Steaua Roşie, septembrie 1969 (Anul 20, nr. 207-231)

1969-09-12 / nr. 216

3 SEPTEMBRIE luna pompierilor colonel ROTARU LUDOVIC comandantul Grupului de pompieri al judeţului Mureş La 13 septembrie se sărbătoreşte Ziua pompierilor din Republica Socialistă România. Această zi este înscrisă cu litere de aur în istoria ţării; ea ne aminteşte evenimentul memorabil petrecut la Bucureşti, in Dealul Spirei, cu 121 de ani in urmă, în timpul revoluţiei din 1848. Atunci, animate de dorinţa sfintă pentru libertate naţională şi progres social, masele populare sau ridicat cu hotărîre la luptă împotriva trupelor otomane, care au fost chemate să inăbuşe revoluţia. , Pătrunşi de sentimentul urei pe, mărginite , faţă de duşmanul de leacuri al ţării, de ataşament faţă de năzuinţele maselor dornice de libertate, pompierii, comandaţi de bravul comandant Paul Zăgănescu, au înfruntat cu bărbăţie puhoiul otoman, dovedind un eroism legendar în lupta cu cotropitorii. Continuind tradiţiile eroice ale înaintaşilor de la 1848, ostaşii pompieri au luptat cu vitejie şi in 1877 pentru cucerirea independenţei de stat a României. Tradiţiile înaintaşilor au fost îmbogăţite de subunităţile de pompieri in timpul desfăşurării insurecţiei naţionale antifasciste din 1944, cînd şi au adus aportul la lichidarea grupărilor fasciste şi la stingerea incendiilor provocate de atacurile aeriene naziste. Actul revoluţionar de la 23 August 1944, care a marcat începutul unei noi etape istorice în viaţa ţării, transformările uriaşe petrecute în cei 25 de ani de la Eliberare, au avut un ecou adine în inimile poporului român şi ale pompierilor din ţara noastră. Ca urmare a grijii permanente acordată de partid şi de stat apărării proprietăţii socialiste şi bunurilor cetăţenilor împotriva incendiilor, activitatea de prevenire şi stingere a incendiilor devenind o problemă de stat, pompierii militari şi cei din formaţiile civile muncesc cu răspundere şi devotament pentru aşi îndeplini nobila misiune, aducîndu şi o contribuţie tot mai mare la construcţia socialistă din patria noastră. Sărbătorind Ziua pompierilor din Republica Socialistă România, pompierii militari, comisiile P.C.I. şi formaţiile civile de pompieri raportează faptul că în judeţul nostru numărul incendiilor în acest an a fost redus simţitor şi in acelaşi timp şi pagubele pricinuite de acestea. Este un rezultat al eforturilor depuse, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, care au condus şi sprijinit efectiv munca de prevenire a incendiilor. Rezultate bune şi foarte bune au obţinut in munca de prevenire a incendiilor comisiile şi formaţiile civile de pompieri din unele obiective şi localităţi ca : C.I.L. Reghin, Ilefor Tg.-Mureş, Termocentralele Fîntinele şi lerut, Combinatul de îngrăşăminte azotoase Tg.-Mureş, întreprinderea „6 Martie" Sighişoara, Inspectoratul judeţean silvic, comisiile P.C.R. din oraşele Luduş şi Reghin. Militarii din unităţile de pompieri, animate de măreţele perspective ale patriei noastre, stabilite prin documentele Congresului al X-lea al P.C.R., şi-au sporit eforturile, obţinînd rezultate bune şi foarte bune în pregătirea de luptă şi politică, 75 la sută din subunităţi devenind ,,subunităţi de frunte". Nu o dată ei au dovedit eroism şi devotament în lupta cu flăcările mistuitoare, împreună cu mulţi pompieri civili, angajaţi şi voluntari. Pentru rezultatele frumoase obţinute în munca de prevenire şi stingere a incendiilor, pe pieptul multor militari pompieri, preşedinţi şi membri din comisiile PD-L, şefi de formaţii şi pompieri angajaţi şi voluntari, strălucesc ordine şi medalii, semne onorifice de „Fruntaşi in paza contra incendiilor“ sau de vechime în subunităţiile şi formaţiile civile. La această aniversare sunt demne de amintit şi rezultatele foarte bune obţinute în întrecerea patriotică de către formaţiile civile de pompieri din obiective şi localităţi şi în special de formaţiile C.I.L. Reghin şi a oraşului Luduş care s-au clasat pe locul I pe judeţ, formaţia Iţelor Mureşeni şi a localităţii Miercurea Niraj care s-au clasat pe locul II pe judeţ, iar formaţiile Termocentralei Fîntinele şi cea din comuna Voivodeni s-au clasat pe locul III. Pe această cale aducem mulţumiri şi felicităm conducerile obiectivelor, comitetele executive şi pe pompierii civili dn aceste formaţii, pentru rezultatele foarte bune obţinute. Pompierii militari şi civili ştiu că cel mai inart omagiu pe care 1 pot aduce înaintaşilor ce au săvârşit in decursul timpului fapte glorioase, este de a îndeplini cu cinste misiunea de apărători ai bunurilor socialiste şi ale cetăţenilorAnimaţi de hotărîrile însufleţitoare ale celui de al X lea Congres al Partidului Comunist Român alături de întregul popor, vom munci cu multă răspundere şi conştiinciozitate pentru a apăra cuceririle revoluţionare ale oamenilor muncii din scumpa noastră patrie. Monumentul eroilor pompieri din Dealul Spirei Pompierii militari şi civili, membrii comisiilor P.C I. din obiective şi localităţi se incadrează cu trup şi suflet in lupta avîntată a poporului pentru îndeplinirea sarcinilor trasate de cel de-al X-lea Congres al P.C.R. Ei veghează cu străşnicie ca viaţa tot mai fericită a oamenilor muncii, măreţele construcţii socialiste, bunurile personale ale cetăţenilor să nu cadă pradă flăcărilor. ■Bif Şeful de ţeavă, fruntaşul Acatrinei Vasile, la antrenament. PERMANENT LA DATORIE, AŞA CUM NE CERE PATRIA! FRUNTAŞI ÎN PAZA CONTRA INCENDIILOR In judeţul Mureş sunt organizate peste 150 de formaţii în obiectivele socialiste, iar la oraşe, comune şi satele aparţinătoare peste 340 de formaţii şi grupe. Acestea au misiunea de a activa pentru realizarea prevenirii şi stingerii incendiilor pe locurile unde-şi desfăşoară munca. Ele dispun de o puternică tehnică de luptă, deservite cu măiestrie de cei peste 10.000 de pompieri voluntari şi angajaţi. Alături de organele de pompieri ale Ministerului Afacerilor Interne, formaţiile civile de pompieri din obiectivele şi localităţile judeţului au contribuit la reducerea numărului de incendii şi a pierderilor materiale provocate de acestea. Fruntaşe pe judeţul Mureş în întrecerea patriotică sunt formaţiile de pompieri din obiectivele : C.I.L. Reghin. Ilefor unitatea , Tg.-Mureş şi întreprinderea centrala termoelectrică Fîntinele, iar din localităţi cele din oraşul Luduş şi comunele Miercurea Niraj şi Voivodeni, care s-au clasat în ordine, pe locurile I—III in întrecerea patriotică. Ne putem mîndri cu intervenţiile la incendii ale formaţiei voluntare de pompieri a oraşului Luduş care, deşi are un sector de intervenţie pe o rază de peste 10 km, a reuşit să lichideze in anul 1969 toate incendiile din sector. Pentru munca depusă în slujba apărării avutului obştesc şi cel personal al oamenilor muncii, au fost premiaţi în bani şi li s-au acordat diferite distincţii, diplome, unui număr însemnat de pompieri voluntari şi angajaţi din obiective şi localităţi Formaţiilor din cadrul C.I.L. Reghin şi din oraşul Luduş li s-a decernat şi steagul de „Formaţie fruntaşă în P.C.I.“ pe judeţul Mureş, maior ION NICOLAE I Formaţia P.C.I. a Complexului de industrializare a lemnului din Reghin, clasată pe locul I pe judeţ în întrecerea patriotică pe obiective socialiste. Formaţia voluntară de pompieri civili a oraşului Luduş, clasată pe locul I pe judeţ , întrecerea patriotică pe localităţi MIHAI GLIGA, C.I.L. Reghin DUMITRU CRIŞAN, C.I.L. Reghin VASILE RĂCHITĂ Ilefor Tg.-Mureş ALBERT FULÖF, Fîntinele CANDIN HOTMAN Luduş ONUŢ PAMFIL, Luduş DEMIAN ARCADIE, Miercurea Niraj MIHAIL BOER, Voivodeni Mereu la datorie E noapte. La centrala operativă se anunţă, cu voce întretăiată, izbucnirea unui incendiu la Cooperativa invalizilor „Mureşul“. Sunt în pericol obiectivul, cit şi un mare grup de locuinţe. Spre incendiu priveau îngroziţi zeci şi chiar sute de cetăţeni. Flăcările se manifestau cu furie, mistuind totul în calea lor. O voce ce părea salvatoare — „au venit pompierii“. Un ordin scurt, impunător şi pregătirea pentru stingere a fost uluitor de scurtă. Timp de cîteva secunde toţi servanţii pompieri erau la locurile lor. In fruntea gărzii de intervenţie se afla maiorul Popescu Ioan, care conducea cu precizie şi calm desăvirşit operaţiunile de stingere a incendiilor. In faţa curajoşilor pompieri, flăcările se retrag neputincioase. Acţiunea ia sfirşit cu un „Bravo pompieri!“ Ce scump acest cuvint! Este recunoştinţa oamenilor muncii care erau iarăşi stăpini pe rodul muncii lor. Da, suntem hotăriţi să ne facem cu cinste datoria, să slujim cu credinţă poportl, contribuind prin aceasta la traducerea in viaţă a minunatului program de înflorire a patriei, elaborat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, maior ADRIAN PINTEA v.-.. . ^ Garda de intervenţie din Compania de pompieri a municipiului Tg.-Mureş — gata pentru misiune Formaţia voluntară de pază contra incendiilor din oraşul Luduş, la începutul anului de pregătire şi-a luat un angajament şi anume: organizarea şi desfăşurarea unei munci susţinute de prevenire a incendiilor la obiectivele locale precum şi la gospodăriile cetăţeneşti, în scopul înlăturării tuturor cauzelor ce le pot da naştere. In realizarea acestui angajament, conducerea formaţiei a primit sprijin real din partea Comitetului orăşenesc P.C.R., din partea tov. Vasile Lăzărescu, preşedintele Consiliului popular orăşenesc, şi Candin Hatman, preşedintele comisiei P.C.I. Avind acest sprijin, am trecut la fapte. In afara controalelor prevăzute in chemarea la întrecerea patriotică de către F.V.P.C.I. Paşcani, ne-am luat angajamentul să executăm controale suplimentare la obiectivele locale şi la gospodăriile cetăţeneşti. In principal, am pus accent pe executarea unui mare număr de controale suplimentare la cele două cooperative agricole de producţie din oraşul nostru, care sunt foarte dezvoltate şi deţin multe construcţii. Am executat controale suplimentare şi la alte obiective locale din oraş ca moara „Flacăra“, cooperativa de consum etc. De asemenea, ne-am deplasat de mai multe ori şi la gospodăriile cetăţeneşti, în mod deosebit la acelea unde sunt istalaţii de gaz-metan şi instalaţii electrice, în scopul descoperirii şi înlăturării cauzelor ce pot genera incendii. Dat fiind faptul că în tot cursul anului am urmărit cu perseverenţă executarea acestor controale, in oraşul nostru nu a a avut loc nici un incendiu la obiectivele locale şi la gospodăriile cetăţeneşti. Avind o grijă permanentă pentru îndrumarea muncii de prevenire a incendiilor la cele două cooperative agricole de producţie din oraş, nici la acestea nu au fost incendii. In desfăşurarea ancentei activităţi, din formaţia P.C.I. s-au evidenţiat comuniştii: Ioan Rusu, Vaier Giurgea, Ioan Nagy, Alexandru Săcădat, Francisc Sándor, Carol Nagy şi alţii. Paralel cu desfăşurarea muncii de prevenire a incendiilor, ne-am îngrijit şi de pregătirea formaţiei noastre, pentru asigurarea intervenţiilor eficace la stingerea eventualelor incendii, în aşa fel, incit la solicitare să putem interveni prompt, şi această privinţă, formaţia noastră a intervenit foarte bine la stingerea incendiilor de la I.C.I.L. Luduş, Centrala electrică lemut, satele Deag şi Petrilaca, unde ca urmare a acţiunii bune întreprinse de formaţia ■' voluntară, incendiile au fost localizate şi lichidate cu pagube minime. Pentru anul de pregătire ce ne stă in faţă, ne propunem consolidarea angajamentului nostru, prin ridicarea calităţii muncii noastre atit pe linie de prevenire cit şi de stingere a incendiilor. Cu prilejul zilei de 13 septembrie, Ziua pompierilor din Republica Socialistă România, dorim tuturor formaţiilor civile P.C.I. din judeţul nostru noi succese in munca de apărare a avutului obştesc şi cel personal împotriva incendiilor. PAMFIL ONIŢ şef formaţie STEAUA ROSIE PAGINA 3  Muncii ne nutt p. c. In munca de pază contra incendiilor un loc important îl ocupă propaganda pentru prevenirea incendiilor. Aceasta face parte integrantă din activitatea ce se organizează şi se desfăşoară în scopul combaterii cauzelor incendiilor, in special a celor provocate din neglijenţă şi nerespectarea măsurilor de P.C.I., stabilite de normative şi legile în vigoare. Ţinînd seama de faptul că se adresează întregii populaţii, că abordează o gamă largă de probleme şi foloseşte forme şi mijloace tot mai variate, putem trage concluzia că ea constituie una din activităţile de cea mai mare importanţă în munca de prevenire, în mobilizarea cetăţenilor la stingerea organizată a incendiilor. Anul acesta, munca de propagandă împotriva incendiilor în obiective şi localităţi a cunoscut o îmbunătăţire simţitoare, atât din punct de vedere al conţinutului, cit şi al formei de prezentare. Organele P.C.I. , M.A.I., comisiile P.C.I. şi formaţiile civile de pompieri, cu sprijinul organelor de partid şi de stat, au iniţiat, organizat şi desfăşurat o serie de acţiuni pe linia popularizării regulilor de P.C.I. în rîndul cetăţenilor, contribuind în mai mare măsură la educarea populaţiei în spiritul respectării normelor de P.C.I., al apărării avutului obştesc şi bunurilor personale împotriva incendiilor. Activităţi bogate în conţinut in domeniul propagandei împotriva incendiilor au organizat şi desfăşurat în acest an comisiile P.C.I. din obiective şi localităţi cum sunt cele de la Inspectoratul silvic judeţean, Ilefor Tg.-Mureş, I.I.S. „Mureşul", întreprinderea Electro- Mureş, I.I.S. „6 Martie“ Sighişoara, Complexul industriei de faianţă şi sticlă Sighişoara, C.I.L. Reghin, I.C.T. Iernut şi Fîntinele, cele din localităţile Luduş, Miercurea-Niraj, Voivodeni, Deda ş. a. De exemplu, Inspectoratul silvic judeţean a organizat : conferinţa cu tema „Să apărăm pădurile împotriva incendiilor“, două emisiuni la staţiile de radioficare, 140 tăbliţe avertizoare cu inscripţii P.C.I. 800 de afişe „Focul duşman al pădurilor“, 50 panouri cu inscripţia „Ocrotiţi pădurile împotriva incendiilor“, 150 instructaje cu muncitorii forestieri ş. a. Toate aceste activităţi au contribuit la prevenirea incendiilor la păduri. Menţionăm că în acest an nu am avut incendii la păduri care să producă pagube materiale. Merită a fi evidenţiat şi Inspectoratul şcolar judeţean, care în acest an a organizat şi desfăşurat bogate activităţi pe linia muncii de propagandă P.C I. în şcoli, cămine, grădiniţe, în scopul educării copiilor în spiritul apărării proprietăţii obşteşti şi personale împotriva incendiilor. Folosind forme şi metode variate în munca de propagandă împotriva incendiilor, în obiective şi localităţi, putem evidenţia că în acest an s-au transmis prin studioul de radio şi staţiile de radioficare mai multe emisiuni cu caracter P.C.I., s-au ţinut conferinţe, s-au organizat şi desfăşurat concursuri „Cine ştie cîştigă" pe teme P.C.I., au fost vizionate filme cu caracter P.C.I. etc. O contribuţie însemnată la buna desfăşurare a muncii de propagandă împotriva incendiilor au adus-o şefii şi membrii formaţiilor civile de pompieri din obiective şi localităţi. Activităţi concrete pe linia muncii de propagandă P.C.I- au desfăşurat şefii de formaţii ca : Buja Carol, Szász Ludovic, Crăciun Dumitru, Crişan Dumitru, Boer Mihail, Onuţ Pamfil, Buruiană Gheorghe, Santa Ioan ş. a. Faptul că în acest an pe teritoriul judeţului Mureş s-a redus simţitor numărul incendiilor şi valoarea pagubelor provocate de acestea în raport cu anii precedenţi dovedeşte că şi munca de propagandă împotriva incendiilor desfăşurată de organele P.C.I—M.A.I., comisiile P.C.I. şi formaţiile civile de pompieri a fost eficientă. Avind în vedere că intrăm în anotimpul toamnă-iarnă, cînd cîmpul cauzelor de incendiu creşte, este necesar ca comisiile P.C.I. din obiective şi localităţi să stabilească măsuri concrete menite să contribuie la înlăturarea cauzelor care ar duce la izbucnirea flăcărilor. maior TRAIAN CIOCAN