Szabad Föld, 1977. január-június (33. évfolyam, 1-26. szám)

1977-01-02 / 1. szám

21 SZABAD FÖLD Beszterce ostroma Mikszáth regényéből a feudális Magyarország helyzetét ábrázoló fejezetek maradnak meg emlékezetünkben. Az éles­látással megrajzolt alakok, akik vagyonukat, és életüket pa­zarolják mámoros könnyelműségükben, fel sem fogva, hogy nemcsak magukért, de az egész nemzetért felelősek. A tévé­változatban is ezek a képek borzongatta­k, és ütöttek szíven, s a módszerrel is elégedettek lehetünk, ahogyan például Be­­henczy bárót Ungvári László és Zsurzs Éva közös elképzelé­se elénk állíotta. A többi a mesék álmodozó világába illő, azaz a mikszáthi ízektől, képektől, leírásoktól szükségszerűen meg­fosztott történet itt is, ott is elárulta gyengeségeit, s hogy dokumentum-éhes korunkra eljárt fölötte az idő. A képernyő, akár a mikroszkóp lencséje, felnagyít. Meg­erősíti az erényeket — ha vannak, s rávilágít a mese szövetének ritkulásaira, szakadásaira. Az írótól természetesen nem kérhetjük számon a mérlegelt életszemléletet, hogy vala­mely tragédiát mások felhőben úszó boldogságának kell ki­egyenlítenie. Amikor azonban a feldolgozásban ez a két vonu­lat párhuzamban futott egymás mellett, mind a tragédiában mind a boldog beteljesülésben érezni kezdtük a túlzásokat, amelyeket némely alakítás — félreértések folytán — még in­kább kidomborított. A hármas tagolás a bevezetés, tárgyalás, befejezés régi szabályai szerint építkezett, ám ez az egy hétre elosztás nem vált a produkció előnyére. A zsenge cselekményszál további nyújtása által még jobban elvékonyodott, óhatatlanul meg­­megtorpant, s Zsurzs Évának ugyancsak ügyeskednie kellett, hogy legalább gyors csomózásokkal tartsa fenn a néző figyel­mét, várakozását. Az első rész lassan bontakozó cselekmény­­sorát gazdagabb második rész követte, a harmadikban be­következő széthullás már ismét kihagyásokkal lüktetett. Bessenyei Ferencnek megadatott, hogy a históriánkban feljegyzett nevezetes személyiségek sorát életre keltse. A vál­lalkozás egyfelől izgalmas feladatot kínál, másfelől azonban az ismétlődés lehetőségeit is hordozza. Mindezekkel együtt Pongrácz grófból változatos alakot teremtett, egy ember érze­lemvilágának széles skáláját végigjátszotta. Hűvösvölgyi Ildikó valódi 19. századi hajadonként ajándékozott meg nem herva­dó mosolyával. Lukács Sándor tapasztalhatóan felfelé ívelő színészpályájának egyik emlékezetes állomása volt Miloszláv meglehetősen egysíkúra költött, szerepe. A sokszemélyes já­tékban akadtak feljegyzésre méltó alakítások — ide sorolhat­juk túlzásaival együtt Körmendi János Pruzsinszkyját, vagy Kovácsot, Kőmíves Sándor megszemélyesítésében —, s akad­tak odavetett szerepfelmondások is. (Más darabban is tapasz­talható, milyen mellékesnek tekintik az epizódszerepeket!) A képek többször élettelennek, díszlethangulatot árasztónak hatottak, különösen a belső felvételek, de például a piaci nép mozgatása sem keltett pezsdítő látványt. Ötletgazdag volt Apolka kisasszony bogár- és növénygyűjteménye növekedé­sének bemutatása, vagy Miloszláv városról városra haladása, amikor Estellát kereste. Pongrácz gróf a végén mérget nyelt — s eltávozott e vi­lágból. A néző kezdetben, és közben nyelte a mérget — de szerencsére épségben megúszta a Mikszáth-regény újabb ostromát. I. M. 1977. JANUÁR 3. RADl(*)TELEVIZI® RADl(g)TELEVIZI|() KÜLFÖLDI TV-MŰSOROKBÓL szlovák televízió JANUÁR 3., HÉTFŐ 13.50: Hírek. 15.55: Orosz nyelvlecke. 16.25: Híradó. 16.43: Téli szénabehordás a Fátrában. 17.15: Középiskolásoknak. 18.00: Dalok. 18.10: Portréfilm. 18.40: Esti mese. 19.00: Híradó. 19.30: Egy hős portréja. Tévéfilm, 1. rész. 20.45: Film a KGST-ről. 21.30: Híradó, sport. 22.00: Zenés szórakoztató műsor. JANUÁR 4., KEDD 15.45: Hírek. 15.50: Iskolásoknak. 17.20: Ver­sek. 17.50: Gyermekműsor. 18.30: Dalok. 18.40: Esti mese. 19.00: Híradó és sport. 20.20: Grúz népi szokások. 21.30: Híradó és sporteredmé­nyek. JANUÁR 5., SZERDA 16.30: Híradó. 17.10: Ifjúsági magazin. 17.55: Autó-motor revü. 18.40: Esti mese. 19.00: Hír­adó. 19.30: A végzetes lövések. NDK bűnügyi film. 20.45: Vidám műsor. 20.55: Fúvószene. 21.30: Híradó. JANUÁR 6., CSÜTÖRTÖK 15.35: Iskolásoknak. 16.40: Zenés műsor. 17.13: Fecske. 18.40: Esti mese. 19.00: Híradó. 19.30: Történetek Mozart életéből. 20.40: Vetél­kedő. 21.30: Híradó és sportműsor. JANUÁR 7., PÉNTEK 16.05: Hírek. 17.20: Három szovjet rövidfilm. 17.20: Fiatalok tévéklubja. 18.10: Argentínai szafári, I. rész. 1l.00: Híradó. 19.30: Zenés mű­sor. 20.20: Az Ómega-akció. Szovjet sorozat, I. rész. 21.30: Híradó és sporteredmények. 22.00: Ismerem álmodat. 22.30: A vacsorára ér­kezett férfi. Színházi közv. JANUÁR 8., SZOMBAT 15.05: Híradó. 15.20: Az Omega-akció. 16.30: A betonszőnyeg. 17.20: Zenés műsor. 18.40: Esti mese. 19.00: Híradó. 19.30: Az ajtó. Ko­média. 20.05: A Kvety című lap bálja. 21.05: Sport. 21.15: Részletek az 1976. évi szilveszteri műsorból. 22.20: Nóra. Filmdráma. JANUÁR 9., VASÁRNAP 9.55: A tűzijáték, 1. rész. 10.20: Daktori, 18. rész. 11.35: Hangverseny 13.00: Motorkerék­pár-verseny a jégen. 15.00: Az élet szeretete. Tévéfilm. 15.55: Fiatalok tévéklubja. 17.10: Me­sefilm. 18.40: Esti mese. 19.00: Híradó. 19.40: A mellékút. Tévéjáték. 20.45: Sporteredmé­nyek. 20.55: Publicisztika. 21.15: Hangverseny. ROMÁN TELEVÍZIÓ DECEMBER 30., CSÜTÖRTÖK 15.15: Matiné. 16.05: Románia ’76. 16.35: Győ­zelem útja. 18.20: Esti mese. 18.30: Tv-Híradó. 20.00: Román tv-film. 22.00: Tv-Híradó. DECEMBER 31., PÉNTEK 20.00: Tv-Híradó. 20.15: Népi zene. 20.30: Tv­­előzetes 1977. JANUÁR 1.. SZOMBAT 11.10: Gondok az új évben. 12.00: Szórakoz­tató album. 14.15: 1976. évi sport. 15.15: Miért nem esik le a Nap? Film. 15.30: Kuba ma. 19.10: Folytatásos film. Colombo. 22.00: Tv-Híradó. 22.30: Szórakoztató zene. JUGOSZLÁV TELEVÍZIÓ JANUÁR 7., vasárnap 8.45: TV-magazin, utána gyermekműsor. 11.30: Népdalok. 12.00: Földművelőknek. 13.00: Rajz­film. 13.30: Kritikus pont. 14.00: Sandokan. Filmsorozat. 14.50: Vasárnap délután. 20.05: Vertel. Színházi közvetítés. 21.35: Szórakoz­tató zene. 22.50: Humoros-szórakoztató műsor. JANUÁR 3., HÉTFŐ 15.30: Bábjáték. 15.45: Gyermekműsor. 16.00: Az újévi műsor ismétlése. 18.00: A sport 1976- ban. 20.00: A zágrábi TV újévi műsora. 20.50: A belgrádi TV újévi műsorának ismétlése. 21.40: Alfredo, Alfredo. Olasz film. JANUÁR 4., KEDD 17.10: Magyar nyelvű TV-napló. 17.45: Nép­­sz­erű-tudományos film. 18.15: Apák és fiúk. 18.45: Népszerű muzsika. 20.00: Gyújtópontban. 20.50: Akciók. 21.00: Az ember és a kandúr. Amerikai játékfilm. JANUÁR 5., SZERDA 17.10: Magyar nyelvű TV-napló. 17.45: Gyer­mekhíradó. 18.15: Tudomány. 18.45:­ Népi mu­zsika. 19.15: Zöld jelzés. 20.00: Tévéjáték. 21.00: Arcképek. 22.00: Külföldi dokumentumműsor. JANUÁR 6., CSÜTÖRTÖK 17.10: Magyar nyelvű TV-napló. 17.45: A nagymama unokája. Sorozat gyermekeknek. 18.15: Szó és betű. 18.45: Vetélkedő. 20.50: Az iktatóban. Drámasorozat. 22.20: Emlékezés a zenére. Komolyzene. JANUÁR 7., PÉNTEK 17.10: Magyar nyelvű TV-napló. 17.45: Szó­rakoztató adás gyermekeknek. 18.15: Társa­dalmi témák. 18.45: Ezeregy dal. 20.00: Szó­rakoztatózenei műsor. 21.00: San Francisco utcái. Filmsorozat. 21.50: Dokumentumfilm. JANUÁR 8., SZOMBAT 15.15: Síelő Világkupa. 16.10: Kosárlabda­mérkőzés. 17.45: Gyermekműsor. 18.45: Szóra­koztató zene. 20.00: A ravasz Pejo. Humoros adás. 20.30: Az ezredes és én Amerikai víg­játék. 22.40: Külföldi show-műsor. Miért extra, miért szuper? Reklám, közön­ségszolgálat, me­gyei akciók. Cím­szavaikban így fog­lalhatjuk össze a Magyar Rádió és a Magyar Televí­zió Kereskedelmi és Propaganda Irodájának szerte­ágazó tevékenysé­gét. Varga György igazgatóval a leg­fontosabbról kezdjük a beszélgetést. — Évente mintegy tizenhat és fél­ezer reklámot sugárzunk a rádióban és a televízióban, 11 ezer percnyi időtar­tamban. A szocialista reklám a megren­delő, a népgazdaság és a lakosság igé­nyét egyaránt szolgálja. Célunk az em­berek tájékoztatása, hogy a keresett árucikkhez a legkevesebb utánjárással, fáradozással juthassanak hozzá. A rek­lám természetesen alkalmazkodik a kí­nálathoz. Kívánatos is, hogy az országos hatáskörű hírközlő szervek csak olyan cikkeket népszerűsítsenek, amelyek min­denütt, vagy csaknem az egész ország­ban kaphatók. Ha viszont csupán egyes területeken szerezhetők be, azt is mond­ják meg, ahogyan most már jelzik, hogy a literes Coca-cola csak Pesten, az, Extra üdítő italok csak bizonyos me­gyékben kaphatók. Elég sok panasz érkezik hozzánk, hogy azokat az árukat is hir­detjük, amelyek nem mindenütt vannak. Ilyen például a Wil­kinson penge vagy a mosógép. A reklám jogos, mivel or­szágosan elegendő van belőlük; sajnos, arra nem tudunk tekintettel len­ni, hogy néhány kisebb település boltjában — folyamatos kereslet hiányában — nem tartanak bizonyos cikkeket. — Fontos, hogy a reklám címzettje a lakosság, s ne valamely városi, megyei vagy országos hatóság legyen. Mert nem az a cél, hogy bizonyos termékekre az utóbbiak figyeljenek fel, s adják elis­merésüket, hanem hogy a vevőt érde­kelje. Azon is el-elvitatkozunk: vajon a vásárlók szemszögéből szükséges-e, hogy megtudja, ki gyártja, ki hozza forgalom­ba: úgy véljük, elegendő, ha arról ér­tesül, hol kaphatja meg, amit keres. — Talán nem is gondolnánk, de a reklámszövegekben a nyelv tisztaságára is ügyelünk. A mérce Arany János és az Értelmező Szótár! Éppen most „párba­joztunk” egy megrendelőnkkel, mert egy legújabb hivatali szó­ torzszüleményt nem voltunk hajlandók közölni. A rek­lámot százezrek figyelik, a magyartalan szövegezés lerombolhatja azt, amit a nyelvészek építenek. Törekszünk az ide­gen szavak irtására. Sajnos, kemény csatározásokba kerül megmagyarázni és elfogadtatni, hogy a príma, a szuper, az extra sem mond többet, mint az első­rendű, kiváló, legkiválóbb stb. Azt sem értjük miért találóbb a „pre shave” és az „affer shave", mint a borotválkozás előtt és után kifejezés. Legtöbb bajunk azokkal az idegen szavakkal van, amelyek köznyelvünkben sem honosod­tak meg, csupán a szakmai zsargonban használatosak. Egy alkalommal azon folyt az eszmecsere, hogy miért kell ha­zai posztóterméket Grotta (görög oszlop­csarnok) és Bamaco (afrikai város) név­re keresztelni. Mellőzzük az olyan fan­tázianevek hírverését is, amelyek a kö­zönségben nem kívánatos képzetet kelt­hetnek. — Hogyan mérhető a reklám hatása? — Nem ritka, hogy a cég egy heti reklámozást rendel meg, aztán két-há­rom nap után szól: hagyjuk abba, a hirdetett árucikk elfogyott. S mivel a reklám a nagyközönséghez szóló üzenet­nek egyik leghatásosabb formája, nép­szerűsége révén a tájékoztatáson túl nevelő hatása sem mellékes. — Ön milyen reklámot szerel? — A rajzos, animációs, könnyed hang­vételű, kevés szövegű hirdetést, amely fél percnél nem hosszabb. — Volt már bukott reklámjuk? — A FŐBUHÁ-é nem sikerült. Har­sány volt, a közönség nem szerette.­­— Döntő a közönség szava? — Említettem, hogy a közönségkap­csolat-tartás tevékenységünk egyik ága. Közönségszolgálatunk rendszeresen je­lentkezik mind a rádióban, mind a té­vében, és találkozókat is szervez. Levelek ezrei bizonyítják, hogy figyelnek ránk. Örülnénk, ha a jövőben még többen ír­nák meg a rádió- és tévéműsorokkal kapcsolatos észrevételeiket, javaslatai­kat. Mi a postás szerepét is szívesen vál­laljuk. — Szóljunk még a megyei akciókról. — Legközelebbi vendéglátónk Nóg­­rád — ott lesz a tizenharmadik akció. Tapasztaltuk, hogy a megyék szívesen veszik, örömmel hallanak magukról, tö­­rekvéseinket minden lehető módon tá­mogatják. Egy-egy megyei akció során nemcsak a rádiókészülék tulajdonosok száma növekszik, jó alkalom ez arra is, hogy a műsorok sűrített­eb­ben foglalkoz­zanak a tájegységgel. Sokszor az ott la­kók sem ismerik saját kincseiket; a za­laiak elmondták, mennyi újat tudtak meg maguk is népművészetükről vagy a zalakarosi fürdő hasznáról. A megyei akciók a „ki mit tud?”-ok sajátos for­mái, százak közreműködésével a hétköz­napi életet igyekeznek megközelíteni, bemutatni. Simon Emil A Szekszárdi Szabó Szövetkezet ÉRTÉKESÍTI új állapotban levő, bolgár gyártmányú, elektromos, emelővillás targoncáját Márkája: Balkancar Típusa: EV-612-3 Max, emelési magasság: 2900 mm Max. terhelhetőség: 550 kg Érdeklődni lehet: a Szekszárdi Szabó Szövetkezetben, a TMK-vezetőnél, a gépészeti vezetőnél. 7100 Szekszárd, Wesselényi u. 16. Telefon: 12­434. Telex: 14249. Pályaválasztó fiúk! Érdekes, szép és változatos munkát kínál A BUDAPRINT PAMUTNYOMÓIPARI VÁLLALAT azoknak a pályát választó fiúknak, akik A TEXTILNYOMÓ SZAKMÁT VÁLASZTJÁK Képzési idő: 3 év. Az elméleti oktatás Budapest legkorszerűbb szakmunkásképző intézetében, a gyakorlati oktatás a vállalat gyáraiban történik. Vidéki tanulóink kollégiumi elhelyezéséről gondoskodunk. Jelentkezni lehet az 53. számú Pamutipari Szakmunkásképző Intézetnél (1157 Budapest, Kavicsos köz 2.) vagy a Budaprint PNYV Személyzeti és Oktatási Főosztályán (1036 Budapest, Fényes Adolf u. 19-21. Telefon: 687-834).

Next