Szabad Föld, 1985. január-június (41. évfolyam, 1-26. szám)

1985-05-25 / 21. szám

24 SZABAD FÖLD Repül, mint a kecskeméti csirke... A hajnali derengésben vil­logtatom a kocsi reflektorát Dunaföldvárnál. Hátha jelzé­semre megáll egy broyler-csir­­kével megrakott teherautó. Ámde a „csirkések” most résen vannak! Bizonyára csirke­szárnyra kapott közöttük a hír, miszerint a kecskeméti Ba­romfifeldolgozó Vállalat (BOV) és néhány téesz gépkocsiveze­tője — összesen 14 sofőr — rá­fizetett a szállítmány megdézs­­málására. Pakson ki kellett nyitni nekik a Béke Étterem dísztermét, mert csak ebbe fért be mindenki a Városi Bíróság — dr. Vass Gábor vezette bün­tetőtanácsa elé. A paksi díszterem dicstelen ügye így kezdődött: Egy tehetős dunaföldvári ember — Vicsilk János 44 éves traktoros — fejébe vette, hogy BOV csirkéket vásárol a gép­kocsivezetőktől. Meglepetésére és persze elégedettségére, már az első — a Duna-hídnál — le­állított teherautóról megvásá­rolhatott harminc broyler-csir­­két, darabonként 25 forintért. — Azt mondtam a gépkocsi­­vezetőnek — vallja bíró előtt, az őszintének látszó Vicsik —, hogy lakodalomba kell. Azo­kat a csirkéket, tényleg otthon fogyasztottuk el. Evés közben viszont azt gon­dolta Vicsik: ha a borosoktól kapja huszonötért, ötvenért el­adja darabonként. Ez egy fé­nyes üzlet! Országúton, csárdás autós pihenőkben, útkereszte­ződésekben — persze éjjel — várta a teherautókat. Ahány „Katát” megállított — annyit vitt táncba. Asszonycsapat vág­ta, kopasztotta Vicsikéknél — az immár piacra lopott szár­nyasokat. Látja ezt a szomszéd, Tóth József gépkocsivezető (30 évest és azt gondolja: „de meg­szaladt ennek a Vicsiknek!” Tanulékony ember lévén nem kellett sok idő, hogy Tóthnak is „megszaladjon”. Nyomozáskor a Tóth-portán ámuldoznak a rendőrök: egy 1500-as Lada Tóthé, egy 1300-as Polski Fiat felesége kényel­mét szolgálja, egy 126-os Pols­ki a kisebb bevásárlások miatt eszi a benzint, egy ZSUK a RftcSRSSAKS&MBBffiKMHMHBM háztáji terméket viszi piacra. „Ez mind a magáé?” — cso­dálkoznak a háztáji autópar­kon. Egy vállalkozó szellemű embernek, úgy látszik szüksége van ennyi gépjárműre, nade olyan pénzéhes, hogy ezen fe­lül még lopásra is buzdíja a boros és a téesz gépkocsiveze­tőket? Ugyanis megtudja Vi­­csiktől , nem sültbrojlerként repül az ember szájába egy­­egy ilyen szállítmány. Ki kell éjszaka menni az országútra! Egy idő után kényelmessé válik a két orgazda élete: a gépkocsivezetők bezörgetnek átutazóban, s közlik, hol, mi­kor állnak meg visszafelé a ra­kománnyal. — Mindig fényjelzést adtak le egymásnak? — kérdi egyik gépkocsivezetőtől a bíró. — Csak eleinte volt erre szükség — hangzik a válasz. — Később már tudtuk, hol vár­nak és ismerték a kocsijain­kat. Az első esetben azt hit­tem, hogy a vállalati rendé­szeti akarnak behúzni a csőbe. Csodálkoztam. A vállalati ren­­dészek készülődéséről mindig kaptunk valami fülest. Nálam először a „Százas” jelentkezett csirkéért. „Százas” Vicsik fedőneve a csirkések között. A házszáma alapján hívták így. A telephe­lyen ilyen volt az egymás kö­zötti tolvajszöveg: ’ „Mennyit adtál le a­ Százasnak?” „Hat­­vanat. És te?” „Csak ötvenet.” A rejtélyes szöveget az új mun­kavállalók is hamar megértet­ték. Ehhez azonban meg kel­lett tanulniuk — amennyiben sikkasztani akartak Százasnak — a vállalati súlyapadási­ táb­­lázatot és a mérlegeléskor al­kalmazott ügyes, de nem ere­deti fékezési technikát. Az utób­bi leírását — tanulékony gép­kocsivezetőkre való tekintettel — mellőzzük. A tanulni vágyó rendészeknek viszont a csirké­seik bűncselekményeit bravúro­san felderítő Tolna megyei rendőrök, szívesen tájékozta­tást nyújtanak. Volt rendész, aki észre vette mérlegeléskor a fénylő fék­lámpát, s ez gyanús lett. A gépkocsivezető megnyugtatta:­­ így stabil a kocsi a mér­legen. Ha stabil,­­ak­kor „pontos” a mérlegelés, valójában az ügyes befékezéssel 30, útközben el­adott csirke súlyhiányát is fe­dezni lehetett. Ehhez jött a másik 30 darab, amihez pedig a súlyapadási táblázat segítet­te őket. Többnyire azonban a csirkék súlya csak bűnös mó­don apadt, ugyanígy a gépko­csivezetők becsületessége. Ügyességük viszont boszorká­nyosan gyors volt. Egyik orgazda szerint­­ a ketrecből, 15-20 csirke közül villámgyors mozdulattal rán­tottak elő három-négy darabot. Ilyen adagokban repültek az orgazda autójába. A rakodási sebességre jellemző, hogy oly­kor öt perc alatt átszállt 60- 80 csirke Százas, vagy Tóth ko­csijába. A kapott 1300-1500 — olykor 2500 — forintokat zseb­re vágták, s a teherautó máris indult tovább. Megkérdezték az egyik, je­lenleg tagadásban levő gépko­csivezetőtől, akinek ügyében pótnyomozást rendelt el a bí­róság, hogy mire kellett a pénz? Szép lakása van. Szülei gazdag emberek. Neki sincs anyagi gondja. Nyugati márká­jú gépkocsit vásárolt magának — potom háromszázezer fo­rintért. Egyszer ezzel járt Vi­cáiknál — saját védekezése szerint „traktort vásárolni”. Nos, ettől a jó megjelenésű, szűkszavú fiatalembertől meg­kérdezték :­— miért ez a kap­zsiság, pénzéhség? — Főhadnagy úr — válaszol­ta a nyomozást vezető rendőr­tisztnek — ha az ember csak egy nadrágot akar venni ma­napság, az bele­kerül másfél ezer forintba. Ha beülök a ha­verokkal valahová egy jobb italra, öt-hatszáz forintot fize­tek. Pénz az a pár száz forint,­ amit a csirkékért kaptam? A bíróság előtt már erre a "­pár száz” forintra sem emlé­kezett. Vicsiik és Tóth értetle­nül széttárta karját szembesí­tés után, amikor a bíró előtt letagadta a'csirkek'etrec dézs­máit. A magabiztos fiatalem­ber azt mondta, minden val­lomását, amiben eddig Vala­mit beismert, azért tette, hogy szabadlábra kerüljön. „Szabad­lábon az ellenem felhozott vá­dak ellenkezőjét tudom bizo­nyítani.” Ahogy a védőügyvé­dek táborán végignézek — csupa kitűnő jogász utazott Kecskemétről Paksra! Az orgazdák, külön-külön, 8—10 ezer csirke megvásárlásá­ról vallanak — amire a bizo­nyítékok alapján rákényszerül­nek. A BOV ketreceiből évek óta röpdösnek kifelé útközben a szárnyasok, de hát csak azért kell felelni, amit a nyomozás feketén-fehéren bizonyít. Ez pénzben kifejezve azt jelenti, hogy bizonyítottan egymillió­kétszázezer forint kár esett a társadalmi tulajdonban. A gépkocsivezetőik zöme —­ bölcsen — a beismerést vá­lasztja, így aztán ítélkezni le­het a következő kecskeméti gépkocsivezetők felett: vádira­ti sorrend szerint bűnös Padlás János, Sa­llai Gergely, Tálas Miklós, Kisberk Rudolf, Kiss Boldizsár, Illés Mihály, Erdé­lyi Róbert, Posta Mihály, Lu­kács Sándor, Szőke Antal, Vö­rös Antal, Almási József és Kis János. Értelemszerűen egyetlen gépkocsivezetőről nem írha­tunk név szerint e tudósításban most — csa­k majd azt köve­tően, ha ügyében döntött a bí­róság, a sorra kerülő pótnyo­mozás után. A vádirati sorrend szerint­­ ítélkeztek az orgazdák felett is. Vicsik Jánost a paksi Váro­si Bíróság, mint orgazdát és bűnsegédet ítélte két év hat­hónapi börtönbüntetésre. Tóth József két­ évet kapott. Bűncse­lekményük súlya szerint — Padlás Jánost egy év három hónapra, Sallai Gergelyt egy év tíz hónapra, Tálas Miklóst egy év nyolc hónapra, Kisberg Ru­dolfot egy év két hónapra ítél­ték. Ennél kisebb mértékű sza­badságvesztést mértek a többi gépkocsivezetőre, akadt azon­ban olyan is, akit pénzbírság­gal sújtottak. Az ítéletek többsége nem jogerős. (g) RÓLUK SZÓL A HÍR Az amerikai Karen Velez 'jdfi­Sh (24) elérte azt, amiről oly sok társa álmod­o­­zik: 1985-re őt választották meg az év dl- I . ■ cababájává. A t­á,r ? miami (Flori-Á­­'da) titkárnő­vá|..JL nemcsak a di­fi : wgEHk csőséget mond-S ' ^ ljpS| hatja magáé* Jf nak, mert al­• p p' kalmasint a ti­* 9 tulus megszer­' rtPTM zésével anyagi­ig jglp| lag is sínre plilt­­ került az élete i­­­mm­t A az esztendő leg- * jobb alakú höl­gyének, az év cicababájának (ő nem azonos persze a szépség-­­ királynővel) jutalma kereken­­ 100 ezer dollár, valamint egy­ vörös színű Toyota (japán, J márkájú sportkocsi. Amore, amore (Szerelem, sze-­­relem) címmel filmet forgat «­ szirupos slágereivel világhír­’.; vé lett házaspár, az olas­z Bano (39) és Romina T (29). A film — micsodát­lan fordulat! — térv .S.a­relem, mégpedig sr házaspár szerelme: "Sur,... tűkről ők maguk írták a forgósí­tókönyvet, önmaguk játsszák ks önmagukat. A zeneszerző: •• Bano. Díszlet- és jelmeztervező Romina Power. „Szupergiccs készül!” — mond­ták aggódva a filmszakemberek, aztán legyintve hozzátették: „viszont világsláger lesz ...” AJ Banóék is éppen így tervezik ... 1985. MÁJUS 35. Brúnó Kreisky (74) Ausztria hajdani kancellárja egy tavalyi betegsége után elhatározta: so­ha többet nem borotválkozik, a döntés természetes következmé­nye, hogy ma már dús férfidig ékesíti az arcát, amely — mtt nyilatkozta — annál jobban tifis­szik neki, minél többször nő tükörbe. Vera asszony, a fele­sége korántsem ilyen elégedett „Brúnó úgy néz ki, mintha saját nagyapja lenne” — mond­ta. Mire az exkancellár: „A fia­talabb hölgyeknek viszont kife­jezetten tetszik. Ha mégis öre­gít, hát az se baj, legalább meg­van az ellenpontja a testi fri­seségemnek.” Erre persze rö­gön megkérdezték, hogy indul a legközelebbi elnökválaszt­­ón, mire: „Ugyan már, azt­­ is tudom, hogy bizonyos dolgo­hoz már öreg vagyok!” Kerek három hónappal Ad­­na megszületése után a dán Christina Onassis (34) is a gyógyintézetbe költözött, i­vartartásával együtt vonult a spanyolországi Marbella egy igen híres klinikájára. Ti ugyanis terhessége idején nem csak visszaszedte azt a súly fesleget, amelytől másfél e tendeje egy sikeres kezelés u­rán megszabadították — nem ... Nos, a szupernehéz lyű hajókirálynő — a 35. szü­lésnapján­ lesz esedékes az őr­ség — három napig egye kínlódott a klinikán, majd­­ jelent férje, Thierry Rou (32), hogy legalább a jelenk­­el könnyítse felesége ne helyzetét. Tina számára a gyókúra ideje alatt tilos , csak ásványvizet és bízón fajta gyümölcslevet fogyaszt ám ez utóbbit csak korláto mennyiségben. Viszont Thierryvel könny­ben telnek a napok: éjszak­ként Tina kedvenc szórak­­helyére, a diszkóba járnak,­­ agyoncsapják az időt. Gav­­ros fogyasztásról persze sincs, hiszen Tina nem­­ nem ihat. Azaz ... egyszer­ rajtakapták, amint a diszkó eldugott zugában kólát iyorgatott.

Next