferi. Ptină in prezent ele au săpat gropi pentru puieţi pe o suprafaţă de peste 4 ha. Săparea gropilor continuă şi va fi gata pînă la 8 Martie. Să creştem cît mai multe păsări de curte Cu această lozincă au pornit la muncă ţărăncile muncitoare din comuna Aita Mare, raionul Sf. Gheorghe, pentru cinstirea Zilei Internaţionale a Femeii. In această comună nu există femeie care să nu-şi fi luat angajamentul de a spori numărul păsărilor de curte. De exemplu, Fekete Margit, s-a angajat că în cursul anului va crește 140 de păsări, Demeter Irina 120 de păsări, iar Papp Agnes va crește 27 curcani etc. S.M.T.-urile din regiunea noastră au terminat reparaţiile O telegramă sosită recent pe adresa Serviciului regional S.M.T. a anunţat că cel de-al 8-lea S M.T. din regiune, adică S.M.T.-ul din Sf. Gheorghe a terminat complet reparaţiile. Odată cu sosirea acestei ştiri, informăm cititorii noştri că întregul parc de maşini şi tractoare cu care sînt dotate S.M.T.urile din regiUlata noastră, e reparat în Întregime. Pentru a veni în ajutorul altor regiuni care încă nu au terminat reparaţiile, 5 maiştri au plecat deja la S.M.T.-urile din regiunea Bucureşti, iar 5 mecanici vor pleca la S.M.T. - urile din regiunea Iaşi.