Szabad Föld, 1974. január-június (30. évfolyam, 1-26. szám)

1974-04-14 / 15. szám

12 SZABAD FÖLD Művelődés és szövetkezet 6. Visszhang Negyvenegy levél van előt­tem. Az elmúlt hetekben kap­tam őket, e riportsorozat vissz­hangjaiként. Egy-két gyaláz­kodó írást kivéve — ezek mind névtelenek — általában a gazda gondjával és felelősségével fog­lalkoznak falujuk-termelőszö­­vetkezetük művelődési viszo­nyaival. Érdekességük, hogy a helyi problémák zömét országos távlatból is képesek szemlélni. Így nem is emelek ki közülük olyanokat, melyek a szűken vett közösség ügyeit tárgyalják, in­kább az általános érvényű gon­dolatokból, tapasztalatokból­ idé­zek. „ ... Nálunk papíron mindent rendben találna az ellenőrzés. Van itt pénz erre meg arra. Az iskolával is jó a kapcsolat. Csak az a baj, hogy akik a fontos döntéseket hozzák, azok nem képezik önmagukat. Feleségem falunkban a könyvbizományos, ő bizonyítani tudja, hogy a ve­zetőség tagjai közül egyetlen személy vásárol néha könyvet” — olvasom az egyik levélben. Mulatás vagy művelődés „Az rendjén van, hogy a téesz nyújtson művelődési lehetőséget a fiataloknak. A mienk is nyújt. Az öregek napközijét még nem tudtuk megoldani községünk­ben, de a tizenhat és huszonöt év közöttieknek már létesítet­tünk egy klubot. Igaz, régi gaz­dasági épületből, de van benne tévé, rádió, pingpongasztal, magnó, lemezjátszó. A baj az, hogy senki sem ellenőrzi a mű­ködését. Úgy tudom, munkater­ve nincs a klubnak. Néhány kor­hely legény estéről estére italt visz oda és éjfélkor tek­ordibálja a falut, hogy Tölcsért csinálok a kezemből... Szerintem az indo­kolt, hogy a tagság pénzén tá­mogassuk a művelődést és a ne­mes szórakozást. De miért ad­junk pénzt dorbézolóhelyre?” „Jóravaló, művelt fiatalember nálunk a művelődési otthon ve­zetője — kezdi sorait egy tiszán­túli téesz-tag. — Valahonnét Tokaj tájáról került ide, így aztán egymást érik nálunk a szőlőműveléssel kapcsolatos elő­adások. Még a történelmi kiállí­tás is a hegyvidéki kurucmoz­­galmakról szólt. Munkája nem igazodik az itteni munkához, tervekhez, így — lehet ugyan, hogy érdekes, amit csinál — mégsem azt csinálja, amire leg­inkább szükség volna. Amikor ezt szóvá tettem elnökhelyet­tesünk előtt, akihez a művelő­dési dolgok tartoznak, ő ezzel fizetett ki: »No és, a rádió min­dig arról beszél, amit bátyám hallani szeretne? Ott is távlati műsorterv van ...«” • A visszhangok arra figyelmez­tetnek, hogy a falu közvélemé­nye ma már nem tekinti har­­madlagos fontosságúnak a mű­velődést. De az is kitetszik a hozzászólásokból, hogy az elvek és a gyakorlat tekintetében sok minden tisztázásra vagy egyez­tetésre vár még. Jómagam en­nek első lépéseként keresem föl dr. Németi Lászlót, a Termelő­­szövetkezetek Országos Taná­csának titkárát, hogy megismer­jem a kérdéskörrel kapcsolatos álláspontját. Németi elvtárs ezekkel a gon­dolatokkal kezdi beszélgetésün­ket: — A TOT már az alakulást követő első időkben szükségét érezte, hogy tisztázza a műve­lődési kérdésekkel kapcsolatos szándékait. Hat éve, hatvan­nyolc májusában az Országos Népművelési Tanáccsal (ez a testület 1972 óta Országos Köz­­művelődési Tanács néven mű­ködik) közös felhívásban fo­galmazta meg a szövetkezeteken belüli művelődési tevékenység elvi-gyakorlati programját. Ez a felhívás egyebek közt már be­vezetőjében hangsúlyozza, hogy a termelőszövetkezeteknek a mezőgazdasági termelés állan­dó emelése mellett megtisztelő feladatuk tagságuk nevelése, a művelt, szocialista módon gon­dolkodó és szocialista módon élő szövetkezeti parasztság formá­lása is. — Megoldhatják ezt a téeszek a maguk erejéből? — Már az említett felhívás is úgy fogalmazott, hogy a tagok szakmai oktatásának, általános műveltsége emelésének egy ré­sze oldható meg a termelőszö­vetkezetekben. És ezzel egyide­jűen utalt a dokumentum arra, kívánatos, hogy a termelőszö­vetkezetek részt vállaljanak a falu kulturális életének fejlesz­téséből, együttműködve a falun tevékenykedő egyéb szervekkel és intézményekkel.­­ A közelmúltban nyilvános­ságra került egy KNEB vizsgá­lati anyag a termelőszövetkeze­tek kulturális tevékenységéről. — Igen. Azt mondhatjuk, a mezőgazdasági termelőszövet­kezetek általában jól sáfárkod­tak szerény eszközeikkel. De az is tapasztalható, hogy sok he­lyen annyi mindent várnak el tőlük, hogy az már nincs arány­ban anyagi lehetőségeikkel. Ez­zel nem akarom menteni azt a tényt, hogy még mindig bőven akad téesz, ahol nem törődnek a művelődési munkával, aho­gyan ez a Szabad Föld riport­­sorozatából is kiderül. — A sorozat többször érintet­te a szakmunkásképzés problé­máit is. — Helyesen. Itt már nem is a mezőgazdaság belső ügyéről van szó. Hogy példával éljek: egye­temes népgazdasági érdek fűző­dik ahhoz, hogy teszem azt bi­zonyos milliós költséggel be­szerzett gépeket haszonnal mű­ködtessenek a téeszek, és ne forduljon elő, hogy a szaksze­rűtlen kezelés miatt hatalmas kárai legyenek a téesznek és a népgazdaságnak egyaránt Fontosnak tartottam volna an­nak az érzékeltetését, hogy a téeszekben dolgozó nők körében a mostaninál szélesebb körű és erőteljesebb szakmunkásképző tevékenységre van szükség, ők a legkevésbé szakképzettek, so­raikból még bőséges utánpótlást remélhetnek a téeszek. Felmérés — Azt tapasztalom, a nagyobb képzettségű munka nem mindig jár nagyobb jövedelemmel. — Gyakran előfordul. Ezért arra törekszünk, hogy a jöve­delempolitikai következménye is legyen az oktatás kiterjesztésé­nek. Az lesz a természetes álla­pot, hogy a szakmunkás többet keres majd, mint a szakképzet­­len.­­ A közelmúltban több olyan TOT-akcióról értesültünk, ami a termelőszövetkezeti mozgalom és a tudományos intézetek együttműködését vonta maga után. Tudunk arról, hogy az Ag­rárgazdasági Kutatóintézet va­lamint a Közgazdaságtudományi Intézet együttműködési szerző­dést kötött a TOT-tal. Ismert az írószövetség és a TOT együtt­működési megállapodása is, amely egyebek között kimond­ja, hogy háromévenként kiosz­tásra kerülő TOT-díj létesül, az írók bekapcsolódnak a tszekben végzett közművelődési munkába stb. Mit tekint a közeljövő leg­fontosabb lépésének ilyen te­kintetben? — Fölmérjük a téeszeken be­lüli oktatás, szakmunkásképzés helyzetét, tisztázzuk ezzel kap­csolatos teendőinket és a télen e rendkívül fontos témát a TÓT elé terjesztjük, hogy hozza meg az általa szükségesnek tartott döntéseket — mondja befejezé­sül dr. Németi László, a TÓT titkára. Bajor Nagy Ernő (Vége) Hollós Korvin Lajos: Hazám vagy végre... - Hazám vagy végre, csillag­ arcú ország, hol negyven évig koldus idegenként lézengtem csak s miként a többi szolgák, lázongtam, a robotban nem pihenvén. Többé nem földesúr, nem szolgabíró, nem nagybankár, csendőr, besúgó földje; a vak fájdalmat negyven éve síró szememről gyengéd ujjakkal töröld le! A miénk vagy már, dolgozók hazája, hadd simogassalak meg romjaidban, viruljon kerted minden rózsafája, daloljon madár minden lombjaidban, nőjjön nagyobbra minden rokkant házad, s a hidak, kedves kincsei szememnek, íveljenek megint Pesttől Budának. Láss végre békés, víg, teremtő rendet! Eke, pöröly, toll népe, mi vagyunk az igaz fiaid, lehelj ránk, karolj át, benned mi és Te mibennünk virulhatsz, szabadság földje, édes Magyarország. Elfeledett évtizedek Hol nyugszunk, nem tudja barát, feleség, gyerek. Elszórt Testünk nyomtalanul nyelte magába a föld. Szívetek őrizzen, milliók eleven milliókat. Áldozatunk nem a gaz jogcíme. Jóra parancs. Megjelent egy kötet 1972-ben, amely a fenti verssorokat vi­selte mottóként. A Requiem egy hadseregért siratója. A szokatlan ötvözetű — riportból, esszéből, vissza­emlékezésekből összegyúrt — könyv szerzője Nemeskürty István, aki tulajdonképpen ez­zel a munkájával lett a köztu­dat írója — s szerezte meg s­zűkebb körben már jól ismert rangja mellé a népszerűséget A nagy sikerű Mohács után­­nal, 1966-ban már berobbant az irodalmi életbe — vitákat el­lenvetéseket és kiállásokat csi­holva —, de a megerősítés a Requiem volt Elevenre tapintott, sebet ért — nem hiányozhatott a vissza­hatás. Levelek ezreit kapta, meghívások százait. írósors: ezt is lehet mondani. Hiszen már jószerével életre való munkát lejegyzett a tolla: könyvet írt Bornemissza Péterről, a magyar széppróza születéséről; négy filmtörténeti könyve jelent meg, köztük A magyar film története című, s filmkritikái akár négy-öt további kötetet kitehettek volna. A Requiemet még ugyan­abban az esztendőben meg­tetézte egy újabb könyv­vel, amelyet pillanatok alatt elkapdostak a könyves­boltokból. Krónika Dózsa György tetteiről — de nem a parasztvezér portréjának ■ meg­rajzolása, hanem a fellelhető adatok alapján hiteles kép raj­zolása a Mohács előtti Magyar­­országról, s a parasztháború eseményeiről. Sokfelé csapongó érdeklődés: film, régi magyar irodalom, történelmi sorsfordulók króni­kája Mint ahogy az életpá­lya megosztása is érdekes ará­nyosságot mutat az iroda­lomtörténészi, a filmkritikusi, az igazgatói tevékenység között. — Mindig valaminek a szü­letése, kialakulása izgatott, s ez, ami összekapcsol egymástól messze eső témaköröket. Bornemissza, Apáczai Csere, Tinódi, Misztótfalusi Kis Mik­lós esetében a magyar irodalom világrajötte, megerősödése — s amikor elvállalta a Budapesti Filmstúdió igazgatói tisztét, an­nak az izgalmas vajúdásnak nyomon kísérése, amelyből megteremtődhet a magyar film. — Ami pedig a történelmi kirándulásokat illeti, az iroda­lomtörténész akaratlanul is a történelemben talál fogódzkodót — hol is keresne másutt? —, aki irodalmat kutat, kutatja a kor történelmét is. Adatot, újat keveset találha­tott, de új módon láttató ösz­­szefüggéseket annál inkább. Törvényszerűen jelentette-e a mohácsi csatavesztés Buda és az ország elvesztését is? Az író is felrajzolja a kérdőjelet. 1974. Fantasztikus kalandok - A csapongó regényes emberi képzelet csodás világokat és lé­nyeket képes teremteni. De so­hasem a semmiből. Csakis a lé­tező és már megismert valóság elemeiből lehetséges felépíteni még a legképtelenebb elmeszü­leményeket is. Elhivatott írók, költők, filmrendezők kezében a fantasztikus képzelgés is a mű­vészi alkotómunka anyaga, amellyel időszerű mondanivaló­jukat eleven hatóerővel vall­hatják meg a mai kor emberé­nek. Stanislaw Lem, lengyel író, a tudományos-fantasztikus iroda­lom világszerte híres és népsze­rű művelője. Magyarul is már több műve jelent meg, köztük a Solaris című regény, amelyből Andrej Tarkovszkij, a kivételes tehetségű szovjet rendező két­részes színes filmet alkotott. Nem csak a merész fantázia, ha­nem a szigorú társadalmi fele­lősségérzet is a mozgatója e film hihetetlen cselekményének. Az író és a hozzátársult filmren­dező elrugaszkodott képzelete olyan jóslatot fest elénk az el­következő évszázadokra, amely az emberi fejlődés valóságos je­leire, veszélyeire figyelmeztet. A tudomány kettős irányban ha­lad : mind többet és többet igyekszik megragadni számunk­ra a természet még megisme­résre váró titkaiból és ezzel szo­ros összefüggésben tágítja szel­lemünket, gondolkodásunk ha­tárait. De vajon azáltal, hogy az emberiség elérhető birodal­ma mindinkább kitolódik a vi­lágmindenség új bolygói és tar­tományai felé, nem lazulnak-e az emberek egymás közötti kapcsolatai, a bennünket, földi lényeket összefűző érzelmi szá­lak, s nem csorbul-e az ősi em­beri összetartozás erkölcsi rend­je, kötelme, ereje? Fontos bölcseleti kérdések ezek, amelyeket a rohanó ira­mú tudományos haladás tesz fel, ám nem kis részben a tu­dományos-fantasztikus irodalom és művészet dolga megfogal­mazni, érzékelhetővé, sőt izgal­masan átélhetővé tenni. És ha a köntös elképesztően fantasz­tikus is, a Solaris című film egészen közelivé tudja tenni egy távolinak tekinthető kor erköl­csi kérdéseit. A történetben a Solaris a tu­dósok részéről már meghódított bolygó. De ez a hódítás új és egyelőre felfoghatatlanul titok­zatos jelenségek forrása is. A kutatómunkát, amely e jelen­ségek megfejtésére irányul, szo­­larisztikának nevezik. A Sola- jelenet a „Néma kapitány és a víz című filmből

Next