Szabad Föld, 1984. január-június (40. évfolyam, 1-26. szám)

1984-04-07 / 14. szám

1984. ÁPRILIS 7. Tollba mondom... Értelmetlen halál a hegyi versenyen Az autósport megszállott hívei tudják, mennyire fontos szá­mukra a hírverés. Hát most volt részük benne! De ezt szívesen elengedték volna. Az IPV-kupa hegyi bajnokságon súlyos bal­eset történt s az erről szóló tu­dósításokat közölték a lapok, a rádió, a televízió. Március 24-én, a pilisszent­­lászlói pályán, valamivel du. két óra előtt a második futam bonyolítása során a Külker­ SC versenyzője, Szabolcsfi Péter el­vesztette uralmát kocsija fö­lött, megpördült, majd az úttest­ről lesodródva — az egyébként nézők elől elzárt területen — több embert magával sodorva egy ott parkoló autóbusznak csa­pódott. Hárman a helyszínen meghaltak, egy ember a kórház­ba szállítás közben vesztette éle­tét, ketten életveszélyes, heten súlyos sérüléssel kerültek kór­házba. A sérültek között van a versenyző Szabolcsfi Péter is. Ezek a komor tények, amelyek immár jóvátehetetlenek. Az autósport — vagy talán ál­talában a sport — esküdt ellen­zői most persze igazolva látják az általuk önkényesen felállított tételt, miszerint a versenyzés egyenlő az őrültséggel, kötözni való bolond az is, aki csinálja, az is, aki nézi. Ebbéli vélemé­nyükben még az sem zavarja a mindentudókat, hogy esetleg éle­tükben nem láttak autóbajnoki futamot, s fölöttébb felszínes is­mereteiket ismerőseiktől, jobb esetben a televízióból merítik. Szögezzük le: legyen szó bár­milyen autóversenyről is, nagy­jából-egészéből két ok miatt történhet baleset: (kivált a né­zőket is veszélyeztető) rendezési hiba, vagy a közönség fegyel­mezetlensége miatt. Azon persze lehet vitatkozni, vajon az autóversenyzés meny­nyire veszélyes, több kockázat­tal jár-e, mint a többi sportág. Mégis inkább úgy mondanám: az autózás civil módon sem ve­szélytelen, elvégre volt olyan hétvége már, amikor a „polgári forgalom” á­lozatainak és sebe­sültjeinek száma meghaladta a mostani versenyen történt tra­gédiáét. Magától értetődő, hogy ilyen­kor mindenki azt kérdezi, ki volt a hibás. És mivel a verse­nyek rendezésében az egyébként jobbára puszta létéért küzdő autósport lelkes szervezői túl sok tapasztalatot nem szereztek (mert nem is szerezhettek) , egyszerű lenne most rájuk mu­togatni. Örülök, hogy a baleset jegy­zőkönyvének egy másolata bir­tokomban van, mert néhány tévhitet, esetleg megalapozatlan vádaskodást így sikerül talán el­oszlatnom. Rögtön idézek is egy igen fontos részt az említett jegyzőkönyvből: ....... az előké­szítés során a pályahomologi­­záció eleve szigorú előírásait és az előzetes terveket meghaladó mértékű, lényegesen nagyobb biztonsági előírásokat, rendezői, rendőri és sportbírói létszámo­kat határozott meg”. Nos, ez a módosítás valóban igen számottevő volt, hiszen a rendezők létszámát 50-ről 120 főre emelték, tehát több mint a duplájára, továbbá 80 rendőr segítségét is igénybe vették, ami többszöröse annak a létszámnak, amit a hazai versenyeken meg­szokhattunk. A versenyt megelőző napon a szakértők bejárták és tüzete­sen megvizsgálták a pályát tel­jes hosszában, meggyőződvén arról, hogy az megfelelt a hazai és nemzetközi előírásoknak egy­aránt. A veszélyesnek ítélt ré­szeken ezentúl is külön szalma­­lábakat és használt autógumi­kat tettek ki, megelőzendő az­­ esetleges balesetek. A verseny reggelén az első edzőfutamot megelőzően a ve­zető bíró a rendőrség autójával ismételten bejárta a teljes út­vonalat. Szemléjének kettős cél­ja volt: részint ellenőrizni, hogy a nézők a szalagkordonok mö­gött tartózk­odnak-e, másrészt, hogy az úttest tökéletesen tisz­ta-e, nincs-e rajta felhordott sár, kő, olajszennyeződés. Hogy a pálya előkészítésében hiba nem lehetett, bizonyítja, hogy a ké­sőbbi tragédia színhelyén jó néhány versenyautó minden gond nélkül áthaladt, Szabolcsfi szerencsétlenül járt kocsijánál semmivel sem lassabban. A bajt máshol kell keresni! Kétségtelen, hogy a verseny le­bonyolításában adódott némi időzavar, azaz az eredetileg ter­vezett időbeosztáshoz képest csúszott a program. A tizenkét és fél ezer fizető és a hozzáve­tőleg ugyanennyi nem fizető né­ző közül százával indultak meg hazafelé. Sajnos, közülük­­ pá­ran letépték és magukkal vitték „emlékül” azokat a műanyag szalagokat, amelyek a veszé­lyesnek ítélt részektől kellett volna, hogy távoltartsák a kö­zönséget. Amikor a második fu­tam elkezdődött, a hazafelé kuk­ lógó nézők jórésze megállt, ahol éppen tartott. Így a baleset szín­helyén is. A rendezők és a rendőrök nem kevés szóváltás után eltessékelték ugyan a ti­losban járókat, de azok később visszaszivárogtak. (Épp olyan ez, mint amikor a Balatonban a bólyákon túl úsznak a legény­kedők, aztán, ha jönnek a rend­őrök a motorcsónakkal, némi vi­ta után engednek, majd a vízi­rendészet távoztával csak azért is megmutatják, kié az utolsó szó...) Hegyi versenyről lévén szó, a környező magaslatokról a pálya tökéletesen látható volt, semmi értelme nem volt tehát, hogy akárki is a testi épségét kockáz­tassa, csupán mert még köze­lebbről akarta látni az autókat. Meg vagyok győződve róla, hogy a következő hegyi verse­nyen — rendezzék bár itt vagy máshol — nem lesz baleset. Nem azért, mert a szervezők a pályát s a nézők számára fenn­tartott területet a mostaninál is alaposabban előkészítik, hanem mert kétségtelenül tanultak a szurkolók a történtekből, vagy legalább is remélem. De miért kellett ehhez ennyi embernek meghalnia? Túlságosan súlyos ár ez a véres tanulópénz. Vass István Zoltán Gedó György a sport ügyét is szolgálhatná... A végén kezdem. Gedó György a következő szavakkal búcsúzott tőlem: — Péter, te már több cikket is írtál rólam ... Ezt úgy pró­báld elkészíteni, hogy ne az anyagi kérdések kerüljenek elő­térbe, hanem az kapjon hang­súlyt, hogy az egyetemes magyar sport van bajban. Jó, mondtam. És elköszön­tünk egymás­tól. Mintegy másfél órás be­szélgetés vé­gére tettünk pontot. A fővá­r­­rosi Vino bár­ki egyik pultjánál üldögéltünk. Ha valaki nem tud­ná, az üzlet Gedó Györgyé. Egy­kori olimpiai bajnokunké. A másfél óra alatt gyakorlati­lag alig-alig kellett közbekér­deznem. Gedó fölkészülten be­szélt. Így aztán most sem teszek másként; igyekszem visszaadni pontosan Gedó szavait, s való­ban csak ott közbekérdezni, ahol feltétlenül fontos. — Nyolc éve már — kezdte a volt ökölvívó — hogy Mont­­realból hazajőve, azt mondtam: kész, elég. Sérült voltam, ráadá­sul az orvosi vélemény sem volt valami biztató. Hiába, huszon­hét éven keresztül napi három edzés ... Nagy tervekkel és cé­lokkal vágtam neki az új élet­nek, tanítani szerettem volna. Úgy volt, hogy a Vasasnál hoz­zá is láthatok a munkához, de nem tudtak hova tenni. Így aztán a klub megbízott KISZ- titkára lettem. A sportolók ne­velése lett a feladatom, de bizo­nyos szociális kérdéseket is meg kellett oldanom. Ez utóbbit fő­ként azért, mert nimbuszom volt, engem mindenütt úgy fo­gadtak, hogy nekem senki előtt nem kell fejet hajtanom. Tud­ták, mi mindent tettem a nem­zeti színek képviseletében. • És mint KISZ-titkár is értél el eredményeket? — Úgy érzem, a sportolók ne­velésében nagyon sokat tettem. Akikkel megismerkedtem, azo­kat jó tanácsokkal, intelmekkel láttam el. • Mennyi ideig voltál KISZ-tit­­kár? — Egy évig. Aztán átkerültem a vasasszakszervezethez, tö­megsport felelősnek. Így ismer­hettem meg a szakszervezet sportbeli irányvonalát. A mun­kahelyi sportot szerveztem, s talán nem is eredménytelenül... Egy év múlva kerültem vissza a Vasashoz, de újra csak az volt a kérdés: hova tegyenek? Végül a tájékoztatási és pro­pagandacsoport munkatársa let­tem. Komoly feladat. Reklámo­kat szerveztem, besegítettem a lapkészítésbe. Több irányú mun­kám volt, a szurkolók és az egyesület közötti híd megterem­tésén munkálkodtam. A bokszolókhoz nem volt sem­mi közöd? — Akkoriban nem kívánták a jelenlétemet, de azért én rend­szeresen látogattam a szakosz­tály edzéseit. Egy év múlva ki is neveztek a szakág vezetőedző­jének. Azt kértem a kollégák­tól, támogassák egymás munká­ját. Eredményes szakosztályt akartam létrehozni. Nagyon sok fiatal srácot sikerült megnyer­nem és megtartanom, többen is szép eredményeket értek el... Már ekkor találkoztam a szak­mai féltékenységgel, bár úgy hi­szem, az edzőkkel jól kijöttem. 1979 végén kértem, hosszabbít­sák meg a szerződésemet. Szív­vel, lélekkel végeztem a mun­kámat — mégis nagy csend vett körül... Erre elhatároztam, hogy inkább visszaállok a ring­­be. Akkor volt az ökölvívók sajnálatos lopás-ügye. Úgy gon­doltam, ha folytatom a bokszo­lást, akkor elterelem a figyelmet erről a kínos dologról. Hisz az mégiscsak nagy bomba, ha a Gedó újra öklöz. Beszéltem az államtitkárral, ő biztatott, csak bátran vágjak bele. Mindössze hat hónap állt a rendelkezésem­­re, hogy fölkészüljek az olim­piára. Magányos farkasként dol­goztam, így lettem újra magyar bajnok. Bekerültem a váloga­tottba, s így föl kellett m­ennem a Szabadság-hegyi edzőtáborba. Úgy néztem ki a sok fiatal gye­rek között, mint egy edző. Az én megjelenésem pszichikai hatású volt, tartottak attól, hogy az én egyéni, féléves készülésem ered­ményes lesz. Végül hatodik let­tem az olimpián, s ez jó ered­mény. Ha több időm van a fel­készülésre, biztos, hogy jobb he­lyezést érek el. • Azt hogy számoltad ki, hogy hatodik lettél? — Hát hatodik lettem. Ez tény... De folytatom. A vissza­térésemnek az volt még a má­sik célja, hogy megpróbáljam a magyar sportszerető közönség figyelmét­ ráirányítani a sport­ágra, a fiatal gyerekeket pedig inspirálni.Az olimpia után nem kerültem vissza az ökölví­vó szakosztályhoz, gondolom, vezetői hiányosságok miatt. Visszavonultam teljesen. Azóta, mint üzletvezető dolgozom itt, ebben az anyagi érdekeltségű üzletben. • A sportággal megszakadt a kap­csolatod? — Nem. Megismerkedtem Vigh Sándorral, a Váci Izzó MTE ökölvívó szakosztályának vezető edzőjével, s megállapod­tunk: támogatom a munkájukat. Persze ingyen, csak a sportág szeretetéből. Ugyanakkor Biator­­bágyon is tevékenykedek, van ott a Vasasnak egy kihelyezett szakosztálya, ott is társadalmi munkában dolgozom ... De tu­dod, ez a borozó, mert hát bo­rozó ez, olyan, mint egy klub. Emberek között vagyok. Több­nyire törzsvendégek járnak ide, akik boldogok, hogy szemtől szembe megismerkedhettek ve­­lem. Azt mondták: nem is gon­dolták, hogy ilyen emberközelbe tudok kerülni. • A sportról végképp lemondtál? — Nem. Csak azért csinálom ezt a munkát, mert a magyar sportban nem rendezettek a kö­rülmények. Nincs a sportolók­nak érdekképviselete, nincs megoldva a sportolók társadal­mi beilleszkedése. A jó ügyek személyi ellentéteken akadnak fönn. • Tehát egyszer majd visszatérsz? — Nézd, ebben az országban — ezt így mondom, és ebben van okosság is —, ha megenge­dik, hogy legyen önálló üzleted, talán lehetséges egy saját boksz­iskola is. Olyan csapatot aka­rok létrehozni saját anyagi erő­forrásokból, amelyik járja a vi­lágot és bárhova vetődik, tud öklözni. Ez nagymértékben tud­ná támogatni a magyar sportot. • Szóval, hogyan tovább? — Egyelőre nevelem a tizen­egy éves fiamat. De úgy érzem, eljön annak az ideje, hogy föl­kérik a szakembereket a mun­kára, akkor is, ha nem külföl­dön dolgoznak. Amikor a szak­vezetők és a vezetők rájönnek, hogy foglalkoztatni kell olyan embereket, akik tudásukkal a magyar sport ügyét szolgálják. Németh Péter SZABAD FÖLD 21 Totótfpp«k (14. HÉT, AP31ILIS 7—8.) 1. Bremen—Uerdingcn 1 2. Bayer M.—VfB Stuttg. 1 3. Mannheim—Kaisersl. i x 4. Oberhausen— Freiburg 1 x 5. Charlottenb.—Aachen 1 6. Lüttringli.—Karlsrucher x 2 7. Saarbrücken—Duisburg 1 x 8. Stuttg. K.—Wattensch. 1 9. Cavese—Cagliari x Z 10. Empoli—Menza 1 x 11. Patlova—Atalanta x 12. Palermo—Arczzo 1 13. Perugia—Varese 1 x PÓTMÉRKÖZÉ3EK: 14. Offer^ach—Lcverkusen x 15. Pistc'Or*'—Pescara 1 16. Sambenedetíese—Léccé 1

Next