Steaua Roşie, iulie 1962 (Anul 11, nr. 155-180)

1962-07-01 / nr. 155

Construcţiile zootehnice să fie executate la timp şi la un nivel calitativ corespunzător Dezvoltarea şeptelului de animale impune pe lîngă asigurarea unei bogate baze furajere să se asigure şi adăposturi corespunzătoare pentru efectivele de animale proprietate obştească. Pentru asigurarea adăpostirii în bune condiţiuni a animalelor şi pentru depozitarea în condiţii optime a produselor agricole, gospodăriile colective din regiunea noastră şi-au propus ca în cursul anului curent să execute 1.250 diferite obiective dintre care 796 adăposturi pentru animale, 107 obiecte-?, pentru depozitarea produselor agricole şi 347 diferite alte construcţii gospodăreşti. Acum cîind sîntem la sfîrşitul primului semestru trebuie să analizăm unele aspecte ale construcţiilor agrozootehnice. Deşi după specificul regiunii noastre unde prin natură sunt asigurate surse optime de aprovizionare cu materiale (în prima fază a executării construcţiilor) ca: piatră, balast, cărămidă, chirpici, nisip, var etc., totuşi primul semestru se încheie cu rezultate nesatisfăcătoare. Pînă în prezent din planul anual lucrările de construcţii sunt începute numai în proporţie de 20,5 la sută şi terminate în proporţie de 5,8 la suită. Această rămînere în urmă se datoreşte şi unor cauze obiective însă în cea mai mare parte se datoreşte lipsei de îndrumare din partea organelor raionale şi slabei preocupări a conducerilor gospodăriilor colective în acest sens. Printre primele lipsuri ce s-au manifestat în executarea lucrărilor de construcţii trebuie să amintim ritmul nesatisfăcător al executării şi aprobării planurilor de sistematizare a centrelor gospodăreşti. Deşi organele raionaleau primit sarcini concrete în acest sens, mai sunt unele raioane care nu au terminat în totalitate amplasarea centrelor gospodăreşti. Astfel, în raionul Reghin, nici pînă azi nu sunt avizate un număr de 36 planuri de sistematizare care pe teren au fost deja stabilite, însă la întocmirea schiţelor şi a documentaţiilor tehnice organele raionale au manifestat o delăsare nejustificată. Asemenea situaţie este şi în raionul Tg.Mureş unde un număr de 32 gospodării agricole colective nu au încă planuri de sistematizare avizate. S-au întîmpinat greutăţi şi la avizarea planurilor de sistematizare din partea Comisiei regionale de amplasare. Totuşi, în mare majoritate s-au putut satisface cererile gospodăriilor colective în acest sens. Astfel, în prezent, gospodăriile agricole colective sunt asigurate cu planuri de sistematizare în proporţie de 79 la sută şi au primit autorizaţii pentru executarea lucrărilor de construcţii în proporţie de 74 la sută. Intîrzierea provenită din cauza executării cu întîrziere a documentaţiilor putea să fie recuperată prin asigurarea materialelor necesare pe șantiere și amenajarea acestora în mod mai corespunzător. Insă aceste lucrări, care sunt sarcinile gospodăriilor agricole colective, nu au fost făcute. De exemplu, gospodăriile agricole colective din raioanele Gheorghieni, Reghin, Toplița au avut toate posibilităţile de aprovizionare pe plan local, cu materiale de construcţii ca: pietriş, nisip, cărămidă, lemn etc., totuşi lucrările de construcţii în aceste raioane nu sunt începute numai în proporţie de 11 — 15 la sută. Acum cînd timpul este foarte favorabil pentru executarea, lucrărilor de construcţii, atît gospodăriile colective cit şi organele raionale de coordonare a acestor lucrări trebuie să-şi îndrepte toate forţele pentru mărirea ritmului de execuţie a construcţiilor agrozootehnice-Prin identificarea materialelor din resurse locale şi exploatarea acestora, gospodăriile agricole colective trebuie să se aprovizioneze în cel mai scurt timp cu toate materialele necesare şi să treacă imediat la executarea lucrărior de construcţii. Construcţiile la care şarpanta nu se va monta, pînă la începerea secerişului, nu vor putea fi terminate în bune condițiuni înainte de începerea iernii. Sau chiar dacă se vor termina acestea nu vor fi adăposturi sănătoase din cauza că tencuielii© nu au timp să se usuce, adăposturile fiind umede. Unele gospodării agricole colective ca de exemplu Baitoş din raionul Reghin, Dumbrăvioara raionul Tg.Mureş, Iernut, raionul Luduş şi altele, cunoscind faptul că o construcţie terminată în primul semestru va fi sănătoasă şi durabilă, au început aceste lucrări încă la începutul primăverii şi in prezent sunt date în folosinţă. Comitetul executiv al Sfatului popular regional, sub îndrumarea Comitetului regional de partid, pentru ajutorarea gospodăriilor agricole colective din raioanele de șes în executarea construcțiilor grozootehnice, este necesar ca organele sfaturilor populare raionale să acorde un ajutor mai concret pe teren, analizînd şi îndrumînd fiecare unitate în parte pentru începerea neîntîrziată a construcţiilor. Gospodăriile colective din raioanele Luduş, Tg.Mureş, Tîrnăveni au contractat pînă în prezent materialul lemnos cu gospodăriile agricole colective din raioanele Topliţa şi Ciuc în proporţie de 82 la sută, urmînd ca acestea să înceapă cit mai urgent livrarea materialelor. De asemenea, un ajutor preţios au primit toate gospodăriile colective din regiune prin repartizarea de către stat a unei cantităţi de peste 4.000 tone ciment cu preţ redus. Pentru recuperarea timpului pierdut în executarea construcţiilor agrozootehnice, este necesar ca organele sfaturilor populare raionale să acorde un ajutor mai concret pe teren, analizînd şi îndrumînd fiecare unitate în parte pentru începerea neîntîrziată a construcţiilor. In raioanele unde nu sunt amplasate încă construcţiile, ca de pildă, la Reghin, Odorhei şi Tg. Mureş, trebuie terminată această lucrare în cîteva zile, eliberîndu-se in cel mai scurt timp autorizaţii de construcţii. Totodată este necesar ca conducerile gospodăriilor colective să termine neîntîrziat cu aprovizionarea materialelor şi să înceapă în cel mai scurt timp toate obiectivele care şi le-au prevăzut în planul de producţie chiar dacă nu sînt asigurate toate materialele necesare, urmînd ca în timpul execuţiei să facă aprovizionarea in continuare. Din experienţa anilor trecuti se cunoaşte faptul că, dacă construcţiile sînt începute după terminarea campaniei de vară nu se pot termina în bune conditiuni plnă la venirea iernii. Este necesar deci ca toate construcţiile să fie începute cît mai urgent, lucru pentru care avem toate condiţiile create. PUSKAS GHEORGHE şeful serviciului construcţii agricole din cadrul Consiliului agricol regional Teatrul Muzical DIMA din Braşov anunţă un concurs în zilele de 3 şi 4 iulie 1962, la orele 10, la sediul Teatrului muzical, pentru ocuparea următoarelor posturi vacante: 4 şi vioara I 4 posturi la vioara II 3 posturi violă 1 post « cello 1 post oboi 2 posturi Mai puteţi încheia contracte pentru vînzarea linii, cu reprezentanţii întreprinderii D. G. A., la centrele de achiziţii, preţuri comonamie. - - I.C.R. REGHIN sub str. Parcul popular nr. 1. — Telefon: 211 EXECUTĂ — transformări de locuinţe — tencuiri — zugrăveli şi reparaţii — lucrări de instalaţii şi reparaţii de conducte de apă şi electrice. Pentru salariaţi execută lucrări şi pe rate. Informaţii detailate la direcţiunea întreprinderii. ! Comunicat COMITETUL ORĂŞENESC I P.M.R. TG. MUREŞ ANUN TA CA ÎNCHEIEREA FESTIVA A ANULUI 1961 — 1962 IN INVATAMINTUL DE PARTID VA AVEA LOC MARŢI, 3 IULIE, LA OIELE 18,30 IN SALA MARE A PALATULUI CULTURII. In vitrinele librăriilor CIAUŞU V. Pentru o producţie sporită de cereale. Editura politică, 64 pagini — 0,85 lei MIRCESCU A. Să folosim maşinile din plin. Editura politică, 40 pagini — 0,75 lei MITEA C. Îngrijirea maşinilor — o îndatorire patriotică. Editura politică, 64 pagini — 0,85 lei PAULESCU D. Cooperarea întreprinderilor. Editura politică, 24 pagini — 0,55 lei * * * Prima consfătuire de fiziologie vegetală din R.P.R. Editura Academiei R.P.R., 156 pagini — 7,10 lei . Sporesc efectivele de animate Una din preocupările de seamă ale colectiviştilor din Adămuş, raionul Tîrnăveni, este şi aceea a dezvoltării continue a sectorului zootehnic. Pînă în prezent, colectiviştii au cumpărat din credite acordate de stat 125 capete bovine din care 45 de vaci. Paralel cu mărirea efectivelor de animale, colectiviştii se preocupă şi de asigurarea unor adăposturi bune şi ieftine. In acest an ei vor construi un grajd cu o capacitate de peste 100 capete bovine. In aceste zile colectiviştii confecţionează pe plan local cărămizile necesare acestei construcţii. I. HAIDUC corespondent voluntar .R.I. „REPUBLICA" REGHIN angajează imadiat• - Inginer — Ca şef al serviciului producţie, cu studii superioare in specialitatea mecanică cu o vechime în funcţie de 6 ani. - Tehnician I protecţia muncii, cu studii medii tehnice şi 5 ani vechime in funcţii tehnice. ..ei interesaţi se vor adresa personal, sau la telefon nr. 103, Reghin. -COC303- Dezvoltă sectorul zootehnic încă din primul an de activitate, membrii gospodăriei agricole colective din Laslăul Mare, raionul Tîrnăveni, sînt hotărîţi ca pe lingă sectorul vegetal să dezvolte continuu sectorul zootehnic, ramură aducătoare de mari venituri. Pînă în prezent colectiviştii au cumpărat, din împrumut acordat de stat, 30 de vaci cu lapte şi 45 de viţele. Pe lîngă aceasta ei şi-au propus să dezvolte şi sectorul ovin şi avicol. AUGUSTIN PRECUP corespondent voluntar —ap— Butoaie fără cercuri şi doage Plăcile fibrolemnoase (P.F.L.) fabricate de complexele de industrializare a lemnului din patria noastră își găsesc o largă utilizare. Recent, la unitatea ILEFOR Reghin a fost terminat prototipul unui original butoi de ambalaj din P.F.L. Butoiul de ambalaj nu are nici o doagă și nici cercuri metalice. De asemnea, la fabricarea butoaielor de ambalaj pentru chimicale s au folosit foarte puţine cuie. Butoaiele au trecut încercările de rezistenţă cu succes, iar în curind se vor introduce în fabricaţia de serie.coco STEAUA ROȘIE Muncesc cu însufleţire Sub îndrumarea organizaţiei de bază şi a consiliului de conducere al gospodăriei, colectiviştii din Pogăceaua, raionul Luduş, muncesc cu multă însufleţire executarea lucrărilor de întreţinere a culturilor. Pînă în prezent colectiviştii au terminat praşila a doua pe întreaga suprafaţă cultivată cu porumb boabe şi porumb siloz, iar pe suprafaţa cultivată cu porumb destinat obţinerii unei producţii de 5.000 kg boabe la hectar s-a aplicat praşila a treia. Paralel cu aceste lucrări colectiviştii lucrează din plin la recoltatul furajelor. DUMITRU CALEA corespondent voluntar —□□— Cîştigătorii concursului de orientare turistică De curînd, clubul sportiv „Voinţa“ a organizat la Sovata un reuşit concurs de orientare turistică, la care au participat 20 de echipe cu 105 persoane, depăşindu-se numărul participanţilor la asemenea concursuri organizate în anii precedenţi. Alături de asociaţiile sportive „Viitorul“, „Sanitarul“, „Stăruinţa“, de muncitorii de la Fabrica de confecţii „Mureşul“, fabrica de zahăr etc., au participat şi 4 echipe din regiunea Cluj. Câştigătorii concursului sînt membrii colectivelor sportive „Rapidul“ şi „Voinţa“ din Cluj, cărora le-a fost înmînată cupa „Voinţa“ din cadrul spartachiadei de vară a tineretului. Ceilalţi membri din colectivele sportive au primit diplome de participare. Dragă redacţie, Noi, locuitorii blocului de pe strada Republicii, colt cu str. Roosevelt din Reghin, trimitem un articol pe care te rugăm să-l publici, chiar dacă pare prea curios. Iată despre ce este vorba. Exact in fata blocului nostru, la o distantă de doi paşi, există (din mari păcate) staţiunea de desfacere a produselor petrolifere — adică pompa de benzină cum li spunem noi, nespecialiştii nu ale produselor petrolifere. Prin anul 1960, pe seama acestei pompe a început o mare bătălie. In loc de lănci, arcuri sau puşti de foc, au fost şi sînt din abundenţă folosite hîrtii şi discuţii. Iată şi cele două părţi intre care se desfăşoară lupta: Sfatul popular orăşenesc Reghin şi, partea adversă, Baza nr. 6 de desfacere a produselor petrolifere Braşov. Comitetul executiv a început cu o adresă prin care cerea Bazei nr. 6 Braşov să ia de urgenţă măsuri pentru a fi mutată pompa, pe bune întemeiatul motiv că aici este situată într-un loc cu totul inadmisibil. Baza nr. 6, neavind la... bază motive, a răspuns: Nu avem nimic contra. Aveţi perfectă dreptate. Daţi-ne un alt teren şi totul e in regulă. Deci, părea că bătălia abia începută a şi ajuns la sfirşit, mai ales că ambele părţi aveau aceleaşi năzuinţe. încă din acel moment a început acţiunea de „descoperire" a unui teren unde să fie mutată pompa. Au început din nou adresele prin care se înştiinţa Baza nr. 6 despre terenul găsit pentru mutare. Răspuns: necorespunzător, confine apă. Altă adresă. Alt răspuns: terenul se află in pantă şi, deci, nu corespunde. Din nou adresă. Din nou răspuns: Ar fi bun locul ales Insă din punctul de vedere al legilor de circulaţie este interzis. Şi iată, dragă redacţie, că a sosit şi vara anului 1962 şi bătălia nu a încetat. Noi, în acest timp, ne-am obişnuit de-a binelea cu zgomotul zecilor şi sutelor de autovehicule ce zi şi noapte se adapă cu benzină de la pompa fermecată. Să spunem că la acest capitol nu avem nimic de obiectat (rămîne vorba între noi). Necazul e altul. Suntem cam invidioşi. Locuitorii întregului oraş, prin ferestre larg deschise, pot in tihnă, să inspire aerul curat şi înviorător al frumosului anotimp. Noi, din cauza pompei, nu putem. ■ Am încercat de cîteva ori insă obraznicii vapori de benzină au dat buzna in locuinţe. Sintem cuprinşi cu tofii de o nemărginită și bine întemeiată curiozitate: cit timp va mai dura bătălia începută in urmă cu doi ani? Noi ne-am hotărit ca in locul pompei fermecate —• bineînțeles după ce va fi mutată *— să amenajăm un frumos parc ca prin geamurile largi deschise să inspirăm cu nesafireasma îmbătătoare a trandafirilor. Oare cind va prinde viaţă hotărlrea noastră? Tu nu eşti curioasă, dragă redacţie? Locuitorii blocului Pentru conformitate P. GIURGIU Curiozităţi POMPA FERMECATĂ Venituri mari din zootehnie Pe lîngă celelalte ramuri de producţie, colectiviştii din Crăieşti, raionul Reghin, acordă o mare atenţie dezvoltării sectorului zootehnic. Intr-un timp scurt, membrii gospodăriei colective de aici şi au sporit numărul de animale la 128 capete bovine din care 78 vaci. In primele 5 luni ale anului s-a realizat o producţie de 1.100 litri de lapte pe cap de vacă furajată, ceea ce a permis colectiviştilor să realizeze din vînzarea laptelui un venit de peste 40.000 lei. Şi sectorul porcin a crescut simţitor. Numărul porcilor este în prezent de aproape 120 capete. Din această ramură, prin vînzarea pe bază de contract a 21 porci, s-a obţinut de asemenea un venit de peste 17.500 lei. Pentru adăpostirea animalelor a început construcţia unui grajd cu o capacitate de 100 capete, o maternitate pentru scroafe şi o puterniţă pentru păsări. Construcţiile vor fi executate din fonduri proprii şi prin muncă patriotică. PILCA IACOB instructor raional U.T.M. Reghin DUMINICA 1 IULIE TG. MUREŞ N. Bălcescu: filmul Două reprize in iad. Progresul: filmul Bătrinul şi marea. Steagul roşu : filmul După doi iepuri. Tineretului: filmul butonul regelui. Muncitoresc: filmul Cer senin. Doja Citi.: filmul Lilly. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Raidul vărgat. LUNI 2 IULIE 1 TG. MUREŞ N. Bălcescu: filmul Omul amibie. Progresul: filmul Agrata albă. Steagul roşu: filmul Călătoriile lui Gulliver, Tineretului: filmele Circul şi Flăcări în taiga. Muncitoresc: filmul Doctorul din Bothenow. Doja Gh.: filmul Tracul unui actor. Casa de cultură a sindicatelor: filmul Raidul vărgat. GHEORGHIENI 7 Noiembrie: filmul Secerişul verde LOUŞ 30 Decembrie: filmul Bufonul regelui MIERCUREA CIUC Doja Gh.: filmul Cursa de 100 km ODORHEI Muncitoresc: filmul Procesul maimuţelor REGHIN Victoria: filmul Profesiunea doamnei Warren Iirnaveni 23 August: filmul Procesul maimuţelor tOPLIţA Muncitoresc: filmul Din nou spre stele Teatrul de stat din Tg.Mureş prezintă duminică 1 iulie, la orele 20, comedia „Nuntă la castel“ de Sütő András. Teatrul de stat de păpuşi din Tg. Mureş prezintă duminică 1 iulie, la orele 18, piesa „Janoş Viteazul“. file spectacole Ansamblul de stat de cîntece şi jocuri din Tg. Mureş prezintă luni 2 iulie, la orele 20, un program de cîntece şi jocuri populare. -k DUMINICA 1 IULIE BUCUREŞTI (Spicuiri) Programul I: 7,15 — Concert distractiv; 8,00 — Şcoala şi viaţa; 8,20 — Muzică de estradă; 11,00 — Solişti şi orchestre de muzică populară din ţări socialiste; 11,30 — Vorbeşte Moscova; 12,00 — Interpreţi de muzică uşoară; 13,10 — De toate pentru toţi; 14,05 — „Pentru fiecare, melodia preferată“; 15,00 — Melodii populare romîneşti; 15,30 — La şezătoare; 16,45 — Muzică populară pentrufruntaşii recoltelor bogate; 17,15 — Valsuri din operete; 18,00 — Muzică uşoară romînească; 18,25 — Muzică populară romînească; 19,50 — Muzică de estradă; 20,00 — Teatru la microfon. Premiera „Spiritiştii“, comedie de Victor Eftimiu; 21,15 — Program muzical pentru oamenii muncii aflaţi la odihnă; 22,30 — Muzică de dans. Programul II: 7,00 — Muzică populară romînească şi a minorităţilor naţionale; 8,00 — „In excursie“, muzică uşoară; 9,00 — Din muzica popoarelor; 9,30 — Concert de estradă; 10,38 — Muzică uşoară romînească; 12,15 — Cîntece şi jocuri populare romîneşti; 12,45 — Muzică de estradă; 13,00 — Program muzical pentru oamenii muncii aflaţi la odihnă; 14,30 — Satira şi umorul; 15,15 — Pagini alese din muzica de operetă; 16,08 — Cîntă Maria Tănase; 17,25 — Muzică uşoară; 19,30 — Romanţe; 20,05 — Muzică uşoară; 20,20 şi 22,00 — Muzică de dans. * TG. MUREŞ, (in limba maghiară): 9,30—10 — Emisiunea pentru copii; 10—10,30 — Emisiunea pentru pionieri şi şcolari. 3 Pe unul din noile şantiere din oraşul Tg.Mureş. (Foto: Z. HARAGOS) Pentru zilele de 1 şi 2 iulie, se anunţă următorul timp probabil : Vremea se menţine uşor instabilă, favorabilă ploilor slabe şi averselor de ploaie, mai ales în cursul după-amiezii. Temperatura uşor variabilă, minimele vor fi cuprinse între 6—12 grade, iar maximele între 18—25 grade. Vînt slab din vest.