Steaua Roşie, mai 1959 (Anul 8, nr. 699-707)

1959-05-03 / nr. 699

PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-VAI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PE PARTID S AI SFATUIUI POPULAR AL REGIUNII AUTONOME MAGHIARE . Anul VIII. Nr. 699. Duminecă, 3 mai 1959 6 pagini — 20 bani Silit semnul isihălirii in muncas al solifaritalii internationale Mitingul şi demonstraţia oamenilor muncii din Tg.Mureş, cu prilejul zilei de 1 Mai Zorii lui Intîi Mai au găsit oraşul de reşedinţă al regiunii noastre — Tg. Mureş — minunat oraş al florilor, primenit ca niciodată în veşmînt de sărbătoare. Un veşmint nou, gătit anume, căci la noi, oamenii muncii prăznuiesc această sărbătoare a proletariatului, pentru a 15-a oară în condiţii de libertate. Cu numai cîteva zile în urmă, centrul oraşului era încă un imens şantier. Se lucra la reamenajarea şi înfrumuseţarea Pieţii Stalin. Ziua şi noaptea, mii de oameni ai muncii din întreprinderile şi instituţiile tîrgumureşene, elevi şi studenţi, au muncit voluntar pentru ca in pragul zilei de Intîi Mai oraşul florilor să fie mai frumos şi mai înflorit ca niciodată. Şi iată acum înfăţişîndu-ni-se privirilor, fructul acestei munci entuziaste, piaţa reamenajată după ultimele cerinţe ale arhitecturii moderne, cu trotuare largi, mărginite de borduri mozaicate şi de klinker, cu un parc împrejmuit de arboret şi arbuşti ornamentali, cu ronduri de flori multicolore, cu reţelele electrice şi telefonice montate subteran, cu trei rînduri de stilpi înalţi care susţin instalaţia ce iluminează strălucitor piaţa din centrul oraşului. Iar pe lingă toate acestea, oamenii au arborat deasupra clădirilor publice, pe faţadele magazinelor, deasupra blocurilor şi caselor de locuit, drapele purpurii şi tricolore, alături de lozinca „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii!“ Spre această piaţă se îndreptau în dimineaţa zilei de 1 Mai oamenii muncii din toate cartierele oraşului pentru a participa la marea demonstraţie. Curînd, pieţele Stalin şi Eroilor Sovietici devin o adevărată mare de drapele roşii şi tricolore, unduind în adierea uşoară a vîntului de primăvară. Din piepturile a mii de oameni răsună vibrant chemări de solidaritate cu proletariatul din întreaga lume. E ora 9. In tribuna centrală iau loc conducători ai organelor şi organizaţiilor de partid şi de stat, personalităţi ale vieţii publice şi artistice, oameni ai muncii, pe piepturile cărora strălucesc ordine şi medalii ale Republicii Populare Române. Fanfara intonează imnul scump al proletariatului de pretutindeni — „Internaţionala“ — şi Imnul de stat al Republicii Populare Române. Tovarăşul Csavar Béla, preşedintele Consiliului sindical Dragi tovarăşi şi tovarăşe! Ne-am adunat pentru a sărbători întii Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii din lumea întreagă. Cu acest prilej, în numele Comitetului din Regiunea Autonomă Maghiară al Partidului Muncitoresc Român aduc un salut călduros muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor, ţăranilor muncitori, intelectualităţii din oraşul Tg.-Mureş şi din întreaga regiune. Vă felicităm pentru munca devotată ce o depuneţi în construirea socialismului, pentru obţinerea de noi şi noi rezultate, pentru înfăptuirea unei vieţi mai fericite, mai bune a celor ce muncesc. De 70 de ani clasa muncitoare sărbătoreşte ziua de 1 Mai cu victorii din ce în ce mai mari. Astfel, pe un sfert de pe suprafaţa pămîntului, de la Oceanul îngheţat de Nord pînă la Pamir, de la ţărmurile mărilor Baltice şi Adriatice pînă la Oceanul Pacific, fîlfite victorios steagul roşu al muncii libere. In aceste ţări clasa muncitoare a cucerit puterea. Astăzi partidele comuniste şi muncitoreşti din ţările capitaliste, care se întăresc din zi în zi, mobilizează oamenii muncii la lupta pentru pîine, pentru pace, pentru socialism regional, deschide mitingul oamenilor muncii din oraş. Au luat apoi cuvîntul tovarăşii Băţaga Ioan şi Molnár János, secretari ai comitetului regional de partid, care au vorbit în limbile romînă şi maghiară despre însemnătatea zilei de 1 Mai şi succesele de seamă cu care oamenii muncii din regiunea nostră au întîmpinat această măreaţă sărbătoare. Peste 33 milioane de oameni luptă azi în avangarda clasei muncitoare într-un număr de 83 de ţări, în partidele comuniste şi muncitoreşti. Ne uneşte ideologia comună marxistleninistă, lupta comună pentru eliberarea omenirii, pentru pace, democraţie şi socialism. In această zi de 1 Mai, inimile omenirii muncitoare sunt pline de bucuria măreţelor perspective oferite de cel de-al XXI-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Congres de însemnătate istorico-mondială al constructorilor comunismului. Prin înfăptuirea planului septenal Uniunea Sovietică va obţine victorii decisive în crearea bazei tehnico-materiale a comunismului, asigurînd triumful primului stat socialist din lume în întrecerea economică cu ţările capitaliste. Prin înfăptuirea planului septenal, factor important în construirea comunismului, Uniunea Sovietică va introduce într-un număr tot mai mare de ramuri industriale săptămîna de lucru de 5 zile, iar bunăstarea poporului sovietic va atinge cel mai înalt nivel din lume. (Continuare în pag. 2-a) Cuvîntarea lov. Bățaga Ioan, secretar al Comitetului regional de partid Aspect din tribună, în timpul cuvîntării. marea demonstrație a oamenilor mi din Capitale cu prilejul zilei de 1 Mai Bucureştiul, asemenea întregii ţări, e în sărbătoare. Decorul înflorit al primăverii se întregeşte în această zi cu coloritul viu, festiv, al nenumăratelor flamuri roşii şi tricolore cu care cetăţenii Capitalei şi-au împodobit oraşul, încă din zori zeci de mii de oameni ai muncii, venind din toate cartierele oraşului, se îndreaptă spre locul tradiţionalei demonstraţii de 1 Mai. Pretutindeni domneşte voia bună, se aud cîntece vesele. Piaţa Stalin are aspectul caracteristic marilor zile de sărbătoare. In Piaţă, în rînduri compacte, se află miile de oameni ai muncii care vor participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai. Sunt muncitori din fabricile şi uzinele Capitalei, activişti de partid, şi ai organizaţiilor obşteşti, militari, oameni de cultură, studenţi. Deasupra rîndurilor sunt ridicate panouri pe care sunt înscrise chemări în cinstea marii sărbători a clasei muncitoare, portretele făuritorilor socialismului ştiinţific — Marx, Engels, Lenin, portretul lui I. V. Stalin, portretele membrilor biroului politic al C.C. al P.M.R., ale conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. In tribune se află numeroşi invitaţi: membri ai C.C. al P.M.R., membri ai guvernului, ai Prezidiului Marii Adunări naţionale, conducători ai organizaţiilor de masă şi instituţiilor centrale, fruntaşi în muncă din întreprinderile Capitalei, academicieni, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. In tribuna special rezervată iau loc şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti şi alţi membri ai corpului diplomatic. In tribune se află de asemenea numeroşi oaspeţi de peste hotare veniţi să sărbătorească ziua de 1 Mai alături de poporul nostru. La ora 8,30 sosirea în Piaţa Stalin a conducătorilor partidului şi guvernului este salutată cu îndelungi ovaţii. In tribuna centrală iau foc tovarăşii Gheorghe Gheorghiu- Dej, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Alexandru Moghioroş, Constantin Pirvulescu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Ion Gheorghe Maurer, János Fazekas, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Birlădeanu, Atanase Joja, Gherasim Popa, Florian Dănălache. înainte de începerea mitingului marea fanfară militară aliniată In piaţă intonează imnul de stat al R. P. Romíno. Mitingul este deschis de tov, Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R Ia apoi cuvîntul tovarăşul Gheorghe Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor care felicită călduros cu ocazia zilei de 1 Mai pe oamenii muncii şi pe oaspeţii de peste hotare, în numele Partidului Muncitoresc Romín, al guvernului Republicii Populare Romíne şi al Consiliului Central al Sindicatelor. (Continuare în pag. 6-a) Cuvîntarea tovarăşului Gheorghe preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor Dragi tovarăşi, Dragi oaspeţi de peste hotare, Oameni ai muncii din Capitala patriei noastre, Sărbătorim astăzi ziua de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, In împrejurări cînd omenirea muncitoare de pe toată suprafaţa pămîntului îşi manifestă tot mai puternic hotărîrea de a lupta pentru pace trainică in lume, pentru democraţie şi socialism. In această frumoasă zi de primăvară, cînd întregul nostru popor muncitor îşi manifestă bucuria faţă de victoriile obţinute în construirea vieţii noi, socialiste, din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a guvernului Republicii Populare Române, şi a Consiliului Central al Sindicatelor vă salut cu căldură, şi vă felicit pentru succesele cu care aţi întîmpinat ziua de 1 Mai. Cu ocazia acestei mari sărbători, salutăm călduros scumpii noştri oaspeţi de peste hotare, care participă alături de noi la această măreaţă sărbătoare. Tovarăşi! Ziua de 1 Mai ne aminteşte de glorioasele tradiţii de luptă ale eroicei noastre clase muncitoare, de manifestaţiile şi demonstraţiile organizate de partidul comunist, de lupta maselor muncitoare, în frunte cu încercata sa avangardă, împotriva regimului burghezo-moşieresc, pentru pîine, pămînt, libertate şi pace. Poporul nostru muncitor, înfruntînd cu bărbăţie nenumărate greutăţi, a parcurs un drum glorios de luptă pentru instaurarea puterii populare, pentru întărirea regimului democrat-popular şi pentru construirea socialismului. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, stăpîni pe soarta lor, constructori harnici şi talentaţi ai socialismului. Sub steagul glorios al partidului s-au obţinut mari înfăptuiri în dezvoltarea economiei şi culturii. Oamenii muncii, dînd dovadă de o înaltă conştiinţă socialistă, participă activ la conducerea vieţii de stat şi economice, punînduşi toată puterea şi toate capacităţile în slujba înfloririi patriei. Aruncitorii, inginerii, tehnicienii, muncesc neobosit pentru dezvoltarea în ritm susţinut a industriei socialiste. An de an intră în funcţiune noi întreprinderi în industria constructoare de maşini, siderurgică, petroliferă, chimică, minieră, de prelucrare a lemnului, in industria producătoare de bunuri de larg consum. Mase tot mai largi de ţărani muncitori păşesc cu încredere pe drumul arătat de partid, drumul agriculturii socialiste. Poporul nostru a primit cu aprobare şi satisfacţie măsurile stabilite de partid şi de statul democrat-popular în vederea lichidării oricăror forme ale exploatării în mediul rural. Nu este departe ziua cînd va fi încheiată opera de transformare socialistă a agriculturii. Intelectualitatea ţării noastre, oamenii de ştiinţă şi cultură participă tot mai activ la opera de construire a societăţii noi, socialiste. Pe măsura dezvoltării economiei naţionale, a creşterii productivităţii muncii şi reducerii preţului de cost al producţiei, creşte nivelul de trai al oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Anul acesta vom sărbătorii a 15-a aniversare a eliberării patriei noastre. Cu acest prilej, poporul român va trece în revistă marile realizări pe care le-a obţinut în anii puterii populare, realizări ce deschid perspectiva înfăptuirii unor noi sarcini măreţe. In anii apropiaţi socialismul va fi construit în linii mari şi vom trece la o nouă etapă, etapa desăvârşirii construcţiei socialismului în ţara noastră. In munca şi lupta pentru construirea socialismului s-a cimentat (Continuare în pag. 6-a)