Symposion, 10 (Novi Sad, 1997)

Svetislav Jovanov 38 Symposion képpontjából írja le „az olvasás allegóriáját” mint az önpusztítás föltételezését. Az „össze­­esküvés”-ről van szó egyfelől, arról a gyilkos­könyvről, melynek rengeteg a pszeudo-címe és a hozzá kapcsolódó tényleges erőszak, másfelől évszázadok falszifikatív paradigmá­járól. A „Királyok és bolondok könyve” a ma­ga oldaláról az „orwelli paradoxont” módo­sítja a posztmodernizmus dimenziójában: idézet­ technika és manipuláció, tömegmédia és xenofóbia. Történelem és zsidó paradig­ma. Az elbeszélés afféle megállás nélküli osz­cillációként játszódik le az analízis és az egzegézis között, az esszészerű csalóka into­náció is innen eredeztethető, akárcsak az „antikönyvről” szóló történet, mely az analó­gia párhuzamos sorozataként hömpölyög. Az egyik ág — a törékeny allegória híjával a to­­talizáló (és totalitarizáló) szimbólum felé, a pétervári antiszemita (a zsidók mint összees­küvők az emberiség és annak szabadsága el­len) irat megjelenése által mutattatik be, en­nek terjesztése (polgárháború, Gyenyikin, harcos és forradalmár üldözések) Nyugat fe­lé, egészen a forrás fölfedezéséig, melynek falszifikálásával el is tűnik. Ezen a (üres, szim­bolikus) helyen — nem véletlenül az „X” nevű résztvevővel van megjelölve — az involuirok története rajzolódik ki: a Racskovszkij mani­pulációi, a nihilista és a cári „Ohrana” ügynö­ke, mindezek a totalitarista és xenofóbikus Biblia párhuzamos történetét vezetik elő. Ez a megismételt út (távolság) a szimbólum fan­­tazmává válásának, a történetét jelenti. Az üres, tehát allegorikus területen a disszi­­muláció maradéktalanul disszeminációvá transzformálódik, az erőszak Hatalmának a középpontjából eredve a jelek eltüntetésévé, a Történelem kompromittálásává. De valójában az analógiák első sorozata az Antikönyv sokarcúságát is kirajzolja­­ azért, mert az három dimenzióra hullik szét: „Összeesküvés avagy Az európai társadalom romlásának gyökerei” (Krusevan újságíró), az őrült fanatikus, Szergej Nilusz atya „Antikrisztusa” és végül a feláldozott eredeti, Maurice Joly „Montesquieu és Machiavelli di­alógusa a pokolban”-ja. Ahogyan a szerző mondja, ez a kép csak az európai (és közép­európai) civilizáció három szellemi dimenzi­ójának — az újságírás, a vallás, a filozófia — „parabolája”, a totalitarizmus és a gyűlölet ki­alakításának szerepkörében. Hiszen az évszá­zad mindkét kulcsfontosságú totalitarizmusa, sztálinizmus és nácizmus az „Összeeskü­vésben/ Antikrisztusban" megtalálhatják a sa­ját negatív mítoszuk páráját - a zsidó áldoza­ti figurát. Kis ebben a dimenzióban Foucault rasszizmus-megkülönböztetését követi, a „megfordított forradalmi diskurzust”, még­hozzá két verzióban: „Ez egyfelől, mondja Foucault, az állami rasszizmus nácista beolva­dása az osztályharcok régi legendájába, más­felől ugyanennek a szovjet változata”.28 De akkor miért nem szűnik meg vagy gyengül meg - s ez már 1921-ben történik — az „Összeesküvés” meghamisító természete felfedezésének pillanatában annak fertőző hatása? A szerző (Kis) Történelem-proliferá­­ciója (mint ideológiai forrás) az iménti kér­désre közvetett módon válaszol. Az a Hata­lom, mely meghamisította a Szöveget (az ös­­­szeesküvés teóriája), olyan erőt indukál szá­mára, mellyel az saját magától tovább hami­sítja a Történelmet, tehát irányítja a Hatal­mat. A cinizmus szintjén konstituálódik az, amit a saját metakritikai stratégiák különb­­ségtevési keretén belül, Hayden White „a tör­ténelmi nyomozás komikus természeté”­­nek iy nevez, s melyet egyúttal az összeesküvés teóriájaként (idézetek, ravasz Olvasás, a „tiszta Tudat” manipulatív potenciálja) jelle­mezhetnénk. A Thomas Wolf fakoporsójá­ban (1974) Kis már megfogalmazta azon álláspontját, mi­

Next