Szabad Föld, 1982. január-június (38. évfolyam, 1-26. szám)

1982-01-31 / 5. szám

1982. JANUÁR 3. olsult-e a­­ TT? Megkértek, ne írjam meg, hol találkoztam velük. Röstellik ugyanis, hogy kudarcaik soro­zatáról beszéltek nekem. Az ellen viszont nincs kifogásuk, hogy a társaság elnevezését nyilvánosságra hozzam. Mond­ják pedig magukat TTT-nek­, ami teljes terjedelmében így volna írandó: Talányfejtők Ta­nyasi Társasága. Ez annyit je­lent, hogy ők kilencen minden olyan tévéműsorra odaülnek Z. F. termelőszövetkezeti gép­kocsivezető színes készüléke elé, amiben csak vetélkedő van. Z. barátjuk is tanyasi ember, a másik nyolc is majd három ki­lométerre él a kövesúttól. De izgatja őket a Lehet egy kér­déssel több, a Fele se igaz, de még az Életet az éveknek rejt­vényrésze is. Nem nyerni­ akarnak, hisz nincs telefonjuk, így ki vannak zárva a Rózsa György vezetésével a tízezer fo­rintért folyó versengésből. Ki­sebb „halra” viszont nem pá­lyáznak. Inkább pénzükbe ke­rült eddig a közös szellemi erő­feszítés, mert közösen vásárol­tak egy sorozatot az Új magyar lexikonból, beszereztek zseben­ciklopédiát, értelmező szótárat. Szóval nem szűkölködnek se­gédeszközben, amikor a vetél­kedőket nézik. És mégis ... — Kétségbeejtő — veri le ci­garettájáról a hamut F. M. szövetkezeti tak­armányos. — Eddig csak fölsülés, fölsülés után. Egy-két jó válasz mindig összejön, de aztán se a lexi­kon, se más könyv nem segít! Sógora, aki egyébként a Füles számtalan keresztrejtvényét megfejtette már, még hozzá is­­ tesz a panaszhoz: — Kevés ide a nyolc általá­nos. Csak röhögnek rajtunk, hogy ricit játsszuk meg az eszünket. Nem tanyasiaknak csinálják az ilyesmit. Ha nem kéne attól tartanom, hogy még azt hiszik a káröröm szól belőlem, nevetnék bána­tukon. De jobbnak vélem meg­jegyezni: — Magam sem jutok túl messzire az ilyen megfejtések­ben. R. néni, a társaság nőtagja, kiérdemesült bábaasszony évőd­­ve kérdez: — Csak nem ugyanúgy nyolc osztálya van, mint nekünk? Megvallom, többet koptattam az iskolapadot, mint ők. De a szélesebb körű műveltség sem ad megfelelő támasztékot az ilyen elmepárbajokhoz. Nem hinném, hogy a Tudományos Akadémia elnöke szilárd győ­zelmi reményekkel vívhatna meg bármely hasonló szellemi akadályverseny résztvevőivel. Szívesen föltenném például a következő tíz kérdést egy átla­gos egyetemi tanárnak, aki te­szem azt a magyar irodalom huszadik századi történetével foglalkozik: 1. Milyen mérgező hatása van a nátrium-karbonátnak? 2. Mit nevezünk szubjektív közgazdaságtannak ? 3. Milyen szobrászati kompo­­zíciós elv az úgynevezett fron­­talitás? 4. Hogyan nevezték az egyiptomi mitológiában a bal­­zsamozás védnökének tekintett sakál­t vagy kutya alakú is­tent? 5. Hol beszélik az úgyneve­zett andomán nyelvcsalád nyelveit ? 6. Melyik ország pénzneme a leone ? 7. Ki volt az ókori olimpiai játékok első ismert bajnoka? 8. Mikor csatolták vissza az országhoz a Zsigmond által el­zálogosított tizenhárom szepesi várost? 9. Hol kezdte el ágyúk önté­sét Gábor Áron? 10. Mikor és hol alakult Ma­gyarországon az első mezőgaz­dasági termelőszövetkezet? ... Tudom, mire eddig jut az olvasó, lehangoltan állapítja meg: sajnos, alig egy-két kér­désre tudja a helyes választ. Vigasztalásul hadd írjam le: az átlagos egyetemi tanár sem bol­dogulna könnyebben egy ilyen reázáporozó kérdésregimenttel. És ezen nincs csodálkozni való. Mára oly mértékben szétparcel­­lázódtak a tudományágak, oly mérhetetlenül sok a közhasznú ismeret, hogy az már ijesztő. Még a tudósoknak is gondot jelent, hogy akárcsak a maguk szakterületének újdonságaival lépést tartsanak. Hogy el ne fe­ledjék azt, ami­t tíz-húsz vagy harminc éve megtanultak. At­tól, hogy valaki Egri János harmadik kérdése után a játék abbahagyására kényszerül, at­tól még irigylésre méltón mű­velt, bámulatot keltőn eszes le­het. Mint ahogy az egyetemi vagy főiskolai felvételi vizsgák sikertelen résztvevőiből is gyakran válik nagyon is figye­lemre méltó művelője annak a szakterületnek vagy művészeti ágnak, ahonnét korábban egy felelős bizottság eltanácsolta őt. Minap került a kezembe egy könyv, melyben Somló István Kossuth-díjas színművész meg­vallotta: csak többszöri nekifu­tással boldogult az érettségivel. Ha a Színművészeti Főiskola egyszer összeállítaná azok név­sorát, akiket ott mint alkalmat­lant kirostáltak, ám azok mégis híres színészekké váltak — fé­­nyességes összeállítás kereked­nék abba. Sőt a későbbiekben is ... Komlós Aladár, a nagy kri­tikus, öregkorában megrendítő visszaemlékezést írt arról, hogy — jóllehet közeli barátok vol­tak — nem ismerte föl József Attila költői nagyságát... Van Gogh-ról, a modern festészet egyik csillagáról írják életrajz­írói: képei a kutyának se kel­lettek. ... No de messze szaladtam a kérdéstől, hogy fölsülésnek te­kinthető-e vagy sem, ha a Talányfejtők Tanyasi Társasá­ga nem boldogul a fejtörők­kel ... Engem felvidít, majd­nem azt írtam némi túlzással, hogy elbűvöl egy ilyen társa­ság létrejötte. Higgyék el, az ő esetükben százszorosan érvé­nyes, amit az olimpiákkal kap­csolatban hirdetnek, a részvé­tel a fontos. Bámulom a becs­vágyukat, hogy legalább önma­guk előtt bizonyítani kívánják — attól, hogy tanyasiak, még nem kevesebbek azoknál, akik az egyetemek tövében élnek. Magam sokszor bosszanko­dom egyik-másik szellemi ve­télkedőn. Hisz bőven akad fél­­reérthetően fogalmazott kérdés. Adódik játékvezetői ügyetlen­ség. Gyakorta pirulok önmagam előtt is: no, most nem jöttem rá valamire, aminek megfejté­se egy tizenötéves srác számára nagyon is könnyű volt... De rengetegedmagammal érzem ugyanezt. Mesebeli méretű tár­sasjátékok résztvevőivé válik révükön az ország. És ez nem csupán kellemes időtöltés. Több annál. Azt juttatja eszembe, hogy néhány évvel ezelőtt mi­lyen nagy hatással volt rám egy szöveg ... Szöveg ? ... Egyetlen szó. Pest egyik utcáján akaratla­nul bepillantottam egy kis gép­műhely nyitott ablakán. A ma­sinák már álltak. Valaki taka­rította a fémforgácsokat. Egyet­len pirosbetűs fölirat „dekorál­ta” a helyiséget. Mindössze ezt­­olvashattam le róla: „Gondol­kozz!” Remekműnek találtam az egy­szavas kiáltványt. A legfonto­sabbra figyelmeztette az ott dolgozókat. Arra, ami nélkül se emberséges létkörülmény, se haladás, se derűs jövő nem képzelhető el. A TTT tagjai — és kívülük még milliók —, akaratlanul is e fölhívásnak tesznek eleget, midőn próbára teszik szelle­mük rugalmasságát és előkere­sik — akár emlékezetük vala­melyik zugából, akár a lexikon­ból — azt, amire a kérdező választ vár. Ezért nyer az is, aki nem győz. B. N. E. A KÉPERNYŐN: ......... 1 . m­m • Műsorok menetrend szerint A címben nem rejtőzködik semmiféle kétértelműség. Csu­pán azt kívántuk kiemelni, hogy kiegyensúlyozott műsorhetet hagytunk magunk mögött, amelyben a programok sora kellő hangulati árnyalatok sze­rint váltakozott. Mindenki meg­találhatta a magáét. S hogy a két műsor közötti válogatás le­hetőségét is gondosan megte­remtették, arra szintén felfedez­hettünk néhány jó példát. Említsük meg mindjárt a kedd esti kaviársorozattal szemben elhelyezett FILMGYÁRTÁS VAGY FILMMŰVÉSZET? című érdekes vállalkozást. A 2. programba szerkesztett műso­rokról ma már nem mondhat­juk egyértelműen, hogy „rejtve” jelentkeznek, hiszen — a beik­tatott teléállomások segítségével — az utóbbi években örvende­tesen gyarapodott, s mind to­vább növekszik a tévé „Petőfi adója” nézettségének eshetősége. Visszakanyarodva az említett sorozathoz: a filmkészítésnek pontosan azokba a „titkaiba” vezetett be, amelyek iránt örök kíváncsiság él a kívülállókban. Árvai Jolán riporterként ,ügye­sen, arányosan építette fel a film szerkezetét. Igyekezett mi­nél többet mutatni, látványos műsort kerekíteni. Munkáján meglátszik, hogy jó iskolában nevelődött. Szerdán késő este az ország férfi lakosságának zöme izgatot­tan telepedett a képernyő elé, a GRAND BALLET DE MARTINIQUE együttes bemutatkozására vára­kozva. Híre ment ugyanis — s ennek igazát előzetes fotók is bizonyították —, hogy a produk­ció tévérögzítésének napján a Bu­dai Parkszínpadon olyan magas volt a hőmérséklet és a levegő páratartalma, hogy a távoli or­szág táncosai csak fedetlen ke­bellel voltak hajlandók a sze­replést elvállalni. A vitákat el­kerülendő, a forgatócsoport vé­gül beleegyezett ebbe a felté­telbe is , ahogyan a látvány tanúsította. A csaknem egyórás előadás sok ismétlődő elemmel adott életképet a múltbeli gyar­matról, kiszolgáltatottságáról. (Nem ártott volna, ha az egyes táncszámok előtt legalább né­hány magyar szóval vagy fel­irattal utaltak volna a produk­ció értelmére.) Ami pedig a várva-várt kebelbeli mutatványt illeti, egy ismerősöm így foglal­ta össze a lényeget: „szinkroni­zálva jobban tetszett volna”. Arról azonban, hogy kikre osz­totta volna a szinkronszerepet, nem volt hajlandó nyilatkozni. Ebből is következik, hogy ehhez hasonló látványért nem kell a szomszédba mennünk, nem szo­rulunk importra, az igények ha­zai kielégítése zavartalan. Következett csütörtök este, az időnként meg-megjelenő TEREFERE című kabaré, összeállítása szín­házi szakember látásmódjára valló. Villámtréfák (ezt a kife­jezést az utóbbi időkben két ér­telemben is használják. Egyrészt a mű rövidségére utal, másrészt a néző mérgére, midőn azt mondja: „Csapjon belé a mennykő!”), jelenetek, versek, énekszámok, riportok stb. vál­togatták egymást, merthogy így megy ez a kabarészínpadok ős­kora óta. Konferanszié is van, mert ha már megírták az ösz­­szekötő szöveget, azt el kell mondani, s ha törik, ha szakad, a műsorszámokhoz kell hajlíta­ni, igazítani. Ahogyan a kovács idomítja a kerékabroncsot, az­zal a különbséggel, hogy se fé­mek megmunkálásának mestere előbb lángvörösre izzítja, s csak azután hajlítja. A műsor összeállítását elsősor­ban a sokféleség törvénye sza­bályozta. Tulajdonképpen min­den a helyén­valónak látszott, ám hol a tartalom, hol pedig a megjelenítés fogyatékosságai miatt nem érte el a kellő hatást. Ismét bebizonyosodott, hogy a kabarészínpadot igazán jól e műnek klasszikusai is­merték. Tetszettek a riportok, az epi­grammák (keresett előadásmód­juk ellenére), szellemes volt Hajdú Júlia zongoraszáma, „vál­tozatok egy telefonkönyvre” jeli­gével, emlékezetes Őze Lajos „temetni jöttem, nem dicsérni” hangszerelésű Latinovits-bú­­csúztatója. Ha a műsort egészé­ben rangsorolnunk kellene,­­azt mondanánk: Liska Dénes szer­kesztő bizonyosan tudja, mikor, miben érdemes változtatni, újí­tani. BRAZÍLIA! BRAZÍLIA! Okos filmet készített brazíliai útján Sugár András. Nemcsak bemutatta, amit látott, de kitű­nően tolmácsolta is a nézőknek a hatalmas ország földrajzi, nép­rajzi, politikai jellemzőit. Ilyen idegenvezetővel, azt hiszem, bár­ki szívesen utaznák. Még mindig, és még sokáig RIPORTER KERESTETIK zsűri-helyezéssel és közönségsza­vazással. Ez utóbbi hőfoka va­lamelyest kihűlt, hol vannak már a tízezreket megmozgató tévéakciók! Ki tehet róla? Talán azok, akik a műsor formáját meghatározzák? Még miben ke­reshetjük az okot? A kezdettől hasonló feladatokban, vagy a hagyományos lebonyolításban? S vajon arról is megfeledkeztek volna, hogy ha már 90 percet „béreltek ki” a képernyőn erre a célra, azt nem elegendő csu­pán versenylázzal kitölteni. Ami a második forduló eredmény­­hirdetését illeti: feltehetően rit­ka esetnek vagyunk tanúi, a zsűri és a közönség véleménye alighanem megegyezett. Ne hall­gassuk el: csodálkoztunk is egy sort némely jelölt elődöntőbeli szereplése láttán. Főként, ha arra gondoltunk, hogy a képer­nyőn megjelenőket mintegy hét­száz vállalkozóból „rostálták ki”. Reméljük, hogy Ács Zoltán és Tárkányi Adrien idők folyamán „személyes ismerősünkké” növi ki magát, s lassan kint elfelejti azokat a modorosságokat, ame­lyeket példaképeitől kölcsönzött. I. M. SZABAD FÖLD . Város közelében levő tömegszövet­et pályázatot hirdet főkönyvelőhelyettesi állás betöltésére A beosztáshoz megfelelő, felsőfokú végzettség szükséges. Kezdő szakember pályázatát is elfogadjuk. Fizetés megegyezés, illetve a kategória szerint. A pályázatokat „Gazdasági szemlélet, 141 125” jeligére, a hódmezővásárhelyi hirdetőbe kérjük.

Next