Szabad Föld, 1968. január-június (24. évfolyam, 1-26. szám)

1968-04-21 / 16. szám

1968. ÁPRILIS 21. Szabadföld Hová lett negyvenmillió néző? Negyvenmillió nézőt keres, távolmaradásuk okát keresi, ku­tatja a Központi Népi Ellenőr­zési Bizottságnak a mozik mű­ködéséről, a mozik látogatott­ságának alakulásáról készült összefoglaló vizsgálati jelentése. A felszabadulás előtt az ország 410 mozijában 20 millió néző fordult meg, 1960-ban 4558 film­színházban, 846 000 előadáson, évente mintegy 140 millió. Az elmúlt 7 évben több, mint 40 millióval csökkent a nézők száma. Az ország 13 éven felüli lakosai közül 4 millió nem jár moziba, s másfél millióan a te­levízióban sem néznek filmet. Figyelmeztető számok! A film, a mozi — korunk mű­vészete — a legnagyobb ható­sugarú művészet, a népművelés, a tudatformálás legfontosabb eszköze. Épp ezért még akkor is elgondolkodtató társadalmi je­lenség, a mozilátogatók számá­nak ilyen arányú visszaesése, ha figyelembe vesszük a tv óriási térhódító hatását, s ha összegezzük a mozikban és tv­­ben bemutatott filmek néző­számát, amely végeredményben együttesen emelkedést mutat. Miért fordított hátat 6 év alatt 40 millió néző a moziknak. A népi ellenőrök az okokat ke­resve, arra a következtetésre ju­tottak, hogy ebben része van a filmalkotók felfogásának, a film­­forgalmazás jelenlegi rendszeré­nek és a vidéki filmszínházak technikai felszereltségének, és a nem mindig jó eszközöket meg­választó filmpropagandának egyaránt. A filmszakma 1960. évi tiszta nyeresége 140 millió forint volt, 1966-ban 47,9 millió forint vesz­teség mutatkozott. Az ered­ményromlásban jelentős szere­pet játszik a magyar filmgyár­tás és filmforgalmazás nem eléggé összehangolt tevékeny­sége. Hazánkban hosszú idő óta az évenként bemutatott 150— 160 film közül 15—20 hazai al­­kotás. 1960—1966 között jelen­tősen csökkent — mintegy 10 millióval — a magyar és 24 és fél millióval a szocialista orszá­gokból behozott filmek nézői­nek száma. A magyar filmek­nek a gazdasági eredményekre gyakorolt hatása lényegesen na­gyobb, mint amit a nézők szá­mának csökkenése mutat. Figye­lembe kell venni ugyanis, hogy ez alatt az idő alatt több filmet gyártottunk, és az ezekre fordí­tott összeg 62 százalékkal , 70 millió forinttal emelkedett. Fesztiválfilmek A népi ellenőrzés megállapí­tása szerint, a nézőszámcsök­kenés fő oka az alkotók befelé fordulása, a zsűriszemlélet, amely előbbre helyezi a feszti­válok, mint a nép igényeinek kielégítését, s így áthidalhatat­lan szakadék keletkezik a szak-­­­mai körök felfogása és a kultu­rális felemelkedésben nagy utat megtett nép igényei között. Egy­re művészibb színvonalú fil­mekkel látjuk el a nemzetközi fesztiválokat és ott így méltán aratnak a magyar filmek si­kert, de — különös ellentmon­dásként — a fesztiválokon díja­zott filmjeink 60 százalékának látogatottsága jóval alatta ma­rad a magyar filmek átlagos lá­­togatottságának. Néhány­­példa: a fesztiváldíjas Nappali sötétség című filmet 43,8, a Sodrásbant 45, a Tízezer napot pedig 27 szá­zalékos férőhely-kihasználtság­gal játszották országszerte a mozik. A filmimportra fordított ösz­­szeg csökkent az elmúlt hat év­ben, s az egy filmre eső átlag 124 000 forint helyett a leg­utóbbi időben átlagosan 81 000 forintért vásároltak külföldi al­kotásokat. Nehéz a megyei vállalatok irányítása és vezetése, mert nincs elegendő kultúrpolitikai­­lag és gazdaságilag is megfele­lően képzett vezető. A vállala­tok dolgozóinak létszáma sem igazodik egységesen a feladatok­hoz: Hajdú megyében 43 alkal­mazottal irányítanak 58 mozit, Csongrád megyében 31 dolgozó van 114 moziban. Ezek az arány­talanságok többé-kevésbé min­denütt megtalálhatók. A filmek műsorra tűzésénél nincs megfelelő átgondoltság, s így sok esetben a nézők érdek­lődési körét figyelmen kívül hagyó filmeket játszanak, mert a kevés filmet a MOKÉP osztja el. A lakosság 70 százaléka a történelmi, vidám, kalandos filmek iránt érdeklődik, s a filmválaszték, különösen a köz­ségekben — ennek fordítottja. A filmválaszték szegényessége összefügg azzal, hogy a nagyobb sikert aratott filmek jelentős ré­széből nem készül keskenyfilm­­változat, s így a lakosság na­gyobb részét eleve kizárják a nézők sorából. A keskenyfilmes mozik helyzete egyre több gon­dot okoz. A népi ellenőrök meg­állapítása szerint, a filmszakma irányítói elhanyagolják ezt a területet, bár itt él a lakosság­nak több mint a fele, és a láto­gatottság magasabb volt az­előtt, mint a városi mozikban. Mivel a falu igénye, a falusi emberek művelődésének és szó­rakozásának csaknem kizáróla­gos lehetősége a mozi, elgon­dolkoztató a jelenlegi ellátott­ság alacsony színvonala, és a fejlesztés összehangolatlansága tervszerűtlensége, az anyagi erő­források sajnálatos szétforgá­­csoltsága. Mozik és végletek Néhány jellemző adat: Nógrád megye városaiban 6000 főre jut egy normálfilmes mozi, Bács megyében 20 000-re, Borsod me­gyében 15 000-re. Komárom me­gyében 50 százalékkal több nor­málfilmes mozi jut egy városra, mint Csongrád megyében. A gazdasági és kulturális szem­pontból egyaránt fejlődő falu körzetközpontoknál is hasonló a tapasztalat. A nyilvántartott 839 ilyen jellegű településén mindössze 366 normál­filmes mozi van, ugyanakkor a lélek­­számban és fejlődési lehetősé­gekben is lényegesen kisebb falvakban 160 normálfilmes mozi működik. A vidéki mozik jelentős része nem filmszínház céljaira épült helyiségekben működik. A néző­téri berendezések kényelmetle­nek, kultúrálatlanok. A vizsgá­lat során megkérdezettek 26 szá­zaléka elégedetlen a filmszín­házak állapotával és a vetítés technikai nívójával. E tekintet­ben csak igen lassú előrehaladás tapasztalható, mert a felújítási és karbantartási munkák több­nyire tervszerűtlenül, olykor kapkodva, az eredeti tervek módosítgatásával, lassú átfutási idő alatt készülnek. A számok, a tények figyel­meztetnek. Úgy tűnik, a mozi, a film válságba került — de re­mélhetően ■nem tartósan. Dolecskó Kornélia FELVESZZÜNK 16 évet betöltött LÁNYOKAT ffs'pr'f br'ittmtftt etet /#/#» t» fi rt teh AZONNAL Albérletet biztosítunk. MAGYAR PAMUTIPAR Budapest IV., Erkel u. 30. 9 A hét vezér névsora Nemzeti múzeumi jegyzetek Az NSZK-ból, egy ott élő idős honfitársunktól kapott levelet a minap a Nemzeti Múzeum. Egy mondatba sűrítve így hangzik a levél: Kérem, szíveskedjenek fölsorolni a hét vezér nevét, mert én csak Álmosra és Előd­re emlékszem, és nincs senki, a környezetemben, áld kiegészít­hetné a névsort. Talán ez az egyetlen eset is érzékelteti némiképpen, hogy ez az intézményünk, a Nemzeti Múzeum Történeti Múzeuma nem egy a múzeumok között; nem csupán históriai becsű tár­gyakat mutat be az érdeklődők­nek, de a hazaszeretet egyik is­kolája is. Hadisátor és ötvösművészet Sajátos módon, e nyugodt vo­nalú, méltóságot árasztó épület­nek a képét a lobogó forrada­­­lom egyik mozzanata véste a nemzet tudatába. Naponta el­megyek előtte és naponta elkép­zelem udvarán az 1848. már­cius 15-én odagyűlt sokaságot, diákokat és mesterlegényeket, írókat és utcai járókelők hadát, amint a tavaszi esőtől verten Petőfi kigyulladt hangjára fi­gyelnek. A százhúsz év előtti esemé­nyek emlékét idéző oszlopsor mögött a magyar nép történeté­nek csaknem egy évezredét (a honfoglalástól 1849-ig) mutatja be a múzeum eleddig legkor­szerűbb és tudományosan legin­kább megalapozott kiállítá­sa ... Vajon tudja-e mindenki, aki elhalad az épület előtt, hogy Árpád-kori temető­ leletektől, az 1200-as évekből való mezőgaz­dasági eszközökön át Mátyás király trónkárpitjáig, középkori bányaácsolattól berendezett tö­rök hadisátorig, István király koronájának hű másolatától Kossuth íróasztaláig, fölbecsül-­ hetetlen nemzeti kincseink tárul­nak itt a látogató elé. És ha már leírtuk a szót, kincs, szóljunk néhány szót a kincstárról is. Nem eléggé köztudott még ná­lunk, hogy milyen nagy ötvös­művészek kerültek ki a száza­dok során a nép gyermekei kö­zül. A Szent László-terép, ez az aranyozott, gyönyörű mellszo­bor, az 1400-as évekből való két remekmívű misekanna, a művé­szi zománcmunkával és gyön­gyökkel gazdagon díszített nás­­fák, a pompás tányérok, kupák, poharak, a díszkeresztek, arany­­pecsétek, vagy akár Liszt Ferenc smaragddal és igazgyöngyökkel díszített karmesteri pálcája is a magyar ötvösök szépet teremtő képzeletéről és lenyűgöző szak­mai tudásáról vallanak. E kiállítás — akár egy csepp sós víz a tengert — fölidézi népünk sok százados múltját. Érthető,­ hogy látása könnyebbé teszi a történelem oktatását és erősíti az egyént a hazához fű­ző szálakat is. A múzeum ve­­­­zetői — mint a most készülő gyermekrajz-kiállítás is igazolja — sok energiát fordítanak ar­ra, hogy már az átlalános is­kolák tanulói megismerjék az épületet és anyagát. Sajnálatos viszont, hogy eddig nem talál­ták meg az együttműködés megfelelő módját a Hazafias Népfronttal. Pedig nyilvánvaló, hogy a Népfront és a Nemzeti Múzeum kölcsönösen segíthetné egymás munkáját. Ez esetleg addig is terjedhetne, hogy tár­sadalmi testületet hívnának életre, a múzeumiért áldozatra kész egyénekből és közületek­­ből. 700 000 tárgy Ismeretes ugyanis, hogy a múzeum egész történetében mi­lyen nagy szerepe volt a társa­dalmi segítségnek. Most ugyan jelentős anyagi eszközökhöz jut az államtól a Nemzeti Múzeum (úgy hallottuk, csupán a csillá­rok és a kandeláberek aranyo­zására 1 milliót költenek), mégis jó néhány jegyét látjuk az anya­gi vagy technikai eszközök hiá­nyának is. A parkett sok he­lyen hibás, az egyes folyosókat burkoló nagy kőlapokból sok a töredezett, az ablakok, ablakkev­y­retek állapota is hagy kívánni­valót maga után. Bár egy szép, színes diasorozat bemutatja már a 700 000 leltári tárgy néhány kiemelkedő értékű és szépségű darabját, mégis kevés és vi­­zonylag szerény kiállításúak a múzeumot propagáló, ismerte­tő kiadványok. 1973-ra Úgy értesültünk, hogy 1973-ra várható az Országos Széchenyi Könyvtárnak a helyreállított Várpalotába való fölköltözteté­se. A könyvtár által kiürített helyiségek nyilván enyhítenek majd a Nemzeti Múzeum éven­te 15 000 tárggyal szaporodó gondjain. A tervek szerint 1973 után kerülne sor az épület tel­jes felújítására is. Ez azonban még öt év. Elég nagy idő. A legszembeötlőbb hiányokon addig is segíteni kéne. Múzeumunk sok van, Nemzeti Múzeumunk ez az egyetlen egy. B. N. E. II. Ulászló díszkardjának mar­kolata 1509-ből A Nemzeti Múzeum főhomlokzata (Pollack Mihály műve) öreg tiszai halász (Szőnyi Gyula rajza)

Next