Steaua Roşie, septembrie 1963 (Anul 12, nr. 205-229)

1963-09-17 / nr. 218

mim sasiul lucrărilor agricole ic toamnăl COLECTIVISTI SI MUNCITORI DIN G. A. S.! Depune}! toate eforturile, toată capacitatea voastră de muncă pentru executarea la timp a lucrărilor agricole de sezon! Participa}! activ la recoltatul porumbului, sfeclei de zahăr şi cartofilor! Sprijini}i transportul operativ al acestor produse, eliberat la timp terenurile pentru însămînțat. La Lăzarea se recoltează inul şi cartofii După cum ne informează tov. BELA THOMAN, în acest an colectiviştii din Lăzarea, raionul Gheorghieni, şi-au organizat mai bine munca la recoltat. Ca rezultat, pînă acum ei au reuşit să recolteze inul de pe 250 hectare din cele 264. 40 la sută din recoltă a şi fost transportată la baza de recepţie. Concomitent cu această lucrare, colectiviştii de aici au trecut cu toate forţele la recoltatul cartofilor. De pe unele parcele se obţine o producţie medie în junul a 20.000 kg la hectar. Asigură baza furajeră. Colectiviştii din Fînaţe, raionul Luduş, paralel cu recoltatul porumbului se ocupă intens de însiloza-rea porumbului de pe suprafaţa pe 25 de ha. Totodată, ei însilozează şi cocenii de porumb în amestec cu colete de sfeclă de zahăr şi capitolele de floarea-soarelui. MIRCEA COSMA corespondent voluntar PROLETARI DIN TOATE JARieEfVNtThVfr* ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL DE PARTID MUREȘ-AUTONOMA MAGHIARĂ ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL Anul XII. Nr. 218 (1.714) | Marți, 17 septembrie 1963 | 4 pagini 20 bani Zoresc recoltatul porumbului şi a sfeclei de zahăr GHEORGHE DEMENY, corespondent voluntar, ne informează că zilele acestea şi la G.A.C. Răzoare, raionul Luduş, a început recoltatul porumbului şi a sfeclei de zahăr. Prima brigadă care a început culesul porumbului a fost cea condusă de Ioniţă Roşea. O dată cu recoltatul se taie şi tuleii, iar suprafeţele eliberate se pregătesc imediat pentru a fi însămînţate cu grîu. Pînă acum culesul porumbului s-a efectuat pe o suprafaţă de aproape 20 ha. La G.A.C. Rîciu, după cum ne informează tov. ZACHEI MOLDOVAN, s-a trecut cu toate forţele la recoltatul sfeclei de zahăr. Zilnic se recoltează şi se transportă la bazele de recepţie peste 8 vagoane de sfeclă. In fruntea acestei acţiuni se situează brigada condusă de Ioan Ercean, care participă zilnic la recoltat cu peste 100 braţe de muncă. Pe loc de frunte în cadrul întrecerii socialiste se situează și brigada condusă de Aexandru Popai. Floarea-soarelui s-a recoltat în numai doua zile Tov. ALEXANDRU DOBOŞ din Gheja ne scrie că în această gospodărie, datorită bunei organizări a muncii, colectiviştii au terminat recoltatul florii-soarelui de pe întreaga suprafaţă, în numai două zile. Primii care au terminat această lucrare sunt colectiviştii din brigada condusă de Teodor Maxim. Recolta obţinută la această cultură este bună, depăşind producţia planificată cu 20 la sută. După treierat, capitolele de floarea-soarelui au fost însilozate în amestec cu borhot de sfeclă, realizîndu-se în felul acesta 10 vagoane furaj de calitate. După cum ne relatează tov. PAVEL CENAN din G.A.C. Valea Largă, la această gospodărie se zoreşte recoltatul culturilor intercalate. Adunatul recoltei de pe cele 300 ha cu fasole şi 200 ha cu dovleci din cultura intercalată, se apropie de sfîrșit. Paralel cu această lucrare colectiviștii de aici au terminat și recoltatul cînepei. La G.A.C. Chendu Mare, raionul Tg.-Mureş, s-a recoltat porumbul de pe o suprafaţă de peste 70 de ha. După recoltare terenul a fost eliberat imediat de tulei. tractonştii de la S.M.I. Miercurea Niraj execută arături de insărmintare pe această suprafaţă. Pregătiri pentru aprovizionarea de iarnă La Ministerul Comerţului Interior a avut loc o şedinţă de colegiu care a analizat stadiul pregătirilor pentru toamnă şi iarnă şi a stabilit programul de măsuri în vederea asigurării unei mai bune aprovizionări şi deserviri a populaţiei în această perioadă. Accentul principal va fi pus pe valorificarea judicioasă a producţiei de legume şi cartofi, in comparaţie cu realizările din perioada corespunzătoare a anului trecut, în trimestrul următor sarcinile de desfacere ale comerţului socialist pentru populaţie şi consumurile colective cresc cu: 79,8 la sută la ceapă uscată, 35,4 la sută la varză, 57,7 la sută la rădăcinoase, 15,9 la sută la cartofi, 31,4 la sută la fructe, etc. Cantităţi importante sunt în curs de semiindustrializare. S-au luat măsuri deosebite pentru amenajarea spaţiilor de depozitarea şi însilozarea în bune condiţii a legumelor şi fructelor ce urmează să fie vîndute în timpul iernii. Creşterea producţiei industriei de bunuri de consum creează condiţii pentru aprovizionarea superioară a magazinelor cu diferite produse alimentare şi industriale. Numai la ţesături de lină, de exemplu, se înregistrează în acest semestru o creştere de 30,5 la sută. Fabricile livrează cantităţi superioare de confecţii, tricotaje şi lenjerie pentru toamnă şi iarnă. In centrul atenţiei stă, ca în fiecare an, asigurarea continuităţii aprovizionării populaţiei din localităţile mai greu accesibile în timpul iernii cum ar fi Moldova nouă şi Orşova, Măcin şi Delta Dunării, centre de exploatare forestieră şi altele. Măsurile gospodăreşti pentru toamnă şi iarnă prevăd, de asemenea, ca fiecare unitate comercială să aibă toate instalaţiile puse în punct, astfel incit deservirea să se desfăşoare în condiţii optime. (Agerpres) Şcolile şi-au deschis din nou porţile. Anul şcolar 1963 —1964 a început Vacanţa cu neasemuitele ei frumuseţi, a luat sfîrşit. Pretutindeni in regiunea noastră, ca în întreaga ţară, şcolile şi-au deschis din nou porţile pentru a-şi primi oaspeţii dragi. Străzile n-au fost parcă nicicînd mai pline de viaţă şi soarele nici el n-a strălucit parcă mai viu ca acum cînd totul freamătă de bucuria începem unui nou an şcolar. Grupurile vesele de copii in uniforme noi şi cochete, care se îndreaptă spre şcoală, dau peisajului nou al satelor şi oraşelor noastre o notă de gingăşie şi optimism. Nu poţi trece fără să-i însoţeşti cu privirea pe ţinea de 7 ani şi să nu zîmbeşti cu duioşie şi înţelegere de gravitatea cu care fac prima paşi spre şcoală însoţiţi de părinţi sau de fraţii mai mari. Ii urmăreşti, de asemenea, pe pioniera cu cravate roşu la git şi cu feţele luminate de bucuria reintîlnirii cu şcoala, cu colega şi profesorii dragi, sau pe adolescenţa pentru care acest an şcolar va constitui sfirşitul epopeii vieţii de elev. Pe toţi i-au aşteptat şi primit şcoli spaţioase şi curate, mai păstrînd încă mirosul proaspăt al varului şi vopselei, cu laboratoare bine amenajate şi înzestrate cu materialul didactic necesar, cu biblioteci care-i invită încă din primele zile să le dezvăluie o lume de frumuseţi necunoscute, l-au aşteptat şi primit cu dragoste şi căldură învăţătorii şi profesorii care le vor împărtăşi lumina înţelepciunii. In multe sate şi oraşe sărbătoarea deschiderii anului şcolar a coincis cu festivitatea inaugurăm unor şcoli noi. Intr-o şcoală nouă, cum nu se mai află in împrejurimi, au trăit primele emoţii şi bucurii ■ ale începutului de an şcolar copiii din Sinmihaiul de Pădure, raionul Reghin. Şcoli asemănătoare s-au inaugurat şi în satele Remetea (Ig.Mureş), Bua (Iîrnăveni), in cartierul „7 Noiembrie“ din Ig.Mureş etc. La festivitatea de deschidere a noului an şcolar au luat cuvintul directorii de şcoli, învăţătorii şi profesorii, invitaţi din partea organelor locale de partid şi de stat, părinţi ai elevilor şi elevi. Cu toţii au vorbit despre minunatele zile în care trăim, despre nemaiintilitele condiţii de învăţătură, mulţumind pentru toate acestea partidului nostru drag care a dat un nou sens vieţii noastre. PRIMA ZI — PRIMELE BUCURII A început şcoala! Aceasta exclamaţie a fost rostită ieri de zeci şi sute de elevi care au împînzit străzile oraşului îndreptîndu-se spre şcoală. A fost rostită, în această zi de toamnă, şi de copiii cartierului „7 Noiembrie" din Tg.-Mureş. Aceştia au trăit ieri o mare bucurie, sărbătorind un dublu eveniment — deschiderea cursurilor şi inaugurarea noii şcoli. Zveltă şi impunătoare, cu geamuri mari şi luminoase, clădirea şcolii se zăreşte de departe printre noile blocuri din cartier. Are două etaje, cuprinde 16 săli de clasă, 2 laboratoare şi bibliotecă. Este înzestrată cu mobilier nou, cu aparatură şi material didactic necesar. E ora 8. In curtea şcolii domneşte o atmosferă sărbătorească, atît de specifică primei zile de şcoală. După festivitatea de deschidere, in cadrul căreia au vorbit tovarăşa directoare a şcolii, Kiss Eleonora, tovarăşul Kozma János, vicepreşedinte al Sfatului popular orăşenesc, părinţi ai elevilor şi elevi, a fost tăiată tradiţionala panglică şi primii elevi, cei din clasa I, au trecut pragul şcolii. Printre ei l-am zărit pe micuţul Francisc Miklós. E fiul lui Béla Miklós, şef de echipă la Depoul de locomotive din Tg.I Mureş. Tatăl a ţinut să-şi însoţească băiatul la şcoală pentru că soţia l-a condus pe micuţul Bela la grădiniţă. I-am zărit, de asemenea, pe Ionel Huza, al cărui tată e muncitor, pe Maria Andreescu, pe Andrei Pall şi alţii. Părinţii, fraţii mai mari şi chiar bunicii i-au însoţit pe micuţii dintr-a întîia în clase unde i-a aşteptat o frumoasă surpriză — pe bănci, aşezate cu grijă, se aflau pacheţelele cu manuale, însoţite de o bucăţică de hîrtie pe care se putea citi: „Primiţi cu mare dragoste cărţile oferite de partidul şi guvernul nostru drag". Elevilor din clasele mai mari, manualele acordate gratuit le-au fost împărţite, fiecăruia, în ordinea alfabetică. ... S-a scurs prima zi de şcoală, plină de bucurii şi surprize. Peste 2.000.000 kg fier vechi trimis pietărilor Materiale de construcţii peste plan O preocupare de seamă a conducerilor întreprinderilor, organizaţiilor economice şi posteşti din oraşul şi raionul Tîrnăveni este colectarea a tot mai mari cantităţi de fier vechi. Astfel, în cele 8 luni care au trecut din acest an au fost strînse şi expediate marilor oţelării de la Reşiţa şi Hunedoara peste 2.000.009 kg metal vechi, din care fontă a Mari venituri din grădina de zarzavat Anul acesta colectiviştii din Cheţani, raionul Luduş, au pus mare accent pe cultura legumelor. Brigada legumicolă condusă de Liviu Munteanu a lucrat cu multă pricepere şi tragere de inimă. Astfel din acest sector s-a realizat un venit de aproape 200.000 de lei. Numai cultura pepenilor a adus un venit de peste 20.000 de lei. Cei mai harnici colectiviști din brigadă s-au dovedit a fi loan Bogătian, Anica Sărac, Gheorghe Trif şi alţii aproape 200.000 kg, iar metale neferoase peste 130.000 kg, depâşindu-se planul pe cele 8 mmi cu peste 300.000 kg fier vechi. Cele mai frumoase rezultate le-a obţinut Combinatul chimic din Tîrnăveni, care a strîns şi predat întreprinderii de colectare a metalelor peste 1.460.000 kg fier vechi, G.A.S. Zagăr a depășit planul cu 13.000 kg, G.A.S. Seuca cu 5.000 kg, întreprinderea de gospodărie comunală Tîrnăveni cu 25.000 kg și U.R.C.C. Tîrnăveni cu peste 25.000 kg. In primele cinci zile din luna septembrie, lucrătorii de la I.C.M. au expediat oţelăriilor aproape 1.000.000 kg fier vechi. Harnicul colectiv de muncă de la Fabrica de cărămizi şi ţigle „Mureşeni“ din Tg.Mureş, desfăşurînd o largă întrecere socialistă, în luna august a. c. a înregistrat noi şi importante rezultate, realizîndu-şi sarcinile de plan în proporţie de 104,64 la sută la producţia globală şi 105 la sută la producţia marfă. Astfel s-au dat peste plan 190.000 buc. cărămizi şi blocuri uşoare din beton şi 31.000 bucăţi materiale învelitoare. SIMPOZION Comitetul regional de cultură şi artă, în colaborare cu Casa prieteniei romîno-sovietice, organizează miercuri 18 septembrie, la orele 18, la Casa prieteniei romîno-sovietice, din Piaţa Trandafirilor, un simpozion pe tema: „Aurel Vlaicu — precursor al aviaţiei romîneşti". Vor vorbi: Alexandru Jozsa, comandantul Aeroclubului regional, şi Simion Fuchs, cercetător principal al Bazei de cercetări a Academiei R.P.R. îşi vor da concursul Lidia Baba şi Ioan Chiţoiu, artişti ai Teatrului de stat din Tg.-Mureş. Prin muncă patriotică In vederea creării unor condiţii optime de lucru, secţia întreţinere de la I.I.S. „Electro-Mureş" din Tg.-Mureş a fost instalată într-un nou atelier, special amenajat, spaţios, iluminat fluorescent şi prevăzut cu instalaţie de aerisire. Un număr de 50 de muncitori din secţia condusă de maistrul Albert Szabó au efectuat peste 600 de ore de muncă patriotică la montarea şi instalarea utilajului în noul atelier. In vederea dotării atelierului cu un polizor dublu, muncitorii secţiei au confecţionat acest polizor tot prin muncă patriotică. Valoarea lucrărilor executate prin muncă patriotică se ridică la peste 12.000 de lei. Prin darea în folosinţă a noului atelier, procesul de întreţinere şi reparare a utilajului din dotarea întreprinderii se face în condiţiile tehnicii moderne. T. TANASESCU corespondent voluntar Noul an şcolar în şcoală nouă Ieri, într-un cadru festiv, pe întreg cuprinsul regiunii noastre, ca pretutindeni în întreaga ţară, a avut loc deschiderea noului an şcolar 1963—64. Cu acest prilej mii de elevi au păşit cu zîmbetul pe buze pe porţile noilor şcoli construite în acest an. Printre cei care şi-au început cursurile în şcoli noi se numără elevii din cartierele „7 Noiembrie“ şi Remetea din Tg.-Mureş, din Bila, raionulTîrnăveni, Gheorghe Doja, Voiniceni şi Chendu Mare din raionul Tg.-Mureş, Remetea şi Tulgheş din raionul Gheorghieni şi din multe alte localităţi. Tot ieri a fost inaugurată şi Şcoala de 8 ani de pe str. Brediceanu din Tg.-Mureş. „ In noul an şcolar, pentru învăţămîntul de cultură generală din regiune au fost construite şi date în folosinţă încă 179 de noi săli de clasă. Pe lîngă noile şcoli şi săli de clase, elevii din clasele I—VII au găsit pe bănci şi manualele şcolare pe care le-au primit în mod gratuit prin grija partidului şi guvernului nostru. Valoarea manualelor distribuite elevilor din clasele I—VII în regiune se ridică la peste 4 milioane de lei. Sume importante s-au cheltuit şi pentru procurarea de material didactic şi de laborator care contribuie simţitor la ridicarea nivelului predării materiilor şi la însuşirea acestora de către elevi. In fotografii: aspecte de la deschiderea festivă a cursurilor la şcolile: (sus) din cartierul „7 Noiembrie“ Tg.-Mureş, (mijloc) satul Rouă, raionul Tg.-Mureş, (jos) din str. Brediceanu, Tg.-Mureş. Adunarea festivă a luat sfîrşit. Ecoul ultimelor cuvinte ale elevilor Victor Paşcan şi Ioan Diaconu s-a stins undeva departe. Aceştia, în numele cursanţilor din anul II şi III şi al celor ce au călcat pentru prima dată pragul acestei şcoli, s-au angajat să înveţe, prin eforturi sporite, tainele meseriei pentru care s-au pregătit. Peste 1.000 de elevi ai Şcolii profesionale „Encel Mauriciu“ din Tg.-Mureş s-au grupat pe clase. Cei noi, aproape patru sute, mai retraşi, sfioşi, au făcut cunoştinţă cu diriginţii, cu colegii. Petru Nemeş, fiul unui colectivist fruntaş din Nazna, a legat discuţii cu Vasile Brandthofer, şi Zoltán EMOŢII Kocsis, de acum vor colegi de la clasă. Grupuri-grupuri de elevi se îndreaptă apoi spre sălile spaţioase, atelierele bine dotate cu utilaje şi materiale didactice. Sculerii — din anul II — adunaţi în jurul dirigintelui Adam Elseser, discută despre prima oră de atelier. O parte vor face practică la I.I.S. „Ludovic Minschi“, iar restul în atelierul şcolii. Printre elevii acestei clase am cunoscut pe Ştefan Deac şi prietenii lui, Ioan Corcodel şi Nichita Teodor, colegi care acum, după o vacanţă plăcută, au ce-şi povesti. „ De azi, elevii vor avea de-a face cu noi formule, noi cunoştinţe despre tehnologia materialelor, desenul tehnic, matematică etc. In ateliere se vor pune în mişcare strungurile, frezele, pilele şi ciocanele. Ele vor concerta din nou în acordul muncii. Emoţia acestei zile va rămîne mult timp în amintirea elevilor. Prima oră de clasă a luat sfîrşit. Urmează altele şi altele, fiecare din ele aducînd tinerilor elevi cunoştinţe noi în una din cele 11 meserii ce se învaţă la această şcoală. VIOREL MEGHEŞ