Symposion, 10 (Novi Sad, 1997)

Geopoétika avagy geopoliti­ka jenik meg a „partner” figurája, az ismert „Hatalom” intellektuális „korrektora”, a morális tévelygés teljes fényében. Ebben van az allegó­­ria „parabolizálása”: hogyha az erőszakos ideo­lógiai diskurzus (sztálinizmus) morális ostyák­ban modifikálódik — vajon, ha a „fölszállás” transzcendenciája elfogadható okokkal ruhá­­zódik fel - megváltozik-e lényegében is az ide­ológiai illúzió természete, annak redukcio­­nizmusa? Simon elragadtatása a szubjektív, romanti­kus imagináció segítségével valójában a „rész­leges (nem teljes) meditáció” rejtegetése, aho­gyan ezt Kot mondaná, a radikális kritika inkor­porációja a Hatalom rendszerének radikaliz­musába, avagy az eretnekség (disszidentizmus) kompromittálása magának a Dogmának a fegy­vereivel. A komplementáris verzióban, ahol a megpróbáltatás a föld alatt történik, csupán a globális paraméterek egyöntetűek: kihívás, ka­tasztrófa, tanúság. Viszont nincs kifejtve Péter fohásza Elochimhoz, hogy segítsen neki az eret­nekség ellen, mint ahogy hiányzik a transzcen­dencia atmoszférája — a fölszállás, a korlátokon való túllépés­t is. A földalatti régió (Tartaros, Pokol) nemcsak hogy megtölti az allegorikus hálót a tudatalatti asszociációival, tehát nem­csak az affektivitásra, a vérre és a talajra, hanem az evilági dimenziókra is rámutat, melyekről Foucault beszél (ő ezt a Szuverenitás és a Világ­­birodalom kontrasztjával szemlélteti): „Ennek a történelemnek egy másik, történelemellenes történelem kezd nekifeszülni, a sötét rabság és a leigázottság történelme, az ígérgetésé és a próféciáé, az újra megtalált és titkos tudásé, me­lyet dekódolni kell, s utoljára a kettős értelmezé­sé: a jog és a háború értelmezéséé.”22 Az Istenek fölemelkednek (még a sikertelen jósok is), míg a talaj és a vér emberei rothadnak az isteni Mis­szió illúziójával betakarva. Ennek a partner-ver­ziónak a végső változata a nacionalista fantaz­­ma - a „nosztalgia határainak” rothadásából született betegség. 3.2. A metafizikus regressziók koncepciói és a „ketman” „Mégis az, ami az irodalomból tényleg szóra érdemes, az a tisztátalan szellem (...)” Ernesto Sabato: A két Borges „Az összes politikai ideál közül a legveszélye­sebb az, amely az emberek boldoggá akarja tenni. ” Karl Popper: A nyílt társadalom A (modernista) Írország és bibliai Számária után Kis befejező mutatványa, „a disszidentizmus teóriájának” (de azt is mond­hatnánk, hogy „a lényegnélküliség történeté­nek”) posztmodernista artikulációja Prágában játszódik le, „a rejtelmek városában”, ahogyan ezt „A Mester és a tanítvány története” c. elbe­szélés első mondatában olvashatjuk. Ha Benjamin esszéjét parafrazáljuk, akkor Prága a közép-európai szellem fővárosát jelképezi: en­nek a szellemi toposznak a székhelyét jelenti, az erők kereszteződését, az ontológiai szaka­dást. Kis így örökli Kafkától, nekünk adva „A teljesség és a teljesség látszata” vitájának törté­netét; nincs ebben semmi különös, csak a libe­rális metafizikus és hedonista, Ben Haas, a Mester, az ambiciózus és tehetségtelen Yeshua Krohal aláírásának átjavításával Pygmalionnak képzeli magát. De valóban csak ennyiről len­ne szó? A korábbiakban említett posztmodern ki­jelentéseken, az allegórián, apokrifen, vagy pa­rabolán keresztül,­­ ha elfogadjuk Hayden White metatörténelmi teóriáját­­ mégis átfúj a tragikum lehelete (mely természetesen rész­ben felszabadít a rezignáció és a jóllakottság érzésétől)23. „A Mester és a tanítvány történe­te” c. elbeszélésben nincs vér, kihallgatás, tisz­togatás; a főszerepet a szatíra veszi át, az ironi­kus móduszfigurája, ezúttal mintegy útmuta­tóként, a majdnem tiszta posztmodern Zóna — Symposion 35

Next