Steaua Roşie, iulie 1975 (Anul 27, nr. 152-178)

1975-07-01 / nr. 152

VIAŢA DE PARTID Iniţiativa comitetului de partid al I.P.L. „23 August“ merită să fie extinsă Zilele trecute am avut o convorbire cu Aurel Mîndru, secretarul comitetului de partid al I.P.L. „23 August“ din Tg.-Mureş. I-am solicitat relatări în legătură cu preocuparea organelor şi organizaţiilor de partid pentru perfecţionarea stilului şi metodelor de muncă, în răspunsul său, a vorbit de un şir întreg de măsuri, oprindu-se asupra unui schimb de experienţă care s-a dovedit cea mai eficientă dintre ele. Schimbul de experienţă a fost organizat pe baza planului de muncă trimestrial al comitetului de partid, cu următoarea temă: Ce se întreprinde pentru asigurarea creşterii rolului conducător al partidului? Au participat secretarii comitetelor de partid ale secţiilor, secretarii şi locţiitorii secretarilor organizaţiilor de bază, membrii de birou care răspund de problemele de propagandă. Pe baza informărilor prezentate de secretarii comitetelor de partid şi ai organizaţiilor de bază au fost abordate şi dezbătute o serie de probleme de mare importanţă ale vieţii interne de partid, trăgîndu-se, totodată, învăţăminte utile. Iată temele analizate: metodele folosite de comitetul de partid al secţiei I în conducerea şi îndrumarea activităţii economice; preocuparea biroului organizaţiei de bază nr. 7 pentru întărirea rîndurilor partidului; organizarea controlului îndeplinirii hotărîrilor organelor superioare de partid precum şi a celor proprii; organizarea de către comitetul de partid al secţiei a II-a a îndrumării şi controlului exercitat asupra activităţii organizaţiilor de partid subordonate; conducerea şi îndrumarea de către organizaţia de bază nr. 20 a activităţii politicoideologice şi cultural-educative; planificareaactivităţii comitetului de partid al secţiei a IlI-a şi a organizaţiilor sale subordonate. Informările prezentate au constituit bază corespunzătoare pentru dezbateri fructuoase, pentru un schimb creator de opinii, fiind abordate şi analizate probleme care preocupă atît comitetele de partid cit şi birourile organizaţiilor de bază. — Sunt explicabile cuvintele de apreciere ale tuturor participanţilor la adresa iniţiativei comitetului de partid pe întreprindere — ne-a spus Aurel Mîndru. La schimbul de experienţă au fost dezbătute problemele principale ale vieţii interne de partid, insistîndu-se asupra referinţelor sale în domeniul activităţii practice, ceea ce va contribui, fără îndoială, la perfecţionarea stilului de muncă al organelor şi organizaţiilor de partid, la ridicarea nivelului muncii de partid în ansamblu, la întărirea rolului conducător al organizaţiei noastre de partid. Ţinînd cont de caracterul său eficient, iniţiativa de la I.P.L. „23 August“ merită să fie extinsă şi în organizaţiile de partid din unele întreprinderi mai importante. Nu mă gîndesc, desigur, la copierea temelor, ci problemele curente ale colectivului de muncă respectiv să fie dezbătute în mod diferenţiat, în strînsă legătură cu preocupările lor specifice. Asemenea schimburi de experienţă ar constitui, fără îndoială, prilejuri excelente pentru descoperirea „rezervelor interne“ şi valorificarea acestora în interesul creşterii nivelului muncii de partid. WEISZ ALEXANDRU C.P. P. Căpuşu de Cîmpie 25 de ani pe făgaşul socialismului Duminică după-amiază, sala căminului cultural din Căpuşu de Cîmpie, împodobită sărbătoreşte, a fost gazda unei manifestări cu adînci semnificaţii în viaţa locuitorilor satului: adunarea generală festivă a cooperatorilor prilejuită de împlinirea a 25 de ani de la constituirea C.A.P. La manifestare au luat parte general Ioan Scrieciu, membru al Biroului Comitetului judeţean de partid, invitaţi. In faţa numeroasei asistenţe a fost prezentat un amplu bilanţ marcînd sfertul de veac de muncă unită a cooperatorilor în sînul unei singure mari familii, care a relevat realizările obţinute în lupta pentru producţii agricole an de an sporite, schimbările adînci petrecute în viaţa materială şi spirituală a tuturor locuitorilor satului ca urmare a trecerii agriculturii pe făgaşul socialismului. Au fost înmînate diploma aniversară şi insigne de cooperatori fruntaşi, în încheiere fiind prezentat un program cultural-artistic susţinut de elevi şcolii şi artiştii amatori din localitate. I. SUCIU Vestitul lac helioterm „Ursu“ din Sovata, şi-a deschis porţile pentru zecile de mii de oaspeţi care vor poposi în staţiune în acest sezon esti val. La adîncimea de 1,50 m, temperatura apei a ajuns la 41 de grade C. Accesul în lac este permis zilnic între orele 9—12 şi 14—18. Sărbătorirea „Zilei învăţătorului" (Urmare din pag. l integrarea învăţămîntului cu cercetarea şi producţia, în îmbunătăţirea structurii învăţămîntului, în orientarea acestuia spre profiluri impuse de necesităţile economiei specifice judeţului nostru, în acelaşi timp, vorbitorul a apreciat condiţiile existente pentru desfăşurarea modernizării şi perfecţionării permanente a învăţămîntului de toate gradele în lumina documentelor de partid Astfel, dascălul zilelor noastre este nu numai educatorul elevilor săi, ci primul slujitor al patriei sale, un model făuritor de alte modele. In încheiere, tovarăşul Ioan Florea, a mulţumit călduros pentru efortul depus în instruirea şi educarea unor numeroase generaţii de elevi celor 61 de cadre didactice care ies la pensie, dorindu-le sănătate, fericire şi viaţă îndelungată. Au luat apoi cuvîntul educatoarea Stoica Gizela, învăţătoarea Aneta Moldovan, şi profesorii Szabó Bálint, care iese la pensie, Laurean Borz şi Valentin Marica. în continuare, tovarăşul Ioan Stoica a prezentat lista celor 20 de cadre didactice distinse cu „Gradaţia de merit“ şi a celor 11 cadre didactice distinse cu titlul de „Evidenţiat“. Un moment emoţionant l-a constituit salutul pionierilor, care au prezentat un montaj de versuri. în încheierea adunării festive, formaţii artistice ale pionierilor, şcolarilor şi uteciştilor au prezentat un reuşit program artistic. Adunări festive consacrate sărbătoririi „Zilei învăţătorului“ au avut loc ieri şi în alte localităţi din judeţ. Industria oraşului Reghin (Urmare din pag. I) la I.U.P.S. şi I.P.M.S. Se cuvine să remarc aici că aplicarea programelor elaborate şi-au adus contribuţia la depăşirea cu 1.149 lei/persoană a productivităţii muncii în 5 luni, pe ansamblul industriei oraşului. Totodată, costurile de producţie au fost reduse cu 5,62 lei la 1.000 Iei producţie marfă, iar calitatea produselor a cunoscut o continuă îmbunătăţire. Cu toate acestea trebuie să spunem că nu ne mulţumesc aceste realizări! în activitatea, unităţilor noastre se manifestă încă destule neajunsuri, trebuie să cunoaştem şi să recunoaştem acest fapt, dar mai important este să acţionăm perseverent, neobosit pentru eliminarea lor. Stă în puterea noastră, a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii să punem mai bine în valoare capacităţile de producţie şi timpul de lucru. Conducerile de la I.F.E.T. și I.P.M.S. trebuie să fie mai energice în eliminarea cauzelor care determină cheltuieli materiale peste cele planificate — adică este vorba de o mai reală fundamentare a normelor de consum, de încadrarea în consumurile specifice și gospodărirea judicioasă a combustibilului şi energiei electrice. Tehnica modernă implică tot mai mult nevoia ridicării calificării profesionale, respectarea disciplinei tehnologice şi de muncă. în acest context, ce acţiuni politico-educative au întreprins şi vor mai iniţia Comitetul orăşenesc de partid şi organizaţiile de bază pentru creşterea răspunderii personale, pentru ridicarea conştiinţei şi educarea maselor în spiritul normelor muncii şi vieţii comuniştilor? — Este un adevăr confirmat de practica socială că „omul sfinţeşte locul“, de capacitatea şi conştiinţa lui depinzînd ritmul şi calitatea evoluţiei societăţii. Iată de ce, corespunzător sarcinilor trasate de conducerea partidului nostru, Comitetul orăşenesc de partid acordă o mare atenţie calificării şi îmbogăţirii cunoştinţelor profesionale a cadrelor, dezvoltării conştiinţei socialiste. Sunt organizate şi se desfăşoară în toate unităţile cursuri de calificare şi de ridicare a calificării, de însuşire a cunoştinţelor reclamate de tehnologiile de fabricaţie. Ne ocupăm cu o atenţie specială de pregătirea tineretului, de ridicarea cunoştinţelor profesionale ale acestora. Numai în acest an la olimpiadele pe meserii au fost antrenaţi peste 2.000 de tineri. Munca politico-educativă desfăşurată de organizaţiile de partid a determinat întărirea disciplinei tehnologice şi de muncă, au fost reactualizate tehnologiile de fabricaţie în sensul utilizării raţionale a forţei de muncă, a materiilor prime, materialelor, energiei şi combustibililor. Totodată, extinderea acordului global a contribuit în mod deosebit la întărirea disciplinei, stimulînd toate cadrele la o muncă de înaltă calitate şi randament ridicat. Organizaţiile de partid, ale U.T.C. şi sindicatelor au dezbătut cu regularitate diferitele aspecte ale disciplinei din întreprinderi, s-au iniţiat şi continuă acţiunile politico-educative consacrate cunoaşterii temeinice a prevederilor Codului muncii, a regulamentului de ordine interioară, precum şi a Codului principiilor şi normelor muncii şi vieţii comuniştilor, ale eticii şi echităţii socialiste. • STEAUA ROȘIE PAGINA' S Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Marii Adunări Naţionale a Republicii Socialiste România şi a Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Marea Adunare Naţională a Republicii Socialiste România şi Consiliul Naţional al Frontului Unităţii Socialiste anunţă cu profund regret încetarea din viaţă a academicianului Miron Nicolescu. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Pentru organizarea funeraliilor academicianului Miron Nicolescu, a fost constituită o comisie formată din tovarăşii: Ioan Ursu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Ştiinţă şi Tehnologie — preşedinte, Nicolae Giosan, preşedintele Academiei de ştiinţe agricole şi silvice, Mihnea Comisia pentru organizarea funeraliilor academicianului Miron Nicolescu comunică: Sicriul cu corpul defunctului va fi depus în holul Palatului Marii Adunări Naţionale. Accesul publicului va fi permis marţi, membru al G.C. al P.C.R., preşedintele Academiei Republicii Socialiste România, reputat om de ştiinţă şi profesor, care a desfăşurat o bogată activitate ştiinţifică şi obştească pusă în slujba progresului ştiinţei româneşti, a cauzei socialismului. MAREA ADUNARE NAŢIONALĂ A REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA Gheorghiu, preşedintele Academiei de ştiinţe sociale şi politice, Şerban Ţiţeica, vicepreşedinte al Academiei Republicii Socialiste România, George Ciucu, secretar general al Academiei Republicii Socialiste România, rectorul Universităţii Bucureşti, 1 iulie, între orele 17—19, şi miercuri, 2 iulie, între orele 9—11. Mitingul de doliu va avea loc miercuri, 2 iulie, ora 11:00, la Palatul Marii Adunări Naţionale. înhumarea va avea loc în aceeaşi zi, la Cimitirul Bellu. CONSILIUL NAŢIONAL AI FRONTULUI UNITĂŢII SOCIALISTE + ★ é ★ ★ ★ Orzul cît mai repede in hambare si culturile duble insămintate! » * In unităţile cooperatiste din judeţul Mureş, duminică s-au întrecut în bătălia pentru recoltarea orzului zeci de combine deservite de mecanizatori şi cooperatori. Camioanele şi tractoarele cu remorci transportau de zor orzul recoltat la magazii sau la bazele de recepţie. Folosind din plin această zi bună de lucru, s-a reuşit ca pînă în prezent să se recolteze 939 ha, ceea ce reprezintă 17 la sută din suprafaţa însămînţată cu această cultură. Remarcăm via activitate desfăşurată la cooperativele agricole din Cheţani, Cuci, Şăulia, Luduş, Nazna, Răzoare şi în alte unităţi unde au fost recoltate cantităţi însemnate. în unele unităţi, presele de balotat paie au trecut la eliberarea terenurilor în vederea însăminţării lor cu culturi duble. în vederea evitării oricăror pierderi se impune intensificarea secerişului la orz, verificarea periodică a combinelor; asistența tehnică să fie asigurată pretutindeni în lan. Unde combinele nu pot lucra din cauza lanurilor căzute, recoltarea să se facă şi manual, asigurînd astfel ca tot ce a produs ogorul să ajungă în hambar. ★ Duminică, lanurile de orz ale consiliului intercooperatist Band au fost împînzite de zeci de combine, lucrare începută cu cîteva zile în urmă. Astfel, cele 15 combine, dintre care 4 „Gloria“, care deservesc C.A.P. din Band, Mădăraş şi Grebeniş au reuşit să recolteze peste 130 ha, din cele 340 ha ale consiliului. Pentru recoltatul şi transportul operativ au fost constituite formaţii de cooperatori şi mecanizatori. Unii deservesc combinele la recoltat, iar alţii la încărcatul sacilor în maşini. De asemenea, în urma creării frontului de lucru necesar, in urma combinelor, pe lanurile secerate au intrat presele de balotat paie prevăzute cu tîrîşuri pentru adunatul baloţilor. ★ Sîntem în plină perioadă de recoltare a orzului şi a altor culturi timpurii, plante după care trebuie însămînţate în cultură dublă porumbul şi legumele. Cu toate că orzul a fost recoltat de pe o suprafaţă de peste 900 ha, totuşi pînă la 29 iunie însămînţarea porumbului şi a legumelor în cultură succesivă s-a făcut doar pe 70 ha, ceea ce este foarte puţin. Este în interesul fiecărei unităţi agricole, al economiei județului nostru ca acestei lucrări să i se acorde mai multă atenție. RESPONSABILITATE ALTERATĂ A „EELIX“ Strada Lenin nr. 26. O firmă nouă, cu litere mari şi frumoase îţi stîrneşte curiozitatea: „Felix“ — unitate „Gospodina“. Intrăm. Cum ai trecut pragul te izbeşte un miros închis, dulceag, nesănătos. Rafturi cam goale. Gestionara Kezdi Irma este şi ea nemulţumită. Nu ne poate oferi decît cîteva sortimente de conserve, apă minerală, „Bem-Bem“, „Fructe“, ceva biscuiţi, cam atît! Ne întinde adresa nr. 5417 către comitetul oamenilor muncii de la I.C.L.S.A.P. Tg.-Mureş din 20 iunie. Se specifică faptul că unitatea, fiind considerată, din punct de vedere al remunerării, o remiză, nu i se asigură o serie întreagă de condiţii iar „unele mărfuri semifabricate (n.n. semipreparate), în special produsele din carne, în anumite împrejurări trebuie reîmprospătate sau prelucrate, în caz contrar ele trebuie aruncate pentru a ne putea încadra în prescripţiile legilor sanitare ...“ „Unitatea s-a reprofilat (înainte era bufetul „Felix“) — ne spune gestionara — începînd cu 19 iunie. Azi e 26 şi nimeni n-a mai trecut pe aici. Au venit tovarăşii de la circumscripţia sanitar-veterinară pentru controlul alimentelor de origine animală (Staţiunea pentru controlul alimentelor din Tg.-Mureş), au blocat marfă alterată în valoare de 575 lei. S-au stricat salata de LAZAR ladariu (Continuare în pag. a 4-a)