Szabad Föld, 1976. január-június (32. évfolyam, 1-26. szám)

1976-01-11 / 2. szám

1906. JANUÁR 11. Szilveszterkor Hullottak... A rádió év végi nevettető program­ja időszerűségre törekedett. Legfris­sebb fonákságainkat állította pellen­gérre, valamennyiünk által­­ tapasz­talt jelenségeket vett nagyítója alá. A bevált jelszóra alapozott: a nevetés gyógyító erejével élt. Szándéka sze­rint mindenfajta igénynek, ízlésnek kínált valamit. Tegyük hozzá: siker­rel. A tarka összeállításban azok a részek vitték el a pálmát, amelyek újat hoztak, nem ismételték ko­rábbi önmagukat. Emlékezetes Kaposy­ Miklós óriási riportötlete; dicséret illeti azokat a közéleti személyisége­ket is, akik „vették a lapot”. Jól szó­rakoztunk. Vitray Tamás és Szilágyi György csipkelődésén, most is elkáp­ráztattak Timár György nyelvi játé­kai. H­a­n­g­u­l­a­tfoko­z­ók­é­nt gondolunk­ vissza egy-egy csattanósabb villám­­tréfára. Derültünk Mikes György—So­mogyi Pál kettősen, bár a rövidítés hasznára vált volna. A csúcsot alig­hanem Kern András—Verebes István taxi-paródiája jelentette. Újszerűsége, szellemes megoldása, ötletekkel meg­tűzdelt szövege hallatán éreztük: igen, valami ilyet képzeltünk! Ne legyünk azonban nagyravágyók, lássuk az erő­feszítéseket, a szándékot is, gondol­junk bele, milyen megerőltető feladat, két óránál több tömény humort lepá­rolni. Az említett számokon kívül el­hangzottakat hamarabb felejtettük, különösen a visszaköszönőket, ame­lyeket szerzőik régi babérjaik hozzá­adásával „főztek és ízesítettek”. Nekik bizonyára nagyobb kín volt, mint a hallgatóknak, hogy jobb nem jutott eszükbe. A pergő rendezésért ezúttal is Mar­ton Frigyest dicsérhetjük. Láttuk... Csak­­ a felébe kerülhet! — adta ki a jelszót a tévének a takarékosság jegyében fogant műsora. Talán ab­ban a reményben is, hogy a takaré­kossági láz a bírálókra is átragad, és szűkebben adagolják majd a fanyal­­gásokat. Igen ám, csakhogy a kibic­­nek semmi sem drága. Ez ezen túl kérdezhetjük: vajon a dicséretekkel is csíny­­én bánjunk? Úgy véljük, szerkesztési hiba volt Arsene Lupin kissé álmos magyar változatával indítani, így — mivel nem csöppentünk rögtön a vulkán közepébe — lassú felmelegedés várt ránk. Ezt persze, nem a­z alsónemű­ben fényképezett Stúdió 11 látványa hozta, de még Komlós és Sas jelene­te sem. Valahol Alfonzó táján kezd­tünk kissé felmelegedni — persze nem tartósan. Könnyű derűt kínált Kellér Dezső tévétorna ötlete. Cso­dálatos volt Dayka Margit, aki ismét bizonyságot tett karikírozó képessé­géről. Szájtátva figyeltük persze Bi­­licsi Tivadar, Greguss Zoltán, Major Tamás és Sulyok Mária produkcióját is. (Megfigyelhettük: ezen a szilvesz­teren főként a középkoron felüliek villogtak!) Alfonzó még többször is megörvendeztette nézőit, valódi de­rűre hangolva. Ruttkai Éva és Dar­vas Iván remekül adott elő régi san­zonokat­­, de ez sem újdonság. Nem lógtak ki a megszokottság sorából a jelenetek sem, bármennyire igyekez­tek is a szerzők ötleteiket megcsa­varni. (Minek nevezzük például a felnőtt férfi óvodába iratkozásának bonyodalmait tálaló tréfát?) Fergete­ges, az átlagból messze kiemelkedő volt viszont a Bodrogi Gyula, Hor­váth Gyula és Káló Flórián előadá­sában látott jelenet, amelyből meg­tudhattuk, min nevetnek a rádiófel­vételen. Ez aztán ötlet volt a javából, s az elgondolást méltó kivitelezés kö­vette! Gálvölgyi paródiái sokadszor is kitűnőnek minősíthetők, nem volna baj, ha az utánozott színészek körét bővítené. Mosolyt fakasztott Antal Imre, Kudlik Júlia és Tamási Eszter bohóctréfája, tehetségesnek­ mutat­kozott Takács Mari énekes szerepben, Varga József pedig , bonvivánként is megőrizte fanyarságát. A belső mun­katársak zenés-táncos fináléja az ázott lőporral töltött petárda erejével lobbant. Bednai Nándor rendezése nem sza­kadt el a hagyományostól. Hallottuk is, láttuk is Hofi Gézát. Mivel ő a népszórakozta­tásban különleges színt és ízzt képvi­sel, illik külön szólnunk róla. Szil­veszter napján három alkalommal is szeretteit (elkerülhetetlen átfedé­sekkel) : a Bimbó úti KISZ-iskolában egyszemélyes fórumon, majd a rádió és a tévé­kabaré összeállításában. Ezek közül a legutóbbit mondhatjuk a legsikeresebbnek. Kiderült, hogy Ho­fi humorát nem elég hallani, jóval hatásosabb, ha látjuk is apró finto­rait, mozdulatait. Úgy látszik, tör­vényszerűvé vált, hogy csak egyszer egy évben lép föl a nagy nyilvános­ság előtt. Ez a körülmény, természe­tesen a várakozást is felfokozza, tehát mind a közönség, mind a s­zínész ne­hezebb helyzetbe kerül. Hofiban most is örömünk telt (néhány fülsértő hang­tól eltekintve), szívből jövő kacagá­sokat fakasztott belőlünk, nagy érde­me, hogy a rádió és a tévé által kí­nált programokat összességükben vé­gül is derűs emlékeink között raktá­rozzuk. I. M. SZABAD FÖLD 21 RADl(g)TELEVIZl(§) RAD1@)TELEVIZI@ Megelevenedő mesék műhelye Személyes élmény a veszprémi tévé­­találkozóról: a Keménykalap és krump­liorr című gyerekfilm vetítésére összese­­reglett közönség csaknem szétfeszítette a mozi­terem falait. S a kíváncsiskodók­­nagy része felnőtt volt... békés József író, 1966 óta a tévé gyer­mek- és ifjúsági műsorainak dramaturg­ja több hasonló produkciót tud felsorol­ni. Bizonyára sokan emlékszünk A pa­lacsintás királyra, A visszhang titkára, A tűz balladájára, s másokra, amelyek többmilliós nézőszámmal, nívódíjakkal, nemzetközi jutalmakkal gazdagították e műhely sikerlistáját. Beszélgetésünk bevezetőjeként az in­dulást idézzük. — A fiatalok számára éveken át alig készültek filmek, tévéjátékok. Igen fon­tos volt, hogy jelentkezésünket rendsze­ressé tegyük, hogy az évről évre növek­vő igényt kielégítsük. Első dolgom volt: tájékozódni a gyermek- és ifjúsági iro­dalomban, megismerni a kínálatot. Olyan évjáratban kezdtem ehhez, ami­kor az ifjúkori olvasmányélmények már elhalványultak, a legújabbakat pedig­ — felnőtt lévén — nem forgattam. Volt mit pótolni. Kezdetben jó pár régi könyv címe is felötlött bennem: vala­mikor nagy élményt jelentettek szá­momra, ezt szerettem volna másoknak is átadni. A legtöbbről persze kiderült, hogy már a könyvtárakban sem talál­hatók, de ha léteznének is, könnyen le­het, hogy a mai gyerekeknek már nem is tetszenének. — Mit talált? — Rengeteg könyvet, amelyeknek nagy része sajnos nem alkalmas képer­nyőre. Sok az ismeretterjesztő mű, a gyerekek pedig amúgy is rengeteg szak­szerű információt kapnak a tévétől, ha ezek számát szaporítanánk, csaknem bi­zonyosan érdektelenségbe fulladnánk. Mi szórakoztatni kívánunk elsősorban, ne­velni csak annyiban, amennyiben min­den művészi alkotásból kaphatunk va­lami ösztönzést a jóra, és bizonyos ta­nulságok leszűrhetők. A fellelhető iro­dalom jó átlagszínvonalat képvisel, rit­kább a kiemelkedő, de zökkenők nélkül­­ még a kitűnők mindegyike sem drama­tizálható. — Igen sok az adaptálás. Vajon miért? — Kevesen írnak egyenesen a tévé számára. Több okból. Szép számmal vannak, akik nem ismerik a forgató­könyvírás fortélyait. (A rádiójáték nem okoz ennyi gondot a szerzőnek.) Sokan úgy vélekednek, hogy a film nem te­kinthető a könyvespolcra sorakoztatható életmű részének. Általában nem irodal­mi alkotás, mert elsődlegesen a rende­ző neve fémjelzi. Mindezek ellenére te­hetséges írókat sikerült megnyernünk, valamennyien szívesen komponálnak képernyőre, ismerik, érzik a televízió­zás módszereit. Kapásból néhány név: Berkes Péter, Csukás István, Fésűs Éva, nagy élmény volt megnyerni­­ Ilku Pált, s amíg élt, szívesen dolgozott ne­künk Urbán Ernő. — A gyermek- és ifjúsági filmeket tapaszta­lat szerint minden korosztály várja, szívesen nézi. Mit tesz értük a dramaturg? — Állandóan olvasok — olvasatok is, mert egymagam már nehezen győzném. Figyelemmel kísérjük a rádió műsorait, e színházak előadásait. Munkánknak a képernyőn is látható jelei vannak. Nem mondom, persze, hogy a felkéréstől a vetítésig mindig sima az út, hiszen gya­kori eset, hogy a forgatókönyvből 4—5 változat is készül, amíg a végleges ki­alakul, nem egyszer az író akkor tanulja a mesterségnek ezt az ágát. — Mit láthatunk a közeljövőben? — A Tanácsköztársaság leverése­­utá­ni időkben játszódik Gyertyán Ervin—­­ Fejér Tamás Karancsfalvi szökevények című filmje. Hőse egy bányászgyerek, aki direktórium-elnöki tisztséget viselt apját bújtatja, menekíti. Varga Katalin —Katkics Ilona a barát, a barátság utá­ni vágy költői feldolgozását kínálja a Barátom, Bonca című filmben. Szovjet író alkotása az Esős nyár. A 16—17 éves kamaszokról szóló történetet Kazány István rendezi. Le a cipővel! Ez a címe Csukás István — Szabó Attila vidám filmjének. Szereplői városi gyerekek, akik a természetbe kiszabadulva féktet­­­len kalandokat élnek át. Simon Emil Január 17-én, szombaton este vetítik a Meinberg-eset című NSZK-filmet, amely egy ártatlanul meghurcolt munkás történetét mondja el. A rádió sugározza VISSZATÉRÉS Csanádpalotán egy fiatal férfi öngyil­kos akart lenni, mert elhagyta a felesé­ge. A házát fölrobbantotta, de ő maga életben maradt! Amíg bánatában ivott, mindig akadt ivócimborája. Most ugyan­abból a kocsmából „kinézik”, s a brigád sem fogadta vissza, nem akarnak vele dolgozni. Miért? Hogyan tovább? Ezek­re a kérdésekre keres választ Szél Júlia dokumentumműsora. (Január 9., péntek, Kossuth 16:05.) METRONÓM Minden kezdet nehéz — hát még, ha egyszerre indul az év is, meg az ötéves terv is! Miként gondolkodik erről az „utca embere”, a vállalatvezető, a párt­munkás és a miniszter. A gazdaságpoli­tikai magazin műsorszerkesztője Lipo­­vecz Iván. (Január 11., vasárnap, Kos­suth 14,40.) NÉLKÜLÖZHETETLEN EMBEREK címmel Pálos­ Miklós riportját sugároz­za a rádió. Furcsa, de így van: a gyors- és gép­írók az automatizmus korában is nél­külözhetetlenek. Képzésük sok nehéz­séggel jár. Egyre kevesebben, és egyre alacsonyabb képzettséggel jelentkeznek erre a pályára. Anyagi elismerésük sem elég differenciált. Mi a megoldás? (Ja­nuár 12., hétfő, Petőfi 9.33.) MIKROLÁNC amiről leszokhatnánk... A közvagyon­nal való nemtörődés, sőt szándékos ron­gálás összegszerűen is, de közösségi ér­dekeket tekintve is rendkívül káros. Mindezt számokkal, tényekkel, esetek­kel mutatja be Petress István műsora. (Január 12., hétfő, Kossuth 21:30.) NEM BAJ, LEGALÁBB NEM MEGY TÖNKRE... Hányan megteszik, hogy vásárolnak valami gépet, szerkezetet, azután nem használják, mert „vigyáznak” rá. így van ez sajnos sok helyütt a gazdasági életben is — az értékes gépeket, beren­dezéseket nem, vagy csak jóval kapa­citásuk alatt hasznosítják. Pedig így többet vesztenek értékükből, mintha „el­fogyasztanák” őket. Mivégre a moderni­zálás, ha utána nem tudunk bánni a megnövekedett állóeszközökkel? (Január 13., kedd, Kossuth 17.05.) BRIGÁDNAPLÓ Avar István színművész, országgyűlé­si képviselő szülőfalujába, Egercsehibe látogat el Szél Júlia riporter, ahol egy bányász szocialista brigád tagjaival köz­­művelődési kérdésekről beszélgetnek. (Január 14., szerda, Kossuth 13,20.) Készülő tévé­produkciók Bokor Péter rendező — Grósz András forgatókönyve alapján — a tanácsköztár­saság utolsó napjait eleveníti föl doku­mentumfilmjében. A munkásmozgalom olyan ismert személyiségei szólalnak meg a filmben, mint Kelen Jolán, Jász Dezső, Lukács György és Hidas Antal. Emlékez­nek az emigrációba kényszerültek életé­re, munkájára, arra, hogyan teremtettek kapcsolatot a Magyarországon illegali­tásban élő kommunistákkal. A szerzők számos, eddig ismeretlen dokumentumot is felsorakoztatnak, érzékeltetve a fehér­terror lélekrombolását. ★ A televízió hatvanperces dokumentum­filmmel tiszteleg Németh László emléke előtt, aki idén lett volna 75 éves. A film pedagógiai kísérleteit idézi fel tanártár­sai, volt tanítványai, kortársai élményei, emlékei alapján.★ A görög népnek a múltból a mába íve­lő szabadságvágyát énekli meg a Mélosz pusztulása című drámai költeményben Ritszosz, a költő. Kabay Barna rendező és Szántó Erika dramaturg a mű köré csoportosít olyan dokumentumfilm-anya­­got, amelyet a magyarországi görög emigránsok településén, Beloiannisz fa­luban forgattak.★ Kállai István a szerkesztője a Hiper­modern idők című zenés műsornak, amelynek a témája: két szerelmes fiatal — nem végérvényes — szakítása. —

Next