Szabad Föld, 1970. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1970-12-13 / 50. szám

ii. --------------------------------------------------------—------SZABAD FOLD-----------------------------------------------------. •­9 Lucázás Kőműveséktől Timárékig zizegett szalmám utcán végig, kicsi utcánkon hajdanában szalmacsomóval hajnaltájban végigosontam, hintegettem, sorba lucáztam minden évben, ószeren el, a főn is végig, Kőműveséktől Timárékig. „Luca, Luca, kittykotty, kittykotty, tojjanak a tikjok, lúdjok, kotlós, lúd jó ülős legyen, fejszéi fúró éles legyen, tojás legyen csillagszámra, töpörte meg homokszámra, zsír bödönben tengerszámra, szerencse, mint rét fűszála!" Bár a lucázót dér i­tögette, jó negyed évszáz útja mögötte, már emesintem újra szalmám, bűv­ ige zendül régi verandán, új ige két új szalmacsomómon, hónom alól szusszantva kioldom, és ledobom a szent küszöbökre atyafiakhoz térve örökre: „Vén Luca, vén Luca, de kiöregedtél, kis falu, kis falu, neki­ cseperedtél, kis falu, kis falu, magad­ ura vagy már, nem Luca, nem Luca, magad­ esze használ, női búza, női búza, neki­ iramodva, tengeri lágy haja egekig omolva, vén Luca, vén Luca, örül az új ének kis falu, kis falu közös erejének! CS. NAGY ISTVÁN Hdbtia ? Hallotta ? Hallotta ? s utóbbi években jelentősen ráesett a dolgozók alsófokú, ipfokú iskolai képzése. E kát­­atípus oktatásában részesülő ettek száma az 1966. évi 190 ről az 1969/70-es tanévre 12- re, azaz csaknem egyharma­­it csökkent.­­ Országos Széchényi Könyv­­színháztörténeti tárában mint­ 30 ezer darabból álló fény­­, és nyomatgyűjteményt őriz­­amely a magyar színháztör­­t elmúlt száz évéről ad átte­­ést. Több színház irattárát is találjuk itt. Egyebek között egykori Esterházy Színház és ra iratanyagát, benne Haydn Beethoven leveleit, válási törvény körüli csalá­sok miatt felbolydult olasz életben érthető érdeklődést Marco Vicario új filmje, ennek címe A nős pap. A szí­­olasz filmvígjáték falusi pap­ot áthelyezik egy római pléd­iára. A gyóntatószék kínt­je­­számára, ráadásul felébred­nek az érzékei és beleszeret egy prostituáltba. Vajon mit szólnak ehhez a filmhez, akik a válásnak még a gondolatát is tüzesen elle­nezték? Növekszik hazánkban a hang­lemezgyűjtők komolyzenei felvé­telek iránti érdeklődése. Egy év alatt 23 százalékkal növekedett az értékesített komolyzenei leme­zek forgalma. A magyar filmátvételi bizott­ságok — a többi között — a kö­vetkező filmeket vették át ma­gyarországi bemutatásra: Romá­niában A ketten egy halálért cí­mű alkotást, amely Sütő András­nak Zászlós Demeter ajándék­élete című novellájából készült A történet a második világháború utolsó napjaiban játszódik, a ma­gyar és román nép barátságát jel­képezi. A Londonban járt delegá­ció lekötötte az A 22-es csapdája című amerikai társadalmi drámát, melynek, főszereplői Alan Arkin, Orson W­elles és Anthony Per­ki­ns. Egy rádióműsor századik adása elé sázadik adásához közeledik a Gyar Rádió Kedves Lemezeim 5 műsora. Első alkalommal , augusztusában szólalt meg az időközben oly népszerűvé zenei adás. Szerkesztői Barcs dórt, az MTI vezérigazgatóját isték föl, akiről tudták, hogy tag lemezgyűjteménye van. téli, színes választékából — lámára legkedvesebbekből — vön össze egy műsorra valót, következő hónapban Gorka át, a kerámia nagy mesterét esték fel nógrádverőcei útt­­ában. Ott Bach, Bartók ma­­ája és egy régi fazekasdal ío­­ta őket. Ig alakult ki a műsortípus, ily a zeneirodalom értékes, tag választékát mutatja be s emberek személyes ajánlá­­ta. A közélet képviselői, a részét, a tudomány és a sport ért személyiségei mindig szí­­­n vállalkoznak, hogy zenei ékeiket, élményeiket fölidéz- A megszólaltatottak sorában beszélt zenei élményeiről Vályi Péter pénzügy-, dr. Szabó Zoltán egészségügyi, dr. Csanády György közlekedés- és postaügyi minisz­ter, Benedek Marcell, Weöres Sándor, Darvas József, Illyés Gyula író, Tolnay Klári, Ruttkai Éva, Básti Lajos, Major Tamás, Mensáros László és Gábor Mik­lós színművész, hogy csak néhá­nyat említsünk a műsor neves szereplői közül. Illés Endre így fejezte be a kedves lemezeinek bemutatóját: „Az első megértett, átérzett dallam — még a régi gyerekévekben — Bartók Béla dallama volt. Ő jegyezte le. Ő formálta számomra feledhetet­lenné. És amióta értelmesen hall­gatok zenét, mindvégig ő volt a legmegrendítőbb, a legörvény­­vénylőbb zenei élményem.. Kívánjuk, hogy a zenei műve­lődést olyan színesen, jól és em­lékezetesen szolgáló műsor még hosszú-hosszú ideig gyönyörköd­tesse, tanítsa a rádió hallgatósá­gát ­H­at író vall munkájáról Magyar írókat kérdeztünk ver­seikről, regényeikről, elbeszélé­seikről, színdarabjaikról, film­jeikről, kötetbe gyűjtött újság­cikkeikről, szociográfiai riport­jaikról, most megjelent, még nyomdában levő, s közeljövőre tervezett munkáikról. Darvas József: — Igaz megtiszteltetés számom­ra, hogy még innen a hatvanadik esztendőmön olvasóimhoz kerül­het életműsorozatom. Év végi két kötetem közül az Elindult szeptemberben három évtizede, 1940-ben íródott. Egy falu széli kis kamasz sorsával próbáltam figyelmeztetni a jó érzésű, becsü­letes magyarokat, vigyázzanak, a fasizmus borzalma­s veszélye fe­nyegeti hazánkat, népünket. E re­gényem a felszabadulás előtt és után egyaránt szívesen fogadott, sokat forgatott volt. Sokkallta viharosabb másik könyvemben most közreadott két elbeszélésem sorsa, az Állomásé és méginkább az Októberi ködé. Ez utóbbiról csak annyit: 1943-ban kezdtem papírra vetni, még be nem feje­zett formában, kéziratként ma­gamhoz vettem, s mindvégig megőriztem 1944-es bujkálásom, rejtőzésem napjaiban. A felsza­badulást követően, 1955-ig az író­­asztalfiókomban pihent. 1955-ben elővettem, befejeztem. Az akkori irodalmi folyóirat, a Csillag foly­tatásokban közölte. Könyvalak­ban azonban most karácsonyra adták ki először. — Életműsorozatom 1971-es kö­tete a már szocialista világban zajló regényem, a Részeg eső. Er­ről, úgy érzem, felesleges bármit mondani, annál is inkább, hiszen nagy örömömre a televízió öt vagy hat folytatásban filmre vi­szi Ranódy László rendezésében. S életem két 1971-es várva várt eseménye: áprilisban Budapes­ten, a Madách Színházban bemu­tatják Miskolcon már játszott és a nyírségi elmaradott, valósággal perlekedő, s elég komoly vihart támasztó riportdrámámat. A tér­képen nem találhatót. A másik premierem ismét Borsod főváro­sában, Miskolcon, márciusban lesz. Falusi szatírát, termelőszö­vetkezet embereiről szóló bíráló komédiát látnak majd a nézők. A korrupciót ostorozom, az ösz­­szefonódásokat gúnyolom, visz­­szásságokat igyekszem leleplezni életem első vígjátékában. Tulaj­donképpen már kész, címe vi­szont még nincs. S vállaltam a mai Magyarország életét bemuta­tó új szociográfiai sorozat befe­jező kötetét. Ebben igyekszem el­mondani az 1945 előtti falukuta­tás történetét, szólni az akkori fa­lukutatókról, szándékaikról, bá­tor munkájukról, könyveik fo­gadtatásáról, sorsáról. Ugyanak­kor megpróbálom ismertetni, a mai írói szociográfia mennyi jó változásról, korszerű körülmé­nyekről hozhatott hírt amellett, hogy még mindig nem egy, sokak előtt érthetetlen rejtélyre buk­kanhattak, kultúrálatlan fehér foltra lelhettek szocialista ha­zánkban­ is a mai kutatók. Köny­vem címe: Magyarország felfede­zése.­­ Ez év júniusában jelent meg a Szépirodalmi Könyvkiadónál a Parti város című verseskötetem — mondotta. nyek, falusi emberek, első iskola­évek, első barátságok és tapasz­talatok formálják a kinyíló értel­met. A lélek még érzékeny, sze­­retetre vágyó, mindenkiben bízó. A gyerek még teljes bizalommal él a világban. Ami akkor éri, vég­legesen hat egész életére. Remé­lem, hogy sikerül ezt­ a gyereket egész életével, hátterével együtt átmenteni az elmúlásból egy kis távlatba, legalább a legközelebbi jövőbe. Amikor Nemes György első regénye megjelent, ötvenegy esztendős volt, pedig 16 éves ko­rától rendszeresen írt szépirodal­mi munkákat is. Elbeszéléseit an­nak idején közölte Móricz Zsig­­mond újságja, a Pesti Napló, és a munkások lapja, a Népszava. Idén karácsonyra a kilencedik könyve került az olvasókhoz, a Rossz egyedül cikkgyűjtemény. Harmincöt publicisztika, karcolat. — Nem a halhatatlanságnak íródtak — vallotta a szerző —, mégis próbáltam megmenteni őket az egynapos vagy egyhetes sorstól. Bizonyítani szeretném velük, hogy nem akarok hűtlen lenni az újságíráshoz. Bizonyíta­ni szeretném azt is, hogy e ket­tősség — íróság, újságíróság — megférhet ugyanabban az ember­ben békés társbérletként. Sőt, azt is szeretném bizonyítani e kötet­tel, hogy életem és újságírói pá­lyám utolsó szakaszában — mert tehettem — néhány lépést a sa­ját téma, a saját vélemény és a saját stílus irányában. Ami a József Attila-díjas író, az Élet és Irodalom főszerkesztője további terveit illeti: most nyom­ják 1968-ban közreadott, a szo­cialista ember erkölcsi kötelessé­gét, a hatalommal élni tudás és a hatalmaskodás kibékíthetetlen ellentétét izgalmas történetben bemutató regényének, a Tetten­érésnek második kiadását. 1971- ben egy kötetben megjelenik két kisregénye. Az első — címe Dá­vid és Klotild — az ősi, halha­tatlan szerelmes pár, Daphnis és Chioé históriájának mai modern változata, két fiatal ember igazi boldogságáról. A másik elbeszé­lés napjaink rossz „divatjáról”, az emberek nagyon sokszor céltalan mindent akarásáról, a pénzgyűj­tésről, szórásról, a sikervadászat­ról, a tönkretett idegekről, a túl­hajszolt élettempóról szól. Címei Siessünk... — Az 1950-es évek világába ka­lauzolja az olvasókat új könyvemb­en Előadók, társszerzők — mondhatom, hogy az országhoz sem lettek hűtlenek, ahol éltek, és amit soha el nem hagytak... Következő, 1971-es munkám pe­dig novellafüzér: Egy ember éle­te — álmokban, álmaiban. Móricz Virágé a szó: * — A szélcsend hónapjait élem. A készülődés heteit, új regényem születésének napjait. Már tudom, miről akarok mesélni, mit szeret­nék elmondani. Azonban még nem érzem az idejét annak, hogy leüljek az íróasztalhoz, s meg­fogalmazzam történetem. A té­ma: a jelen. A modern világ konfliktusa: sok ember mér jól él, viszont nem tud megfelelően gazdálkodni a kedvező körülmé­nyek lehetőségével. Az én hősöm­­— ezer és ezer társához hason­lóan — saját fizikai erejének el­­tékozlásával, önmaga energiáját fecsérelve, mindent vállal. Fe­lesleges aktivitással lót-fut, nyü­zsög. Nincs ideje törődni önma­gával, övéivel. S közben nem ve­szi észre, nem figyel arra, hogy elmúlik az élete. — Míg új regényem alakul, formálódik, gyakorta járok vi­dékre, író-olvasó találkozókra. Szívesen keresem fel ismeretlen jó ismerőseimet, olvasóimat. Régi szokásom — ma is így teszem —, ha lehet, órák helyett napokat töltök egy-egy helyen. Körülné­zek, igyekszem minél többet lát­ni egy-egy város, község világá­ból. A közelmúltban Kecskemé­ten, Kisújszálláson, Nyíregyhá­zán, a a Fejér megyei Cepén jár­tam ... S éppenséggel e héten je­lent meg a decemberi­ Új Írásban új írásom, elbeszélés,­­címe: Az özvegy. Hajnal Anna: — összes verseimet Csak ennyi? címen a Magvető hozza ki 1971 tavaszán. Most azonban regényt írok. Egy gyerek emberré fejlő­dését hároméves korától talán 9 —10 éves koráig. Mivel én Vas megyében születtem, Gyepüfüze­­sen, egy kis faluban (most B­ur­gen­lan­dhoz, Ausztriához tarto­zik), a regény jó része falusi kör­nyezetben játszódik. Első érme­ Mándy Iván szavait jegyeztük. — Ma már hihetetlen, furcsa és sokaiknak ne­héz idők voltak. Jó néhányan m­áról holnapra, alkalmi megbí­zásokból tengődtünk. Kórházak­ban, kultúrotthonok­ban, iparita­­nuló-iskoláikban tartottunk elő­adásokat. A fővárosban és vidé­ken egyaránt. Néhány, forintért magyaráztuk Petőfi, József Atti­la, Majakovszkij — mikor mit kellett — életét, költészetét. Ha­sonló módon reggelire, ebédre, vacsorára, házbérre szolgáló al­kalmi keresetért a Rádiónak dra­matizáltunk, ifjúsági hangjáté­kot írtunk. Szívesen vállaltam — mert vállalnom kellett — min­den munkát. S most, sok év múl­tán sem felejtettem el a megpró­báltatás éveit. Ezért is úgy érez­tem, be kell számolnom erről a korszakomról, mindazon embe­rekről, akik felmerültek körülöt­tem. Megcsúszott figurák voltak — mondhatná valaki. De ezek a figurák mégis cs­ak megőrizték önmagukat. Nem lettek hűtlenek a tehetségükhöz. És nyugodtan Korocsa Miklós beszél: — Tavaly jelent meg a Szépiro­dalmi Kiadónál kópéregény-tetra­lógiám befejező kötete. Magya­rán : utolsót fordult irodalmi né­­gyesfogatam, melynek bakján tíz esztendeig pattogtattam a vidám­ság és az enyhe gúnyolódás csí­pős ostorát a Látóhegyi asszo­nyoktól Az istennő öléig vezető úton. Búcsút intve garabonchírű Szamosba­ti festő hősömnek, tör­ténelmi hősöket idéztem az idén nyomdafestéket látott Alvilági színjáték című kisregényemben. Ifjakról írtam, az ellenállás tra­gédiába forduló fiatal hőseiről. Most került ki a nyomdából nyír­ségi és tokaj-hegyaljai útinap­lóm, az Ezer színű Magyarország antológia részeként. Személyes érzelmeimről vallók, szerelmes tájaimról, főként a mostanában sokat szereplő Szamoshátról... A nagyotmondás rút vádjának ve­szedelmét is vállalva mondhatom: pályám fő művén dolgozom most A Budai Vár úgynevezett polgá­ri lakónegyedének eddigelé majd­hogy nem ismeretlen tornyát fog­lalom regénybe. Tizenöt emberöl­tő históriáját. Minden emberöltő­ben élt a legfelső szinten egy gondolkodó, újat akaró, koránál messzebb terein­tő férfi. Művész­féle, íródeákszerzet, festő, mu­zsikus, társadalmi reformer és forradalmár alkot. Bolondoki — mondta róluk a vár népe. — Szent megszállottak — hirdették a következő nemzedék nyugtalan­­jai... Mi lehet, mi lehetne e re­gény címe: a Bolondok tornya. László Miklós

Next