Steaua Roşie, decembrie 1977 (Anul 29, nr. 284-310)

1977-12-01 / nr. 284

CIRCULATIA RUTIERA Atenţie, polei! Schimbările bruşte de temperatură care au avut loc In ultimele zile au creat condiţii pentru formarea poleiului, producînd suprize neplăcute unor conducători auto. Pericolul poleiului pentru participanţii la traficul rutier constă in apariţia sa neaşteptată şi in posibilităţile reduse pe care le are omul de la volan în foarte multe cazuri, de a prevedea aceasta. In condiţiile de timp care favorizează apariţia poleiului — umiditate şi temperatură — trebuie luate măsurile de precauţie, reducerea vitezei şi sporirea atenţiei, conducătorul auto fiind oricînd pregătit sfi intilnească sectoare de drum acoperite cu polei. Se va acorda o atenție deosebită cînd se circulă pe sectoare de drum situate în apropierea unor dealuri, liziere de pădure, pe poduri unde, datorită temperaturii mai scăzute a părții carosabile, poleiul se formează mult mai lesne. De asemenea, în apropierea şantierelor de construcţii, a balastierelor, unde apa scursă pe şosea din bena autovehiculelor se poate transforma în gheaţă, sau a unor termocentrale, unde aburii condensaţi pot provoca polei pe şosele, conducătorii auto trebuie să urmărească cu deosebită atenţie starea arterelor rutiere. Dat fiind gradul de aderenţă extrem de redus al drumurilor acoperite cu polei, cea mai importantă măsură de prevedere o constituie reducerea substanţială a vitezei de deplasare, în mers, între autovehicule se va păstra o distanţă considerabil mai mare decit în condiţiile deplasării pe un drum uscat. Se vor evita depăşirile, excentînduse, bineînţeles, trecerea pe lingă vehiculele staţionate sau oprite. Conducerea autovehiculelor pe drumuri acoperite cu polei impune evitarea, cu desăvîrşire, a manevrelor bruşte. Accelerarea se va efectua cu maximum de fineţe, atît la plecarea de pe loc, cît şi pe parcurs. Sistemul de frînare va fi folosit cît mai rar posibil, apăsările pe pedală fiind uşoare; de preferat este, insă, folosirea frinei de motor. Pe drumurile acoperite cu polei, conducerea prudentă şi păstrarea, în permanenţă, a unor rezerve care să permită imobilizarea autovehiculelor în interiorul spaţiului de siguranţă sunt principalele deziderate în vederea evitării unor surprize neplăcute, pentru asigurarea unui trafic fluent și fără pericol de accidente! De data aceasta, aparatul de fotografiat l-a surprins pe tractoristul Csécs Iosif de la S.M.A. Baciu, sectorul 5 Săbed. Bănuiți ce transportă ,,operativ" în remorcă? Un autoturism pentru o persoană particulară! FILTRU TOTAL Recent, s-a întreprins un nou filtru total pe urmele „picăturii de benzină“, a însemnatei cantităţi de carburanţi şi lubrifianţi care, în pofida repetatelor semnale, continuă să fie aruncată de unii pe apa sîmbetei, precum şi a celor care, încălcînd cele mai elementare norme de circulaţie, devin un adevărat pericol public pe arterele rutiere. De aceea, adresăm o întrebare sau, după caz, mai multe pe adresa ... ... I.T.A. Mureş, Autobaza Tîrnăveni. A dat cineva dispoziţie şoferului Şandor Mihai ca, în 2 noiembrie 1977, să folosească autobasculanta 31-MS-3.903 pentru a efectua un transport fără forme legale, cu alte cuvinte „ciubuc“? Dacă nu, ce măsuri aţi luat? ... S.M.A. Acăţari. Factorii cu munci de răspundere execută un control permanent și eficace asupra tractoriștilor din subordine? Dacă da, cum a fost posibil ca, în 8 noiembrie 1977, Gomboş Martin să conducă tractorul pe drumurile publice în timp ce se afla sub influenţa accentuată a băuturilor alcoolice? ... C.A.P. Chiher. Ştiţi ce a făcut în ziua de 8 noiembrie „printre picături“ (de benzină) şoferul Emil Moldovan? A transportat cu autocamionul 21-MS-3.071 lemne de foc pentru o persoană particulară! Evident, cu benzina cooperativei, afirmînd că a avut aprobarea — verbală — a conducerii. Considerăm că nu este un mod de folosire judicioasă a parcului de autovehicule. ... Cooperativa de consum Tirnoveni. Autovehiculul 31-MS- 998 este al cooperativei, sau al şoferului Bartoş loan? De ce întrebăm? Fiindcă în noaptea de 12 noiembrie 1977 l-a parcat la domiciliul său din Găneşti. A doua zi dimineaţa, Bartoş loan a fost găsit de organele de control conduclnd autovehiculul în timp ce se afla sub influenţa băuturilor alcoolice! I s-a oferit o lună timp de meditaţie asupra pericolului pe care îl reprezintă alcoolul pentru cei de la volan. ...T.L.H.S. Ştiţi, cumva, ce au transportat în seara zilei de 8 noiembrie şoferii Ioan Negrea şi Grigore Cordoş cu autobasculantele 34-B-2.773 şi 32-B-5.775 de 10 şi, respectiv, 16 tone? Noi i-am găsit efectuînd un transport de nisip pentru persoane particulare pe traseul Sighişoara — Grebeniş. Or, o asemenea faptă constituie abuz în serviciu! Aţi luat măsuri pentru ca asemenea aspecte să nu se mai repete? IARNA, PE DERDELUŞ Mercurul termometrelor a început să coboare odată cu apariţia zăpezii. Aşadar, in mod îndreptăţit, iarna îşi ia locul potrivit legilor implacabile ale naturii. Iarna, acest sezon în care pămintul se acoperă cu întinse covoare de nea, este mult aşteptat de copii. Odată cu căderea primei zăpezi, ei işi caută săniuţele, patinele, schiurile şi se pregătesc pentru sporturile de iarnă, pentru a se întrece pe derdeluşuri. E, intr-adevăr, plăcut şi frumos să-ţi dai drumul cu sania din virf de deal şi să aluneci „ca o săgeată“ alături de alţi copii de-a lungul pîrtiilor. E sănătos să-ţi petreci cea mai mare parte a timpului liber în aerul curat al zilelor de iarnă! Dar, uneori, asemenea plăceri sunt întunecate de urmările neplăcute din cauza neatenţiei cu care se practică frumosul şi plăcutul sport de iarnă — săniuşul. Nu rare au fost cazurile în care, mergînd la săniuş pe unele străzi in pantă, nerespectind cele mai elementare reguli de circulaţie, copiii au fost grav accidentaţi de roţile autovehiculelor. Mulţi dintre cei accidentaţi ca urmare a unei clipe de neatenţie, au rămas infirmi. E urmarea unei „singure încălcări“ a regulilor de circulaţie, a imprudenţei cu care s-au avintat cu săniuţa prin locuri interzise — stradă sau oricare alt drum public. Iată, deci, argumente care trebuie să determine părinţii, şcoala, toţi factorii educaţionali să manifeste un plus de atenţie de supraveghere faţă de cei mici! Defecţiunile tehnice — surse de accidente Pentru desfăşurarea normală şi în deplină siguranţă a traficului rutier, o importanţă deosebită o are starea tehnică a autovehiculelor. Sarcina principală pentru verificarea stării tehnice a autovehiculelor revine, fireşte, factorilor de răspundere — şefi de garaje şi de transport, revizori tehnici — care îndeplinesc obligaţiile legale în acest sens a parcului auto. In aceeaşi măsură, conducătorii auto sînt datori să cunoască, în orice moment, starea tehnică a autovehiculelor pe care le conduc, acordînd o atenţie deosebită mecanismelor şi sistemelor care afectează în mod direct siguranţa circulaţiei (direcţie, frînare, semnalizare şi iluminare, rulare etc.). Sînt, oare, respectate întotdeauna aceste obligaţii? Numărul mare al permiselor de conducere suspendate, al certificatelor de înmatriculare reţinute pentru defecţiuni tehnice, denotă că nu întotdeauna se acordă atenţia cuvenită acestui aspect. Şi, nu rareori, neîndeplinirea acestei obligaţii elementare se soldează cu accidente deosebit de grave, aşa cum s-a înttîmplat şi în dimineaţa zilei de 8 noiembrie 1977. Iată, Mihai Moldovan, şofer pe autocamionul 21-MS-711, proprietatea Autobazei 2 marfă Tîrgu-Mureş, a fost repartizat să transporte sfeclă de zahăr pe traseul Rîciu — Tg.-Mureş. După ce autocamionul a fost încărcat, Mihai Moldovan ia în cabină pe un alt coleg de-al său, tot şofer, Laurenţiu Mureşan, de 19 ani, şi că atît şoferul Mihai Moldovan cît şi unii factori cu munci de răspundere din autobază cunoşteau faptul că sistemul de frînare al autocamionului nu era eficace. Dar, cu toate acestea, au admis ieşirea în cursă! Imprudenţă tragică, soldată cu pierderea unei vieţi omeneşti. In acelaşi timp, un semnal de alarmă pentru conducătorii auto şi factorii cu munci de răspundere pe linia siguranţei circulaţiei, pornesc spre Tg.-Mureş, înainte de intrarea în localitatea Cîmpeniţa, la coborîrea unei pante, sistemul de frînare s-a defectat, iar autocamionul, nemaiputînduse înscrie într-o curbă, s-a răsturnat (vezi fotografia). Ca urmare a accidentului, tînârul Laurenţiu Mureşan a fost transportat în stare foarte gravă la Tg.Mureş. Cu toate îngrijirile medicale acordate, el a decedat după numai cîteva ore. De remarcat De fapt, fotografia de mai sus nu are nevoie de prea multe explicaţii ... Poziţia autocamionului trebuie însă să îndemne la meditaţii serioase atît pe factorii de răspundere care îndeplinesc obligaţiile legale în privinţa asigurării stării tehnice a parcului auto, cît şi pe oamenii de la volan care, uneori, tratează superficial asemenea îndatoriri. Dacă conducătorul auto Mihai Moldovan îşi cunoştea mai bine îndatoririle, accidentul putea fi înlăturat. Afirmaţia nu-i deloc gratuită. Căci, atît şoferul cît şi factorii cu munci de răspundere din autobază, ştiau că sistemul de frînare al autocamionului nu era eficace. Cu toate acestea, şoferul şi-a permis, la coborîrea unei pante, să nesocotească acest fapt iar camionul nu s-a mai putut înscrie in curbă. • STEAUA ROSTE PAGINA OBLIGAŢIILE BIGIGLIŞTILOR Bicicleta, acest vehicul uşor de manevrat, mijloc util de deplasare îndeosebi pe distanţe mai scurte, este folosit de cetăţeni toate vîrstele, fără a necesita vreo examinare prealabilă. Pentru circulaţia lor, pe unele artere principale, s-au creat piste speciale, semnalizate cu indicatoare rutiere obligatorii. Aşa cum celelalte autovehicule necesită o serie de condiţii tehnice pentru a putea circula pe drumurile publice, la fel şi bicicleta trebuie să fie echipată corespunzător: sursă de lumină albă îndreptată înainte, frînă, sonerie şi un dispozitiv reflectorizant (ochi de pisică). In scopul creşterii siguranţei de deplasare, îndeosebi pe timpul nopţii, apar tot mai frecvent biciclete ale căror aripi din spate sunt de culoare albă — uneori cu vopsea reflectorizantă — şi pe ale căror pedale sunt, de asemenea, instalate dispozitive reflectorizante. Pe lingă asemenea condiţii tehnice obligatorii pentru a putea circula pe drumurile publice, bicicliştii, ca oricare participanţi la traficul rutier, mai au o serie de obligaţii. Si nu conducă bicicleta in timp ce se află sub influenţa băuturilor alcoolice; Să nu circule doi sau mai mulţi în acelaşi rînd; Să nu transporte obiecte voluminoase; Să nu transporte alte persoane pe bicicletă etc. Deşi, în nenumărate ocazii s-a atras atenţia asupra necesităţii respectării regulilor de deplasare pe drumurile publice, totuşi, cele 84 accidente de circulaţie comise în cursul acestui an pe raza judeţului nostru din vina bicicliştilor denotă că disciplina în rîndul acestei categorii de participanţi la trafic lasă încă mult de dorit. Un exemplu edificator: în seara zilei de 8 noiembrie, pe timp de ceaţă densă — vizibilitate sub 20 m — Teodor Zetes, aflindu-se sub influenţa băuturilor alcoolice şi circulînd cu bicicleta fără a fi echipată cu sursă de lumină, intenţionînd să efectueze un viraj stingă, a fost accidentat grav de autoturismul IBN-1.486, condus de Teodor David, care circula regulamentar din sens opus. Iată, aşadar, un exemplu — din multe altele — care denotă consecinţele pe care le poate avea orice nerespectare a regulilor de circulaţie, îndeosebi în condiţii de vizibilitate redusă. Pagină realizată de: căpitan VASILE SASU PETRE GIURGIU Desene de ŞTEFAN BOROȘ