Steaua Roşie, iunie 1978 (Anul 30, nr. 128-153)

1978-06-01 / nr. 128

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Decizia, nr. 210/1978 a Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean Mureş Comitetul executiv al Consiliului popular al judeţului Mureş, In concordanţă cu dezvoltarea continuă a economiei noastre naţionale, în spiritul hotărîrilor Congresului al XI-lea şi ale Conferinţei Naţionale, al întregii politici a partidului şi statului nostru, nivelul de trai material şi spiritual al oamenilor muncii, al întregului popor, creşte necontenit. In actualul cincinal, retribuţia nominală va fi majorată cu 40—42 la sută, prima etapă a acestei acţiuni încheindu-se la 1 iunie 1978, mai devreme cu trei luni faţă de termenul stabilit iniţial. In aceeaşi perioadă, conform „Programului privind evoluţia preţurilor cu amănuntul şi a tarifelor pentru serviciile prestate populaţiei în perioada 1977—1980“, aprobat de Conferinţa Naţională a partidului, preţurile şi tarifele vor înregistra o creştere de numai 6 la sută, ceea ce va conduce, pînă în anul 1980, la sporirea retribuţiei reale cu circa 32 la sută în loc de 18—20 la sută cît era prevăzut prin planul cincinal. Totodată au crescut substanţial pensiile, alocaţiile pentru copii, fondurile destinate programului pentru construcţia de locuinţe, toate cheltuielile social-culturale finanţate din bugetul statului. Actuala majorare a unor tarife şi preţuri, aprobate de Comitetul Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, înscriindu-se firesc în ansamblul hotărîrilor Congresului al XI-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, s-a impus în mod obiectiv ca o cerinţă a creşterii eficienţei economice, pornind de la principiile asigurării rentabilităţii fiecărui domeniu de activitate, care să stimuleze dezvoltarea armonioasă a tuturor ramurilor şi compartimentelor economiei naţionale. Aceste cerinţe esenţiale, care permit funcţionarea normală a mecanismului economiei noastre, nu sunt în concordanţă şi cu situaţia existentă în domeniul transportului în comun. In acest sens este edificator faptul că deşi baza materială a transportului în comun în judeţul Mureş a crescut considerabil, parcul de autobuze sporind în anul 1977 faţă de 1948 de 27 ori, lungimea traseelor de 100 de ori, avînd azi o lungime de 485 km şi se transportă zilnic în medie 270 mii călători, cu toate că preţurile la carburanţi, la piesele de schimb şi alte materiale s-au majorat, tarifele la transportul călătorilor au rămas neschimbate de peste 30 de ani, în condiţiile creşterii retribuţiei medii a oamenilor muncii de cîteva ori în acest interval. Ţinînd seama că din încasările rezultate în prezent se acoperă doar 81 la sută din cheltuieli, activitatea întreprinderii judeţene de gospodărie comunală şi locativă avînd o pierdere anuală de peste 10,5 milioane lei. Pornind de la propunerile cetăţenilor, făcute în adunările în care s-au dezbătut noile tarife şi ţinînd seama de necesitatea îmbunătăţirii în continuare a activităţii de transport în comun. In temeiul prevederilor art. 35 din Legea nr. 57/1968, de organizare şi funcţionare a consiliilor populare, , decide: Art. 1. — Incepînd cu data de 1 iunie 1978 se stabilesc următoarele tarife pentru transportul în comun de călători cu autobuze: a) Tarife unice pentru călătorii pe bază de bilete in interiorul municipiilor şi oraşelor: — Tg.-Mureş, Sighişoara, Reghin, Tîrnăveni, Luduş şi Sovataieu/bilet Biletele de călătorie cu tarife unice sunt valabile pe orice distanţă a traseului; b) Tarife pentru călătorii pe bază de bilete in afara municipiilor şi oraşelor: UM / lei/bilet 1. Tg.-Mureş — comuna Cristeşti (Staţia de epurare) 1,50 2. Tg.-Mureş — comuna Cristeşti (ILEFOR) 1,00 3. Tg.-Mureş — comuna Ungheni (Secţia de prefabricate) 3,50 din care: — Comuna Cristeşti — comuna Ungheni (Secţia de prefabricate) 2,50 4. Tg.-Mureş — Satul Cotuş din comuna Sîngeorgiu de Mureş 2,50 din care: •— Tg.-Mureş — comuna Sîngeorgiu de Mureş (Băi sau Tabăra de vară I.C.Z. din str. Tofalăului) 1,— — Comuna Sîngeorgiu de Mureş (Staţiunea zootehnică) — satul Cotuş 1,50 5. Tg.-Mureş — satul Chinari din comuna Sîntana de Mureş 2,— din care: — Tg.-Mureş — satul Curteni din comuna Sîntana de Mureş 1,— — Satul Curteni — satul Chinari 1,— PREŞEDINTE, NICOLAE VEREŞ 6. Tg.-Mureş — satul Nazna din comuna Sîncraiu de Mureş 2,— din care: — Tg.-Mureş — comuna Sîncraiu de Mureş 1,— — Comuna Sîncraiu de Mureş — satul Nazna 1,— 7. Tg.-Mureş — satul Bărdeşti din comuna Sîntana de Mureş 1,50 8. Tg.-Mureş — satul Vălureni din comuna Cristeşti 1,— 9 Sighişoara — comuna Albeşti 1,— 10. Sighişoara — satul Hetiur 2,— din care:— Sighişoara — Ramificaţia Venchi 1,— — Ramificaţia Venchi — satul Hetiur 1,— 11. Sighişoara — şcoala Venchi 2,— din care: — Sighişoara — Ramificaţia Venchi 1,— — Ramificaţia Venchi — Şcoala Venchi 1,— 12. Sighişoara — localitatea Viilor 1,— 13. Sighişoara — localitatea Aurel Vlaicu 1,— 14. Sighişoara — satul Boiu din comuna Albeşti 5,— din care: — Sighişoara — comuna Albeşti (canton) 1,— — Comuna Albeşti (canton) — Ramificaţia spre satul Boiu 1,— — Ramificaţia spre satul Boiu — satul Boiu (I.A.S.) 1,— — Satul Boiu (I.A.S.) — satul Ţopa 1,—• — Satul Ţopa — satul Boiu (C.A.P.) 1,— 15. Reghin — comuna Breaza 1,— 16. Reghin — localitatea Apalina 1,— 17. Reghin — comuna Solovăstru 1,— 18. Tîrnăveni — comuna Adămuş 1,— 19. Tîrnăveni — localitatea Botorca 1,— 20. Tîrnăveni — Seuca 1,— 21. Luduş — localitatea Gheja 1,— 22. Luduş — localitatea Roşiori 1,— 23. Sovata — localitatea Săcădat 1,— 24. Sovata — localitatea Ilieni 1,— 25. Sovata — satul Sărăţeni 1,— c) Abonamente lunare de călătorii nelimitate în interiorul municipiilor şi oraşelor: d) Pentru călătoriile în afara municipiilor şi oraşelor pe bază de abonamente se va aplica tariful pentru transportul de călători stabilit prin H.C.M. nr. 548/1961 — anexa 2. Art. 2. Pentru îmbunătăţirea activităţilor de transport în comun de călători, conducerea întreprinderii de gospodărie comunală şi locativă va întocmi pînă la 1 iunie a.c. un program complex de măsuri, care să ducă la creşterea vitezei medii de exploatare şi a indicelui de folosire a parcului, mărirea numărului de vehicule ce se pun la dispoziţia populaţiei, reducerea cheltuielilor materiale şi generalizarea eşalonată a autotaxării. Art. 3. Biletele şi abonamentele de călătorie se vor pune în vînzare prin unităţile întreprinderii de gospodărie comunală şi locativă, precum şi prin unităţile comerciale şi de servire a populației. Art. 4. Abonamentele de călătorie, eliberate pînă la data de 31 mai a. c. rămîn valabile pînă la expirare. Biletele de călătorie vîndute populației pînă la data de 31 mai a.c. vor putea fi folosite în continuare pînă la data de 30 iunie a.c. După această dată biletele nefolsite se vor preschimba pînă la 31 iulie a. c., la centrele întreprinderii de gospodarie comunală și locativă, în condițiile noilor tarife. Art. 5. Biletele de autotaxare sínt valabile pe toate traseele din interiorul municipiului sau orașului, inclusiv pe autobuzele cu taxatoare. Art. 6. Persoanele care călătoresc fără bilete sau abonamente de călătorie valabile, vor fi sancţionate cu amendă contravenţională de la 300. 500 lei, potrivit prevederilor hotărîrii Consiliului popular judeţean nr. 4/1977. Art. 7. Tarifele stabilite anterior pentru transportul în comun de călători cu autobuze, se abrogă. Art. 8. Secţia control şi administraţia locală de stat, Secţia planificare, dezvoltare şi organizare, Oficiul preţuri şi tarife, Direcţia comercială judeţeană, întreprinderea de gospodărie comunală şi locativă şi comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare municipale, orăşeneşti şi comunale, răspund pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei decizii. SECRETAR: CORNEL HARŞAN U— pe o linie — pe două linii — pe toate liniile Pentru Pentru elevi, populaţie studenţi şi militari în termen 55,— lei 85,— lei 110,— lei 27.50 lei 42.50 lei — lei Strălucită confirmare a politicii partidului şi statului nostru de întărire a prieteniei şi colaborării cu ţările socialiste, de promovare a înaltelor idealuri ale păcii (Urmare din pag 1zitei, ne angajăm în faţa Dumneavoastră de a milita cu şi mai multă hotărîre pentru a ne realiza în mod exemplar sarcinile ce ne-au fost încredinţate în acest cincinal“. „V-am urmărit purtînd, la mii de kilometri depărtare de pămîntul natal, se arată în telegrama Comitetului orăşenesc de partid Luduş, vrerea noastră de pace şi înţelegere între popoare; v-am urmărit, şi inimile noastre s-au umplut de bucurie, de nemărginită dragoste faţă de Partidul Comunist Român, faţă de Dumneavoastră, mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, care aţi făcut ca România să fie cunoscută şi recunoscută pe toate meridianele lumii!“ „Această vizită se înscrie ca o nouă pagină luminoasă în istoria relaţiilor de colaborare prietenească dintre România, Partidul Comunist Român şi poporul nostru şi ţările, partidele şi popoarele cu care v-aţi întîlnit, se subliniază cu satisfacţie în telegrama comitetului comunal de partid Miercurea-Nirajului. Cu prilejul reîntoarcerii Dumneavoastră şi a tovarăşei Elena Ceauşescu în patrie, comuniştii, toţi locuitorii comunei noastre, români şi maghiari, însoţim călduroasa urare de „Bine aţi sosit acasă“, de recunoştinţa şi dragostea ce v-o purtăm Dumneavoastră, înţelept şi iubit conducător, asigurîndu-vă de hotărîrea noastră de a înfăptui neabătut politica internă şi externă a partidului şi statului nostru“ Vatra nr. 5/1978 Ultimul număr al revistei „Vatra“ aduce, in cadrul profilului general, o problematică diversă și extrem de interesantă. Semnalăm intîi importanta ipoteză referitoare la primul document epigrafic în limba română din secolul al IX-lea, care impinge începuturile scrisului în româneşte cu un secol mai devreme, al doilea proces al lui Gheorghe Şincai împotriva lui Lajos Pfennigsdorf pentru dispariţia unor galbeni, un eseu al lui Mircea Eliade despre măreţia şi decăderea miturilor, restituirea poemului Iancu de Traian Dragoş, poetul tîrgumureşean dispărut prematur, un interviu cu Tompa Miklós, rectorul Institutului de teatru din Tg.-Mureş, proză de Corneliu Ştefanache, Truman Capote, Vasile Andru , Ştefan M. Găbrian, poezie de Leonid Dimov, Radu Cărneci, Tudor Babteş, Laurence Durrell, Philip Larkin, Thom Gunn , adăugind aici antologia sciencefiction, opiniile despre festivalurile dramatice, despre autori şi cărţi de actualitate, despre fotbal şi antrenori ca şi coperta, dedicată celei de-a 70-a aniversări a sculptorului Ion Vlasiu, opinăm că avem de-a face cu unul dintre cele mai bune numere ale revistei „Vatra“ de la începuturile ei și pînă acum. Agendă pionierească • In perioada 30 mai — 3 iunie, cu sprijinul Centrului de perfecţionare a cadrelor care muncesc cu pionierii, se desfăşoară la Reghin un curs zonal la care participă 300 de comandanţi instructori de detaşamente şi unităţi din zona Reghinului, între numeroasele activităţi ce vor avea loc în această perioadă se înscrie şi deschiderea în oraşul Reghin a clubului de dezbatere politică cu care prilej se va prezenta expunerea „Reghin 1948—1978", acţiune dedicată sărbătoririi a 30 de ani de la actul naţionalizării. • In perioada 28 mai — 4 iunie, membrii cercurilor tehnico-aplicative de la şcolile generale Săbed şi Ceuaşul de Cîmpie vor expune cele mai reuşite obiecte realizate în acest an şcolar, în expoziţia „Creaţia tehnică“, ce va constitui un bun prilej pentru atragerea a cit mai multor pionieri la acest gen de activitate. • Cu prilejul „Zilei copilului", la Şcoala generală nr. 4 din Reghin, va avea loc astăzi jurnalul vorbit cu tema „Despre copiii din toată lumea*. • In municipiile şi oraşele Tg - Mureş, Sighişoara, Reghin, Sovata se va desfăşura o paradă a şoimilor patriei, după care vor urma concursuri de biciclete, triciclete şi trotinete. • „Copiii lumii doresc pacea" şi „Copilărie fericită“ sânt temele pe care le va purta concursul de desene pe asfalt de la Tg.-Mureş, Sighişoara, Luduş, Tîrnăveni. • „Mulţumim din inimă partidului", „Te cîntări partid şi patrie iubită“ sunt genericele programelor cultural-artistice ale pionierilor şi şoimilor patriei din Luduş, Sighişoara, Reghin, Sovata, Tîrnăveni, Iernut, Vătava, Vînători, Saschiz, Band, Sărmaşu, Lunca, Gurghiu, Pănet • „De mi-i copilăria fericită ca parcul înflorit, / Să mulţumim din inimă partidului iubit" este genericul sub care pionierii şi şoimii patriei din Gheja îşi vor prezenta programul cultural-artistic şi sportiv ce se va încheia cu un foc de tabără şi jocuri pioniereşti. Expoziţie de pictură Din informaţiile furnizate de educatoarea Eugenia Manta aflăm că preşcolarii secţiei române de la Grădiniţa cu orar prelungit din Sîngeorgiu de Pădure au ţinut să marcheze sărbătorirea „Zilei internaţionale pentru apărarea copilului" prin două expoziţii, una de dactilopictură şi alta de pictură în acuarelă prin suprapunere, organizate la sediul grădiniţei. Desigur, expoziţiile nu au o tematică anume stabilită, dar reprezentările copiilor pot fi corelate cu informaţiile, multele informaţii pe care au ocazia să le recepteze prin diferite căi. Cele mai izbutite lucrări aparţin lui Cristian Mazilu, Marcel Ţifrea, Octavian Poloţca, Flavius Todea şi Angela Marcu. Cooperatori la odihnă, şi tratament Ca şi în alţi ani şi în 1978, un mare număr de ţărani cooperatori din judeţul nostru au plecat în staţiuni balneoclimaterice pentru tratament. De la începutul anului în seriile ce s-au succedat au beneficiat de bilete de tratament 936 de ţărani cooperatori (din care 329 au fost găzduiţi în pavilioanele proprii ale U.N.C.A.P.), din Acăţari, Nazna, Şincai, Valea-Largă, Reghin, Mitreşti şi din alte părţi. Oficiul asigurări sociale şi pensii pentru ţărănime, pune în continuare la dispoziţia ţăranilor cooperatori un mare număr de bilete de tratament în staţiunile: Geoagiu, Amara, Lacul Sărat-Brăila, Buziaş, Covasna, Tuşnad, Sovata, Călimăneşti, Govora, Techirghiol.