Steaua Roşie, noiembrie 1967 (Anul 18, nr. 257-282)

1967-11-01 / nr. 257

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE ŞTIRI SPORTIVE —................ A.S.A. s-a reîntors din turneul întreprins în Cehoslovacia Săptămîna trecută A.S.A. Tg.-Mureş a întreprins un turneu în Cehoslovacia. Cum ziarul de specialitate n-a pomenit nici un cuvînt despre acest lucru, am luat cîteva relatări de la antrenorii şi componenţii echipei, întorşi marţi la Tg.-Mureş care, ne-au spus, printre altele: • — Deşi defavorabil, am pierdut ambele jocuri la Iednota Zilina cu 4—0, echipă ce ocupă locul 7 în prima divizie şi la Dukla Banca Bistrica cu 3—1 (locul 1 în divizia secundă), acest turneu a fost totuşi binevenit pentru redarea şi maturizarea echipei. Duminică, la Craiova, formaţia tîrgumureşeană are de susţinut unul dintre cele mai grele jocuri din turul campionatului, cu Universitatea din localitate. Cu toate indisponibilităţile din echipă, avem toată convingerea că se vor mobiliza toate resursele fizice și morale pentru un joc cit mai onorabil. A. BALGRADEANU Campionatul regional de fotbal Gloria Tg.-Mureş — Mureşul Topliţa 4-1 (2-1) Disputată simbătă după-amiază, întîlnirea a fost de un nivel tehnic mediocru. Cu toate acestea ea a plăcut datorită dîrzeniei cu care s-a luptat în cursul celor 90 de minute de joc. Au cîştigat pe merit gazdele fiind mai insistente în acţiunile de atac. După ce Gloria înscrie de două ori prin Kaszoni, oaspeţii reduc din handicap prin Bartók (Gloria) care deviază în proprie poartă mingea, la o lovitură liberă executată de Deac. In repriza secundă Deac (Mureşul), imită pe Bartók, şi înscrie un autogol, la o minge trimisă spre poartă de Bakos. Scorul final îl stabilește în min. 64 Bakos. O brigadă tîrgumureșeană avînd la centru pe Lajos Kiss a condus foarte bine. Lemnarul Tg.-Mureş — Minerul Miercurea Ciuc 5-0 (3-0) Jucătorii echipei tîrgumureşene au practicat un joc modern, cu pase în adîncime, cu treceri rapide ale balonului de pe o parte pe alta şi mai ales au şutat precis la poartă. In min. 8, primind o pasă de la Varga, Nyiri şutează puternic la poartă şi marchează. E apoi rîndul lui Aszalós să-şi încerce tăria şutului, dar mingea nimereşte bara. In minutul 11 Varga ridică scorul la 2—0. Guţi ratează un penalti în min. 23. Lukács in min. 28 majorează scorul la 3—0. La reluare cei care atacă sunt tot jucătorii localnici, care de altfel mai marchează în minutul 53 şi 60 prin Nyiri, care a fost cel mai bun jucător de pe teren. Oaspeţii au făcut figuraţie pe teren, în cele 90 de minute de joc ei avînd doar două ocazii de a înscrie pe care le-au ratat. ANTON HARKO VĂZUTE ŞI AUZITE A „recoltat“ 75.008 de lei Traian Florea din Tg.-Mureş n-a luat parte la recoltările de toamnă. A participat în schimb la „tragerea recoltei" la Loto din ziua de 7 octombrie. Şi a numărat 75.000 de lei. Frumoasă recoltă. Rod bogat a cules, participînd la această tragere, şi Coloman Petreş din Miercurea Ciuc. Un Fiat 850. Spune că este din „Recolta ’67". La Loto se recoltează nu numai toamna, ci în tot timpul anului. Şi, pentru a număra, nu bobocii, ci sume mari de bani sau a intra în posesia unui autoturism trebuie să participaţi la trageri. CUPA SPERANŢELOR" LA TENIS DE MASĂ Zilele trecute a avut loc la Arad un concurs de tenis de masă la care au participat 14 echipe de băieţi şi 12 fete, dotat cu „Cupa Speranţelor". La startul acestui concurs a luat parte şi Asociaţia sportivă Comerţul din Tg.-Mureş cu o echipă de băieţi şi alta de fete. La băieţi, tinerii sportivi tîrgumureşeni au cîştigat seria, iar în turneul final alături de Hunedoara şi Iaşi cîştigătoarele celorlalte două serii, au ocupat locul doi la egalitate de puncte cu Hunedoara dar cu un set averaj mai slab. Trebuie remarcată forma bună a lui Vasile Sala şi Iancu Sîngeorzan care alături de Gheorghe Naftali au format echipa de băieţi. La fete, formaţia tîrgumureşeană a ocupat locul doi în serie, iar în clasamentul general locul patru. Echipa fetelor a fost alcătuită din Eva Berekmeri, Ecaterina Nagy şi Ecaterina Gîrbovan. Comportarea meritorie a tinerilor sportivi de la Comerţul în această importantă confruntare a „SPERANŢELOR" este lăudabilă. CONSTANTIN ALBU CINEMA MIERCURI, 1 NOIEMBRIE TG.-MUREŞ — Arta: filmul Sindbad marinarul. Progresul: filmul Procesul de la Verona. Steagul roşu: filmul Bunicul, Kilijan şi eu. Tineretului: filmul Dimineţile unui băiat cuminte. Muncitoresc: filmul Zodia fecioarei. Flacăra: filmul Relaxează-te, dragă! Unirea: filmul Comisarul X. Gheorghieni — Mioriţa: filmul Relaxează-te, dragă! Luduş — Flacăra: filmele Scara curajului şi Pedro pleacă in Sierra. Miercurea Ciuc — Harghita: filmele Femeia nisipurilor şi Povestiri despre revoluţie. Odorhei — Muncitoresc: filmele Succes Charlie! şi La strada. Reghin — Patria: filmul Dragostea mea. Victoria: filmul Inculpatul 1040. Tîrnăveni — Melodia: filmele Reportaj cu ştreangul de git şi Dacii. Topliţa — Muncitoresc: filmul Castelanii CONCERTE Azi, la ora 20, va avea loc concertul simfonic al orchestrei Filarmonicii de stat din Tg.-Mureş. Dirijor: Erich Bergel. Solist: tenorul Ion Piso, artist emerit. In program: H. P. Türk. Simfonie. Britten: Serenadă pentru tenor, corn şi orchestră. Solo corn: Schneider Emil. Haydn: Simfonia nr. 101. Casa de educaţie sanitară La Casa de educaţie sanitară (str. Bartók B. nr. 1), joi, 2 noiembrie, de la ora 18 la 19, vor fi prezentate următoarele filme: „Călirea copiilor mici", „Gimnastica pentru copii", „Nu e important" (educarea copiilor de vîrstă şcolară), „De la primele linguriţe la masa independentă ". Intrarea liberă, televiziune: MIERCURI, 1 NOIEMBRIE 18,00 — Telecronica economică. In dezbaterea opiniei publice: Conducerea centralizată a economiei și arta conducerii întreprinderilor; 18,30 — Pentru copii; 19,00 — Emisiune magazin pentrutineret; 19,30 — Telejurnalul de seară; 20,00 — Desene animate; 20,10 — Muzică populară la cererea telespectatorilor; 20,40 — Participanţi români la Revoluţia din Octombrie; 21,00 — Avanpremieră; 21,15 — Film artistic în premieră: „Ascensor pentru eşafod"; 22,35 — Cîntăreaţa de muzică uşoară Robert Cogoi (Belgia); 22,50 — Telejurnalul de noapte. R A O I O nanBHMBaaHmaanminEannnnMHBnM JOI, 2 NOIEMBRIE BUCUREȘTI (Spicuiri) Programul I: 5,35 — Actualitatea agrară; 8,25 și 9,03 — La microfon melodia preferată; 9,30 — Radiomagazinul ascultătoarelor; 11,15 — Recital de operă Arta Florescu; 12,00 — Doine şi jocuri; 12,25 — Muzică uşoară; 13,10 — Melodii populare; 16,30 — Cîntă Marioara Tănase şi Ion Blăjan; 18,05 — Radiosimpozion: Cercetări actuale în educaţia adulţilor; 19,30 — Sport; 19,40 — O melodie pe adresa dumneavoastră; 20,00 — Radiogazeta de seară; 21,00 — Muzică ușoară; 21,25 — Antena tineretului; 22,30 — Moment poetic: Anton Pann; 22,35 — Cîntă corul Madrigal. Programul II: 7,45 — „Dobroge, mîndră grădină", emisiune de folclor; 9,00 — Săptămîna muzicii sovietice; 10,45 — Cîntece și jocuri populare; 11,15 — Semicentenarul Marelui Octombrie. La Leningrad — prin locuri unde a răsunat glasul lui Lenin; 12,20 — Varietăţi muzicale; 12,45 — Muzică populară; 13,00 — Muzică uşoară; 14,08 — Concert de prînz; 16,00 — Muzică populară; 18,00 — Cântăreţi ai plaiurilor noastre; 19,30 — Muzică populară; 20,00 — Concertul orchestrei simfonice a Radioteleviziunii; 22,30 — Refrene dragi. TG.-MUREŞ. 5—5,30 în limba română: Varietăţi muzicale — Emisiunea pentru crescătorii de animale (creşterea şi îngrăşarea porcilor). 5,30—6,15 in limba maghiară: Cîntece şi ceardaşuri — Specialiştii au cuvîntul (cultura cartofilor). 13—13.30 în limba maghiară: Sumarul presei locale — Muzică uşoară — Microenciclopedie. 16.15—17 în limba maghiară: Ştiri — Jurnalul tineretului: Din viaţa tinerilor sovietici — Muzică. 17—18 în limba română: Agenda actualității — Muzică — familia și căminul — Orizont economic (C.I.L. Reghin). ★ Concurs de popularizare a cărţii Astăzi, la noi, cartea stă la loc de cinste. La oraşe, ca şi la sate creşte în mod substanţial numărul cititorilor, al bibliotecilor personale. Deosebit de îmbucurător este faptul că sub acest aspect şi satul ocupă un loc de frunte. In vederea impulsionării şi mai mult a muncii de difuzare şi citire a cărţii, Uniunea regională a cooperativelor de consum organizează în acest „anotimp cultural‘‘ un concurs de popularizare a cărţii în rindul tineretului de la sate. Sprijinit de organele U.T.C., de secţiile de învăţămînt raionale ca şi de consiliile pioniereşti acest concurs urmăreşte nu numai educarea tineretului în spiritul dragostei faţă de carte, ci şi dezvoltarea unor pasiuni mai adinei cum ar fi interesul pentru literatura românească clasică şi contemporană. Comisiile raionale şi comunale stabilite în acest scop, vor urmări ca difuzorii voluntari să distribuie cărţile la valoarea minimă stabilită, din sumele remiză realizate cu acest prilej urmărindu-se a se cumpăra premiile (televizoare, picupuri, aparate de radio, aparate de fotografiat şi altele), ce vor fi acordate. Urmărind un scop educativ, acest concurs de popularizare a cărţii se bucură de interesul şi adeziunea tineretului satelor noastre. VIOREL PUŞCAŞ şeful serviciului difuzării cărţii, U. Reg. C.C. „Farfurii zburătoare“ Ioan Cobîrzan şi Grigore Gordan sînt geamgii. Ultimul e salariat la C.I.A. Tg.-Mureş. In ziua de 21 octombrie a lipsit de la serviciu. Se întîlnise cu loan Cobîrzan, consătean cu el, venit de la Morloca, raionul Huredin. Şi astfel, ambii geamgii s-au îndreptat rapid spre... bufetul „Rapid" din Tg.Mureş. Obişnuiţi cu sticla, au golit rapid cîteva şi şi-au încărcat memoria. Dar nici unul nu şi-a băgat capul în traistă, ci au început să-şi facă de cap După ce au provocat un scandal, au trecut la o „experienţă" făcînd să zboare farfuriile. Şi nu numai farfuriile, ci tot ce le-a stat în cale. Dar au zburat şi ei. Li s-a umplut paharul! Scrisoare deschisă Un om de 56 de ani s-a prezentat la redacţie. Se numeşte Ioan Şuteu, din Nadăşa, raionul Reghin, salariat la I.R.I.C. Tg.-Mureş. „Nu puteam să vin la dumneavoastră dacă nu mă ajuta medicul Lörincz Dániel de la dispensarul Fabricii de zahăr. Mă simţeam un om pierdut. Medicul m-a pus pe picioare. Vreau ca prin ziar să-i aduc mulţumiri". Ii satisfacem dorinţa. Căci, cel ce se sileşte, cinste dobîndeşte Lăsaţi-l să se odihnească! In după-amiaza zilei de 22 octombrie, un autobuz, înmatriculat la nr. 31 — MS 1609, al întreprinderii comunale din Tg.-Mureş, circula pe linia 2. La un moment dat însă s-a făcut nevăzut. A parcat la capul liniei, la Combinatul de îngrăşăminte azotoase. Autobuzul nu a fost defect. Era „obosit" şoferul Samuel Birtalan. După cheful de simbătă noaptea, continuat şi duminică dimineaţa, şoferul a început să vadă dublu. Şi, putea să nu mai vadă nimic, sau să vadă autobuzul, plin cu călători, făcut „praf". Şoferul însă a fost precaut. După 3 curse a oprit motorul şi s-a culcat. Ii mai permiteţi să urce pe autobuz? Lăsaţi-l să se odihnească, oameni buni! Nu-i faceţi omului necaz! Rubrică realizată de P. POPŞOR In excursie In ziua de 29 octombrie a. c. şcoala generală nr. 1 din Lunca Bradului, raionul Topliţa a organizat o excursie cu trenul la Tg.-Mureş, la care a luat parte un număr de 40 de elevi. Cu acest prilej elevii au vizitat unele obiective industriale printre care şi Combinatul de îngrăşăminte azotoase. Excursioniştii s-au oprit apoi la Palatul culturii unde au vizitat sala de oglinzi şi expoziţia de artă plastică. La Platoul Corneşti pionierii au vizitat grădina zoologică. AUREL TREBICI profesor La cinematograful „Progresul" Procesul de la Verona Receptivi la toate noutăţile, cineaştii italieni şi francezi n-au lăsat trecută cu vederea nici ultima lucrare istorico-literară a profesorului din Nissa, Max Gallo, intitulată: „Italia lui Mussolini". Apreciată drept una din cele mai valoroase lucrări apărute pină acum in Franţa, în ceea ce priveşte dezvoltarea, evoluţia şi prăbuşirea fascismului, această carte care are la bază un bogat material documentaro-informativ, înfăţişează istoria celor douăzeci şi unu de ani (1922—1943) de regim fascist în Italia, sub Mussolini. Folosind o documentaţie minuţioasă: presa italiană, arhive diplomatice şi alte documente inedite, autorul a reuşit să se impună astfel atenţiei generale, prin creonarea orgiilor fascismului şi ale conflagraţiei izbucnite în 1939. Din acest material faptic extraordinar de bogat, realizatorii coproducţiei franco-italiene n-au „decupat" decit o singură secvenţă — foarte complexă de altfel şi suficient de explicată pentru a ne putea da seama de „istoria celor 21 de ani", cu toate implicaţiile nu numai pentru Italia dar şi pentru întreaga politică internaţională a vremii — şi, anume, Procesul de la Verona, memorabilul proces intentat de către fascişti, fasciştilor. Iată faptele, după Gago şi după scenaristul Ugo Pirro şi regizorul Carlo Zigani, munca ultimilor fiind foarte mult uşurată de faptul de a fi găsit în lucrarea amintită nu numai documente, vervă şi un dialog viu, ci şi o serie de elemente inedite, revelatorii. 1943. In Tunisia, trupele italiene au deţins armele, iar in Sicilia trupele aliate au debarcat. Situaţia era dezastruoasă. Panica cuprinsese cercurile din jurul ducelui. Este momentul cind mai mulţi fruntaşi fascişti caută să reducă rolul lui Mussolini, in vederea unei păci nesperate cu aliaţii. . Simbătă, 24 iulie, ora 17, în Palazzo Venezia, începea şedinţa Marelui Consiliu, cunoscută în istorie ca ultima şedinţă a Marelui Consiliu fascist. — Dictatura a pierdut războiul, nu fascismul — se caută „argumente" şi „acuze” totodată! ... Mussolini este deposedat de prerogativele militare. Printre cei ce au votat „împotriva" ducelui este şi ginerele său, Ciano, fostul ministru de externe. Este ora 2,40 din noapte. Cineva se apropie de Ciano: — „Tinere, vei plăti cu singe fapta ta de astă-seară" ... De acum, obiectivul purtat cu măiestrie de Leonida Barboni se oprește asupra acestui fascist notoriu care avea să cadă pradă vendetei lui Mussolini, a psihologiei agonizante ce-l cuprinde pe ginerele de la „externe" acum, la „interne” în celula 27 din fosta mănăstire Scolzi. De acum obiectivul o urmăreşte pe Edda, soţia lui Ciano şi fiica lui Mussolini care, exclamă la un moment dat: „Duce... Dacă Galeazzo (Ciano), nu va fi in Elveţia în următoarele zile ... voi folosi fără nici o milă tot ceea ce ştiu (se referea la şedinţa hotărîtă de Mussolini împotriva celor „6" care au votat contra în Consiliul fascist), întemeindu-mă pe dovezi". Printre altele, se referea la cercul de prostituate şi codoaşe care au otrăvit viaţa politică italiană, şi au dus ţara la pierzanie, dovezi pe care le avea subscrise in original în caietul intim al soţului. Cu tot acest şantaj de familie intre tată şi fiică, să dea documentele pe care le deţinea in schimbul vieţii lui Ciano, procesul începe totuşi la Verona, in sala Castel Vecchio. Asistenţa este alcătuită doar din sceleraţi fascişti înarmaţi şi din ofiţeri SS-işti, deşi nu există nici o dovadă că naziştii ar fi inspirat procesul. Incitind spiritele ei lasă ca lucrurile să se desfăşoare de la sine, cu attt mai mult cu cit supravieţuitorii fascismului care mai conduceau aşa-zisa Republică socială, aveau nevoie de sîngele cîtorva trădători. Atît prin jocul actorilor — Silvana Mangano, Frank Wolf sau Vivi Gioi, care se identifică perfect cu fizionomia şi natura eroilor interpretaţi — a sonorului sincopat de ecourile grave ale răpăiturilor de mitralieră ce ameninţă la tot pasul, cit şi prin iscusinţa cu care se dezleagă caractere dintre cele mai inaccesibile. „Procesul de la Verona" se înscrie la loc de cinste în galeria filmelor socialistorice reuşite create in ultimii ani. Magistrala interpretare a Eddei, cu toată energia aceia disperată pentru a întreprinde ceva ca să-şi salveze soţul. Realizatorii, prin clocotitoarea comandă din final, FOC ce pune capăt grupului de fascişti, in frunte cu Ciano, încheie demascarea, cu mijloacele artistice cele mai autentice a întregii manevre demagogice a Procesului de la Verona, a răfuielii egoiste dintre şefii fascişti. ATANASIE POPA Ciana se întîlneşte cu soţia sa Edda, in închisoare. Va fi ultima lor întîlnire. Secvenţă din filmul „Procesul de la Verona” IMie âuftd fityitinistoi la balul babadt&k“ 99 Simbătă seara a avut loc în sala cantinei complexului social studenţesc din Tg.-Mureş tradiţionalul „bal al bobocilor". După itiile emoţii prilejuite de contactul cu orele de curs şi seminarii cu colegii mai mari, le-a fost dat celor mai tineri studenţi de la I.M.F. să pătrundă în atmosfera caldă, plină de optimism, a petrecerii prilejuite in fiecare an de intrarea în institut a unui nou contingent de tineri studioşi. Primirea pe care studenţii anului III, organizatorii acestei manifestări, au făcut-o celor din anul I, „bobocilor" a fost dintre cele mai frumoase. Programul artistic prezentat a avut menirea să le dezvăluie noi laturi ale vieţii universitare, a atmosferei legată de studiu, a preocupărilor cotidiene ale studenţilor din institut. — Ne simţim foarte bine, ne spune Maria Nistor, studentă în anul I de la facultatea de stomatologie, ne-a plăcut primirea pe care ne-au făcut-o studenţii din anul III şi atmosfera de voie bună ce domneşte între toţi studenţii. Aceeaşi părere ne-au împărtăşit-o şi alţi studenţi cu care am stat de vorbă, fiecare fiind mulţumit de ambianţa plăcută, antrenantă a acestei manifestări. I. CIURDARU Fotografia: A. SZAKACS întreprinderea IfORESTIERII GHEORGHIENI Str. Muzeului nr. 5. Telefon inferior : 13 PRODUCE ŞI LIVREAZĂ : pe bază de comandă şi repartiţie MOBILA DE BUCĂTĂRIE tip „Ditrău", „Bucin" şi „Sibiu“ din plăci emailate şi melaminate. Uzina BALANJA Sibiu, CALEA GUŞTERIŢEI Nr. 21-23. Telefon nr. 1.50.20 şi 1.23.97 LIVREAZĂ PE BAZA DE COMENZI FERME, MATERIALE DIN STOC DISPONIBIL CA: — abrazive — pietre polizor; — materiale de decapare; — feropurin — deliquor — cocleţi pentru războaie de ţesut panglici de 0,25— 0,30 şi 0,45 — ace de înserare — plăci metale dure — oţeluri profile MP 160 şi 180, în lungimi de 2,5 la 2,7 metri — oţeluri late 30x5 şi 30x6 OL 50 — oţeluri rotunde 0 20 OL 50 — rulmenţi E 8. Relaţii suplimentare la serviciul aprovizionării al uzinei sau prin telefoanele de mai sus. Cooperativa „METALUL“ din Tîrgu-Mureş strada Bolyai nr. 10 ÎNCHIRIAZĂ : — cîntare pentru sugari — aparate de fotografiat — aspiratoare de praf — aparate de radio portative — maşini de cusut — căşti protectoare pentru motociclişti — şah — table — schiuri — patine şi alte obiecte.